Kirjoittaja Aihe: Noviisien tarina Fossiilisarjaan  (Luettu 44945 kertaa)

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« : 01.05.2013 21:16 »
Päätettiin neljään pekkaan perustaa kartingtalli. Tiimin kokemus kartingista rajoittuu muutamaan kurvailuun sisäradalla, muusta moottoriurheilusta kokemusta myöskin pyöreä nolla. Lähtökohdat ei siis aivan parhaat mahdolliset, mutta intoa riittää.

Ajateltiin jakaa teille BigHard Racingin tarinaa. Toivottavasti tämä innostaa myös muita porukoita lähtemään mukaan tämän hienon harrastuksen pariin, josta meille ei tätä kirjoittaessa ole kokemusta kuin kolmen rata kierroksen verran; jos siis tarkkoja ollaan, niin hienoudesta ei pysty oikein mitään sanomaan. Pyritään päivittämään tähän ketjuun ja blogiimme kuvia, sekä tarinaa aina kun tapahtuu; treeneistä, säädöistä, kisoista jne. Blogissa saattaa olla hitusen ylimielinen ote, mutta eiköhän tämä massiivinen itseluottamus ala rapistumaan viimeistään ensimmäisten kisojen aikana.

Karting-konkareiden vinkkelistä koko touhumme on varmasti melko huumoria, mutta ei anneta sen häiritä. Kaluston säätäminen yms. on meille täysin uutta, tarkoitus olisi kuitenkin kilpailla tosissaan. Vinkkejä saa siis ehdottomasti tiimillemme jakaa.

BigHard Racing osallistuu Pirkanmaan Fossiilisarjaan Raket 120-kalustolla. Tähän asti toiminta on ollut yhtä vastoinkäymistä ja ensimmäiset kisat häämöttää reilun viikon päässä. Emme kuitenkaan anna tämän meitä lannistaa. Lyhykäisyydessää tarkoitus on pitää porukalla lystiä ja ajaa kilpaa. Tää on motorsporttia!

Ps. Blogista löytyy tarinaa jo helmikuulta alkaen, joten käykää lueskelemassa!

Linkit:
Blogi: www.bighard.fi
Facebook: www.facebook.com/BigHardRacing

Moderaattorit, jos tämä on kirjoitus on väärässä paikkaa, saa siirtää...

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #1 : 03.05.2013 14:23 »
Keke aloittamassa BigHard Racingin managerina? Jätkät Nürburgringillä? Mitä ihmettä, lue: www.bighard.fi/mainostamassa-nurburgringilla/

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #2 : 05.05.2013 23:11 »
Lauantaina päästiin viimein treenaamaan Toijalan radalla. Kalusto ehkä puolikuntoista, mutta kuskit tietysti rautaa! Tästä lukemaan reportaasia: http://www.bighard.fi/ekat-treenit-toijalassa/

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #3 : 05.05.2013 23:57 »
Blpgista lainattua "Jos muut tulee suoralla ohi, niin ei enää ihan pelkistä renkaista ole kiinni"

Totta, saattaa olla myös ajotaidosta kiinni. Tasavertaisellakin kalustolla mennään suoralla ohi jos edelläajava sössii suoraa edeltävän mutkan eikä saa kunnon ulostuloa mutkasta suoralle. Tuo "lähes" joka mutkan sladittaminen viittaa myös väärään ajolinjaan.

Jos olette niin vasta-alkajia kuin blogista voi lukea niin suosittelen, että pyydätte jotain radalla kohtuullista ja tasaista vauhtia pitävää hakemaan autoonne (edes kohtalaiset) säädöt ja sitten vaan vedätte treeniä muuttamatta niitä säätöjä. Vasta kun kierrosajat alkavat pysymään säännollisesti muutaman kympän sisällä on aika alkaa hakemaan säätöjä. Ennen sitä ette pysty analysoimaan mikä kierrosaikaa paransi, säätö vai oma oppiminen.

Sekunnit löytyy kuskista, kympät rungosta/renkaista.
eksyvä ei tietä kysy

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #4 : 06.05.2013 09:19 »
Kiitos TA:lle kommenteista ja vinkeistä. On varmasti selvää etteivät ajolinjat ole vielä "aivan" kohdillaan; kyseessä tosiaan ensimmäiset treenit. "Se ei riitä, että me tullaan lujaa mutkiin, sieltä on päästävä poiskin" tuumattiin jo Kummelissa. Kierroksia lisää alle, niin eiköhän ne ajatkin ala sieltä pikkuhiljaa toivottavasti tasaantumaan. Käsivaralla mittaamiset tarkkuudesta pitäisi päästä tällä viikkoa eroon, kun saadaan käyttöön RaceChrono. Järjestelmä ei ole ilmeisemmin kovin laajasti käytössä karting puolella(?), mutta tarkoitus olisi tätä ainakin kokeilla. Huomenna ilmeisemmin seuraavan kerran radalle jolloin alla pitäisi olla myös uudet Vega SL8:t.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #5 : 06.05.2013 10:02 »
"Se ei riitä, että me tullaan lujaa mutkiin, sieltä on päästävä poiskin" tuumattiin jo Kummelissa.
"Slow in fast out", on niitä usein toistettavia karting lainalaisuuksia. Harvoin tulee kurviin liian hiljaa mentyä.

Ihan villissä säädöissä olevat etupään kulmatkin voi tuon takapään liitelyn aiheuttaa.
Varsinkin niilllä epäkesko prikoilla, jotka kuningaspultia linjailee. Saadaan auto toimimaan veikeesti.

Takapään pito määräytyy isossa osin etupään säädöillä.(camber, caster & ackerman)

Vastaan on tullut autoja, joissa raidetangot olleet kiinni eri rei'issä rattiakselissa tai olka-akselissa puolten kesken
tai kuningaspultin säätöpalat juuri ristissä toisessa reikä kuskiin päin toisessa kuskista poispäin.

Tämä thredi kannattaa lukea läpi.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.msg7817.html#msg7817

« Viimeksi muokattu: 06.05.2013 10:54 kirjoittanut vtuonone »

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #6 : 06.05.2013 12:03 »
Vaikuttaa informatiiviseltä threadilta, pitää tutkia ehdottomasti läpi. Juuri ennen radalta lähtöä havaittiin, että toisen puolen olka-akseli roikkuu noin 7 mm alempana. Liekkö sitten pystykallistus toisella puolen pielessä, tai jotain muuta. Jos keula vaikuttaa perään, niin tässä voisi olla yksi ongelma kohta.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #7 : 06.05.2013 21:38 »
Radalta löytyy kysymällä laserit, joilla saadaan kulmat kohdalleen.
Nämä tulee suoraan napojen päälle magneeteilla, niin säätö on nopea tehdä. Kulmat ensin 0:aan (auraus ja camber). Casterit keskelle. Siitä sitten hakemaan sopivaa säätöä tuolle rungolle.

Tässä on yksi juju koko hommassa, kun saa säädöt kohdalleen ja ajo alkaa sujua niin tuntee oppineensa jotain. Kartingauto on itse asiassa varsin haasteellinen säädettävä.
-petri-

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #8 : 07.05.2013 10:11 »
Yleensä rungon myyjällä on antaa jonkunlaiset perussäädöt kanssa, joilla homma toimii.
Esim joillekkin rungoille on turha tarjota muuta kuin  ~täyttä caster kulmaa.
Nostaako tuo auto ajellessa tassua hyvin?

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #9 : 07.05.2013 11:35 »
Yleensä rungon myyjällä on antaa jonkunlaiset perussäädöt kanssa, joilla homma toimii.
Esim joillekkin rungoille on turha tarjota muuta kuin  ~täyttä caster kulmaa.
Nostaako tuo auto ajellessa tassua hyvin?
Meillä meni tuo ensimmäinen virallinen testi- / säätöpäivä snadisti puihin. Pitää varmistella vielä myyjältä kulmat. Muistikuva on kyllä, että "kaikki nolliin". Runkona siis tämä sininen RossoKorsa / MBA. Tänään olisi tarkoitus mennä radalle, joten eihän tuo huonoa tekisi jos keulan saisi ns. perus setuppiin.

Maassa nostaa hitusen tassua, joten mahdollisesti myös radalla. Vastaus kysymykseen nostaako tassua hyvin, on isosti epäilevä tuskin. Itseasiassa tähän tassun nostoon kiinnitettiin huomiota Toijalassa lähinnä muiden kuskien osalta. Ihmetytti suuresti, kun näytti ettei tätä olisi tapahtunut oikein kenelläkään vaikka vauhdissa tuntui riittävän. Toki on mahdollista, että puusilmät on katsellut aivan omiaan...

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #10 : 07.05.2013 12:45 »
Moro,

Hauska blogi :D  "Kaikki nolliin" tarkoittaa varmaan lähinnä aurausta ja camberia.  Mutta tosiaan jos sielä on toinen olka-akseli 7 mm alempana, niin korjatkaa se nyt ensin. Se voi johtua esim. eri paksuisista prikoista kuningaspultin ylä- ja alapuolella, hajonneista laakereista kuningaspultin ympärillä, kierosta kuningaspultista, kierosta rungosta tai jostain muusta :) 

Samoin nuo ikivanhat renkaat ovat varmasti liukkaat. Runko kannattaa ehdottomasti säätää oman luokan renkailla ja mielellään suht tuoreilla. Ei tule sitten kisassa yllätyksenä kun pito onkin parempi ja auto alkaa pomppia.  Vaikka kuskit huippuvireessä ovatkin, myös harjoituksen kannalta on tärkeää ajaa oikeilla renkailla, niin tietää kisassa missä jarrutuspaikat, ajolinjat ja ylipäätään vauhdin rajat suunnilleen kulkevat.

Kaasarin pohjan roskasihti tosiaan on sellainen, jota kannattaa usein tarkistaa. Mutta jos aiemmin olitte päässeet vain muutaman kierroksen ja se oli taas tukossa, kannattaa ehkä myös vilkaista sinne bensatankkiin, että mitä muhjua sieltä tulee. Motonetistä tai karting-liikkeestä parin euron bensaletkuun asennettava filtteri vähentää myös putsailun tarvetta merkittävästi (mutta ei poista sitä kokonaan).

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #11 : 07.05.2013 20:05 »
Ja filtteriksi sihti mallinen. Ei paperifiltterillä olevaa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #12 : 08.05.2013 12:10 »
Alla uudet kumit, sekä uusi kone. Muuttuiko meno selviää täältä: http://www.bighard.fi/toijalassa-treenaamassa/

Ehkä kuudesta ilta yhdeksään eilen ajettiin aika jatkuvalla syötöllä. Viimeisellä kierroksella kone yskäsi kertaalleen, muuten ei tällä kertaa ongelmia kaasuttimen kanssa. Tankin ja kaasarin välissä on sihti ja se on kyllä pysynyt yllättävän puhtaana vs. aikaisemmat ongelmat.

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #13 : 08.05.2013 22:22 »
Alkoi pompottamaan, voisi kokeilla jotain seuraavista (vähän kerrallaan):
- hieman kaventaa keulasta (ei pyri nostamaan sisätakarengasta ihn niin paljoa)
- hieman leventää takaa (tarvii enemmän voimaa sisätakarenkaan nostoon)
- jos on niin jäykkäri taakse tai jäykempään asentoon

eksyvä ei tietä kysy

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #14 : 10.05.2013 11:21 »
Kiitos TA vinkeistä, pitää alkaa käymään näitä lävitse yksi kerrallaan. Ihan kärkeen kuitenkin muutettiin penkin asentoa, katsotaan mitä se tuo tullessaan. Massiivisin ongelma tässä on pultata 25 kiloa lyyjyä runkoon ja koittaa saada pysymään painojakauma edes jollain tavalla järkevänä!

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #15 : 10.05.2013 20:52 »
Vastaus kysymykseen nostaako tassua hyvin, on isosti epäilevä tuskin. Itseasiassa tähän tassun nostoon kiinnitettiin huomiota Toijalassa lähinnä muiden kuskien osalta. Ihmetytti suuresti, kun näytti ettei tätä olisi tapahtunut oikein kenelläkään vaikka vauhdissa tuntui riittävän. Toki on mahdollista, että puusilmät on katsellut aivan omiaan...

Renkaan ei tarvitse välttämättä nousta paljon eikä välttämättä edes näkyvästi. Riittää kun kevenee sen verran, että ei "vastusta" kääntymistä. Lähinnä erittäin pitävillä renkailla pitää nousta selkeämmin irti.

Runsaan nousun varjopuolena tulee pompotus. Sisäkulma nousee - ulkopuolen takapyörän kulma kasvaa suureksi - pito irtoaa - perä "notkahtaa sivulle" - renkaat tippuu tiehen ja puree kiinni ja sama toistuu.
eksyvä ei tietä kysy

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #16 : 11.05.2013 07:24 »
Kohti ensimmäisiä kisoja. Pyritään päivittämään kuulumisia lähtöjen väleissä Facebook -sivuillemme: http://www.facebook.com/BighardRacing

Kisojen aikataulu, Toijola Vauhtipuisto:
Klo 8.30 – 9.30 Ilmoittautuminen ja katsastus
Klo 9.30 – 9.45 Ohjaajakokous
Klo 10.00 Harjoitusajot, 15 min
Klo 10.30 Ensimmäinen lähtö
Klo 11.15 Toinen lähtö
Klo 12.00 Kolmas lähtö
Klo 12.30 – 13.00 Tauko asiakastilaisuuden ajan
Klo 13.15 Neljäs lähtö
n. klo 14.30 Fossiilisarjan tuloksien julkistaminen

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #17 : 12.05.2013 20:50 »
Ekat kisat takana! Loistava keli, 34. tiimiä radalla. Aika huikeeta! Puolet pääsi meistä maaliin asti ja kolme neljännestä lähdöistä ajettiin.

Ennen kisoja tehtiin aika isoja muutoksia jakkaran asentoon, testit tehtiin kisassa. Paljoa siinä tiimellyksessä kerennyt muutoksia analysoimaan, mutta kaikista pirssi tuntui paremmalta ja näytti kellokin tykkäävän. Tästä on hyvä jatkaa! Reportaasia täältä: http://www.bighard.fi/ensimmaiset-kilpailut/

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #18 : 15.05.2013 22:28 »
Tiistaina käytiin tempomassa muutamat kierrokset Toijalan radalla. Kellossa päästiin uudelle sekunnille ja ite kulkupelikin tuntui kohtuullisen tasapainoiselta. Muutamalla kierroksella sai perän enää pomppaamaan pääsuoran jälkeisestä mutkasta ulos tullessa, muuten aika smoothia menoa. Tästä tarkemmin http://www.bighard.fi/vihree-kuin-hulk/.

glyzer

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
    • Manic Street Racers
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #19 : 16.05.2013 14:29 »
Moro ja tervetuloa hauskan harrastuksen pariin! Meillä homma lähti Oulussa käyntiin tismalleen samoissa merkeissä käyntiin noin vuosi sitten ja muiden iloksi blogattiin about kaikki: http://manicstreetracers.fi. Bonuksena aloittamisesta kiinnostuneille viimeisimpänä postauksena koko meidän viime kauden budjetti eriteltynä, eli tuosta saa hieman hajua harrastuksen aloittamiskustannuksista. Hieno blogi teillä, jatkakaa samaan malliin! :)

Jos meidän tiimin täytyisi nimetä yksi suurin murheenkryyni, niin kyseessä on ehdottomasti tuo teilläkin miljoona kertaa jo irronnut moottorin peltikoppa. Koppa on uutena kiinni takaa ja edestä, sekä parhaiten päältä. Koppa on tehtaalla hitsattu susihuonosti pistehitsauksella, ja mikäli ruuvit pääsevät vähänkin löystymään ajossa, tärinä hajottaa taka- ja etukiinnikkeet (= halkeavat), ja sitten ollaankin ihmeissään että millä sen saisi taas pysymään kasassa. Tähän vinkkinä, että kannattaa käyttää heti uutena koppa hitsattavana, eli vähintäänkin takalevy kannattaa hitsata paremmin kiinni. Lisäksi joka ikisen ajokerran jälkeen pulttien kiristys kopasta. Jos koppa kanittaa vähänkin moottorin päällä, niin prikkoja väliin niin että sen saa asettumaan siihen tasaisesti. Meillä on päällypultin kohdalla alumiinista tehty vastakappale (jossa siis kierteet) joka asetetaan jäähdytysripojen väliin. Lisäksi jotkut ovat myös poranneet ripoihin uutta reikää josta läpipultilla kiinni. Koppa itsessäänhän maksaa reilut 60 euroa, joten harrastus tulee äkkiä kalliiksi jos noita täytyy olla ostamassa joka kisaan. Lisäksi rikkinäisellä kopalla (= etu- tai takalevy irti) ei kaiketi kannattaisi kamalasti ajaa, kopalla kun on ilmeisesti ilmankierrollistakin merkitystä... ::)

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #20 : 16.05.2013 17:59 »
Tekis mieli heittää tuo peltikoppa mäkeen  :D. Samanlainen systeemi mikä raket 85 tai 95 moottoreista löytyy olis 100 kertaa parempi. Tai vaikka tämmönen mikä raket 120 aero es:sä on. http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=3201-3

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #21 : 17.05.2013 08:31 »
Hoi, on tullut huomattua teidän blogi viimekaudesta. Mielenkiintoista lueskeltavaa. Me ollaan koitettu vetää aika "kengännauhabudjetilla", mutta saahan tässä alvariinsa olla ns. lompakko levällään. Oletteko osallistumassa kisoihin myös tälle kaudelle?

Tämä puhallinkoppa on kyllä aika nemesis. Keskiviikkona tuli taiteltua pelllistä puuttuva takaseinä ja nyt olisi sentään jo kahdella pultilla kiinni. Etukiinnikkeen pultti on katkennut sylinterin sisään ja tarttis se sieltä jollain taikoa ulos. Tänään pitäisi käydä radalla, saa nähdä kuinka kestää...

Ilmeisemmin tuosta aero es:n ratkaisusta voisi päätellä, että Radnella on todettu tuo peltikoppaviritys ns. sysip*skaksi. Aika huoltovapaana nämä Raketit on "meille myyty", mutta kyllähän tätä saa olla rassaamassa yhtenään. Kohtuullisen leluratkaisuja kyllä. Ainakin tuntuu siltä, että kolme iltaa kun pajottaa niin voi käydä illan radalla rassaamassa vähän lisää, ja jopa ajamassa :)

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #22 : 18.05.2013 17:29 »
Käytiin perjantaina kiertää rataa ja kyllähän sitä taas sai olla sormet öljyssä > http://www.bighard.fi/kaasareita-ja-peltikoppia/

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #23 : 19.05.2013 23:07 »
Tää on mennyt ihan mahottomaks. Ei meinaa keretä treenaamaan, kun bändäreitä pyörii nurkissa!

glyzer

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
    • Manic Street Racers
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #24 : 20.05.2013 14:03 »
Hoi, on tullut huomattua teidän blogi viimekaudesta. Mielenkiintoista lueskeltavaa. Me ollaan koitettu vetää aika "kengännauhabudjetilla", mutta saahan tässä alvariinsa olla ns. lompakko levällään. Oletteko osallistumassa kisoihin myös tälle kaudelle?
Kyllä me tälläkin kaudella ollaan messissä, eka kisa oli viime viikolla ja sehän meni ihan penkin alle, kone ei kiertänyt yhtään mihinkään vaikka treeneissä meininki näytti aivan mahtavalta. Nyt on vaihdettu sylinterin tiiviste, veikkaus on että sieltä pääsi vuotamaan. Huomenna seuraava kisa, saapa nähdä. Nettisivut on vielä viime kauden jäljiltä, täytyisi päivittää ne, mm. kuskeja on nyt yksi vähemmän. Onnea matkaan! :)

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #25 : 23.05.2013 16:43 »
Tsemii Manic Streeteille skaboihin! Me käytiin ottaa eilen kostean paikan leiri, eli www.bighard.fi/slippery-when-wet/

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #26 : 04.06.2013 17:57 »
Pidetty pientä radiohiljaisuutta päällä, mutta treenaamassa on käyty. Tai no oikeastaan enemmänkin rikkomassa kalustoa... Aiheesta lisää: http://www.bighard.fi/oppirahoja/

Seuraaviin kisoihin aikaa alta viikko ja kalusto (vaihteeksi) palasina. Eiköhän se tästä ala taas kasaantumaan... Etupyörät kyllä kulahtanut aika pikaisesti kulumamerkkien alle, nämä vissiin kärsii pyöräyttää ympäri?

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #27 : 04.06.2013 19:44 »
Ulkoreuna kankailla? Yleensä sisäreuna on se joka kuluu...

Onko auto kulmikas ajaa? Käytös muuttuu aivan toiseksi kun saatte kulmat kohilleen.

BigHard Racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
    • BigHard Racing
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #28 : 05.06.2013 09:29 »
Ulkoreuna kankailla? Yleensä sisäreuna on se joka kuluu...

Onko auto kulmikas ajaa? Käytös muuttuu aivan toiseksi kun saatte kulmat kohilleen.

Sori, tarkoitin tietysti sisäreunaa. Toijalassa ollaan käyty ajamassa ja siellä suurin osa mutkista kääntyy oikealle. Vasen etupyörä pahemmassa kunnossa.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
« Vastaus #29 : 05.06.2013 13:11 »
Terve,

Renkaiden kuluminen sisäreunasta on ihan normaalia, mutta kierrosajat paranee varmasti kun laitatte taas uudet alle. Ilmeisesti olette jo ehtineet veivata noilla jonkin verran, tai sitten rengaspaineet on olleet pahasti pielessä.

(Lähes) kaikki radat muuten kiertää myötäpäivään, joten tuo tilanne ei ole vain Toijalassa.. :)


 

Team Laine Verkkokauppa