Kirjoittaja Aihe: rotax lipo akun lataus  (Luettu 6666 kertaa)

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
rotax lipo akun lataus
« : 12.06.2013 18:16 »
mimmosia aikoja olette roikottaneet noita rotax:in lipoakkuja laturinpäässä? mulle annettiin ohjeet että max 15min ja tätä olen noudattanu mutta tänään akku hyyty täysin jo toisella ajosetillä..eikun takas kotiin ihmettelemään,kokeilin ladata ja akku otti virtaa vastaan tai ainakin 15min latauksen jälkeen auto hörähti ilosesti tulille eli rikki se akku ei ole tai niin mä ainakin uskon/toivon...andy sanois tähän et widdu

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: rotax lipo akun lataus
« Vastaus #1 : 12.06.2013 18:28 »
mimmosia aikoja olette roikottaneet noita rotax:in lipoakkuja laturinpäässä? mulle annettiin ohjeet että max 15min ja tätä olen noudattanu mutta tänään akku hyyty täysin jo toisella ajosetillä..eikun takas kotiin ihmettelemään,kokeilin ladata ja akku otti virtaa vastaan tai ainakin 15min latauksen jälkeen auto hörähti ilosesti tulille eli rikki se akku ei ole tai niin mä ainakin uskon/toivon...andy sanois tähän et widdu
Millä laturilla sitä latailet? Akkuhan kannattaa ladata kerralla täyteen, mutta tuolle akulle vaan pitää olla oikea laturinsa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: rotax lipo akun lataus
« Vastaus #2 : 12.06.2013 18:51 »
Se kevyt oranssi ei ole Lipo-akku vaan litiumioni,(EDIT litium-ferriitti). Ei kestä esim Ctek-ylläpitolaturia, siinä on väärä lataussykli, kertoivat itseäni viisaammat. Syy on se, että mikäli laturissa on lyijyakun oksidoitumista ehkäisevä pulssitus, se rikkoo litium-ferriittiakun.

Vain Rotaxin oma laturi tai joku litiumakuille tarkoitetta laturi käy.
Täyteen ennen ajoa ja kisapäivän aikana ehkä kerran uusintalataus. Se riittää. Kun laturi näyttää, että on täynnä, ota heti irti. Ei jätetä yön ylimlaturiin.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2013 22:56 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: rotax lipo akun lataus
« Vastaus #3 : 12.06.2013 19:19 »
jaajoo eikö ole lipo no se kevyt oranssi akku on tosiaan kyseessä ja laturina rotax:in oma laturi.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: rotax lipo akun lataus
« Vastaus #4 : 12.06.2013 20:05 »
Moi,

itse asiassa Rotaxin oranssi akku on lithium-ferriittiakku. Sen ylivoimatekijä Li-ion akkuihin on se, ettei lataus vaadi lämpötilavalvontaa, esim kaikissa akkukoneissa li-ion-akuilla sellainen on.

Meillä alkoi toinen kausi samalla oranssilla akulla. Mielestäni viisastenkivi on ladata Rotaxin omalla laturilla, mutta irrottaa se latauksesta heti, kun palaa vihreää. Ollaan lisäksi ladattu joka vedon välissä, jolloin latausaika on hyvin lyhyt.

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: rotax lipo akun lataus
« Vastaus #5 : 12.06.2013 20:29 »
Meillä tilttas tuollainen kevyt akku viikonloppuna. Oli ostettu 2012 kesällä, kesti tasan kaksi kisaviikonloppua ja muutamat treenit. Ladattiin aina Rotan omalla laturilla, ja ei 'hehkutettu' juurikaan ylimääräistä kun vihreä oli syttynyt.

Ensimmäinen ja viimeinen lajiaan meillä.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: rotax lipo akun lataus
« Vastaus #6 : 12.06.2013 22:38 »
Moi,

itse asiassa Rotaxin oranssi akku on lithium-ferriittiakku. Sen ylivoimatekijä Li-ion akkuihin on se, ettei lataus vaadi lämpötilavalvontaa.

Nysse on oikeassa. Litium-Ferriittiakku. Kuten edelliseen viestiin korjasin, lyijyakun sulfatoitumista ehkäisevä latauspulssitus on syy, miksi jotkut pikalaturit eivät sovi litiumakulle.

Tässä mm. varoitetaan asiasta.
http://www.accelerationkarting.com/rotaxbatterylithium12v-23ah.aspx

Esimerkiksi Ctekin käyttöohjeissa kuulemma lukee, ettei se sovi litiumille.

« Viimeksi muokattu: 12.06.2013 22:56 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti


 

Team Laine Verkkokauppa