Niin, joo: Se O-rengas on sen muovihässäkän sisällä, jos on. Kaikissa ei ole.
Laakereiden voitelusta: WD-40:llä tosiaan rullaa hyvin pukilla. Kun kuulat kuumenee rasituksessa voipi ollakkin tilanne toinen.
Olen koittanut kaikkea ketjurasvasta moottoriöljyyn: Kaikki oli WD-40 / CRC 5-56:sta parempia radalla. Testiyksilönä on ollut useita omia ja vieraiden R120, WF, FA ja TAG autoja. Helppo testata. Katso mitä kone kiertää suoran päähän 10 kierroksen jälkeen eri aineilla. Spay-pullossa oleva PTFE voiteluaine lienee helpoin käyttää. (Motonet/biltema.. jne..) Ei ketjurasvatkaan huonoja ole. Sotkee vaan hieman. Laakereiden puhtaus on myös erittäin tärkeää. DSMarko tuossa jo puhdistusohjeita antoikin.
Taka-akselin laakerit on ulkoreunaltaan pyöreitä. Samoin laakeripesät sisäpinnaltaan. Tämä siksi, koska laakeritukien hitsaaminen runkoputkeen täysin suoraan linjaan on käytännössä aika hankalaa. Tehtaaltakin tulee runkoja joissa on pesät jo valmiiksi vinossa. (Left hand made
) Josain on oltava "säätö" jolla saadaan laakeri suoraan kulmaan akselin kanssa. Kuvittele että laakerit ovat akselilla "auraavina" tai "harittavina" (vrt eturenkaat) -> Kun pyörität akselia ja akselin paino on laakerin alapuolella niin pyöriessään akseli kirraa "ylämäkeen". Laakerielimien (kuulien) paine ei ole enää pelkästään pystysuuntaista, vaan myös sivusuunnassa toisiaan vastaan. Laakereita ei siis käännetä ympäri, vaan pesät löysätään ja laakerit asetetaan samaan linjaan toisiinsa ja akseliin nähden. Tämä onnistuu vetämällä akseli pois laakereista ja sitä apuna käyttänen käännetään laakereita pesässään, kunnes akseli kulkee linjassa molempien puolten laakereista läpi. (akselia irroittaessa huomaa jarru- ja rataskeskiöiden kiilat) Kun on linjassa, niin pesät kiristetään, jolloin laakerit lukituvat oikeaan kohtaan. Jos sinulla on moottorin puolella "keskilaakeri" niin se jätetään yleensä kovempipyöräisissä luokissa löysälle. (esim R120)
Monet tuhlaa tuntikausia moottorien kanssa epätoivoissaan saadakseen taikurin hihasta 0.25hp lisää jos jonkimoisella sääntöjä hipovilla kikoilla, kun jo pelkästään taka-akseli saattaa hukata 0,5-1hp pelkkään kitkaan vauhdin ollessa 80-90km/h. (Sitten ihmetellään kun 2 kautta ajettu paskanen moottori menee suoralla heittämällä ohi
Seen that, been there)
Tämän jälkeen tuleekin seuraavaksi taka-akselin suuntaus (kuvitteelliseen) etuakseliin nähden. Ja vielä jotta jousittamaton kartti toimii oikein on renkaiden oltava samalla "korkeudella". Hyvin "linjattu" ja balanssissa oleva kartti kulkee kuin kiskoilla ja on nopea. (nimimerkillä: 5:des perättäinen mestaruus talliin
) Talvikuukausiksi riittää siis harrastamista.