Kirjoittaja Aihe: Rotax rungot  (Luettu 29774 kertaa)

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #30 : 04.05.2013 09:30 »

Tästä voi lueskella RMC Euro -sarjan ohjeen kohdan 3.10. koskien kameroita, niitä kutsutaan Turvakamera (safety cam)
http://www.eikoms.com/ROTAX/RMCRegulation/EuroSportReg2013.pdf

Pieni yhteenveto
  • kilpailun järjestäjällä on oikeus määrätä käyttämään niin halutessaan, kustannukset 155 e vastaa kilpailija
  • kameran toiminnasta vastaa kilpailija (mm. riittävästä latauksesta, kameran päällelaitosta, jne
  • Park Ferme-alueelle saapuessasi kilpailun järjestäjä laittaa SD-muistikortin kameraan
  • kilpailijan saapuessa maaliin järjestäjä kerää muistikortit pois (kilpailijalla EI oikeutta koskea korttiin)
  • kilpailun tuomaristo voi käyttäää videoita apuna tuomioissaan

Kukaan ei siis kuskaile "läppäreitä" tuomaritornille, siellä oltaisiin silloin vielä maanatainakin.
Täällä "itänaapurissakin" on olemassa tuomarit, ollut aina, jotka katsovat livenä. Mutta muistaako joku, että joku olisi saanut edes varoituksen/puhuttelun lähdössä työntämisestä?
Vaaran aiheuttamisesta?

Rotaxeissa on ollut monessakin kameroita kiinni, lähinnä eteenpäin ja enemmän tarkoituksena kuvata muistoiksi jäävää materiaalia, jota katsella sitten kiikkustuolissa.
Se, että muutama suuntaisi kameran taaksepäin, niin mitä sitten? sanot takana olevalle maaliintulon jälkeen, että työnsit? hän sanoo, että takaa työnnettiin ;)

Kameroihin tulisi sitoutua, sekä kilpailijoiden ja kilpailujärjestäjien.
Ja tavoitteeseen, että turvallisuuden vuoksi yritetään saada pois tuo takaatyöntäminen.

Jos ei sitouduta, kannatan sitten enemmin Mikon ehdotusta, että kielletään poikia/tyttöjä työtämästä ;) eli jatketaan kuten nytkin ;)


ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #31 : 04.05.2013 10:36 »
Täällä "itänaapurissakin" on olemassa tuomarit, ollut aina, jotka katsovat livenä. Mutta muistaako joku, että joku olisi saanut edes varoituksen/puhuttelun lähdössä työntämisestä?
Joo muistan, ainakin Tattiksella Rotax sarjan kisoissa pari kesää sitten. Oisko siellä ehkä 100 varotusta jaettu viikonlopun aikana + aikasakot päälle. Ei sekään ihan oikea tapa ollut.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #32 : 04.05.2013 11:05 »

Rotax-luokasta kilpailemisesta ei ole toistaiseksi kokemusta, mutta muutaman kerran olen meidän kuskin kanssa seisonut Lievestuoreen RMC-kisoissa liputuspisteellä. Suosittelen muuten jokaiselle huoltajalle kokeilemaan tuota liputushommaa, ei ole nimittäin ollenkaan niin helppoa kuin osa porukasta luulee. Yksi vahva peruste omalle luokkavalinnalle (yamaha) on ollutkin juuri nämä kokemukset RMC-kisoista, joissa on kolareita, romua ja loukkaantumisia riittänyt enemmän kuin meidän oman seitsemän vuotisen karting-historian kisoissa yhteensä... Suoravetoluokissa tuo takaa työntäminen lähdöissä ja muukin _tahallinen_ päälleajaminen on selvästi harvinaisempaa kuin kytkinluokissa (pl. cadet  ;D). Suoravedolla törmäilyssä on suurempi riski, että omakin kisa menee pilalle ulosajossa, mutta kytkinkoneella voi pyörähdyksen jälkeenkin vetää penkat pöllyten takaisin radalle ja ei muuta kuin uusi kohde tähtäimeen...

Eski


Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #33 : 04.05.2013 18:22 »
Moi,

mun muistot Jammuista on Keimola Weekend racesta, lähdöstä solisluuta poikki, autoja katollaan. Suoravetoluokassa ei tosiaan kisa jatku, kaikki sammuu siihen, missä on rata täysi autoja. Ja suoravetohan opettaa ajamaan, eihän missään muissakaan vehkeissä kytkimiä ole?

Ei nyt ennen kisoja lähdetä julistamaan Rotaxeja kolarikisoiksi. Meillä on viides kausi käynnistymässä, ehkä kolmessa neljästäkymmenestä on kisa mennyt pilalle ilman omaa syytä. Yksikään keskeytys ei johdu teknisestä ongelmasta, siinä on jo syytä valita Rotax.

Sitä paitsi kisakaverit ovat reiluja. Tavalla tai toisella he ovat pyytäneet anteeksi tai vaatineet anteeksipyyntöä. Itse ainakin odotan innolla kautta.

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #34 : 04.05.2013 18:39 »
Jep, mekin oltiin silloin keimolan cup-kisassa, tosin raketilla, mutta muistan tuon kolarin. Tattiksen rata oli kyllä profiililtaan (etenkin ykkösmutka) ja kunnoltaan aivan sopimaton isojen runkojen kisalähtöön... Myös Liepeellä on vedetty yamaha-lähdössä voltit, mutta siellä sammui lähtövalot, vaikka letkan häntä ei ollut vielä lähtösuoralla ja lopulta ykkösmutka oli tukossa, kun häntäpää tuli täydellä vauhdilla sekaan... Myös edellisessä Rotax-kisassa lähdettiin ambulanssilla sairaalaan samasta Liepeen ykkösmutkasta.

Eipä tässä ole tarkoitus mitään luokkia tuomita, mutta kyllä rotaxissa olisi monilla kuskeilla vielä opittavaa kilpakumppaneiden kunnoitamisessa.  Ja Liepeellä ollaan taas lippupisteellä, joten ainakin siellä on varoituksia luvassa  ;D

Eski

« Viimeksi muokattu: 04.05.2013 18:42 kirjoittanut Eski »

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #35 : 05.05.2013 19:53 »
No niin...

Yhtään kuskia en ole vielä nähnyt missään luokassa, joka 12-13 vuotiaana Raketista tullessaan 'isoon' luokkaan olisi valmis. Tottakai Rotax junnu kuskeilla on opittavaa. Ja toisin kuin Jammussa, luokasta siirrytään pois viimeistään 16 vuotiaana. Ikärakennekin on näissä kahdessa luokassa vähän erilainen. Ja olen ihan varma, että Jammussa nuorimmilla on oppimista, samoin KF:sä.

Ja edelleenkin siis mitään luokkaa mitenkään sormella osoittamatta  ;)

Ja kun rungoista oli alunperin puhe, niin Bireliä on tulossa RMC kiertueelle nyt kun maahantuoja kulkee kisoissa mukana. Myös meillä siis Birel alla tänä kesänä.




ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #36 : 13.05.2013 14:23 »
Mistähän johtuu ettei rotax luokissa näy paljon esim crg tai bireliä? Eikö kyseiset rungot "sovellu" niin hyvin kyseisiin luokkiin kuin esim energy?
Nyt on Rotax sarjassa eka kisaviikonloppu takana ja Max luokkaa johdetaan Birelillä. Hyvin taitaa toimia.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Piston

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #37 : 16.06.2013 21:03 »
Tulipas paljon tietoa, kiitosta vaan kaikille.  :D
Hiukan jäi hämäämään tuota kuinka paljon kisoissa tönitään kisakumppaneita.... :( mutta onhan sitä toki kaikissa luokissa.

Kuinkas paljon koneet ja kaasarit muuttuu vuosittain? eli tekeekös parin viime vuoden vermeillä mitään tai tän vuoden vermeilla enään ensivuonna..? Vai pitääkö joka vuosi ostaa uudet koneet ja kaasarit käryyn mukaan..?

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax rungot
« Vastaus #38 : 16.06.2013 21:25 »
Master sarjassa pystyy ajamaan kärkisijoilla toista vuotta kilpaa ajetulla Tonykartilla ja 2009 vuosimallin moottorilla ja vuosimallin 2006 moottorilla, joka on päivitetty tän vuoden kilkkeillä sääntöjen mukaiseksi.
Eli vanhoillakin pärjää, kunhan ne on kunnossa!


 

Team Laine Verkkokauppa