Kirjoittaja Aihe: kartingin tulevaisuus  (Luettu 9896 kertaa)

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
kartingin tulevaisuus
« : 15.02.2014 21:44 »
onko se tässä :)
vois sitte  Lahdeski ajaa vuorokauden ympäri  ;D ;D
.

pepe_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Kimi Circuit
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #1 : 16.02.2014 17:38 »
tuo alkoi kiinnostamaan todella.. minkälainen moottori ja akkusysteemit tuohon oikein tehty..

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #2 : 16.02.2014 18:24 »
onko se tässä :)
vois sitte  Lahdeski ajaa vuorokauden ympäri  ;D ;D
Epäilen, että jatkuva renkaiden ulina olisi seuraava valituksen aihe..  ;D

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #3 : 16.02.2014 18:40 »
Huvittuneena luin joskus noita lavinnon rataa koskevia ympäristölupa lappuja ja millä perusteilla keskellä ei mitään oleva rata aiheuttaa häiriötä. Formuloilla ajetaan joiden jarrutus ja kyyhdytys äänien seassa ei pysty juttelemaan edes 3km päästä radasta. On noi kauheit noi kartit.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #4 : 16.02.2014 21:28 »
Autourheilun vastustaminen on joillekin periaatekysymys. Joillekin ylipäätään vastustaminen on periaatekysymys.

E-formulakausi elkaa ensi syksynä. Siitä voi ehkä vetää johtopäätöksiä tulevasta...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #5 : 16.02.2014 21:54 »
onko se tässä :)
vois sitte  Lahdeski ajaa vuorokauden ympäri  ;D ;D

Hurjaa menoa! Paljonkohan tuollainen painaa akkuineen? Ensi näkemän perusteella en poikaa päästäisi tuollaisella kisaamaan. Pelottava ajatus, että noita olisi 30 kisaamassa keskenään.

Sitä paitsi pitäisi palkata sähkäri mekaamaan :/
Vauhti pidentää aikaa!

pos

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #6 : 16.02.2014 23:55 »
Tammikuussa korjaamomessuilla oli Suomalainen "prototyyppi" näytillä.
Aika massiivisen näköinen laite.

Sen verran oli "sähkökenttää ympärillä, ettei kuvistakaan tullut selviä" ;)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #7 : 17.02.2014 00:01 »
tuo alkoi kiinnostamaan todella.. minkälainen moottori ja akkusysteemit tuohon oikein tehty..

Siinä videon alla on linkki sivuille, jossa on kuvia paristakin sähkökarttiversiosta. Ponttoonit täynnä akkuja, ei varmaan ihan optimaalinen toi painopisteen sijoittuminen.

Noissa varmaan tulee toistaiseksi myös sama ongelma kuin sähköautoissa, eli lyhyt ajoaika suhteessa lataukseen. Ajelet kolme varttia ja lataat vuorokauden tms. Bensatankin täyttöaikaa on vaikea haastaa ilman vaihdettavia akkupaketteja.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #8 : 17.02.2014 11:11 »
tuo alkoi kiinnostamaan todella.. minkälainen moottori ja akkusysteemit tuohon oikein tehty..

Siinä videon alla on linkki sivuille, jossa on kuvia paristakin sähkökarttiversiosta. Ponttoonit täynnä akkuja, ei varmaan ihan optimaalinen toi painopisteen sijoittuminen.

Noissa varmaan tulee toistaiseksi myös sama ongelma kuin sähköautoissa, eli lyhyt ajoaika suhteessa lataukseen. Ajelet kolme varttia ja lataat vuorokauden tms. Bensatankin täyttöaikaa on vaikea haastaa ilman vaihdettavia akkupaketteja.
Toi alimmainen kuva on ehkä hyvä tutkielma, mutta ei lähelläkään sitä mitä moottoripyöräpuolella on jo tuotannossa. Se että tuon moottoripyörätekniikka tuodaan kartteihin, onkin jo hyvin lähellä. Ja vaihdettavat akkupaketit ovat se juttu joka tapauksessa. Kun toista käyttää, toinen on latauksessa. Tosin aika harvat ajavat 45 minuuttia yhteen menoon nykyisinkään.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #9 : 17.02.2014 14:43 »
elämme mielenkiintoisia aikoja,saas nährä minkä sähköyhtiön virtaa saa tulevaisuudessa käyttää e-rmc:ssä :o

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #10 : 17.02.2014 18:46 »
Moi,

otetaan tavoitteeksi kuitenkin e-fossiili. Ei tartte kevyempikään kaveri lisäpainoja. Tuossa Tanskalaisvirityksessä 228 kpl 330 grammaa painavia akkuja + muu elektroniikka. Ja Lithium-akkuja, kun kaveri tulee kylkeen niin Niki Laudakin kalpenee.

Ei sähkövehkeet koskaan kartingin kilpailuluokkiin tule, mutta vuokrakäyttöön varmaan hyviä. Kuten Powerparkin sisäautot.


iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #11 : 17.02.2014 20:35 »
autojen sähkötekniikka on menny niin paljon eteenpäin, että olen varma että ennen hiippakunnan vaihtoa ehdin minäkin näkemään akku kartin  radalla ja kilpailussa.
siihen on jo nyt pakottava tarve, kun "häiriintyneiden" ihmisten takia pitää saada moottoreiden käyntiäänet alas. ja kun mietitään, niin 10v sitten nykyisen tason sähköautot oli haaveissa ja kaukaisissa haaveissa :).
formulat sähkömoottorilla alkaa ihan näillä näppäimillä (oliko jo tänä vuonna) ja siitä kehitys vain kiihtyy :)
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #12 : 17.02.2014 21:06 »
5-6 vuotta sitten 125cc KFx tai TAG:in käyntiin potkaisemiseksi tarvitsi 3-4Kg painavan akun. Nyt 230g "painava" Li-Po akku potkii käyntiin koko päivän.
Tällä kehitysvauhdilla voisi ennustaa että noin 5:dessä vuodessa meillä on nykyisen PA-tankin tilalla 6Kg painava akkupaketti jolla ajaa sen vaadittavan 20min, jonka jälkeen se vaihdetaan tunnissa täyteen latautuneeseen. Kahdella akkupaketilla ajaakin sitten suunnilleen sen mitä polttoaineellakin. (paitsi ei tartte raahata bensaa tai öljyjä) Tosin, voi olla että radat alkaa veloittamaan sähköstä ja että isommissä kisoissa varikolle tarvitaan paksummat syötöt Olkiluodosta. :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #13 : 17.02.2014 22:34 »
5-6 vuotta sitten 125cc KFx tai TAG:in käyntiin potkaisemiseksi tarvitsi 3-4Kg painavan akun. Nyt 230g "painava" Li-Po akku potkii käyntiin koko päivän.
Tällä kehitysvauhdilla voisi ennustaa että noin 5:dessä vuodessa meillä on nykyisen PA-tankin tilalla 6Kg painava akkupaketti jolla ajaa sen vaadittavan 20min, jonka jälkeen se vaihdetaan tunnissa täyteen latautuneeseen. Kahdella akkupaketilla ajaakin sitten suunnilleen sen mitä polttoaineellakin. (paitsi ei tartte raahata bensaa tai öljyjä) Tosin, voi olla että radat alkaa veloittamaan sähköstä ja että isommissä kisoissa varikolle tarvitaan paksummat syötöt Olkiluodosta. :P
Sen takia Lentolan ratakin sijaitsee suoraan valtakunnan verkon alla.  ;D
Ja kohta kun saadaan tuo induktiolataus paremmaksi niin sehän lataa siinä jo ajaessakin. :o
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #14 : 23.02.2014 12:12 »
elämme mielenkiintoisia aikoja,saas nährä minkä sähköyhtiön virtaa saa tulevaisuudessa käyttää e-rmc:ssä :o
Saakohan ydinvoimasähköllä ajaa vai pitääkö olla tuuli- tai vesivoimaenergiaa...  ::)
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: kartingin tulevaisuus
« Vastaus #15 : 23.02.2014 14:22 »
Sehän on vain rasti ruutuun ja hinta on tietysti ihan eri ekosähkössä kuin ydinsähkössä.... Oslisi tietysti mielenkiintoista nähdä, miten ltaukseen käytetyn sähkön laatu tarkastetaan katsastuksessa... ;)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti


 

Team Laine Verkkokauppa