Kirjoittaja Aihe: OTK runko ja perän jäykkyys...  (Luettu 20403 kertaa)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
OTK runko ja perän jäykkyys...
« : 08.10.2013 23:49 »
Tässä on jokunen vuosi tullut ajeltua 32mm runkoputkilla ja säätötemput tutuksi sen mukaan.
OTK rungon säädöt 30mm putkelle taitaakin olla siten pikkaisen eri päin perän jäykkyyden osalta.
Elikkäs iskeekö porukka OTK runkoon kovalla pidolla jäykempää vai löysempää akselia.
Niin ja sateella pidempää vaiko lyhempää napaa.
http://www.mkcracing.com.au/Downloads/AUST-KOSMIC-OWNERS-KNOWLEDGE-PACKET_OFFICIAL.PDF
http://www.lebkart.com/Downloads/Chassis%20Setup%20Manual.pdf
http://www.karting.co.uk/notice/Message.asp?FID=5&MsgID=0000502546
« Viimeksi muokattu: 09.10.2013 00:16 kirjoittanut vtuonone »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #1 : 09.10.2013 07:39 »
Periaate on sama, on sitte minkä merkkinen tai paksunen putki tahansa. Lähtökohta voi olla eri.
Tonykartista voin sanoa, että suomen olosuhteissa kuivalla H-akseli vois olla se lähtökohta, josta lähetään säätää. Jäykistämällä saadaan lisää pitoa. Ja jos alkaa tahmaamaan, niin vaihdetaan pehmeämpään N tai jopa Q.

Sateella tiedän molemmat koulukunnat, pehmeän ja kovan. Itse näkisin, että se aika mikä sateella menee akselin vaihdossa kannattaisi käyttää radalla ajamiseen  :D
Toisaalta nyt on aika hyvä ajankohta kokeilla. Käypä kokeilemassa ja kerro meille sitte mitä havaitsit.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #2 : 26.10.2013 09:04 »
Tämmöinen video tuli vastaan, kun akseleita tutkailin.
Laitetaampas linkki tännekkin jemmaan.
http://kracer.com.au/blog/setup-nitty-gritty/short-axles-what-do-they-do-and-why-do-i-need-one

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #3 : 26.10.2013 12:32 »
Tuolla videon kaverilla riittää "mielenkintoisia" ajatuksia monestakin aiheesta. Sillä ei kyllä ole akselin taipumiseen merkitystä, paljonko akselin päätä on navan sisällä. Jos akseli joustaa navan sisällä, se lähtee siitä kävelemään tai napa nyljäytyy pilalle. Itse navan muodonmuutokset taas on niin pieniä, ettei niillä voi olla merkitystä.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #4 : 26.10.2013 13:51 »
Kovasti tuota hehkutetaan, että erimittaisilla akseleilla ois merkitystä.
http://www.kartbook.net/forum/topics/cut-down-axles-1?commentId=2879226%3AComment%3A126570&xg_source=activity
http://www.karting1.co.uk/forum/viewtopic.php?p=48469&sid=bad6f8234ce7c52e0410def701a46faa

http://j3competition.com/downloads/technical/Kosmic_2010_Supplement.pdf
Newly introduced is the standard OTK Type ‘N’ axle in a 1000mm length. 30mm shorter
than the standard 1030mm axle, the 1000mm axle is offered to increase the chassis
effectiveness. The shorter axle allows more demand on the chassis as opposed to the tire
working so hard. This new length axle has been proven in lower grip conditions as well
as with drivers who are small and thus require the sidewall of the tire to work in a
different way from a taller or even average sized driver

Jos raideleveys(ja navat) samat, onko tuolla merkitystä, kun tosiaan napa&akseli toivottavasti on yksi paketti.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2013 14:53 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #5 : 26.10.2013 14:20 »
Kokeilin tehdä pienen simulaation, mistä kohti akseli taipuu:
https://drive.google.com/file/d/0B-U-7GeVunxLMFJmeUpRajMyTVk/edit?usp=sharing

Siitä sitten päättelemään mikä vaikuttaa ja mikä ei. Tokihan noissa analyyseissä voi määritellä asiat väärinkin, mutta kyllä tuo minun silmään oikealta näyttää ja taipumakohta ei yllätä yhtään. Tuossa on 2000N voima kohdistettu navan päästä ylöspäin, kappale kiinnitetty radiaalisesti laakereiden kohdalta ja fiksattu oikeasta päästään.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2013 14:26 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #6 : 26.10.2013 17:13 »
Ihan noin suoraviivainen tuo vaikuttava voima toki ei ole(http://www.karting.co.uk/kandk/tech/kartsetup.html),
mutta jotta tuolla olisi eroa niin taipuman eron pitää tapahtua navan osalla. Riittääkö kartin tuottamat voimat siihen.
Tokihan se navan loppu osa on helpommin taipuva kun, sylinterin seinämäpaksuus on ohuempi.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fforum.ih8mud.com%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D787583%26d%3D1375414454&ei=sNZrUtHlC4vk4wSH-4DoBg&usg=AFQjCNE3pvwaegQZ9z_5U8ujYiW1Deti3A&sig2=vaqUWrF8G0oY8XAQSAM1jA&bvm=bv.55123115,d.bGE&cad=rja


Millä ohjelmalla muuten teit tuon simuloinnin Solidworks simulation vaiko joku muu?
« Viimeksi muokattu: 26.10.2013 17:58 kirjoittanut vtuonone »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #7 : 26.10.2013 17:20 »
Moi,

Näitä viivottimen heiluttajia on ollut iät ja ajat.
Kannattaa ottaa 4mm pianolankaa, ja sitten heiluttaa sitä, niin se heiluu ihan samalla tavalla. Mutta
sitten kun rupeat samalla PYÖRITTÄMÄÄN sitä, niin alkaa tapahtumaan jotain ihan muuta.
Lisäksi tuollainen ilmassa vapaana heiluva akseli ei kerro mitään. Laita siihen pianolangan päähän vielä vähän painoa, niin huomaat miten
taajuus laskee.  Rengas ja vanne painaa jotain 6kg,jolloin resonanssitaajuus on jossain 5-10hz paikkeilla. Nosta auto ilman ja sitten pajauta sitä akselia ja katso kuinka paljon se värisee. Laita sitten rengas paikoilleen ja pajauta uudestaan siihen renkaaseen, eli otat  huomioon renkaan vaimennusominaisuudet.
 Aika harva tasapainoittaa takapyöriä, joka oikeasti kannattaisi tehdä, tällä saa lisää pitoa. Takapyörän voi tasapainoittaa kiinnittämällä sen etunapaan (jos jako on sama)
Akselin jäykkyys ja lyhyt mitta pienentää amplituudin lähes nollaan. Lisäksi paine tulee koko ajan asfaltilta päin, joten jos napa on tiukasti kiinni akselissa, niin ainoa vaikuttava tekijä on kuinka paljon akselia on  rungon laakerin ja akselin navan välissä ja kuinka jäykkä se on.
Jos navan sisällä on 15mm vähempi akselia, niin se ei vaikuta kuin akselin omaan inertiaan. Eli tuolla ei ole mitään merkitystä jos napa on täysin jäykkä, ja se on.  Jos sitä akseli voi lyhentää useita senttejä, niin sitten kannattaa ehdottomasti tehdä.

Ei se runko rupea jazzaamaan sen takia että akseli värisee, vaan sen takia että  rengas nappa kiinni ja  irrottaa tasaisin välein.
Värinän saat pois jäykistämällä, mutta silloin rupee loikkimaan vieläkin enemmän. Rengas nappaa kiinni ulkoreunasta, joten lisää painetta niin saat ulkoreunan irti radasta, mutta silloin vähenee kokonaispito ja  rengas ylilämpenee.
Pehmeällä aksellla rengas pysyy suorassa rataan nähden vaikka runko taipuu (sisempi takatassu nousee), jolloin renkaan ulkoreuna ei nappaa kiinni. Tämän voi kokeilla helposti raspaamalla renkaan ulkoreunan pyöräksi (joka on kiellettyä). Jos sisätassu nousee liikkaa, niin silloin auto  nousee "pystyyn" ja taas on renkaan reuna leikkaamassa kiinni rataan.

2000N vastaa 200kg, painojakauma on 60/40, paino on 160kg niin taka-akselissa on 96 kg ja yhdessä pyörässä silloin 48kg, eli
tee toi uudestaan mutta laita 480Nm siihen.

Ainoa etu joka aikoinaan saatiin akselia lyhentämällä, koska oli pakko, saatiin takapäätä kapeammalle  koska  navasta ei
mennyt akseli kokonaan läpi.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #8 : 26.10.2013 19:10 »
Ajan kuluksi vähän realistisempia arvoja ja enempi tavaraa tuohon:
https://drive.google.com/file/d/0B-U-7GeVunxLb2tqWi1USzU3LTQ/edit?usp=sharing

Tuossa on pistetty vähän nostovoimaa oikean kuningaspultin kohdalle, ja kiertoa suunnilleen niihin koti, mihin penkki kiinnittyy.

Näyttäisi jännitys siirtyneen vähän keskemmälle "ulkokurvin" laakeria, mutta jotakuinkin sama lopputulos. Inventor on softana.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #9 : 26.10.2013 20:11 »
Sitten teoriamiesten ohjeista käytäntöön ;)
Taka-akselin pituudella ON merkitystä.
Nimenomaan kun kamppailaan liikapidon kadottamisen suhteen, Suomessa hellekuukaudet.

Olen nähdyt muutaman kerran. Mm 2012 Formula-K mallissa oli hillitön peräpito Lappeenrannan Rotax-kisassa. Laineen Mikko tuli paikalle ja Euroopan opein katkaisi taka-akselista 1,5 cm puoleltaan ja hoplaa, ajeli noin sijoilla viisi, kuusi kiloa ylipainoisena. Kova suoritus,mutta Mikko osaa ajaa.

Saman näin kun treenipäivänä Italian kisassa meidän kaikista FK:sta katkottiin saman verran helteen, vanhan ja uuden gummimaton vuoksi. Parani huomattavasti. No, lauantaina sitten satoi valtavasti ja etsittiin hirveesti lisäpitoa.

Molemmat akselit olleet soft, navoiksi normaalit (90 cm).

Yritin kysellä teoriaa, jäin käsitykseen, että on hienosäätö akselin vaihdon ja välistä
Eli järjestyksessä
Pehmeä akseli + normaali napa
Lyhennetty akseli + normaali napa
Pehmeä akseli + lyhyt napa

Miksi ei toimisi myös kovalla tai medium akselila? En tiedä....
Mullekin seliteltiin tuota taipumista. Mutta kaikissa noissa tiimeissä on rautasahat tai putkileikkurit :-)




Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #10 : 27.10.2013 07:47 »
Omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että lyhennetty akseli muuttaa autoa yllättävän paljon vaikka navat ja leveys pysyy samana. Olin skeptinen asian suhteen, mutta uskottava se oli kun näin omin silmin. Ilmiötä pohdiskeltuani, aloin miettimään mitä me itse asiassa muutetaan vaihtamalla akselia/napoja. Lujuusopin teorian mukaan putken taipuma on sama jos ulkohalkaisija ja seinämävahvuus pysyy samana kimmoisalla alueella. Materiaalikaan ei oikein vaikuta kauheasti jos puhutaan terässeosteisista aineista. Itse asiassa seinämävahvuudellakaan ei ole isoa vaikutusta, koska suurin suhteellinen taipuma tapahtuu putken ulkoreunassa. Tietenkin pysyvään muodonmuutokseen vaikuttaa seinämävahvuus, mutta sitä ei varmaan haeta säätömuutoksilla.

Joku oli myös maailmalla mitannut OTK:n akselien taipumiset. Eli kolmeen eri akseliin asetettu sama paino ja mittakellolla siitä taipuma. Yllätys yllätys kaikki taipuivat saman verran. Kaveri tuomitsi kusetukseksi koko homman ja väitti, että kaikki akselit ovat samoja. Mutta jokainen tietää, että akselin vaihdolla on iso vaikutus.

Itse alan olla kyllä ominaistaajuuden muutoksen kannalla enemmän kuin puhtaan taipumisen kannalla. Jousitetussa autossakin muutetaan eri jousilla jousitetun masssan ominaistaajuutta. Mitä mieltä muut ovat?
« Viimeksi muokattu: 27.10.2013 07:57 kirjoittanut Husse »

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #11 : 27.10.2013 08:05 »
Moi,

itsellä on aika paljon kokemusta noiden OTK:n akseleiden suoristamisesta, on niissä pikkuisia eroja. Pehmeä akseli oikenee naputtamalla, kovinta ei saatu oikaistua millään lekalla. Ei siis ihan samaa tavaraa.

OTK myy myös eri pituisia akseleita, eli jotain jujua siinä on.

Paraikaa Markkasen kaksoset mekaanikoineen näyttävät Zuerassa, mihin pystyy, kun ei simuloi tietsikalla vaan TREENAA.

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #12 : 27.10.2013 08:44 »
Moi,

itsellä on aika paljon kokemusta noiden OTK:n akseleiden suoristamisesta, on niissä pikkuisia eroja. Pehmeä akseli oikenee naputtamalla, kovinta ei saatu oikaistua millään lekalla. Ei siis ihan samaa tavaraa.

OTK myy myös eri pituisia akseleita, eli jotain jujua siinä on.


Tässä se jutun juoni onkin. Kun puhutaan ei pysyvästä muodonmuutoksen alueesta, ei paskaraudalla tai super hyper chromo moly putkella juuri eroa. Mutta ero tulee siitä, että millä voimalla tulee pysyvä muodonmuutos. Se ei varmaan ole alue millä yritetään toimia karttia säätäessä, tai kuski alkaa valittaa tärinästä kun akseli solmussa ;D. Eli "kovuus" täytyy vaikuttaa myös muihin asioihin kuten ominaistaajuus, vaimennus jne. Miksi toisiin rungoihin vaihdetaan pehmeä akseli pidolle ja toisiin kova?

Esim. Kaksi putkea, toinen superkova ja toinen pehmein mahdollinen. Laitetaan 50 kg paino päähän ja mitataan taipuma. Tulos on sama ja molemmat palautuu lähtöasemaan. Mutta kun laitetaan 100 kg painoa, niin toinen pehmeä taipuu mutkalle ja ei palaudu lähtöasemaan, mutta kova palautuu.

Tässä on muuten Freelinen akselitaulukko. Arvot on jotain Freelinen keksimiä Moduluksia?

http://www.mrpmotorsport.com/technical/freeline-axle-chart.pdf



« Viimeksi muokattu: 27.10.2013 09:29 kirjoittanut Husse »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #13 : 27.10.2013 11:39 »
Husse puhuu asiaa. Niin kauan kun terässeos pysyy kemiallisesti samana, eli tässä tapauksessa valtaosa seoksen atomeista on Fe-atomeita, pysyy sen kimmokerroin, eli voima jolla terästä saadaan taivutettua tietyssä lämpötilassa, samana. Tämä siksi, että atomien välinen sidos jota tuossa venytetään ei muutu pysyvästi millään käsittelyllä. Käsittelyillä muutetaan teräksen kiderakennetta; erona esim. suurlujuusteräksissä tavallisiin on myötöraja, eli millä voimalla saadaan pysyvä muodonmuutos. Sitten kun seos vaihtuu muuttuu kimmokerroinkin, mutta ei paljon niin kauan kun teräksistä puhutaan.

Siispä saman paksuinen akseli taipuu aina saman verran samasta painosta, jos materiaalia ei sitten ole todella rankasti seostettu. Tuo on ainakin sääntöjen puitteissa mahdollista, ainoat vaatimukset akselille kun ovat oikeastaan minimiseinämä ja magneettisuus. En kuitenkaan usko, että noissa meteriaaleissa käytännössä on kovin isoja eroja, eli tönärin pitäisi riittää aika pitkälle jäykkyyden määrittämiseen. Seinämän paksuus jotain vaikuttaa, mutta jos oikeasti pehmeän akselin haluaa, niin pykälää pienempi akselikoko vaikuttaa enemmän kuin mikään muu. Helppohan sekin olisi akseli/laakeri/napapaketti tehdä ja vaihtaa, jos akseli lähtee yläkautta ulos.

Seinämävahvuus vs. halkaisija, laskettuna Tuonosen linkkaamalla onton putken jäyhyyden laskukaavalla:
D   thk   Jäykkyys (I)
50   2,1   1,04
50   2,0   1,00
50   1,9   0,96
40   3,5   0,78
40   3,2   0,73
40   2,9   0,67
I=PI*(D^4-Di^4)/64, suhdeluku 50x2 akseliin

En tiedä mitä moduluksia Freeline on keksinyt, mutta juurikin kimmokerroin on englanniksi elastic modulus tai modulus of elasticity. Mittayksikkönä useinmiten Young's modulus. Arvo esim. tavan perus teräkselle on noin 200000MPa ja CrMo teräkselle 210000MPa. Ero muuten sattumalta melkein sama, kuin 50x2mm akselissa kympän seinämän muutos.

Tietokoneella simuloinnit tässä nyt on lähinnä ajankulua, mutta saattaapi siinä samalla herätä ajatuksiakin. Eikä just nyt oikein pääse Zuareen treenaamaankaan. Itse keskittyisin säätöasioissa sellaisiin juttuihin, joiden toimintaperiaatteen pystyy joku uskottavasti selittämään. Hommassa on niin paljon muuttujia ja psykologiaa, että väärien johtopäätösten teko on helppoa, joka johtaa sitten seuraavalla kertaa vääriin ratkaisuihin. Se ainakin on varma, että valmistajat keksivät mitä vain myynninedistämistarkoituksessa, hyödystä riippumatta. Minulla ei ole värinöistä ja dynaamisista kuormista niin paljon tietoa, että osaisin arvioida materiaalien ja ainevahvuuksien vaikutuksista noihin mitään sanoa, mutta Kimin tarina kuulostaa järkevältä.

(edit: taulukko)
« Viimeksi muokattu: 27.10.2013 17:10 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #14 : 27.10.2013 18:07 »
Tulipa tuossa laskeskeltua, että miten akselin inertia muuttuu tuolla 30mm katkaisulla.
 ~3% a-akselin mukaan ja ~8.5% b-akselin mukaan.

B-akselin suuntaan tuo muutos oli yllättävän iso ja ko akseliahan kurvissa juuri heilautetaan noin poikittain.
 
« Viimeksi muokattu: 27.10.2013 18:21 kirjoittanut vtuonone »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #15 : 28.10.2013 11:39 »
no niin eipä tullut tähänkään alkuperäiseen kysymykseen selkoa  lopulta ;)
Periaate on sama, on sitte minkä merkkinen tai paksunen putki tahansa.
Miksi toisiin rungoihin vaihdetaan pehmeä akseli pidolle ja toisiin kova?

No ei kait se auta kuin test, test&test ens vuonna.
Nähtävästi eri mittaisia akseleitakin kannattaa kokeilla, jos sillä on edes plasebovaikutus.
Ylen mielenkiintoinen osa tuollainen metrin mittainen rautaputki vaan on spekuloinnille ja tuumailuille.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013 11:43 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #16 : 28.10.2013 13:13 »
Tuo inertia-asia kannattaisi suhteuttaa kokonaisuuteen; esim. mikä on b-akselin inertian osuus koko kuskin+auton inertiasta, ja millainen osuus esimerkiksi 12hp:n tehosta kiihdytyksessä tarvitaan a-akselin suuntaan esim. 10s. kiihdytyksessä 4000-12000rpm/0-100km/h. Veikkaisin, että molemmissa tapauksissa puhutaan luokkaa prosentin osista tai sadasosista.

Joskus laskeskelin esim. voiko teräksinen vaihteellisen takaratas vaikuttaa mitään kiihtyvyyteen vs. alumiininen, tai onko magnesium-osien keveydestä jotain hyötyä. Käytännössä ei. Nuo massat on niin pienellä kehällä ja akselin kierrosluku aika pieni, sekä kiihdytykset melko pitkäkestoisia. Moottorin sisäiset inertiat on vähän eri juttu, välissä kun on suoravetoisessa luokkaa 12:85 välitys. Vaihteellisessa moottorin kierrokset vaihtelee enemmän, siinä esim. vauhtipyörän massalla alkaa jo olemaan merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013 13:17 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #17 : 28.10.2013 18:19 »
Huomatkaa että edes F1:sissä kaikkia ajogeometriaan ja aerodynamiikkaan vaikuttavia elemettejä ei tunneta, eli niitä ei pysty matemaattisesti esittämään/ynnäämään vaikka käytössä on miljoonien budjetit. Tarvitaan testipäiviä ja tuulitunneleita. Kisoissa testataan eri komponenttejä pitkin kautta, joista osa on onnistuneita, osa vähemmän..
Taka-akselin vaikutukset ajodynamiikkaan on todellisia. Itse olen huomannut suurimman eron eri akseleilla renkaiden kulumisessa. Sopivin akseli on ollut se jolla gummit kuluu vähiten = vähiten luistoa = Kestää erän loppuun ylikuumenematta = Kyyti kohdillaan.  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #18 : 28.10.2013 19:56 »
Joku innokas jolla on noita akseleita vertailtavaksi asti (mieluusti samalta valmistajalta eri kovuisiksi ilmoitettuja), voisi laittaa ne kovuusjärjestykseen ja mittailla sitten seinämiä sekä punnita painoja...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #19 : 29.10.2013 11:12 »
Itsellä on OTK N ja HH mittauksen mukaan saman paksuinen seinämä.
Joku ulkomaan epeli on loputkin mittaillut ja niissäkin sama seinämän paksuus...

I measured all of my OTK axles E U Q N H and HH. They all have identical wall thickness and length.
http://www.kartbook.net/forum/topics/axles-1?commentId=2879226%3AComment%3A661413

Tuolla ketjussa muistaakseni joku oli spectrometrillä tutkinut millaisia seostukset muutamassa akselissa oli ollut.

Tuossapa vielä yksi näkökanta, eli akselin jäykkyydellä säädetään myös peräpään kulmia.
Tässä skenaariossa inertialla on paikka kaavassa, eli akselin katkomisella matemaattista vaikutusta.
http://www.strikeproducts.com.au/uploads/Back%20axles%20201011.pdf

« Viimeksi muokattu: 29.10.2013 14:01 kirjoittanut vtuonone »

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #20 : 29.10.2013 13:24 »
Itsellä on OTK N ja HH mittauksen mukaan saman paksuinen seinämä.
Joku ulkomaan epeli on loputkin mittaillut ja niissäkin sama seinämän paksuus...

I measured all of my OTK axles E U Q N H and HH. They all have identical wall thickness and length.
http://www.kartbook.net/forum/topics/axles-1?commentId=2879226%3AComment%3A661413

Tuolla ketjussa muistaakseni joku oli spectrometrillä tutkinut millaisia seostukset muutamassa akselissa oli ollut.

Lueskelin tuon ketjun läpi ja ilokseni voin todeta, että samassa suossa maailmallakin näköjään ollaan akseleiden suhteen. 11 sivua asiallista keskustelua, mutta mikään ei tullut kenellekkään selväksi. Toteamukset olivat samoja kuin meilläkin, että kaikki akselit pitäisi taipua saman verran staattisella kuormalla, mutta dynaaminen pyörimisliike todennäköisesti muuttaa asioita (ominaistaajuus, vaimennus jne. mukana).

Taka-akselin vaikutukset ajodynamiikkaan on todellisia. Itse olen huomannut suurimman eron eri akseleilla renkaiden kulumisessa. Sopivin akseli on ollut se jolla gummit kuluu vähiten = vähiten luistoa = Kestää erän loppuun ylikuumenematta = Kyyti kohdillaan.  ;)

Tämä oli hyvä kommentti. Pitäisi mielestäni osata erottaa, että luistaako rengas liikaa ja menee yli (eikä lähde sen takia mutkista ja muutenkin on hidas). Vai onko liikaa pitoa ja kartti on hidas ulostuloissa (runko ei vapaa). Lähteekö rengas toimimaan liian nopeasti/hitaasti? Välillä vaan "likaa" luistava auto on vain nopeampi kuin kiskoilla menevä, ei välttämättä ideaali tilanne mutta kello tykkää. Välillä pitää tehdä kompromissejä jonkun radan osion suhteen (esim. todella nopea nopeilla osuuksilla, mutta ei lähde mihinkään siitä hitaimmasta mutkasta). Kun puhutaan pidosta, niin paljon kumia radassa ei mielestäni ole sama asia kuin paljon pitoa. Ainakin tämän vuoden SM:issä kisaviikonloput hitaampia kuin treeniviikonloput ja kisasunnuntai yleensä hitaampi kuin lauantai.

Kaikki säädöt tietenkin ratakohtaisia, ettei ei olisi liian helppoa ;D


awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #21 : 29.10.2013 21:53 »
Jos nyt vielä jatkan teorialinjalla hetken. Jos kahta samankokoista akselia vertaa, niin mielestäni värähtelyt eivät selitä eroa. Hooken laki sanoo, että muodonmuutos on suoraan verrannollinen voimaan, tarkemmin
muodonmuutos=jännitys/kimmokerroin

Kun tuota miettii niin mielestäni tuosta voi johtaa, että kun pysytään myötörajan sisällä eli elastisella aluella, kahdella saman massaisella ja muotoisella kappaleella jolla on sama kimmokerroin on aina sama amplitudi ja värähtelytaajuus.

Mutta tosiaan tuo menee sellaiselle alueelle mitä ei ole juuri tarvinnut miettiä, joten voi olla etten osaa ottaa jotain huomioon.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2013 22:02 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #22 : 29.10.2013 23:51 »
Akseleita vaihtaneet ovat varmastikkin huomanneet että toisiin akseleihin ne laakerien ruuvit uppoavat paremmin kuin toisiin.  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #23 : 30.10.2013 16:23 »
Akseliin jää jälki kun toppiruuvin laittaa, eli tuolloin allaan myötörajan/kimmorajan yläpuolella, eli plastisella alueella. Jos taipuma palaa ennalleen - kuten olisi hyvä tai muuten pompottaa pahasti mutkan jälkeen - ollaan vielä elastisella alueella. Yllä vastaus #12 ja #13 käsittelee tuota; teräksen kimmokerroin, eli voima jolla teräs joustaa elastisella aluella on aina ~sama laadusta riippumatta. Jännityksen ja venymän suhde on vielä lisäksi lineaarinen, eli tuplavoima=tuplajousto (hooken laki).
« Viimeksi muokattu: 30.10.2013 16:25 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: OTK runko ja perän jäykkyys...
« Vastaus #24 : 30.10.2013 16:32 »
Akseleita vaihtaneet ovat varmastikkin huomanneet että toisiin akseleihin ne laakerien ruuvit uppoavat paremmin kuin toisiin.  ;)
joo ja toiset akselit menee "soikeeks" ku ei väännä niitä laakerien ruuveja kiinni oikein :) ja sitte taas tarvitaan taas lekaa.
.


 

Team Laine Verkkokauppa