Kirjoittaja Aihe: KZ2 koneiden erot?  (Luettu 6525 kertaa)

juskola

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
KZ2 koneiden erot?
« : 24.11.2013 09:36 »
Olen miettinyt KZ2-harrasteauton uusimista, ja ehkä jopa kisaamista, jos vauhdin saa monen vuoden tauon jälkeen kohdalleen. Karting-moottoreista on aika vähän tietoa saatavissa netistä, tai sitten en vain osaa etsiä. SM-sarjat keskustelun perusteella erot saattavat kuitenkin olla aika suuria. Siellä valotettiin, että uusissa koneissa pykälä saattaa mennä päälle kaasu pohjassa  :o ja

Ainakin Modenassa ja BMB:ssä on akselit uudelleen järjestetty, BMB tosin taisi tulla jo vuodelle 2012. 2013-2021 luokituksen koneita on vähän joka merkiltä, onkohan monessakin moista? Mahtaakohan nuo kestää?

Eli noissa siis pykälä menee päälle kaasu pohjassa? En ihan heti ymmärrä miten se on mekaanisesti mahdollista ilman merkittävää rasitusta laatikolle, enkä löydä mitään sitä tukevaa mainintaa webistä, mutta ehkä se sitten on mahdollista.

Mitä todellisia eroja KZ2-koneissa on, ja onko joku kone jostain muusta syystä ylise muiden? Nyt alla on Maxter MXO. Ajattelin päivittää sen MXS:ään, mutta nyt en olekaan varma. Myös Rubigin mega on käynyt harrastemosana mielessä :)


« Viimeksi muokattu: 24.11.2013 11:33 kirjoittanut juskola »

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: KZ2 koneiden erot?
« Vastaus #1 : 24.11.2013 13:03 »
Eihän tuo tarvitse kuin yhden anturin joka katkaisee sytkän muutaman kymmenen millisekunnin ajaksi. Sellaisen saa joka koneeseen, vaikka se ei olisi sisäänrakennettuna. Meilläkin on Superkartissa sellainen ja toimii erittäin luotettavasti.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KZ2 koneiden erot?
« Vastaus #2 : 24.11.2013 19:57 »
No uusien KZ koneiden eroista en osaa sanoa. Sen tiedän että laatikoissa on eroja mm tuon veto päällä kytkeytymisen kanssa, jotkut imaisee isomman pykälän päälle herkemmin vaikka on kaasu pohjassa. Me ollaan kokeiltu samaa eri crosskart koneissa ja joissain TM koneissa vaihde napsahtaa suuremmalle veto päällä määrätietoisella nykäisyllä. Toiset taas vaati pienen potkaisun kytkimellä. Mosamiehet sanoo sen olevan kiinni laatikon välyksistä ja hieman kepin rakenteesta, pieni välys vaihtohaarukassa on hyväksi.

Shifterillä josta Laine puhuu vaihto sujuu aina, n. 300 euron palikalla saa tämän kaikkiin koneisiin. Ovatpa jotkut rakentaneen sen pelkällä jousikuormitteisella kytkimellä, mutta katko on kymmenyksiä millisekuntien sijaan. Toinen juttu on tarvitaanko ko. ominaisuutta harrastekoneeseen.
-petri-

juskola

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: KZ2 koneiden erot?
« Vastaus #3 : 25.11.2013 19:45 »
Eihän tuo tarvitse kuin yhden anturin joka katkaisee sytkän muutaman kymmenen millisekunnin ajaksi. Sellaisen saa joka koneeseen, vaikka se ei olisi sisäänrakennettuna. Meilläkin on Superkartissa sellainen ja toimii erittäin luotettavasti.

Kyseessä oli keskustelun perusteella mekaaninen ratkaisu, koska perinteinen sytkää katkova shifteri on käsittääkseni KZ2:ssa kielletty. Siinä on vaihteensiirtimet kovilla jos täysveto päällä vetää pykälää asfaltilla silmään. On minullakin prätkissä ollut vaikka mitä elektronisia ratkaisuja. Motec jopa myöhäisti sytkää ekalle sytytykselle, jotta laatikko ei ottanut niin kovaa iskua 200hp/140nm:n tultua takaisin peliin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2013 19:53 kirjoittanut juskola »

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: KZ2 koneiden erot?
« Vastaus #4 : 12.12.2013 02:47 »
En tiä oonko ihan pihalla nykyjutuista mutta kyllä mun mielestä on parempi että se kaasuläppä käy välillä alhaallakin.. En tosiaan oo varma mutta aika varma  8)

Näin siis sillon ku koneesta otetaan voimaa pihalle  ;D

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: KZ2 koneiden erot?
« Vastaus #5 : 12.12.2013 09:02 »
Hieman alkuperäistä aihetta sivuten, VHM on näemmä rakentelemassa kz-konetta hieman uudemmalla ajatuksella.


 

Team Laine Verkkokauppa