Kirjoittaja Aihe: Kartin liikennevakuutus onkin iltapäivällä hyödyllinen  (Luettu 5303 kertaa)

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Pohjola puhui minulle aamulla p.skaa tästä asiasta.
Liikennevakuutus toimii karteissa, asia tällä kertaa loppuun käsitelty ja tämän palstan keskustelu jota käytiin alla edesauttoi ilmeisesti asian selviämistä  ;D
« Viimeksi muokattu: 26.06.2013 14:20 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Kartin liikennevakuutus on tosiasiassa hyödytön
« Vastaus #1 : 26.06.2013 12:41 »
Luettuani Pohjolan vakuutusehtojen täsmennyksiä ja tiedusteltuani asiaa kävi ilmi, että kartingautolle otettu rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutus on tosiasiassa hyödytön.

Se ei korvaa mitään, jos autoa käytetään moottoriradalla, kilpailussa tai ajoharjoittelussa, yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella. Pohjolan virkailija selvitti asian ja vahvisti asian olevan näin.

En usko, että yksi yhtiö voi ottaa pakolliseen liikennevakuutukseen yksin tätä kantaa. Toisin sanoen kartingautolla ei laillisesti voi ajaa missään siten, että liikennevakuutus olisi voimassa. Eli liikennevakuutus kartiin on -ainakin Pohjolasta otettuna- rahan tuhlausta.

Ei pidä paikkaansa. Liikennevakuutus on pakollinen ja ainoa kunnon turva henkilövahinkojen varalta (omat ja vastapuolen).
Suomessa suljettuja rata-alueita kisatilanteessa on kaksi-kolme (ja niidenkin osalta suljetun määritelmä on kyseenalainen).
Ikävää jos olet saanut virkailijalta väärää tietoa näin tärkeässä asiassa...itse olen asiaa taannoin (perinpohjin) Pohjolan ja Liikennevakuutuskeskuksen kanssa selvitellyt. Ja asia on yksiselitteisen selvä, liikennevakuutus pitää ja kannattaa olla.
Varmistin tämän näkemyksen vielä äsken uudelleen viestiesi jälkeen...

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Kartin liikennevakuutus on tosiasiassa hyödytön
« Vastaus #2 : 26.06.2013 12:57 »
Vaan kun tuo korvauksen epäävä ehto on muutoksena vakuutuskirjan uusissa ehdoissa ja se on sisällöltään täysin yksiselitteinen ja Pohjolasta tänään vakuutusosastolta vahvistettu.

Asiasta on sinänsä turha kinastella, koska se seivitettiin minulle Pohjolassa pyynnöstäni ja soitettiin takaisin. Vakuutus EI korvaa em. tilanteissa tapahtuneita vahinkoja liikennevakuutuksestakaan. Jos saan yhtiöstä tuollaisen vastauksen, uskoa kai se pitää.

No, kaksi kertaa tänään Pohjolaan yhteyksissä olleena vastaus ja virallinen ohjeistus on:

"Karting-autoja ei ole rekisteröity eikä niitä voi käyttää normaalissa liikenteessä. Nykyisen lainsäädännön mukaan radat eivät kuitenkaan ole niin suljettuja, että liikennevakuuttamisvelvollisuutta ei olisi..."

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Kartin liikennevakuutus on tosiasiassa hyödytön
« Vastaus #3 : 26.06.2013 14:05 »
Vaan kun tuo korvauksen epäävä ehto on muutoksena vakuutuskirjan uusissa ehdoissa ja se on sisällöltään täysin yksiselitteinen ja Pohjolasta tänään vakuutusosastolta vahvistettu.

Asiasta on sinänsä turha kinastella, koska se seivitettiin minulle Pohjolassa pyynnöstäni ja soitettiin takaisin. Vakuutus EI korvaa em. tilanteissa tapahtuneita vahinkoja liikennevakuutuksestakaan. Jos saan yhtiöstä tuollaisen vastauksen, uskoa kai se pitää.

No, kaksi kertaa tänään Pohjolaan yhteyksissä olleena vastaus ja virallinen ohjeistus on:

"Karting-autoja ei ole rekisteröity eikä niitä voi käyttää normaalissa liikenteessä. Nykyisen lainsäädännön mukaan radat eivät kuitenkaan ole niin suljettuja, että liikennevakuuttamisvelvollisuutta ei olisi..."

Liikennevakuutus

Ajoneuvon liikennevakuuttaminen perustuu liikennevakuutuslakiin, missä liikenteen käsite on huomattavasti laajempi kuin rekisteröintiasetuksessa. Esimerkiksi kilpailuissa ja harjoitusalueilla ajoneuvolla tulee olla voimassa oleva liikennevakuutus, koska niissä eivät täyty liikennevakuutuslain edellyttämät eristämisvaatimukset muulta liikenteeltä ja ulkopuolisilta henkilöiltä.

Kilpailu- tai harjoitteluajossa liikennevakuutus turvaa vahingon sattuessa ilman ylärajaa myös ajoneuvon kuljettajan omat henkilövahingot, joita esimerkiksi järjestön lisenssivakuutuksesta ei näissä tapauksissa korvata.

Kilpailuun tai sen harjoitteluun osallistuvalla ajajalla on oltava kilpailulisenssi, johon on sidottu urheilijan yksityistapaturmavakuutus. Ajajan tapaturmavakuutus on pakollinen ja se merkitään ryhmävakuutuksena lisenssin myöntämisen yhteydessä. Korvaussummat ovat varsin pieniä eivätkä ne missään olosuhteissa vastaa liikennevakuutuskorvausta. Merkittävää on myös, että tapaturmavakuutuksesta ei korvata niitä tapaturman hoitokuluja, jotka tulee korvata työtapaturmana tai liikennevahinkona. Liikennevakuutus korvaa myös ulkopuolisille moottoriajoneuvon käytöstä liikenteeseen aiheutuneita henkilö- ja omaisuusvahinkoja kun lisenssivakuutus on vain ajajan oma tapaturmavakuutus.

Liikennevakuutus ei ole lain mukaan voimassa liikenteeltä eristetyllä alueella tapahtuvissa kilpailuissa tai niiden harjoituksissa. Alue tulee olla tällöin suljettu niin, että ulkopuolisilla ei ole pääsyä ao. rata-alueelle. Tarkkaa määritystä siitä, milloin rata on näin suljettu ei ole, mutta sulkeminen edellyttää aukotonta valvontaa ja/tai ajoalueen konkreettista eristämistä (aitaus tms.). Ilman liikennevakuutusta voi ajokki siis olla vain, jos sillä ajetaan yksinomaan ao. tavoin eristetyillä alueilla ja ajokki siirretään lastina muualle. Ulkomailla liikennevakuutuksen korvauspiiri on suppeampi kuin Suomessa, koska korvaukset tapahtuvat yleensä ao. vahingon sattumismaan lain mukaan. Varsinkin ETA-maiden ulkopuolella oman ajoneuvonkaan liikennevakuutusta ei voida käyttää korvaamaan syyllisen kuljettajan tai omistajan henkilövahinkoja.


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kartin liikennevakuutus on tosiasiassa hyödytön
« Vastaus #4 : 26.06.2013 14:18 »
Sain Pohjolasta puhelinsoiton jossa pahoiteltiin kovasti. Heidän antamansa rajoitus ei sitten kuulemma koskekaan kartingrataa, kuten he aamulla sanoivat.

Liekö tämä keskustelu vaikuttanut asiaan. Tavoistani poiketen haukuin ko. virkailijan, mutta peruin vakuutuksen irtisanomisen.

Vakuutus on siis voimassa myös kilpailuissa. Palataan entiseen päiväjärjestykseen, poistan nämä keskustelut pahoitellen itse, että Pohjola puhui minulle aamulla täyttä p.skaa, josta olin ja olen edelleen aiheesta vihainen.  >:(
 Mur!  :D
« Viimeksi muokattu: 26.06.2013 14:22 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti


 

Team Laine Verkkokauppa