Kirjoittaja Aihe: Parhaat jarrut  (Luettu 29738 kertaa)

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #30 : 24.10.2013 13:19 »
otk jarrupala on uutena 9mm paksu ja mä mittasin omat kuluneet palat ja ne oli 7mm paksuset,laitoin shimmilevyiksi vanhojen jarrupalojen taustat ja sillä tempulla ne oli taas 9mm ja ne toimi taas hyvin..aikansa,en ymmärrä miksi niitä ei saisi shimmata kun otk varaosakatalogissakin shimmipaloja myydään jotenkin vaan tuntuu et noi jarrut ei toimi vähänkään reilummin kuluneilla paloilla.toisaalta enhän mä näistä mitään tiedä mut yritetään :o

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #31 : 24.10.2013 14:38 »
Ei myydä shimmipaloja näihin itsesäätyviin jarruihin tietääkseni. Ne on vain niihin vanhempiin BS2-jarruihin. Itsekin olen käyttänyt tuota samaa 'itsetehtyjen shimmipalojen' kikkaa ja sillä pääsee välillä eroon jumittelusta vähäksi aikaa.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #32 : 24.10.2013 19:30 »
Onkohan kukaan tutkinu onko noissa OTK jarruissa eripituisia mäntiä markkinoilla? Kimin kaltainen älykkö osaisi varmaan selventää miten männän pituus vaikuttaa sen liikkumiseen.

Itselle tuli ajatus, että sillä voisi olla vaikutusta....?!

Tänä vuonna en ole ollu mekaamassa Tonykartteja, muita ku omiani.

En edes tiennyt, että sinisillä rungoilla oli yleisesti tällasia ongelmia.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #33 : 24.10.2013 19:44 »
Joo pari puhelua ja loppuanalyysi on se, et toisille noi sopii ja toisille ei.

Eli ne, joille noi ei sovi( joille tulee ongelmia), nii laittakaa vaikka noi Birelin jarrut kii, jos haluaa ajaa Tonykartilla. Tai sitten miettii sitä sitomista ;)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #34 : 24.10.2013 20:30 »
Moi,
Jos teillä on kapeampi jarrulevy niin vaihtakaa siihen paksumpi. Teillä on itse aiheutettu ongelma.
Mäntä ei saa tulla kuin jotain sentin ulos, niin sitten se jo rupee vetämään vinoon.
Uudet palat kun laittaa paikoilleen niin pitää olla mäntä pohjassa ja kitkapinta melkein kiinni levyssä.

Jos te laitatte sinne shimmipaloja niin se jarrupala makaa koko ajan kiinni levyssä, eikä
magneetti vedä sitä kiinni mäntään. Lisäksi se saattaa ruveta värisemään, joka pahentaa
ongelmaa lisää. Jos tarvii shimmejä käyttää, niin hepatkaa noi shimmit kiinni tai magnetisoikaa ne.
Kuten jo aikaisemmon sanoin niin OTK:n automaattisäätöisissä jossa magneetti, EI SAA KÄYTTÄÄ SHIMMEJÄ.  Tulee taas itse aiheutettuja ongelmia. Kiesus sentään , uskokaa jo!

Ei sen männän pituus vaikuta mitenkään liikkumiseen kunhan kitka ei kasva. Ongelmahan on että kun se tulee riittävän ulos niin jarruvoima vetää sitä vinoon.

YKsi kikka joka tehtiin oli laittaa siihen palojen lukitus-pulttiin jousi joka painoi palat irti levystä.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #35 : 24.10.2013 22:27 »
Kimi: Ihan käytännön kokemuksen kautta voin sanoa, kuten muutkin yllä, että shimmipalojen kanssa ongelmia tulee vähemmän. Levyä vasten vapaasti kolisevat palat hidastaa vähemmän kuin laahaava jarru. Tätä on nyt aika moni jo testannut.

Toki varmaan vielä parempi olisi tosiaan hepata ne kiinni.

Ja sitä parempi olisi jos jarrua ei tarvitsisi räplätä ollenkaan, vaan ne toimis orkkisosilla.

Ilmeisesti teilläkin on sitten jotain ongelmia ollut, kun olette palautusjousen sinne viritelleet.

Kinli

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #36 : 25.10.2013 11:39 »
Jos teillä on kapeampi jarrulevy niin vaihtakaa siihen paksumpi. Teillä on itse aiheutettu ongelma.
Mäntä ei saa tulla kuin jotain sentin ulos, niin sitten se jo rupee vetämään vinoon.
Uudet palat kun laittaa paikoilleen niin pitää olla mäntä pohjassa ja kitkapinta melkein kiinni levyssä.

OTKn pienempi (180mm) vakiolevy on vain 13mm paksu eikä sille löydy vaihtoehtoa ainakaan Tonykartilta suoraan.
Isompi OTK levy (206mm) on saatavilla sekä 13mm että 16mm. Mutta ilmeisesti toi 180mm pikkulevy on OTKn "oletus-setuppi".

Me ollaan käytetty OTKn isoa leveempää levyä, mutta ei toi +3mm silti riitä siihen että männät ois pohjassa uusien palojen kanssa.
Mistähän sopivan kokoisia (206mm) mutta leveempiä kiekkoja löytyis?

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #37 : 25.10.2013 12:11 »
Ihan hirveesti ei voi enää tosta 16mm levystä paksuntaa ennen kuin alkaa levy ottaa jarrusatulaan kiinni. En tiedä miten paljon siinä tarvii olla pelivaraa kun akseli ym joustaa ajossa, mutta ite virittelin 18mm paksun levyn ja se ei mahtunut pyörimään ilman, että levensi myös jarrusatuloiden väliä 'shimmipaloilla'. Eli mitä ilmeisimmin 16mm jarrulevyllä varaa on vähän alle 1mm per puoli jos levy on keskellä.

Eli tästä voitanee päätellä, että ainakaan valmistajan tarkoitus ei ole ollut, että männät on pohjassa uusilla paloilla. Tai sitten ovat epäonnistuneet :)
« Viimeksi muokattu: 25.10.2013 12:14 kirjoittanut astro »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #38 : 25.10.2013 13:14 »
Koska OTK:n satula on kaksiosainen niin mikään ei estä työstämästä kummastakin satulasta esim. 1.5mm pois jotta jarrumännät olisivat pohjassa uusien palojen kanssa.
 

Kuka uskaltaa?

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #39 : 25.10.2013 16:03 »
Koska OTK:n satula on kaksiosainen niin mikään ei estä työstämästä kummastakin satulasta esim. 1.5mm pois jotta jarrumännät olisivat pohjassa uusien palojen kanssa.
 

Kuka uskaltaa?

Sanooko mahdollisesti luokitus mitään tällaisesta työstämisestä? Tai shimmeistä?
eksyvä ei tietä kysy

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #40 : 25.10.2013 22:09 »
Jarruthan kaiketi ovat hyvät, jos niitä ei tarvitse juuri ajatella. Ei ole kokemusta OTK-jarruista, mutta aika moni niitten kanssa tuskailee varikolla. Eli kai ne voisivat paremmatkin olla!

Ja juuri tämä oli mun pointtini. En tosiaan ole ainoa joka näiden kanssa on tuskaillut, ja olihan Nysselläkin ongelmia aikanaan kun siirtyivät eri jarrun käyttöön. Hyvä että sittemmin ongelma ratkesi, ja selvästi tässä on todistettu että oikeilla metodeilla ainakin jotkut saavat OTK-jarrutkin pelittämään.

Itseäni vaan vieläkin mietityttää, että josko jostain löytyisi sellaiset jarrut, joita ei tarvitse ajatella koko kautena ollenkaan, ja voisi jättää nuo pumppailut ja bräkleenilitrat muiden huoleksi. No, tässä on talvi aikaa miettiä.. Onko kellään kokemuksia Righetti Ridolfin jarruista? Niitä kai käytetään aika monessa merkissä.

Jahas pitäiskö työntää omakin lusikka tähän soppaan  ;D

On kokemuksia Righettin jarruista, positiivisia tähän mennessä. Itse vaihdoin Otk jarrujeni tilalle tämmöset: http://www.righettiridolfi.com/uk/cat/526_150_553/speed-evo

Ei niinkään ollut teknisiä ongelmia noiden Otk:n jarrujen kanssa mutta tuntui aika pahalta laittaa 50e päivässä jarrupaloihin...
Työsylinteri + jarrusatula + levy sekä keskiö teki noin 300eur + tk. Ei siis kovin paha sijoitus verrattuna kuuden päivän otk jarrupaloihin joiden arvo käytön jälkeen on tasan 0.

(OK nykyään saa tarvikepalaa otk:n jarruun halvemmalla..)


-Palat tähän Righettin satulaan maksaa 20,- ja kestää noin pari kisa päivää. Pala on tuplaten isompi ja kulutuspintaa melkein tuplaten. Suomessa ei välttämättä ole kenelläkään hyllyssä joten varauduttava parin viikon toimariin.

-Jarrutuntuma sekä teho omasta mielestä ihan yhtä hyvä kuin otk:n jarruissa. Itsellä pehmeimmät palat käytössä (punaiset). Kovempaa (keltaiset) tuli kanssa kokeiltua mutta nämä olivat ainakin meikäläisen mieleen jo liian kovat.

-Ihan "plug and play" osia nämä eivät ainakaan otk:n runkoon ole joten joutui koneistamaan pidikkeet satulalle sekä työsylinterille.

-Joutuu shimmaamaan. Itse teetin laserilla mieleiset shimmit 1mm pellistä.

-Palautinjouset hieman heppoiset, ajattelin vaihtaa ensi kaudelle jäykemmät.


ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Parhaat jarrut
« Vastaus #41 : 26.10.2013 13:39 »
Ihan ongelmattomat nuo OTK jarrut ei liene, jos ei muista niitä silitellä.
Ulkomailta löytyy vastavia ketjuja kuin tämä
http://www.karting.co.uk/notice/Message.asp?FID=2&MsgID=000049733
No ens kaudella noita pääsee itsekin roplaamaan.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2013 13:45 kirjoittanut vtuonone »


 

Team Laine Verkkokauppa