Kirjoittaja Aihe: Parhaat jarrut  (Luettu 29743 kertaa)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Parhaat jarrut
« : 04.08.2013 13:33 »
Moro,

On tässä pikkuhiljaa kypsynyt ajatus, että testaisin vaihtaa autooni jotkut toiset jarrut. Nykyisissä OTK BS6-jarruissa on mielestäni erittäin hyvä tuntuma, mutta itsesäätyvä systeemi säätää palat aina liian lähelle levyä ja ne alkaa laahata.

Olen nyt noiden kanssa muutaman vuoden ja useammalla rungolla pelannut, joissain tuntuu toimivan pitkäänkin hyvin ja jotkut alkavat jumittaa uudestaan heti rempan jälkeen. En ole löytänyt mitään yksiselitteistä syytä tälle tuolle jumittelulle, mutta tuntuu siltä, että sellaiset jattut jotka eivät säädy itsestään olisivat paremmat. Ei minua haittaa pitenevä poljinmatka yhtään niin paljon kuin se, että ajan puoli erää jarru päällä. Noissa OTK-jarruissa on myös tosi pienet palat, joten ne kuluvat ja kuumenevat nopeammin kuin monet muut. Vanhemmissa OTK-jarruissa (jotka ei säätyneet itsestään) tätä ongelmaa ei ollut, palat kesti koko kauden ja jarrut huollettiin talvisin.

Siispä kysymys on: mitkä jarrut olisivat mahdollisimman huoltovapaat, luotettavat ja silti sellaiset, että niissä on hyvä tuntuma (eli muitankin asentoja kuin päällä/pois)?

Kyseessä siis vain takajarrullinen ja melko tehoton luokka (R120, 160kg)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #1 : 04.08.2013 13:59 »
Kelgaten pikasäädettävät toimii. Ei muuten tarvi polkimen päällä seisoskella...
« Viimeksi muokattu: 04.08.2013 14:02 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #2 : 04.08.2013 14:15 »
"Ei tarvi seisoskella" eli menee hipasusta lukkoon? ;)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #3 : 04.08.2013 14:52 »
Omassa Parolinissa Eurostar jarrut viimeinen ei itsestään säätyvä vaan shimmailtavat.
Meidän jengi on tykännyt noista kovasti paljon http://www.eurostarkartcomponents.eu/en/component/virtuemart/?category_id=61&page=shop.browse&limit=20&start=20
Jarrupaloilla saa tuossa ainakin hoidettua tuon jarrutuntuman. Nyt on paikallaan juuri tuollaiset on/off tyyppiset palat ja pakissa toisen tyyppiset.
Ajotyylistä varmaan kiinni kummankolaisista tykkää.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2013 18:06 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #4 : 04.08.2013 15:26 »
Tosiaan paloja on noihinkin jokusta sorttia, en ole testannut vielä kuin yksiä. Vähän äkkinäiset on, vaikka kyllä niillä ajaa kun vähän tottuu. Rungon edellinen omistaja ajoi noilla kaksi kesää, näytti tykkäävän ja näytti onnistuvan.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #5 : 04.08.2013 19:40 »
Hep.

Itsesäätyvissä jarruissa tulee polkimeen säätää jonninverran tyhjää, jottei jalka vahingossa tärinässä pumppaa painetta järjestelmään. Samoin jarrusylinterin männän tulee aina päästä palaamaan alkuasentoonsa vapaasti. (= kanava säiliöön aukeaa)
Kun lisäksi nesteet on sen tasoisia etteivät ne kiehu ( = paine nouse) niin hyvin toimii.
Homman Pitää Olla Hauskaa

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #6 : 04.08.2013 20:01 »
Ja sitä ei saa ylitäyttää, koska silloin ei ole enää tilaa nesteelle laajeta

Hep.

Itsesäätyvissä jarruissa tulee polkimeen säätää jonninverran tyhjää, jottei jalka vahingossa tärinässä pumppaa painetta järjestelmään. Samoin jarrusylinterin männän tulee aina päästä palaamaan alkuasentoonsa vapaasti. (= kanava säiliöön aukeaa)
Kun lisäksi nesteet on sen tasoisia etteivät ne kiehu ( = paine nouse) niin hyvin toimii.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #7 : 05.08.2013 00:40 »
Siis meinaatko MKR, että tuo osa:

http://www.kkckartshop.co.uk/pc/OTK-MASTER-CYLINDER-PUSH-ROD-SYSTEM-13p1958.htm

pitää säätää niin kauaksi, että ei ota kiinni pääsylinterin mäntiin, vai miten sitä etäisyyttä säädetään? Miten paljon sitä väliä pitäs olla? En pääse nyt katsomaan autosta miten se on nyt.

En ihan kyllä myöskään tajua miten se polkimen pumppaaminen vahingossa voi saada ne jarrut jumiin, eikös sitä kuitenkin oo tarkotus ajossa aika paljon pumppailla? ;) Että miten se täristely poikkeaa normaalista jarrujen polkemisesta? Eikö niitä saa polkea liika montaa kertaa?

Se on kyllä varma että pääsylinterin männät pääsevät palamaan, ja DOT 5 silikoninestettä on toistaiseksi käytetty kun sitä noissa alunperinkin on. Nestettä on myös ohjeiden mukainen määrä säiliössä (noin puoliväliin).

Mulle on myös sanottu että ei sais sitoa jarrulla ollenkaan, mutta kun ymmärtääkseni on sellasiakin jarruja joilla voi sitoa Raketin valtavaa voimaa ja ne silti ei ala laahata. Ei noi kuitenkaan ole myöskään koskaan "hävinneet" kuumenemisen takia.


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #8 : 05.08.2013 23:49 »
Juuri tuo.
Esim TJR:n Ninariin ollaan säädetty senverran väljää, ettei vastaava osa ihan putoo itsestään välistä pois.

Saa polkea usein ja huolella.  ;) (tosin kilpailuinsinöörimme suosittelee jarrun käyttöä vain tarvittaessa )

Katsoppas vaikka GoProlla millä taajuudella jalkaterä ajaessa tärisee ihan lepoasennossa. Jalkasi saattaa levätä kevyesti polkimeen, vaikka et sitä painakkaan. Siirrä jalan massan tärinä polkimeen ja itsesäätyvä jarrupääsylinteri muuttuu samanlaiseksi nestepumpuksi kuin kaasarin alipainepumppu. Jalan massa tönäsee 0,2mm satulan mäntää ulos -> mäntä ehtii palata 0.1mm ennenkuin seuraava tönäsy tulee -> 0.2mm ulos -> 0.1mm takas.. jne... Tästä kun ynnäilee milloin on se 2-3mm väli vedetty kiinni niin saadaankin selville miksi jarrut laahaa.

Omiin autoihini olen sellasen sentin tyhjän laittanut jarrupolkimeen, ennenkin alkaa liikuttamaan palaa.
Opin tämän CRG:n ven04 jarruilla, jonka palat(75€) kesti melkeen yhden lähdön TAG:issa, kun välystä ei ollut. Alko tuntumaan jo kohtuu kallilta...

Sitomaan? Jarrulla? Miksi? Missä kohtaa sidot? Miten sää saat rungon toimimaan? Eikös siinä R120 teholähteessäkin ole ihan säätyvä voimansäätö?
Homman Pitää Olla Hauskaa

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #9 : 21.10.2013 11:24 »
nostetaan tätä vähän :Pmä olin säätänyt tuon kyseisen osan niin ettei väljää ollut mutta se ei myöskään painanut pääsylinterin mäntiä levossa,uudet jarrunesteet muuttu toisessa pääsylinterissä harmahtaviksi 2h ajon jälkeen toisessa ne oli vielä siniset eli onkohan toinenpuoli kiehahtanut?? kyseessä juurikin tuo otk bs-6 jarru.tämä havainto siis jarrunesteen vaihdon jälkeen ja juu jarrut oli alkuunsa varsin hyvät/napakat mutta toisessa tunninkisassa tuntuivat heikoilta.eli onko syy jarrunesteen värinmuutokseen kiehahtaminen vai onko kyseessä ihan normaali ilmiö

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #10 : 21.10.2013 16:14 »
Moi,

värinmuutos on ihan normaali juttu, pienenpieni likahiukkanen vaihtaa nesteen värin. Silikonineste on näköjään herkkää tuon suhteen. Jarru toimii moitteettomasti, kun vetojen välissä avaat jarrunestesäiliöt, toinen nostaa autoa perästä vähän ylös ja toinen pumppaa jarrupoljinta. Sieltä tulee vähän aikaa kuplia, sen jälkeen kestää taas vetää.

Noita säätöjuttuja en menisi tekemään, ei ole tarkoitettu niin toimittavaksi. On itsesäätyvä jarru.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #11 : 21.10.2013 18:09 »
Päinvastoin: Itsesäätyvässä jarrussa työsylinterin vivun PITÄÄ päästä palautumaan täysin alkuasentoonsa, ja tämä varmistetaan pienellä väljällä polkimen vivustossa. Jos on vähänkään epäselvää että nojaako jalka polkimeen niin ettei työsylinterin mäntä pääse palautumaan täysin: Välystä lisätään.   :)
Kuplia ei kyllä pitäisi ilmestyä systeemiin lainkaan....  ???
Homman Pitää Olla Hauskaa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #12 : 21.10.2013 18:48 »
Moi,

jos pääsylinteri kantaa, on sitä jo käyty ropaamassa. Jos siihen ei koske, se on ok, se ei muutu itsestään.

En tiedä, mistä kuplia tulee, mutta niitä tulee. Enkä ymmärrä, miksi se toimii noin, että kun perän nostaa, niin kuplat saa tulemaan, jos se on ilmaa, senhän pitäisi nousta ylöspäin, mutta noin se toimii. Me ollaan nyt kaksi kautta ajettu tuolla OTK:lla ja tehty noin, lopputuloksena on erinomainen jarru. Ainoa vastaantullut itsesäätyvä jarru, joka ei kuumennuttuaan jää päälle.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #13 : 21.10.2013 19:08 »
jos pääsylinteri kantaa, on sitä jo käyty ropaamassa. Jos siihen ei koske, se on ok, se ei muutu itsestään.

Juuri näin.  ;D

Outo juttu tuo kuplien syntyminen. Noh: Pääasia että toimii!!   :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #14 : 21.10.2013 20:02 »
Ja kun Cavemanin Tonykart on todennäköisesti minun huoltama 2 edellistä vuotta, niin siinä pitäis olla aivan toimivat hyvät jarrut ;)

Tässä on jonkinlainen hysteria ollut noiden jarrujen kanssa....

Minullekin tuli tuossa syksyllä vastaan laite, jossa jarru jäi päälle. No sieltä löytyy simmipalat palojen välistä....eli jotain sankaritekoja siinä oli tehty. Ja on viimeisessä kisassa oli myös pari lähtöä, jossa jarru jäi päälle hieman. Ilmaus auttoi...jostain oli taas ilmaa tullut.

Aika monta Tonykarttia tässä on tullu ropattua ja näillä normaaleilla toimenpiteillä ei ole ollut mitään ongelmia:
- Brakecleaneriä lähes joka vedon jälkeen--->pysyy pöly ja lika poissa mäntien kyljistä.
- vaikka "aamuisin" just toi nyssen kuvaama toimenpide ja/tai aina silloin tällöin.
- Itse olen käyttänyt ilmaustornia aika usein ja välillä päästelly ilmoja jarrusatulan ilmausruuvista.
- kuumalla kelillä "ilmakerääjäputki" asennettu
-Paloja vaihtaessa ilmatorni kiinni ja kun painaa mäntää sisään ilmat tulee torniin päin ja sitten voi taas työntää ainetta takasin päin ja ilmata vaikka satulan ruuvista, niin että jarrunestettä lentää lahkeeseen. Joo kyllä olen vedelly sitä paskasta nestettä edes takas.
Vasta kun neste tornin säiliössä alkaa olla tosi vetinen, niin vaihdan nesteet kokonaan.
- Kuumalla kelillä olen myös tiputtanut(imeny ruutalla) sitä nesteen pintaa niissä pääsylinterin säiliöissä

Sen kyllä tuntee, kun sitä ilmaa on taas tullut, niin ei muuta, kun TEKOJA.

Sitten olen havainnut/kuullut, että näitä kuskeja on, jotka rajusti sitoo jarrulla... Voin kuvitella, että jarrut alkaa keittää, jos sillä sidotaan sekuntti tolkulla kesähelteillä. Harjoitelkaa eroon tästä :) Säästyy palojakin... Varsinkaan Raket120 vauhdeilla ja nykyrenkailla ei todellakaan tarvitse sitoa!!

Minunkin mielestä nämä jarrut on todella hyvät kilvanajamiseen. Hyvä tuntuma ja silti tehokas.
Eli sanoisin, että normi putsaus ja ilmaustoimilla pysyy hyvin ainakin pari kautta jarrut kunnossa.

Tottakai varmasti kaikki jarrut kaipaa joskus tiivisteiden ja o-renkaiden vaihdon ja kuluu ne männätkin. Meidän fosariautossa, jolla on ajettu KF2 luokassa, rotaxilla ja raksulla on jarrut pelannu 4 vuotta ilman huoltoa  :)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #15 : 22.10.2013 02:01 »
4 vuotta ilman huoltoa? Mut siis toi ilmaaminen ja aamupumppailu ja joka erän välissä brakecleanerin suihkiminen ei ole huoltoa, vai?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #16 : 22.10.2013 02:04 »
Moi, nyt olen lukenut tätä Bullshittiä  ihan riittävästi. Kerroin yhdelle merkonomiopiskelijalle meidän shakkikerhossa  tästä ja sain lyhen johdannon  jarrujen ja nesteiden mailmaan.

1. Jarrunesteet 3,4 ja 5.1 on hygroskooppisia, ne imee vettä itseensä. Kun vettä on imeytynyt noin 3% niin nesteen
kiehumislämpötila on laskenut  huomattavasti. Tämä saattaa tapahtua tosi nopeasti.

2. Puhdasta jarrunestettä ette saa koskaan kiehumaan. Ennen sitä tulee muita ongelmia, tiivisteet rupee vuotamaan tai säiliö vuotaa yli.

3. Kun ilmaatte jarruja, niin aina nesteet ulos satulan päästä, ja poistettua nestettä EI KOSKAAN TAKAISIIN järjesteämään  vaan jäteastiaan. Vain idiootti/ täysin tietämäton  painaa satulasta nesteet takaisin päin
4. DOT 5 on silikonipohjainen. Se ei ole hygroskooppinen, eli säilyy pidempään, mutta sillä on huonommat korrosio ja voiteluominaisuudet.h DOT5 keksittiin ennen 5.1:stä, eikä 5:sta  enää ole syytä käyttää muualla kuin sellaisissa paikoissa  teollisuudessa jossa se on pakollinen  tiivistemateriaalien tai putkimateriaalinen takia. Lisäksi teollisuudessa ei haluta korvata tuhansia litroja hygroskooppisuuden takia.
Jos olet vahingossa laittanut DOT5:sta 5.1:n sijaan puhdistamatta denaturoidulla  letkuja niin ongelmia on tiedossa. Hygroskooppisten jarrunesteiden  lisäaineet hyytelöittää DOT5:n ja turvottaa tiivisteet.
 

Yksikään jarruneste ei nosta jarrujen tehoja, vaan parantaa lämmönkestävyyttä. Kunhan vaihdatte nesteet riittävän usein, niin 4:n on hyvä valinta. Mitä korkeampi DOT arvo, sitä herkemmin se  imee vettä. Vaikka järjestelmä on "suljettu", niin sinne ajautuu vettä.

Nesteet kannattaa vaihtaa kerran vuodessa, ja aina ennen jokaista kisaa. järjestelmästä poistetaan sen verran kun on satuloissa tilaa. Eli se
nestemäärä jonka lämpötila on noussut. Ideana ei ole ilmata jarruja t vaan saada satulaan tuoretta "vedetöntä" jarrunestettä.
Jos kierrätät nestettä, niin silloin laitat imeytyneen veden kiertoon. Osta ihan tavallista DOT4:sta, see maksaa vain 5 eur purkki. Bilteman DOT4 on ihan yhtä hyvää kuin Shell Helix Ultra superduper DOT4  20 eur purkki.
Jos halua verrata mikä neste on parasta niin tärkein  määrite on WET Boiling point. Tämä määrittelee kiehumispisteen kun nestettä on imeytetty 3.5%.  DOT5.1:ssä on nesteitä jotka ylittää standardin reippaasti.
Kauden jälkeen avattu purkki heitetään roskiin ja keväällä ostetaan uusi.

Me käytetään Motulin RBF 600 ja 660:stä, sitä löytyy Motonetin hyllystä, mutta pitää osata hakea prätkäpuolelta.
Castrolin SRF:ää en ole löytänyt mistään, ja hintakin on "kohdallaan".
Valmistaja    Tuore purkista  Märkä    Avattu 6kk vanha     Eur/litra
                            Dry BP     Wet BP     estimated
Castrol SRF            310       270       290       110   
NEO Super DOT    307       216       262       40   
Motul Racing 600    312       216       262       32   
Motul DOT 5.1            265       185       225       32   
ATE 200 Super Blue    280       200       240       15   
Valvoline SynPower  267       167       217       12   
ATE SL                   260       165       213       21   
Castrol LMA           232       155       194       12   
DOT 5 Spec           260       174       217       22   
DOT 4 Spec           230       155       193       5   
DOT 3 Spec           205       140       173       4   

Jarrujen säätö/ käyttäjän omat ongelmat

1) Jarrupalojen etäisyyttä EI KOSKAAN SÄÄDETÄ POLKIMEN ASENNOSTA (paitsi mekaanisissa jarruissa).

Jos työsylinterin vipu ei palaudu ääriasentoonsa/välykselliseen asentoon, niin silloin NESTESÄILIÖN KANAVA ON KOKO AJAN KIINNI. Tämä
tarkoittaa sitä että kun jarrupalat kuluu, poljin painuu alemmas koko ajan. Työsylinteri  ei saa korvaavaa nestettä säiliöstä.
Automaattisesti säätyvissä on AINA nestesäiliö korvaavaa varten.

Jos korvauskanava on kiinni, niin jarrut rupee laahaa kun neste lämpenee. Neste ei  pääse nousemaan takas säiliöön.
Jos neste on imenyt vettä, niin laajeneminen on suurempaa. Tällä tavalla säädetty systeemi on mahdotonta ilmata oikein.

Automaattisäätöisessä polkimen nosto ei vedä sylinereitä sisään satulaan, vaan ne jää pikkusen  laahaamaan.
Automaattisäätöisissä on joissakin  myös magneetti männässä,  joka pitää palan kiinni männässä. Tuohon kun laitat shimmin niin se ei enää toimi. Ei alumiininen eikä rautanen.

Kun pukissa jarrut tuntuu laahaavan, niin ajossa kun tulet pariin ekaan  mutkaan, niin taka-akselin laakereiden päittäis  välys antaa
sen verran periksi, että palat on ajossa irti. Sitten kun tulet varikolle ja paina jarrua kerran niin ne on kiinni ja sitten taas tietämätöntä vit*ttaa. Pasauta taka-akselia kerran päästä päähän kun auto on pukilla niin huomaat eron.
Nestesäiliöissä  saattaa olla  kuminen välikansi, joka toimii tilavuuden säätimenä eli se pullistuu ylöspäin tarvittaessa kun neste laajenee.
Tämä kuminen välikansi pitää myös ilman ja siinä olevan kosteuden poissa jarrunesteen kosketuksesta.
Jos korkissa on selkeä korvausilmareikä, niin silloin sinne imeytyy myös ilmasta  nestettä ja silloin kyseessä on PASKA systeemi. Tarkoittaa että
kerran vuodessa pitää kaikki nesteet vaihtaa.

Shimmilevyjä käytät vain sellaisissa jarruissa joissa on JOUSET jotka vetää palaa takaisinpäin tai pääsylineri joka alipaineella imee männät takaisin sisään. Näissä on useasti suljettu nestejärjestelmä eikä säiliötä korvausnestettä varten.  Shimmien toinen tarkoitus on pitää
mäntä syvällä sylinterissä. Kun palat on ihan kulunut ja mäntä tulee "liian ulos" niin mäntä kääntyy vinoon ja sitten se rupeaa kanittamaan.
Shimmilevyjä ei tarvitse käyttää suljetussa systeemissä kun tietää miten ilmata. Paina jarrupalat levyä vasten kun ilmaat, niin saat palat jäämään lähelle levyä. Ruuvimeisselit sylinterin ja palan väliin, EI jarru palan ja männän väliin.
Jos säädät shimmeillä tai ilmaamalla palat liian lähelle levyä suljetussa systeemissä, niin silloin nestelaajeneminen ajaa ne kiinni levyyn.
Suljetun systeemin tunnistaa siitä, että pääsylinterin täyttö/ilmausruuvi on letkun puolella, eikä niissä ole korvausnestelle  kammiota. Näitä ei ole ihan  hirveesti näkynyt viime aikoina.
Jarrujen herkkyyttä voi säätä mekaanisesti. Polkimessa on useita reikiä, jolla voit säätää voiman jyrkäksi tai loivaksi.  Joissakin on pääsylinterissäkin akseli, joissa useampi reikä. Eli muuttamalla vipusuhdetta voit säätää jarrut mieleiseksi.
Jos jarru on ON/OFF tyyppinen, muuta vivustoa siten että polkimen liike on pidempi.

Jarrujen herkyyttä voi säätää myös muuttamalla palojen kokoa. Paloja on myös eri pehmeysluokkia.
Joissakin vanhoissa on värikoodaus musta, keltainen ja punainen.

Jos jarrupalan pinta-ala on suuri, niin silloin paine/ neliösenttimetri on pieni. Jarrujen tehokkuutta voit nostaa pienentämällä jarrupalan pintaa.
Pienennä vain kulutuspintaa  ulko ja sisäkehältä. Muuten se rupee painumaan vinoon.  Ideana on saada enempi painetta per neliösentti, jolloin jarrutusvoiman tehokkuus kasvaa. Laita paperi kämmenten  väliin ja paina niitä yhteen ja pyydä kaveria vetämään paperi pois. Sitten sama uusiksi mutta paina laittamalla  sormet vastakkain, ero on huomattava.
Toinen vaihtoehto tietenkin vaihtaa pääsylinteri sellaiseksi jossa on suurempi MUUTTUVA nestetilavuus.

Mistä se ilma sitten tulee sinne jarruihin.
1) Neste on imenyt itseensä vettä. Kun lämpötila nousee yli 100 astetta toi vesi alkaa kiehumaan, se ei enää muutu vedeksi, kuin jossain 100:n baarin paineessa.
2) Poljinta nostaessa satulan mäntä kanittaa ja järjestelmään tulee alipainetta. Männän huulet on sisäänpäin, joten ilmaa imeytyy tiivisteen välistä. Useasti männän herkkyyden palauttaminen parantaa tilannetta, mutta kannattaa vaihtaa samalla myös tiiviste. Sama koskee myös työsylinterin tiivistettä, mutta se on aika paljon puhtaamassa tilassa.
Tiivisteen ja satulan ikää voi kasvattaa huomattavasti voitelemalla kumi jarrukumirasvalla. Se on ihan spesiaaliainetta tähän käyttöön.
Älkää koskaan hoonailko noita alumiinisia satuloita, poistatte niistä pinta-anodisoinnin joka on ihan sairaan kovaa. Jos satulassa on
ura tiivisterenkaalle,  niin tuolla pinnalla ei ole mitään merkitystä.

Ilmaaminen aloitetaan aina  täyttämällä pääsylinteri ja pumppaamalla ilma pois. Poljinta nostetaan aina hitaasti  ettei haukkaa ilmaa.
Jos käytät tornia, niin ilma pakenee sinne, jos ei ole tornia, nii sormi reiän päälle ja pumppaat ja päästäät ilman pihalle.
Satulan ruuvi auki, ja jos on kaksipiirinen niin yksi kerrallaan. Jos torni niin annat vaan nesteen valua läpi, jos  ei ole tornia niin auki,kiinni  ja pumppaus systeemillä. Ilmaustornin voi rakentaa itse bensaletkusta ja limupullosta.

Letkut ei saa tehdä silmukkaa ylöspäin, muuten on vaarana että sinne jää ilmaatasku, ja tuon saat pois vain paineella.
Ilmatessa neste valuu letkun alareunaa pitkin ja sinne jää ilmatasku, ihan samalla tavalla kun  tankin letkussa näky ilmakupla joka ei liiku mihinkään ja kuitenkin se kone saa bensaa. Bensa valuu alareunaa pitkin, ja koska virtaus on niin pientä, niin toi kupla ei liiku mihinkään. Joitakin se häiritsee huomattavasti, mutta se ei johdu mistään vuodosta vaan se tulee  bensasta vapautuvista kaasuista (happi jne).
Jarrunesteen viskositeetti on sitä luokkaa, että yksittäiset  ilmakuplat ei liiku tunnissa letkussa mihinkään, vaikka kuinka nostate sitä karttia pystyyn (Hydrofoobinen vuorovaikutus, koheesio, pintajännitys, kapilarisuus jne, mutta tästä ei sen enempää). Mutta jos teillä on tuollainen silmukka, niin siihen se auttaa.

Nykyään on suosiossa teräspunosletkut. Harrastekäytössä paremmat on läpinäkyvät teflonletkut, joista näkee suoraan miten ilmaus on onnistunut ja onko ilmaustarvetta, pitää vaan olla vähän varovaisempi ja muutama varaosa matkassa.
Teräspunos on niin löysästi kiristetty, että sillä ei ole mitään vaikutusta jarrujen tehoihin, ei se teflon mihinkään laajene vaikka kuinka polkaset jarrua. 


Nää on vaan mielipiteitä eikä faktaa varmaan ollenkaan. Tästä saa muut jatkaa.

/Kimi









 
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #17 : 22.10.2013 06:51 »
Moi,

tutkin Kimin perusteellisen artikkelin jälkeen noita DOT- luokituksia ja löysin vastauksen noihin OTK:n ilmakupliin. Eli DOT5- jarruneste on silikonipohjainen, sen etuna pidetään sitä, että se ei irrota maalia eikä ole iholle myrkyllistä. Lisäksi sen lämpötila-alue on laajempi, eikä se ime vettä, kuten DOT4 ja DOT5.1. Mutta se imee pienen määrän ilmaa! Eli selitys löytyi niille OTK:n ilmakuplille. Kelgate käyttää myös silikoninestettä, muita valmistajia en tiedä. Silikoninestettä kannattaa olla radalla mukana, sitä ei löydy lähimmästä Motonetistä.

Tuo Olpen mainitsema bräkleenin käyttö on erittäin tärkeä neuvo. OTK:n jarrussa on juuri nuo Kimin mainitsemat tiiviit kumikalvot säiliöissä, jarrupaloja vaihtaessa on korkit ja kumit otettava pois säiliöistä, ennenkuin painaa männät sisään. Muuten jää laahaamaan.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #18 : 22.10.2013 09:48 »
Kaikki rakentava läpändeeros loppuu noihin idiootti kommentteihin.

Tonykartissa on aiheotsikon mukaisesti parhaat jarrut ja mulla ja mun kuskeilla ne toimii hienosti.

Koittakaa pärjätä!

Markuskin yrittäs nyt ymmärtää...siitä tää kirjoittaminen onkin vaikeeta, kun ei ole Kimin kaltainen lahjakkuus.

Huoltamisella tarkoitin osien vaihtamista. Äläkä kysy, et onko jarrupalat osia. Ei ole :)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #19 : 22.10.2013 10:51 »
Markuskin yrittäs nyt ymmärtää...siitä tää kirjoittaminen onkin vaikeeta, kun ei ole Kimin kaltainen lahjakkuus.

Huoltamisella tarkoitin osien vaihtamista. Äläkä kysy, et onko jarrupalat osia. Ei ole :)

Kovasti mä koitan ymmärtää, ja siksi kyselenkin :)  Tuo oma kommenttini ei ollut tarkoitettu kettuiluksi vaikka näin jälkeenpäin luettuna sen kyllä voi niin tulkita.. sorry. Ja siitä olen samaa mieltä että toimiessaan nuo jarrut on erinomaiset.

Mun mielestä vaan tuo tapa millä noita OTK:n itsesäätyviä jarruja pitää paijata on aika vaivalloinen ja mielummin käyttäisin ajan johonkin muuhun, jos se onnistuu helposti esim. vaihtamalla jarrut toisenlaisiin. Niitä vanhempia OTK-jarruja jotka ei säätyneet itsestään (BS2) ei tarvinnut meidän käytössä huoltaa, putsata tai pumppailla lähes ollenkaan kauden aikana.  Talvella purettiin ja kesällä vaihdettiin palat ehkä kerran, ja joskus jos ongelma tuli, se ratkesi yhdellä purkamisella.  Näiden itsesäätyvien kanssa mulla on ollut toistuvasti ongelmia, jotka ei häviä vaikka purkaa jarrut atomeiksi ja vaihtaa kaikki kumit ja nesteet.  Tai häviää, mutta ongelma palaa joskus heti seuraavassa kisassa, joskus saattaa mennä kuukausikin. On mulla sellaisetkin BS6:t ollut, missä ongelmia ei tullut, noilla jarruilla olevia runkoja kun on ollut melkein 10kpl meidän teamilla tässä muutaman vuoden aikana.

Nyt mulla on testissä juuri tuo Kimin mainitsema Motulin jarruneste, oli viimeisen fosarikisan ja kestokisan ilman ongelmia (ja niiden kisojen välissä auto seisoi tallissa about kuukauden).  En nyt vielä lähtisi juhlimaan, että vaihtaminen pois DOT5-nesteestä ratkaisi ongelman, mutta ehkä annan noille OTK:n jarruille vielä mahdolisuuden ensi kesänä.  Nestetyyppiä vaihtaessa olen aina purkanut ja putsannut systeemin jarrucleanerilla ja paineilmalla sekä vaihtanut kaikki kumiosat.

Syy miksi olen tähän asti pysyttäytynyt DOT5:ssä on se, että valmistaja suosittelee sen käyttöä.  Olen ajatellut, että ehkä tiivisteet ei kestä noita muita nesteitä, mutta ehkä tilanne onkin siis juuri toisin päin, se sylinterin kumi turpoaa DOT5:stä ja jumittaa männät. 

Voi toki olla että olen vaan paranoidi ja pitäisi antaa palan vähän hangata levyä pukilla ja varikolle tultaessa, mutta kuten kokeneina kisainsseinä tiedätte, kilvanajo on paljolti psykologista, ja jos kuskista tuntuu, että auto ei mene mihinkään kun jarru laahaa, niin näin myös tapahtuu.  ::)


Ja mitä tulee tuohon jarrunesteen kierrättämiseen, lueskelin aikanaan itsekin jonkun verran noista eri nesteistä, ja tuolla yksi "idiootti" suosittelee DOT5:n kierrättämistä: http://www.type34.com/library/26-technical-mechanical/584-139  Ei toki ole racing-vehkeitä, mutta kuten tekstissä kerrotaan, johtuen tuosta DOT5:n hydrofobisuudesta, nesteen voi putsata sekoittamalla siihen vettä, ravistamalla huolella, antamalla litkujen erottua ja dekantoimalla.  Karting-autossa toki nestettä menee niin vähän, että rahansäästö ei ole ihan samanlainen kuin isommissa peleissä, joten ei ehkä maksa vaivaa.


caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #20 : 22.10.2013 11:01 »
tuossa astrolla oli hyvä pointti,eli kestääkö otk jarrujen kumit normaalia dot4 jarrunestettä jos järjestelän pesee ensin huolella olis paljon mukavampaa kun jarrunestettä ei tarttis erikseen metsästellä vaan sitä löytyis joka putiikista joka autokemikaaleja trokaa..eläkä olpe luovuta se että tunteet nousee pintaan on intternet keskustelujen suola ;D

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #21 : 22.10.2013 20:32 »
Hello Astro & muut.

Toi hemmo käyttää kierrättettyä DOT5:sta VAIN järjestelmän huuhtomiseen.
Niin köyhäksi en ryhdy että rupeisin jotain DOT5:sta keitteleen.  Motulin DOT5.1 RBF ylittää DOT5:n kiehumispisteen
reippaasti, joka on tässä se tärkeä seikka, nestettä on sen verran vähän että noi vaihtaa helposti.

Jos joku suosittelee DOT5:sta niin muistakaa ostaa kumit samasta paikasta ja alkuperäisessä pussissa.
Tarvikekumin valmistaja ei välitä pätkääkään kumin materiaalista, vaan tekee niitä niin halvalla kuin vain pystyy.
Kartit on pulverimaalattuja, joten tuolla ominaisuudella ei ole mitään merkitystä.

DOT5 ei ime vettä, mutta kun sitä joutuu  joukkoon, niin se ei imeydy jarru nesteeseen vaan säilyy vetenä, ja tilanne
on silloin vieläkin pahempi. Nesteen joukossa on vesipisaroita, joiden kiehumipiste on 100 astetta. DOT5.1:llä se imeyttyy
ja sitten nesteen kokonaiskiehumispiste on jossain 200 asteessa.
Hyvien DOT5.1 nesteiden Wet kiehumispiste on tänäpäivän korkeampi kuin DOT5:lla, joka keksittiin 70 luvulla.

Huonoihin jarruihin en ole koskaan törmännyt, jarruttajiin kyllä.
 

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #22 : 23.10.2013 08:35 »
Moi,

Tuo Kimin vertailu "märän" kiehumispisteestä on sikäli harhaanjohtava, että silikoninesteessä ei ole vettä, jos ei pidä säiliön korkkeja auki sateessa tai kartia pestessä. Meidän ei ole tarvinnut kahden vuoden aikana lisätä tai vaihtaa OTK:n silikoninestettä, joten sen saatavuus ei ole muodostunut ongelmaksi.

Nuo Astron ongelmat jarrun jumittamisen kanssa ovat kyllä kummallisia, kun tiedän heidän huoltavan autoaan tunnollisesti. Voisiko syy olla se, että R120 syö niin vähän jarrupalaa, että satulaan ehtii kertyä likaa merkittävästi ennen vaihtoa. Meillä menee Rotaxissa parit palat viikonlopussa, männät ja satulan sisäpuoli ovat aivan uuden näköiset, kun ne suihkuttelee bräkleenillä.

Ja kun Astro kaipailet huoltovapaata jarrua, käytimme aikaisemmin vain Sodin jarrua. Siinä oli jouset, jotka vetivät jarrupalan irti levystä ja säätöruuvi mäntien välissä, jolla sai säädettyä sopivan etäisyyden levyyn. Toimi aina moitteettomasti, mutta tuossa rakenteessa piti olla uiva levy, jonka tapit kuluivat vähän väliä loppuun. Eli aina on jotakin huollettavaa.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #23 : 23.10.2013 13:18 »
Silikoninestettä kannattaa olla radalla mukana, sitä ei löydy lähimmästä Motonetistä.

Ja jos se löytyminen muodostuu ongelmaksi, niin Lentolan radan vierestä sitä löytyy hyllystä ja posti kuljettaa muuallakin Suomeen.
http://shop.teamlaine.fi/tuote/bel-ray-silicone-dot5-brakefluid-0355l/55-861/
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #24 : 23.10.2013 19:34 »
Moi,

Ei tuo ole yhtään harhaanjohtavaa.  Ei sitä vettä ole DOT5.1:ssäkään, sitä tulee joukkoon ihan samalla tavalla oli neste ihan mikä vaan
DOT5.1:ssä se sekoittuu nesteeseen, mutta DOT5:ssa se jää ihan pisaroiksi, joka on erittäin huono juttu.
Koska noi pisarat on huono juttu, niin nykyisissä DOT5:ssa on  lisätty dispersiota auttavia lisäaineita (oisko nimitys dispergointi tms).
Tuota on pakko lisätä myös pintajännityksen  poistamisen takia, muuten jää ilmakuplia joukkoon, Ei tosin kartingissa, mutta muissa järjestelmissä.

Armeijat käyttää tuota koska niiden vehkeissä on metalliset jarruputket ja tuolla DOT5:lla vähennetään ruostumista. Ihan kauheasti
en ole karteissa nähnyt metallisia jarruputkia.

Toi DOT5 on ihan perseestä (mulla on oikeus mielipiteeseen).  DOT5.1:llä ollaan saavutettu aikoja sitten DOT5:n kiehumispisteet ja menty ylikin.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #25 : 23.10.2013 20:11 »
Moi,

luepas Kimi tuo http://www.buckeyetriumphs.org/technical/Brakes/Fluid/Fluid.htm

Siinä puolenvälin tietämillä on testitaulukot silikonineste vs glykolipohjaiset, ei ihan samalla lailla ime kosteutta tuo silikonikama (siis ei ollenkaan, glykolinesteet imevät ilmankosteutta jopa jarruletkun läpi). Eli silikoninesteellä on käytännössä aina parempi kiehumispiste.

Niistä ilmakuplista eroon pääsemisen olen selostanut tuolla yllä. Silikoni on hyvä kama monessa paikassa, mulla on oikeus mielipiteeseeni.

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #26 : 23.10.2013 21:57 »
Dot 5:n ehkä vielä ikävin ominaisuus on, että silikoninesteen kokoonpuristuvuus muuttuu lämpötilan funktiona. Eli kun neste kuumenee riittävästi, niin polkimen liikematka kasvaa ( jarrut häviää). Rata-autohommissa moni on kokeillut Dot 5: sta ja aika moni on luopunut. Toinen asia on tiivistys, tavalliset jarrunesteet turvottavat tiivisteitä, joka on toivottava ominaisuus tiivistyksen kannalta. Silikonineste tarvii siis eri tiivisteet. En tiedä miten valmistajat ottavat valmistuksessa nämä huomioon?

Oletko Kimi aivan varma, että palojen koko vaikuttaa tehoon? Jos palojen kitkakerroin on sama, niin puristusvoima on sama (voima= normaalivoima X kitkakerroin). Palojen pintapaine on eri, mutta se vaikuttaa lähinnä palojen kestävyyteen. Jos tarkkoja ollaan, niin koko vaikuttaa itsetehostukseen jonkin verran ( asia miksi menopuoli kuluu paloissa enemmän ja siksi monimäntäisissä satuloissa eri kokoiset männät). Lisäksi palojen paksuus vaikuttaa hieman jarrutehoon. Palathan myös kuluvat enemmän ulkoreunasta, koska levyn kehänopeus on suurin siellä. Tämä pitäisi ottaa huomioon palojen suunnitelussa, eli neliön muotoinen pala ei kulu tasaisesti.

Jarrutehoon vaikuttaa polkimen vipusuhde (missä tanko kiinni polkimessa/pääsylinterissä), pääsylinterin koko ( pienempi tehokkaampi, mutta liikematka kasvaa), satulan mäntien koko ja lukumäärä ( iso mäntä tehokkaampi), palojen kitkakerroin ja lopuksi jarrulevyn tehollinen säde ( isompi enempi)


Ja mitä tulee metallipunosletkuihin, niin ne ovat yleensä teflonputkea sisältä= paisuvat yllättävän paljon paineen vaikutuksesta. Isoissa kilpa-autoissa käytetään mieluusti metalliputkia sen takia mahdollisimman paljon. Ja kannattaa olla varovainen kun hitsaa metallipunosletkujen lähellä, kipinä sulattaa teflonin punoksen alla ja letku alkaa vuotaa. Ulospäin ei näy mitään vaurion merkkejä.

Jarruthan kaiketi ovat hyvät, jos niitä ei tarvitse juuri ajatella. Ei ole kokemusta OTK-jarruista, mutta aika moni niitten kanssa tuskailee varikolla. Eli kai ne voisivat paremmatkin olla!
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013 22:28 kirjoittanut Husse »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #27 : 23.10.2013 23:45 »
Jarruthan kaiketi ovat hyvät, jos niitä ei tarvitse juuri ajatella. Ei ole kokemusta OTK-jarruista, mutta aika moni niitten kanssa tuskailee varikolla. Eli kai ne voisivat paremmatkin olla!

Ja juuri tämä oli mun pointtini. En tosiaan ole ainoa joka näiden kanssa on tuskaillut, ja olihan Nysselläkin ongelmia aikanaan kun siirtyivät eri jarrun käyttöön. Hyvä että sittemmin ongelma ratkesi, ja selvästi tässä on todistettu että oikeilla metodeilla ainakin jotkut saavat OTK-jarrutkin pelittämään.

Itseäni vaan vieläkin mietityttää, että josko jostain löytyisi sellaiset jarrut, joita ei tarvitse ajatella koko kautena ollenkaan, ja voisi jättää nuo pumppailut ja bräkleenilitrat muiden huoleksi. No, tässä on talvi aikaa miettiä.. Onko kellään kokemuksia Righetti Ridolfin jarruista? Niitä kai käytetään aika monessa merkissä.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #28 : 24.10.2013 02:19 »
Moi Husse,

Jos työsylinterin pinta-ala on 3cm^2 ja mäntien pinta-ala 9cm^2   painat sitä jalalla 20kg voimalla, niin mäntien liikerata on kolmas-osa ja voima 60kg. Jos jarrupalan koko on  esim 10cm^2 niin siihen kohdistuu 60kg voima ja 6kg/cm^2, nyt pienennät palaa viiteen cm^2 jolloin levyyn kohdistuu 12kg/cm^2.  Kun lisäät toisen mäntäparin, niin niiden pinta-ala on silloin 18cm^2m jolloin liikerata on kuudes-osa ja voima noin 120kg, tässä vaiheessa on myös jarrupalaa suurennettava, jotta männillä on mitä painaa, eli jarruvoima on käytännössä sama 2 ja 4 mäntäsissä.  Sun ajatuksista puuttu tuo sylintereiden tilavuuden suhteiden vaikutus joka on verrattavissa vipusuhteeseen.
Kun jarrutusteho nousee,  niin silloin myös  "Break on Time" lyhenee  joka vähentää kulumaa, eli olet vähempi aikaa jarrulla, jonka pitäisi teoriassa myös parantaa  kierrosaikoja.

Työsylinteri on pitkä ja kapea jotta siihen saadaan pitkä matka joka muutetaan lyheksi matkaksi satulassa, voima kasvaa samassa suhteessa.

 Jos lämmön ja kuluman saa pysymään rajoissa ja palan kitkavoima riittää niin tällä tavalla saat ärhäkkäämän jarrun aikaiseksi, joka kuluu nopeammin. On parempi muuttaa  polkimen vipusuhdetta ja hankkia vähän voimaa lisää, niin saa saman aikaiseksi.
Kuten kirjoitat, niin tärkein tekijä  joka porukalta jää testaamatta on  vipusuhde.

Lue tuolta, paremmin kerrottuna. 
http://www.brakeandfrontend.com/Article/79680/brake_math_calculating_the_force_needed_to_stop_a_car.aspx

Sisä ja ulkokehän nopeusero on lähes olematon, palat ei ole kun jotain 3-4cm leveitä . Jos mäntä painaa levyä suorasti, niin palat kuluu suorassa. Kun pala kuluu pikkaisen ulkoreunasta, niin seuraksena on että palan sisäreunaan kohdistuu enempi voimaa  ja sitten se kuluu enempi sisältä  ja taas ollaan balansissa.


Rata-ajossa  Wet boiling point on tärkein tekijä, joka tällä hetkellä on paras DOT5.1:n racing laaduilla. Talvella kun lämmöt pysyy kurissa
ja märkää on joka puolellal niin isot ralli-tiimit vaihtaa nesteet DOT5:een.

Ja mitä noihin teräspunosletkuihin tulee, niin ne päihittää kaiken muun mennen tullen. Ne paisuu olemattoman verran  poljinvoimasta, hyvin lämpöeristettyjä eikä painu lyttyyn jos tulee joku kolhu jostain.

Goodridge brake lines, originally developed for Motor Racing, feature stainless steel braided hose, which doesn't expand like rubber. The result? Better, more responsive braking and reduced stopping distances. As used by leading WRC and F1 teams ja meidän mineissä.

Pidä jarruista rasvat poissa niin ne ei kerää pölyä ja paskaa niin toimivat pitkään.

Ferodolla on hyviä sintteri jarrupaloja lähes joka merkkiin jos haluaa hifistellä.

OTK:ssa on magneetit jarrumännissä ja niitä ei saa missään nimessä shimmata jollain levyillä.
Kun niihin joutuu rasvaa ja tarttuu paskaa, niin ne ei oikein halua toimia.

Astrolle vinkki: Vaijeritoimisia ei tarvii ilmata.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #29 : 24.10.2013 06:32 »
Moi Kimi

Taisin kyllä mainita sylinterien kokoeron  (työsylinteri vs satulan mäntä = hydraulinen välityssuhde) vaikutuksesta jarrutehoon.  Nimenomaan kuten Kimi pohdiskeli, vaikutus on pinta-alojen suhde ei halkaisijoiden suhde. Vaikutus on todella huomattava. Paine= voima/pinta-ala > voima = paine x pinta-ala. Helpompi on muuttaa voimaa, eli polkimen liikesuhteen  muutosta. Kannattaa oikeasti kokeilla, ei tarvii kokeilla eri jarrupaloja. Meillä on jo pikkuluokista asti säädetty kuskin mieltymyksen mukaan ( yleensä lähes max poljin voima= on kuulemma helpompi säädellä lukkiutumisrajaa), mutta kukin mieltymyksensä mukaan.

Muut tarinani olivat lähinnä jarrujen teoreettista pohdiskelua. Kartingissa ei tarvitse varmasti ajatella kehänopeus-eroja, mutta jos joku on katsellut henkilöauton jarrupaloja niin ne eivät ole yleensä neliön muotoisia. Enemmän materiaalia ulkokehällä.

Metallipunosletkut ovat toki paremmat kuin kumiletkut, mutta jos tarvitsee vetää pitkiä vetoja autossa niin teräsputki on edelleen paras vaihtoehto. Ainoastaan taipuisat osat ovat metallipunosta. Ei taida olla vaikutusta kartingin pituuksilla, mutta useamman metrin mittaisina alkaa vaikutus näkyä. Sarlinin Kalle (Sarlin Race Team) on taitanut jopa mittailla asiaa.

Ja mitä tulee jarrunesteisiin, niin monesti kilpanesteet ovat DOT4:a tai jopa DOT3:akin on olemassa. Tämä siksi, että kun jarrunesteillä on luokituksissa arvot märkä- ja kuivakiehumispisteille. Kuivakiehumispiste halutaan mahd. korkeaksi.  Kilpanesteen märkäkiehumispistettä ei pidetä niin olennaisena asiana, koska nesteitä vaihdetaan usein, jopa päivittäin. Eli huoltoväli on huomattavasti tiheämpi kuin siviiliautoissa (24-36 kk).


« Viimeksi muokattu: 24.10.2013 07:18 kirjoittanut Husse »


 

Team Laine Verkkokauppa