Kartingkeskustelu > Tekniikka ja säännöt

raket120 mooottori ei enää kierrä

(1/25) > >>

heneeee:
Alettiin ihmettelemään tiimiläisten kanssa, kun moottori kiertää melkee 1000rpm vähemmän kuin aikaisemmissa kisoissa. Huippukierrokset ovat pudonneet 12,4-12.5 krpm tienoilta 11.6-11.8 krpm tienoille.

Noh ensimmäisenä kaasari pois ja painemittareilla paineiden testaus. Ei pidä paineita. Neulanvaihto ja neulaventtiilin jousi myös uusiksi. Alkoi pitämään paineita. Yläpaine 1,0 tietämillä ja alapaine 0.6. Putoaa vaan helvetin hiljaa alas nuo paineet. Ilmeisesti kaasari ei toimi oikein kuivana, joten pitäisi ajon jälkeen testata sama uudestaan. Noh, kuitenkin suuntaa antavasti voitiin todeta kaasarin nyt pelittävän.

Varmuuden vuoksi sylinteri vielä irti, että nähdään onko siellä päässä kaikki kunnossa... Sylinterin helmastahan paljastui pienimuotoinen vekki, jonka vaikutusta kulkupuoleen on vaikea analysoida. Itse männän helmassa ei mitään erikoista näkynyt, kuin ei myöskään sylinterissä muualla. Mikä mahtaa tuollaisen aiheuttaa?

Jos täältä löytyisi enemmän tietotaitoa analysoimaan kyseisen vekin vaikutusta, niin oltaisiin kiitollisia. Alla kuva sylinterin helmassa olevasta kolosta. Ja vekki ei tosiaan ole ollenkaan sylinterin seinämän puolella, vaan pelkästään tuossa helmassa.

awi:
Varmaan valuvika tuo, ei haittaa menoa. Jos kerran kaasutin ei ole tukossa ja männänrenkaat ei ollu jumissa, niin katso se kaasuttimen kaula ja jos se on kunnossa niin onhan stefatkin? Ilmavuodosta tuo kiertämättömyys useinmiten johtuu. Tai sitten laakerivioista (esim. runkolaakerit luistaa molemmista päistä akselilla).

heneeee:
Niin kaasari päästi kaikki paineet läpi. Neulaventtiilin alta löyty jotaki moskaa. Männänrenkaissa ei mitään ongelmaa näkynyt..

vtuonone:

--- Lainaus käyttäjältä: awi - 17.06.2013 23:07 ---...Ilmavuodosta tuo kiertämättömyys useinmiten johtuu...

--- Lainaus päättyy ---
Kyl meitin R120 koneesta, jos ilmavuoto on löytynyt niin ne on kiertäneet niin penteleesti, mutta ala kierroksilla teho on ollut poissa.
Ilmavuoto laihentaa seosta ja vanha kansansanontakin sanoo laihalla laulaa rikkaalla röpöttää.

Kaasari vialta tuo vaikuttaa.
Lisäksi kelitkin vaikuttaa. Mitä lämpimämpi sen alemmas huippukiekat jää, joskin ei nyt sentään 1000 kiekkaa mutta 250 hyvinkin.

Kaasarissa kannattaa muute testata ne takaiskuventtiilit, että ne toimii. Pääsuuttinen saa testattua ihan suullakin(seos ruuvin pitää olla kiinni).
Imiessä ei saa päästää paineita läpi. Sama homma sille pienemmälle suuttumelle. Se on helpoin testata esim vaikka tekemällä kutistesukasta pilli ja imemällä ja puhaltelemalla sen kautta.
Jos jonki kumpi vuotaa imiessä niin puhdistusta kaipaa kaasari, jos ei sittenkään vuotaminen lopu niin kyl melkein uutta kaasaria hommaamaan on mentävä.

PS:
Pakko korjata toki awi on oikeassa, jos ilmavuotoa on ihan älyttömästi niin mosa kuummuu liikaa ohipuhallus lisääntyy ja sitten alkaa yläkiekatkin katoamaan pelistä.
Tällainen kyllä vaatii jo melkein sen, että lohkon puoliskot yhdessä pitävät ruuvit on löystyneet ja pääsee ryyppimään ilmaa ihan urakalla.

heneeee:
Joo no en usko tuohon lämpötilaan, koska kilpakumppaneilla kyllä kiersi sen mitä ennenkin, jossei enemmänkin  ;)

Pitää lyödä kasaan ja testata, josko tuo tuosta virkoais pelkällä kaasarin ropeltamisella.

Miten tuo sylinteri sitten?

Niin ja nyt on mennyt jo tämän kauden aikana kaksi imuaukon ja imukaulan välistä tiivistettä. En tiiä onko kaasari ollut löysällä vai mistä johtunut.. Olisko tiivisteiden menemisellä syy-seuraussuhdetta ko ongelmaan..?¨

Tässä on vielä ihan Youtube-videotakin kyseisen tuotoksen liikkumisesta viime kilpailussa, jos se helpottaa ongelman havaitsemisessa.

http://www.youtube.com/watch?v=xYe7HBwqENI

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta