Kirjoittaja Aihe: X30 höpötystä  (Luettu 10575 kertaa)

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
X30 höpötystä
« : 25.09.2013 12:00 »
Moro! Kauhea x30 kuume iski eikä ota loppuakseen vaikka ulkona sataa räntää...
Puntaroin tässä että onko järkeä ostaa suoraan uusi vai panostaa käytettyyn? Käytettyjä 2012 vm tarjolla hintahaarukkaan 1400-1600e, noin 40h käyttötunneilla.

Kun lähetään tekemään ns 50h remppaa niin voidaanko laskea isille suunnilleen samat kustannukset kuin rotaxilla?

Käytetyn tietysti sais talvella purettua ja tutustuttua koneen anatomiaan samalla varmistaen ettei sillä kerkiä mihinkään ensi kauden kapinoissa ;D

Mielipiteitä? Koneita tarjolla?
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #1 : 25.09.2013 18:21 »
Sori kaikki vanhojen kaupustelijat. Uus on uus ja käytetystä ei ikinä tiedä. Huoltokustannukset luulis olevan samat, kuin Rotaxissa. Uuden, jos ostat, niin se iso huolto tulee tolla matematiikalla vasta kesän 2015 jälkeen.

ratti1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #2 : 26.09.2013 07:10 »
Kyllä on hieno kone.
Tuli meille viime vuonna ja talvella ajoin jääkartingia kyseisellä koneella.
Yksi mäntä meni heti ja kytkin ei talvioloja kestä.
Uudet kytkinpinnat näyttäyis oleva kesvämmät kuin alkuperäiset.
Tänä kesänä ajettu 10h tuntia ja vain startti on putsattu.

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #3 : 03.10.2013 15:37 »
Muuttuuko x30 mosassa tai apulaitteissa jokin vuosimallien 2012 - 2013 välillä? 2014?
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #4 : 03.10.2013 17:49 »
Talvikäytössä pitää huolehtia ettei mene lunta/vettä imuilman mukana moottoriin. Vesi tuhoo öljykalvon ja mäntä on sen myötä soromoo. Ei ole eroja x30 moottoreissa 2008->
Homman Pitää Olla Hauskaa

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #5 : 27.12.2013 23:20 »
nonii, kone on atomeina ja uusia osia vailla! Pari simppeliä kysymystä 8):

- Mäntä mikrolla mitattuna 53.90mm. Tarvitsen männän joka on oikeasti 53.94 jotta pääsen tavoiteltuun välykseen. Millähän "nimellismitalla" tuon kokoinen mäntä mahtaa kulkea? Oisko 54.05 green?
- Oliko green satikan pienempi kuin red?

- Onko 0.11mm välys männälle optimi??

- Paljonko optimi squish gap? ennen purkua oli 1.2mm...

- Onko päittäisvälys kampuralle 0.2mm ok? Entäpä kun/jos shimmataan niin laitetaanko keskelle vai kenties  enemmän jompaankumpaan laitaan?? meneekö hifistelyks??

- Sain sinisen termarikotelon ja sen sisälmykset erikseen. Kuuluuko termarin "päällä" olla suht paksu o-rengas/tiiviste? Jos ei niin heiluu aikalailla pituussuunnassa tuo termari kotelossaan..

Näistä oli vastauksia jo jossain topikissa mutta en onnistu löytämään  >:(



ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #6 : 28.12.2013 00:49 »
Moro,

Älä sitä wanhaa kulunutta mäntää mittaa. Menee hyvä remppa persiilleen.  :P
Mittaa sylinterin sisämitta ja lisää tarvittava välys ja sinulla on tiedossa oikean männän koko. Tavoiteltava männän välys on 0.11mm - 0.12mm. Vaihtotarve 0.14mm kohdalla, jota ei kannata ylittää. (männän helma lohkee) Hyvällä öljyllä ja riittävällä %:lla tuohon 0.14 välykseen pääsemiseen saakin muuten tahkota ihan kunnolla.

En muista koskaan miten nuo vih/pun pisteet meni. Olisko ollut niin että vihreä on annettu männän mitta +0,01mm ja punainen +0.02mm ?? Soitappa Maanantaina Jaatiselle.

Optimi squish on se mikä syntyy alkuperäisellä sylinterin alatiivisteellä ja sillä saavutetaan myös oikea palotila. (eli vain alkuperäinen on sallittu) Helppoa, eikö?  ;)

Kampuran päittäisvälys on 0.2mm  +/-0.05mm, mitattuna ilman tiivistemassaa lohkoissa. Eli käytännön välys on suurempi, kun lohkojen väliin lisätään tiivistemassa kokoonpannessa. Lohkot on shimmattu tehtaalla, siten että kummankin laakerin alla on yksi shimmi. Lohkot ei kulu käytössä jos ei tarvitse plaanata lohkon tiivistepintoja jolloin shimmi napataan pois. Laakerit on hyvinkin tarkoissa mitoissa. (yhtään lohkoa ei ole vielä tullut vastaan jota olisi tarvinnut shimmata..)

Parhaiten kulkevan moottorin saa aikaiseksi, kun jaksaa naputella kampuran heittokelloilla katsoen suoraksi. Itse on ole yli 0.02mm kokonaisheitolla päästänyt yhtään kampuraa käsistä. (joskus on mennyt useampikin tunti oikoessa.. Terveisiä Lahden suuntaan ;) )
IAME:n kampurat on varsin "tiukkoja" joten kunnon lyijymoska on tarpeen. Kun kampuran saa kerran "nollille", niin se myös pysyy siinä varsin mukavasti.

Lohkot ja sylinteri kiristetään ristiin asteittain. Sylinteriä ei saa ylikiristää. Oikea momentti on 18-22nm. Jos ei ole momenttiavainta niin sen mitä 13mm normi kiintoavaimella ranteella kääntää ilman että tulee ikenet esiin. Apinanraivoa tule käyttää ei missään nimessä.

Lohkot 8-10nm, eli sen mitä järkikin sanoo tuommoiselle M6 kuusiokoloruuville.

(Kaikki yllämainitut on IAME x30 Service manuaalista)
 
Tuosta sinisestä termarista en osaa kyllä sanoa mitään. Sorry.
Homman Pitää Olla Hauskaa

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #7 : 28.12.2013 03:29 »
Moro,

Älä sitä wanhaa kulunutta mäntää mittaa. Menee hyvä remppa persiilleen.  :P
Mittaa sylinterin sisämitta ja lisää tarvittava välys ja sinulla on tiedossa oikean männän koko. Tavoiteltava männän välys on 0.11mm - 0.12mm. Vaihtotarve 0.14mm kohdalla, jota ei kannata ylittää. (männän helma lohkee) Hyvällä öljyllä ja riittävällä %:lla tuohon 0.14 välykseen pääsemiseen saakin muuten tahkota ihan kunnolla.

En muista koskaan miten nuo vih/pun pisteet meni. Olisko ollut niin että vihreä on annettu männän mitta +0,01mm ja punainen +0.02mm ?? Soitappa Maanantaina Jaatiselle.

Optimi squish on se mikä syntyy alkuperäisellä sylinterin alatiivisteellä ja sillä saavutetaan myös oikea palotila. (eli vain alkuperäinen on sallittu) Helppoa, eikö?  ;)

Kampuran päittäisvälys on 0.2mm  +/-0.05mm, mitattuna ilman tiivistemassaa lohkoissa. Eli käytännön välys on suurempi, kun lohkojen väliin lisätään tiivistemassa kokoonpannessa. Lohkot on shimmattu tehtaalla, siten että kummankin laakerin alla on yksi shimmi. Lohkot ei kulu käytössä jos ei tarvitse plaanata lohkon tiivistepintoja jolloin shimmi napataan pois. Laakerit on hyvinkin tarkoissa mitoissa. (yhtään lohkoa ei ole vielä tullut vastaan jota olisi tarvinnut shimmata..)

Parhaiten kulkevan moottorin saa aikaiseksi, kun jaksaa naputella kampuran heittokelloilla katsoen suoraksi. Itse on ole yli 0.02mm kokonaisheitolla päästänyt yhtään kampuraa käsistä. (joskus on mennyt useampikin tunti oikoessa.. Terveisiä Lahden suuntaan ;) )
IAME:n kampurat on varsin "tiukkoja" joten kunnon lyijymoska on tarpeen. Kun kampuran saa kerran "nollille", niin se myös pysyy siinä varsin mukavasti.

Lohkot ja sylinteri kiristetään ristiin asteittain. Sylinteriä ei saa ylikiristää. Oikea momentti on 18-22nm. Jos ei ole momenttiavainta niin sen mitä 13mm normi kiintoavaimella ranteella kääntää ilman että tulee ikenet esiin. Apinanraivoa tule käyttää ei missään nimessä.

Lohkot 8-10nm, eli sen mitä järkikin sanoo tuommoiselle M6 kuusiokoloruuville.

(Kaikki yllämainitut on IAME x30 Service manuaalista)
 
Tuosta sinisestä termarista en osaa kyllä sanoa mitään. Sorry.

Kiitos! Mittasin pytyn mitaksi 54.05 ja muistelinkin että välys 0.11 luokkaa, sillonhan männän mitaksi tulee 53.94.. Noh arvontalaulun aika mäntää tilatessa ::)
Miten tuo palotila on määritetty alkuperäiseksi? Saatavilla 0.2 ja 0.4 pahveja. Nyt 0.4 pahveella oli squish sen 1.2mm. Onko näille koneille olemassa rajat palotilan korkeudelle kuten esim rotaxeissa?

Onko muuten kaasarin kalvoja aihetta vaihtaa esim joka vuosi?
« Viimeksi muokattu: 28.12.2013 03:59 kirjoittanut bogger »
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #8 : 28.12.2013 10:47 »
No roplemos.

Kilauta tosiaan RacingService Jaatiselle tuon mäntä asian kanssa. (Maahantuoja) Pyttyyn olisi myös hoonilla hyvä pyyhkäistä uudet öljyurat.

0.4 paffi taitaa olla alkuperäinen. Palotila asettuu alkuperäisellä tiivisteellä kohdalleen, jolloin siitä tai squishista ei tarvitse huolehtia. IAME:n valmistustoleranssit on aikalailla kohdallaan, eli heittoja pytyissä tai kansissa ei ole näkynyt.
Aikoinaan LeopardCup:in säännöissä oli näin: X30 moottoreiden palotila: 10,2cm3 +- 0,5. Kaikenlainen virittäminen on kielletty.
(mitattuna insertillä) Kun kannen ja pytyn välissä ei ole kuin O-rengas, männät tarkkoja ja alatiiviste määritelty, niin nopeusjärjestys ratkeaa ratin ja penkin välistä, eikä siitä kenen aika riittää koneen kanssa turaamiseen.  :D

Kyllä: Kaasarin kalvot tulisi vaihtaa aina kauden alkuun.
Homman Pitää Olla Hauskaa

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #9 : 25.03.2014 21:17 »
Nyt kun mittaamaan alettiin niin mitataan sitten kaikki, osaako joku sanoa optimaalisimman sytytysennakon x30 koneeseen? 2mm? Veikkaan että on säädettävissä noin puolen millin verran.. Huomenna saan mitan kiinni ja otettua ekat savut koneesta!
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #10 : 26.03.2014 00:35 »
Ei mitään käytännön merkitystä. Ruuvaa vain sytkä kiinni.
Homman Pitää Olla Hauskaa

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #11 : 26.03.2014 17:07 »
Noni! Ekat savut otettu ja hyvin tuntus pyörivän! Pitäiskö akulta saada mitattua latausjännite? Ei tunnu jännite hievahtavankaan oli kone käynnissä tai ei.. Jännite 12.6v
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

teppi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #12 : 14.06.2014 22:31 »
Noni! Ekat savut otettu ja hyvin tuntus pyörivän! Pitäiskö akulta saada mitattua latausjännite? Ei tunnu jännite hievahtavankaan oli kone käynnissä tai ei.. Jännite 12.6v
käsittääkseni näissä vehkeissä ei ole laturia

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: X30 höpötystä
« Vastaus #13 : 14.06.2014 22:35 »
Kyllä on. Parilla x30 ja Leopard lataa akkua ajon aikana.
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa