Kirjoittaja Aihe: Esittely  (Luettu 29230 kertaa)

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Esittely
« Vastaus #30 : 07.11.2013 10:59 »
Nyt on autoa purettu, jotta saadaan putsattua koko runko.
Siinä sitte nousi esiin ongelma:
Miten noi sivu-ponttoniraudat on kiinni? Otettiin kaikki muoviosat irti ja sivuraudoissa on ne jouset. Jouset otettiin irti, mutta ei saatu niitä rautoja irti... Mitään ruuveja ei näkynyt millä ne olisi kiinni mutta ei vaan lähtenyt.
Ja autohan on siis CRG black star 2008.

Ja muutama ponttooneissa oleva vastakappale(mutteri) oli murtunut irti muovista. Onko teillä noille jotain poppakonstia jolla ootte ne kiinnittäneet takasin vai laitetaanko vaan mahd tiukkaa liimaa ja nippusiteitä?

Kiitti,
T

Jos rautojen jouset ja pultit on irti, niin ei ne raudat sen jälkeen enää millään ole kiinni. Yleensä ovat sen verran "kieroja", että joutuu pahimmassa tapauksessa kuminuijalla auttamaan irti. Ne jumittuu helposti siihen runkoputken tumpissa olevaan muoviholkkiin.

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Esittely
« Vastaus #31 : 07.11.2013 14:59 »
Sain viestin, jossa sanottiin samaa. Sergein ponttooniraudat kuulemma lyödään aika kovaa jo tehtaalla kiinni, eli vasarahommiks tais mennä...

Ei kenelläkään olis Helsingin seudulla hitsaus-kamoja ja halua jeesata noiden ponttoonin kiinnitysmutterien kanssa?  :-\
Sain neuvon että hitsataan mutterin ympärille pellinpalanen joka niitataan ponttooniin kiinni.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Esittely
« Vastaus #32 : 07.11.2013 16:09 »
Laita rojut kyytiin ja ajelet Jaatiselle. Listaat kaikki kysymykset paperille mitä mieleen tulee. Sieltä saat ammattilaisen vastaukset kysymyksiin ja ton hitsaushomman hoidettua!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Esittely
« Vastaus #33 : 07.11.2013 18:12 »
Osassa sivupontsien kiinnitysrautojen muovi-istukoissa on O-rengas vähentämään pärinää ja tärinää. Kun tuo O-rengas pyörähtää pois urastaan ja kiilautuu raudan ja istukan väliin, niin tiukassa on. Kuminuija tai muovivasara auttaa asiaan aina.
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Esittely
« Vastaus #34 : 07.11.2013 18:52 »
Laita vähän WD40tä tai CRCtä ponttooninrautojen juureen, ota jonkin ajan päästä vasara tai leka ja lyö ne ulos.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Esittely
« Vastaus #35 : 07.11.2013 20:00 »
Osassa sivupontsien kiinnitysrautojen muovi-istukoissa on O-rengas vähentämään pärinää ja tärinää. Kun tuo O-rengas pyörähtää pois urastaan ja kiilautuu raudan ja istukan väliin, niin tiukassa on. Kuminuija tai muovivasara auttaa asiaan aina.

Meillä on tossa raudan ja rungon välissä jonkunnäkönen muutaman sentin levyinen hässäkkä, taitaa olla just toi o-rengas.

Kävin kaikki laakerit jo läpi WD-40:llä ja rupes pyörimään vähän eri tavalla!! Mut huomasin että taka-akseli pyörii paremmin taaksepäin kun eteenpäin?!?!
Tarkottaako tää nyt sitä että pitää penkki kääntää 180 astetta ja mennä perä edellä... Vai mistä mahtaa johtua että akseli pyörii paremmin taakse kun eteenpäin?

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Esittely
« Vastaus #36 : 07.11.2013 22:00 »
siihen pyörimiseen voi olla montakin syytä mut veikkaisin se johtuvan ketjujen/rattaiden kunnosta,kokeile pyöritellä ilman ketjuja ;)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Esittely
« Vastaus #37 : 07.11.2013 22:17 »
Sitten kun akselilla on painoa päällä ja laakerilla vauhtia, niin WD-40:sen voitelukyky loppuu aika nopeesti. Sillä ja paineilmalla saa kyllä laakereista lian pois, mutta varsinaiseen voiteluun tulisi käyttää parempia voiteluaineita. Esim PTFE pohjaisia saa spray pullossa. Pukilla pyörittämisen herkkyydellä ei pysty ajotilanteen herkkyyttä vertaamaan. Laakerien linjaus voi vaikuttaa siihen että pyörii toiseen suuntaan paremmin. (laakereita saa käännettyä niiden pesässä)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Esittely
« Vastaus #38 : 07.11.2013 22:29 »
Joo, ei ollut ketjuja eikä rattaita... eikä renkaita. Eli pelkkää akselia siinä kokeilin pyörittää.

Sitten kun akselilla on painoa päällä ja laakerilla vauhtia, niin WD-40:sen voitelukyky loppuu aika nopeesti. Sillä ja paineilmalla saa kyllä laakereista lian pois, mutta varsinaiseen voiteluun tulisi käyttää parempia voiteluaineita. Esim PTFE pohjaisia saa spray pullossa. Pukilla pyörittämisen herkkyydellä ei pysty ajotilanteen herkkyyttä vertaamaan. Laakerien linjaus voi vaikuttaa siihen että pyörii toiseen suuntaan paremmin. (laakereita saa käännettyä niiden pesässä)

Mitä rasvaa suosittelisit noihin laakereihin? Toiset kun täällä vannoo ton WD-40:sen nimeen enkä oo muista vielä tietoinen. Eli jos on kertoa joku tietty merkki niin olis helpompaa lähteä sellaista etsiskelemään.
Ja sitten toi laakereiden kääntäminen, käännetäänkö ne vaan pesässä toisin päin 180 astetta vai miten toi hoituu?

Toisaalta jo nyt toi akseli pyörii paremmin kun aikaisemmin, mutta jos sen saa pyörimään vielä paremmin niin tottakai kaikki mahdollinen kitka ja vastus pois.

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Esittely
« Vastaus #39 : 07.11.2013 22:31 »
Meillä on tossa raudan ja rungon välissä jonkunnäkönen muutaman sentin levyinen hässäkkä, taitaa olla just toi o-rengas.
Taitaapi olla se muoviholkki, joka on runkoputken sisällä, jonka sisälle taas sivuraudan putki tulee. Jos ei ole pakko ottaa sivurautoja pois, niin älä ota. Ne on tuossa pirun lujassa, saa pätkiä ihan oikeasti kunnon lekalla. Jos kuitenkin otat, niin hakkaa tasaisesti ulos kummaltakin puolelta.

Jos takamutteri on irti, niin voihan siihen porata pultille reiän läpi, jos ei jaksa hitsailla ja niittailla.

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Esittely
« Vastaus #40 : 07.11.2013 22:45 »
mä olen ruiskuttanu taka-akselin laakereihin bel-ray:yn ketjurasvaa tulee purkista suht löysänä mut jämähtää melkoseksi sitkoksi,mun mielestä ihan ok tököttiä tohon hommaan.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Esittely
« Vastaus #41 : 07.11.2013 23:06 »
Pese ne laakerit suihkuttamalla brakecleaneria sivusta niihin. Sitten puhalla paineilmalla akselin ja laakerin raosta lika ulos. Sen jälkeen WD 40 laakereihin. Pyöritä taka-akselia mieluummin ihan vapaana. Jos kuulet hiekan rahinaa, toista Brakecleaner-paineilma-käsittely. Laakerin suojalevyyn voi porata ylös ja alas reiät, jolloin ylemmästä painetaan sisään brakecleaneria/paineilmaa ja alemmasta tullee lika ulos. Koko suojalevyn voi myös halutessaan poistaa, jolloin laakerit on helpompi pestä, mutta myös pitää pestä ajojen jälkeen.

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Esittely
« Vastaus #42 : 07.11.2013 23:56 »
Niin, joo: Se O-rengas on sen muovihässäkän sisällä, jos on. Kaikissa ei ole.

Laakereiden voitelusta: WD-40:llä tosiaan rullaa hyvin pukilla. Kun kuulat kuumenee rasituksessa voipi ollakkin tilanne toinen.  :-[ Olen koittanut kaikkea ketjurasvasta moottoriöljyyn: Kaikki oli WD-40 / CRC 5-56:sta parempia radalla. Testiyksilönä on ollut useita omia ja vieraiden R120, WF, FA ja TAG autoja. Helppo testata. Katso mitä kone kiertää suoran päähän 10 kierroksen jälkeen eri aineilla. Spay-pullossa oleva PTFE voiteluaine lienee helpoin käyttää. (Motonet/biltema.. jne..) Ei ketjurasvatkaan huonoja ole. Sotkee vaan hieman. Laakereiden puhtaus on myös erittäin tärkeää. DSMarko tuossa jo puhdistusohjeita antoikin.

Taka-akselin laakerit on ulkoreunaltaan pyöreitä. Samoin laakeripesät sisäpinnaltaan. Tämä siksi, koska laakeritukien hitsaaminen runkoputkeen täysin suoraan linjaan on käytännössä aika hankalaa. Tehtaaltakin tulee runkoja joissa on pesät jo valmiiksi vinossa. (Left hand made  ;) ) Josain on oltava "säätö" jolla saadaan laakeri suoraan kulmaan akselin kanssa. Kuvittele että laakerit ovat akselilla "auraavina" tai "harittavina" (vrt eturenkaat) -> Kun pyörität akselia ja akselin paino on laakerin alapuolella niin pyöriessään akseli kirraa "ylämäkeen". Laakerielimien (kuulien) paine ei ole enää pelkästään pystysuuntaista, vaan myös sivusuunnassa toisiaan vastaan. Laakereita ei siis käännetä ympäri, vaan pesät löysätään ja laakerit asetetaan samaan linjaan toisiinsa ja akseliin nähden. Tämä onnistuu vetämällä akseli pois laakereista ja sitä apuna käyttänen käännetään laakereita pesässään, kunnes akseli kulkee linjassa molempien puolten laakereista läpi. (akselia irroittaessa huomaa jarru- ja rataskeskiöiden kiilat) Kun on linjassa, niin pesät kiristetään, jolloin laakerit lukituvat oikeaan kohtaan. Jos sinulla on moottorin puolella "keskilaakeri" niin se jätetään yleensä kovempipyöräisissä luokissa löysälle. (esim R120)
Monet tuhlaa tuntikausia moottorien kanssa epätoivoissaan saadakseen taikurin hihasta 0.25hp lisää jos jonkimoisella sääntöjä hipovilla kikoilla, kun jo pelkästään taka-akseli saattaa hukata 0,5-1hp pelkkään kitkaan vauhdin ollessa 80-90km/h. (Sitten ihmetellään kun 2 kautta ajettu paskanen moottori menee suoralla heittämällä ohi ;D Seen that, been there)
Tämän jälkeen tuleekin seuraavaksi taka-akselin suuntaus (kuvitteelliseen) etuakseliin nähden. Ja vielä jotta jousittamaton kartti toimii oikein on renkaiden oltava samalla "korkeudella". Hyvin "linjattu" ja balanssissa oleva kartti kulkee kuin kiskoilla ja on nopea. (nimimerkillä: 5:des perättäinen mestaruus talliin ;) ) Talvikuukausiksi riittää siis harrastamista.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa