Kartingkeskustelu > Harrastajat

uusi harrastaja ilmottautuu.

(1/2) > >>

J4N1:
sattuipa syksyllä erinäisten vaihtokauppojen mukana talliini kulkeutumaan läjä karting aiheista rompetta, jotka jätin odottamaan todellista ajo kipinän syttymistä. ei mennyt aikaakaan kun myöhemmin syksyllä osien kuntoa tutkiessani päätin, että etsitääs näille kamoille jostain käypänen (=edullinen) runko ympärille jotta pääsee sammuttamaan pahimman ajo vimman. osto-ilmoituksen  naputtelin samointein tänne foorumille, jossa pääkriteerinä oli rungon edullinen hinta. yhteydenottoja tuli rungosta jo saman päivän aikana useita, joista yksi sitten päätyi ~500km ajomatkan jälkeen talliini. kiitokset vaan sinne jyväskylän suuntaan. rungosta puuttui joitakin ohjauksen osia sekä jonkun verran pikku nippeleitä, joita hankin ihan rauhassa aina finanssi politiikan sen salliessa.

nyt tämä kapistus alkaisi olla kaikinpuolin valmis baanalle, joten kysynkin hieman neuvoanne muutamaan asiaan. ikäähän tässä alkaa olla jo sen verran taulussa, että kyseisellä kokonpanolla kilpailuihin osallistuminen jääköön haaveeksi. puhtaasti rennon harrastuksen piikkiin tässä ajellaan.

Runko: CRG (Daytona?) vuosimalli asettuu käsittääkseni jonnekin 2000-luvun alkupuoliskolle. taka-akseli 40mm paksu. runkoputki 30mm paksu.

Moottori: Raket 85. (sylinterimerkintä: 0R.) viisaammat valaiskoon minkälaisesta sylinteristä kysymys ? ikä ? yms. kaasuttimena toimii Tillotsonin HS-175.

tätä moottoria tuskin tullaan enää koskaan kilpailuissa näkemään, joten tarkoitus olisi saada hieman lisäpotkua kyseiseen moottoriin. olisiko tälle jotain tehtävissä konetta avaamatta. esimerkiksi kaasuttimen tiivisteessä olevan reijän halkaisija 2mm pienempi kuin kaasuttimessa itsessään olevan reijän halkaisija (vaikutusta yhtään mihinkään ?)

sytytysennakko, tulpan kärkiväli, putken pituus (tällä hetkellä n.68cm) yms. tullaan tietenkin katsomaan kohdilleen ennen ensimmäistä ajokertaa.

niille, jotka ehdottelette että hommaa suoraan Raket 120 tilalle tms. vastaavaa niin jo etukäteen tiedoksi, että EI en hommaa kyseistä moottoria. tähänkin on varsin looginen selitys, tarkoituksenani on ollut pitää kyseisen laitteen kulut kaikinpuolin matalina jossa olen hyvin tähän mennessä onnistunutkin. nimimerkillä kolmen (3) kaljalaatikon hinnan olen maksanut kaikenkaikkiaan kyseisestä autosta sekä osista mitä olen siihen hommannut (sis. Runko, Moottori, Kaksi sarjaa kuivankelin renkaita, joille molemmille omat vanteet, Uudet sadekelin renkaat uusilla vanteilla yms. yms.)

painoahan meikäläiseltä löytyy karvan alta 70kg, joten kummoisesti kyseinen kone tuskin minua liikuuttaa. mutta se nyt ei tässä pääasia olekaan, vaan keskityn näin alkuun ihan muihin asioihin.

kaikenlaisia neuvoja otetaan avosylin vastaan niin moottorin kuin rungonkin osalta.



jeronen72:

--- Lainaus käyttäjältä: J4N1 - 28.12.2013 16:02 ---sattuipa syksyllä erinäisten vaihtokauppojen mukana talliini kulkeutumaan läjä karting aiheista rompetta, jotka jätin odottamaan todellista ajo kipinän syttymistä. ei mennyt aikaakaan kun myöhemmin syksyllä osien kuntoa tutkiessani päätin, että etsitääs näille kamoille jostain käypänen (=edullinen) runko ympärille jotta pääsee sammuttamaan pahimman ajo vimman. osto-ilmoituksen  naputtelin samointein tänne foorumille, jossa pääkriteerinä oli rungon edullinen hinta. yhteydenottoja tuli rungosta jo saman päivän aikana useita, joista yksi sitten päätyi ~500km ajomatkan jälkeen talliini. kiitokset vaan sinne jyväskylän suuntaan. rungosta puuttui joitakin ohjauksen osia sekä jonkun verran pikku nippeleitä, joita hankin ihan rauhassa aina finanssi politiikan sen salliessa.

nyt tämä kapistus alkaisi olla kaikinpuolin valmis baanalle, joten kysynkin hieman neuvoanne muutamaan asiaan. ikäähän tässä alkaa olla jo sen verran taulussa, että kyseisellä kokonpanolla kilpailuihin osallistuminen jääköön haaveeksi. puhtaasti rennon harrastuksen piikkiin tässä ajellaan.

Runko: CRG (Daytona?) vuosimalli asettuu käsittääkseni jonnekin 2000-luvun alkupuoliskolle. taka-akseli 40mm paksu. runkoputki 30mm paksu.

Moottori: Raket 85. (sylinterimerkintä: 0R.) viisaammat valaiskoon minkälaisesta sylinteristä kysymys ? ikä ? yms. kaasuttimena toimii Tillotsonin HS-175.

tätä moottoria tuskin tullaan enää koskaan kilpailuissa näkemään, joten tarkoitus olisi saada hieman lisäpotkua kyseiseen moottoriin. olisiko tälle jotain tehtävissä konetta avaamatta. esimerkiksi kaasuttimen tiivisteessä olevan reijän halkaisija 2mm pienempi kuin kaasuttimessa itsessään olevan reijän halkaisija (vaikutusta yhtään mihinkään ?)

sytytysennakko, tulpan kärkiväli, putken pituus (tällä hetkellä n.68cm) yms. tullaan tietenkin katsomaan kohdilleen ennen ensimmäistä ajokertaa.

niille, jotka ehdottelette että hommaa suoraan Raket 120 tilalle tms. vastaavaa niin jo etukäteen tiedoksi, että EI en hommaa kyseistä moottoria. tähänkin on varsin looginen selitys, tarkoituksenani on ollut pitää kyseisen laitteen kulut kaikinpuolin matalina jossa olen hyvin tähän mennessä onnistunutkin. nimimerkillä kolmen (3) kaljalaatikon hinnan olen maksanut kaikenkaikkiaan kyseisestä autosta sekä osista mitä olen siihen hommannut (sis. Runko, Moottori, Kaksi sarjaa kuivankelin renkaita, joille molemmille omat vanteet, Uudet sadekelin renkaat uusilla vanteilla yms. yms.)

painoahan meikäläiseltä löytyy karvan alta 70kg, joten kummoisesti kyseinen kone tuskin minua liikuuttaa. mutta se nyt ei tässä pääasia olekaan, vaan keskityn näin alkuun ihan muihin asioihin.

kaikenlaisia neuvoja otetaan avosylin vastaan niin moottorin kuin rungonkin osalta.

--- Lainaus päättyy ---

Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin. Kannattaa radalla hiukan kysellä muilta mekaanikoilta, niin varmasti saat täsmä apua ongelmaan kuin ongelmaan - tai ainakin hyviä vinkkejä :)

Tuo moottori (OR.) on vuosimalliltaan 1990. Luonteesta en valitettavasti osaa sanoa kun ei tuosta kokemusta ole. Koneelle ei hirveästi ole tehtävissä ilman avaamista mitään, mutta jotain kuitenkin voit kokeilla:
-sytkän asetat välille 2,5 - 2,8
-kaasarin paineet 0,7 (auki) - 0,5 (kiinni) / puhdas kaasari ja uudet kalvot
-kaasarin ruuvit: H 0,20h auki ja L 2h,40 auki (1 kierros = tunti)
-Vauhtipyörän kotelon reikä umpeen vaikka kontaktimuovilla - kiertää herkemmin kun vauhtipyörällä vähemmän vastusta.
-tulppa hiukan syvemmälle - pienentää palotilaa

Kyselit myös tuosta kaasuttimen reijästä vs. tiivisteen reikään. Tuota kautta tulee kampikammiosta syke kaasariin, jonka avulla kaasutin pumppaa löpöä. Ei kannata tuosta olla huolissaan - kaasutin toimii kunhan muistat tuon tiivisteen laittaa oikein päin, jotta paine pääsee kaasariin.

Kannattaa myös muistaa, että moottorista lähtee vain sekunnin kymmenyksiä ja rungosta/kuskista lähtee sekunteja kun kierrosaikoja tahkotaan! Jos moottori on nyt nipussa ja toimintakunnossa, niin paljon kierroksia vain alle. Sitten kun kierrosajat tasaantuvat ja jostain pitää saada lisää aikaa, niin alkaa hirmuinen pohdinta :)

J4N1:
tänään sitten roudattiin kartti läheiselle parkkikselle tarkoituksena ajaa ensimmäiset metrit kyseisellä laitoksella. kuinkas ollakkaan niin eipä saatu autoa edes käyntiin, vaikka miten työnneltiin sitä ristiin rastiin ympäri parkkista hiki hatussa. jostain kumman syystä bensa ei nouse kaasuttimelle asti, vaan tahtoo jäädä aina letkussa olevan loivan lenkin kohdalle (letkun korkein kohta). ei siis ehdi edes suodattimelle asti. mistähän vikaa lähtisi etsimään ?

kaasuttimeen vaihdettiin kaasarin puhdistuksen yhteydessä uudet kalvot.

rämeairo:
Kaasari impulssireiät tuli katottua? Tiiviste siis väärinpäin kaasarin ja imukaulan välissä?

Ossip:
Ryypytittekö? Auto pukille, imupönttö pois,käsi kaasarin tukkeeksi ja nytkyttelyä takarenkaasta niin että kämmen kastuu.. Pönttö paikoilleen ja radalle.
Bensat täytyy imaista tankista letkuun ihan ekaks.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta