Kartingkeskustelu > TAG

RMC:n pistelasku

(1/2) > >>

Sponssori:
MPT-racing sivuilla olevat Rotaxin (ainakin Maxin) pisteet ovat nyt pari kertaa muuttuneet. Onkohan pisteet vieläkään sääntökirjan mukaisesti oikein?

Sääntökirjassa sanotaan:

"Max: 10 osakilpailua, joista lasketaan mukaan 8:n parhaan osakilpailun pisteet kansallisen RMC sarjan lopputulokseen."

Osakilpailu puolestaan määritellään että se koostuu prefinaalista ja finaalista, joista kummastakin annetaan eri tavalla pisteitä, mutta ne ovat yhdessä yksi kilpailu, joita siis on kaudessa yhteensä kymmenen.

Eikö silloin kahdeksan parasta kilpailua valita siten, että laitetaan kaikkien kymmenen kilpailun pisteet, jotka siis ovat summia ko. kilpailun prefinaalien ja finaalien pisteistä, paremmuusjärjestykseen ja otetaan niistä kahdeksan parasta. Näiden kahdeksan summa on sitten kokonaispistemäärä.

Tästä voidaan sitten poiketa, jos tulee hylkäyksiä, joiden aiheuttama nolla pistettä otetaan mukaan kahdeksaan parhaaseen.

Nyt RMC:n tulosluettelossa on laskettu pisteet siten, että kymmenen osakilpailun tuloksista on otettu pois kaksi huonointa pre-finaalia ja finaalia, joka on eri asia kuin sääntökirjassa esitetty tapa. Tietysti näinkiin voitaisiin laskea, jos säännöissä niin määrätään, mutta kun ei määrätä. Pre-finaali ja finaali muodostavat kilpailukokonaisuuden jota pitää arvioida kokonaisuutena.

Lisäksi loppupisteistä näyttää puutuvan sääntökirjan bonuspisteet eli ne joista mainitaan, että:

"Kilpailija saa 1 bonus pisteen jokaisesta kilpailusta johon osallistuu aktiivisesti mikäli hän osallistuu vähintään 4 kilpailuun."

Sääntökirjassakin on parantamista. Siellä on pistelaskun kohdalla mm. lause:

"Kokonaistilanteeseen laskettavat/kokonaistilanteesta vähennettävät pisteet ovat parhaan/huonoimman pre-finaalin ja finaalin pisteet."

Ainakin minulle jää hämäräksi, mitä tällä tarkoitetaan? Parhaimmillaan tämä on toistoa ja pahimmillaan ristiriita. Ainakaan se ei tuo mitään uutta tuohon aiempana olevaan ohjeeseen. Lisäksi siellä on seuraava teksti:
 
"Mikäli kilpailuja ajetaan vähemmän kuin 10, vähennetään kilpailujen kokonaismäärästä aina kaksi huononta prefinaali ja finaali tulosta. Mikäli kilpailuja ajetaan kuusi vähennetään vain yksi huonoin pre finaali ja finaali tulos ja mikäli kilpailuja ajetaan viisi tai vähemmän, kaikki tulokset lasketaan mukaan lopputulokseen."

Tämä kuvaa nyt sen tavan miten pisteet on laskettu, mutta 2013 kisoja ajettiin 10, eikä tätä siis pidä soveltaa.

Kun tähän sarjaa kuitenkin osallistuu 50+ kuljettajaa ja kauteen täytyy investioida tuhansia euroja, olisi hyvä jos pisteetkin laskettaisiin sääntöjen mukaisesti, vaikka laskutapa ei mitään ainakaan kärjen osalta varmaan muutakaan.

Nysse:
Moi,

tämä oli kolmas kausi, kun RMC:ssä sai vähentää kaksi huonointa pre- ja kaksi huonointa finaalitulosta. Ei siis osakilpailua. Teppo Kallion ylläpitämä pistelaskujärjestelmä ansaitsee erityiskiitoksen, usein pisteet ovat olleet näkyvissä heti kisapäivän päätteeksi.

Bonuspisteet näyttävät kyllä nollaa, mutta se ei muuta mitään, ainakin 20 parhaan osalta kaikille tulisi 8 pistettä lisää.

Ja tosiaan osallistuu 50+ kuskia, tänä vuonna pisteitä sai 161 kilpailijaa, osallistujia oli toki enemmän.

harrilpr:
Miksi bonuspisteitä saa vain 8?
Säännöt sanoo että jokaisesta kilpailusta saa 1 pisteen jos osallistuu vähintään 4 kilpailuun.

Miten sääntöjä pitäisi tulkita jos ajaa vain 9 kilpailua, niin lasketaanko loppupisteisiin vain 7 kilpailun tulokset?

Se täytyy muistaa että tuolla RMC pistetaulukossa ei näy hylkäykset, hylätyn "tuloksen" 0-pistettä pitää laskea loppupisteisiin.

teppo98:
jos kuski on jättänyt yhden kisan ajamatta lasketaan se ns nollapiste kisaksi.

Sponssori:
MPT:n sivuilla samassa paikassa kuin toisaan sinänsä hyvä ilmoittautumis- ja tulosjärjestelmä on ladattavissa Säännöt 2013 dokumentti. Siinä esitetään tuo toinen pistelaskutapa. Onko nyt sitten tosiaan niin, että jo kolme vuotta on pisteet laskettu eri tavalla kuin säännöissä?

Tämähän on täysin kestämätön tilanne. On olemassa säännöt, joista on mihinkään kirjaamattomia muutoksia, joita sitten sovelletaan. Vainoharhaisessa luonteessani herää heti epäilys, että tämä koskee myös teknisiä sääntöjä. Säätökirjasta huolimatta myös terästetyllä polttoaineella ja ylikokoisella moottorilla ajaminen ovat varmaan myös sallittuja...ja varmaan muutama muukin poikkeus on olemassa... ;)

Mutta vakavasti puhuen: tämä on jo sen kokoista bisnestä, että sen pitää perustua mielummin yksikäsitteisiin ja julkisiin sääntöihin (vaikka  F1:ssäkin näyttää olevan mahdollistoa oikoa ja ajaa radan ulkopuolla miten sattuu). Sinällään on sama miten nämä pisteetkin lasketaan, kunhan tapa on kirjoitettu etukäteen sääntöihin. Omasta mielestäni tämä tapa, jota nyt käytännössä käytetään on kyllä outo. Loogisempi ja oikeudenmukaisempi olisi se mikä löytyy säännöistä.Prefinaali ja finaali kuuluvat samaan kilpailuun. Voittopokaalitkin jaetaan ainoastaan lopputuloksen perusteella.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta