Kirjoittaja Aihe: Liikennevakuutus nopeuslajeissa  (Luettu 167418 kertaa)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #210 : 05.05.2014 22:40 »

Nyt tuoreena vakuutuksen ottajana kutsun kyllä poliisit viemään teiltä, joilla ei ole, niin kilvet karteista  >:(
H... mitä touhua, jos jotain päätetään voi niiden takana ehkä edes jonkin aikaa seisoa.



saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #211 : 05.05.2014 23:04 »
Ja kun AKK:lta on tänään tullu kirjallisena seuraava lausunto ( allekirjoittaneelle vastauksena aiheeseen liittyvään kyselyyn, jolla selvitettiin kilpailunjärjestäjän velvoitteita ) :

"Liikennevakuutusvelvollisuus tulee liikennevakuutuslaista, joten erityisiä vakuuttamisrukseja tms. ei tarvita, koska lain mukaan vakuutuksen ottamisesta vastaa ajoneuvon omistaja. Kartingin osalta ei toistaiseksi ole tarkoitus sälyttää tarkastusvelvollisuutta kilpailun järjestäjälle."

...niin kaikki jatkunee toistaiseksi "kuten ennenkin" . Jos haluat kilpailijana noudattaa lakia, niin otat vakuutuksen. Ihan kuten aikasemminkin ? Jos et ota, niin olet tavallaan itse heikoilla jäillä
( etenkin vahingon sattuessa ) ihan kuten aikasemminkin ja jos sattuu kohille innokas kilpailunjärjestäjä joka haluaa vapaaehtoisesti noita tarkistella, niin voipi olla että jää sitte ko kisa ajamatta.

Tämä vapautti järjestäjät piinasta. Ei tähän mennessä uskaltanut sanoa ettei vakuutusta tarvita kisoissa, koska se on edelleenkin sääntöjen vastainen lausunto. Mikään ei siis muuttunut, kauhea polemiikki ja paniikki vaan syntyi.

Mutta kaikki tietää miten säännön käy jos sitä ei valvota. Se on yhtä tyhjän kanssa. Vai sovitaanko että tänä vuonna kaikki ajaa sääntöjen mukaisilla laitteilla, ei järjestäjän niitä tarvitse valvoa. Katsastukset ja puntarit  voidaan unohtaa. Summa summarum, saatiinpahan palstoille kirjoitettavaa tänä keväänä ja Pohjolalle pari uutta asiakasta (ei kovin tyytyväisiä kylläkään).
-petri-

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #212 : 05.05.2014 23:17 »
Ja kun valitaan vuoden mainoskampanjaa, niin tiedätte ketä äänestää  ::)

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #213 : 05.05.2014 23:43 »
Ja jännätään koska viranomainen puuttuu asiaan niillä radoilla jotka eivät ole eristettyjä:

Lainaus
FINLEX

Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

e) moottorikäyttöisen ajoneuvon, jonka vähintään yksi akseli on jousittamaton, 60 km/h; tämä rajoitus ei kuitenkaan koske alkuperäiseltä malliltaan ilman takajousitusta olevaa moottoripyörää (L3- ja L4-luokka), jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 25 vuotta;
Eli lainsäädäntöä noudattavat henkilöt eivät ylitä lain määräämää 60km/h nopeusrajoitusta jousittamattomalle ajoneuvolle yleisellä alueella. (Oli liikennevakuutus tai ei) Eristetyllä alueella tuota nopausrajoitusta ei ole.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2014 23:49 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

malakias

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #214 : 06.05.2014 11:23 »
Moi,

Keimolan jäsenet malttakaa muutama päivä, Kurre selvittää tarjouksen kerholle.
Tuliko tähän selvyyttä?

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #215 : 06.05.2014 20:30 »
Hei,

Keimolalaisille tarjous Pohjolasta oli sama 80 euroa kuin kaikille harrastajille. Pohjolahan on selvästi edullisin. Pahoittelen, että unohtui mainita, Kurre selvitti yhtiöt läpi.

Halu selvittää lähti tiedosta, että radan vuokra-autoissa liikennevakuutus on selvästi edullisempi. Niitä ehtoja ei kuitenkaan saa uusiin vakuutuksiin.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #216 : 06.05.2014 21:28 »
Ja jännätään koska viranomainen puuttuu asiaan niillä radoilla jotka eivät ole eristettyjä:

Lainaus
FINLEX

Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

e) moottorikäyttöisen ajoneuvon, jonka vähintään yksi akseli on jousittamaton, 60 km/h; tämä rajoitus ei kuitenkaan koske alkuperäiseltä malliltaan ilman takajousitusta olevaa moottoripyörää (L3- ja L4-luokka), jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 25 vuotta;
Eli lainsäädäntöä noudattavat henkilöt eivät ylitä lain määräämää 60km/h nopeusrajoitusta jousittamattomalle ajoneuvolle yleisellä alueella. (Oli liikennevakuutus tai ei) Eristetyllä alueella tuota nopausrajoitusta ei ole.

MKR jaksaa ja mikä ettei, pysyypä trheadi hengissä.

Lainsäätäjä varmaan erottelee yleisen liikenteen (katu, tie, pihatie jne), yleisen alueen (puisto, tori jne) ja moottoriradan (kartingrata) toisistaan.

Liikennevakuutus näkee eristämisen toiselta kantilta. Toki radalla on käsissä ongelma eristyksessä jos kartingradalla liikkuu täysperävaunu tai Paunun Express bussi.

Olin kyllä eilen Audilla radalla, kun maalattiin kaistaviivoja. Muuten ei siellä ole näkynyt kuin kartteja, motoja ja joskus lippumiehiä. Viime vuonna oli radalla kyllä hirvi, oli aika pelottavan korkea ilmestys kartin ratista katsottuna. Rata ei siis selvästikään ole eristetty. Hirvi tuli ja meni ihan omia reittejään.
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #217 : 06.05.2014 21:38 »
Lainsäätäjä varmaan erottelee yleisen liikenteen (katu, tie, pihatie jne), yleisen alueen (puisto, tori jne) ja moottoriradan (kartingrata) toisistaan.

Liikennevakuutus näkee eristämisen toiselta kantilta. Toki radalla on käsissä ongelma eristyksessä jos kartingradalla liikkuu täysperävaunu tai Paunun Express bussi.

Ei erottele eikä näe. Alue on joko eristetty liikenteeltä tai se ei ole.   :o
Kyllähän tässä aika soppa on. :P
Täytyy vain toivoa ettei Trafi puutu nopeuksiin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #218 : 06.05.2014 21:58 »
Lainsäätäjä varmaan erottelee yleisen liikenteen (katu, tie, pihatie jne), yleisen alueen (puisto, tori jne) ja moottoriradan (kartingrata) toisistaan.

Liikennevakuutus näkee eristämisen toiselta kantilta. Toki radalla on käsissä ongelma eristyksessä jos kartingradalla liikkuu täysperävaunu tai Paunun Express bussi.

Ei erottele eikä näe. Alue on joko eristetty liikenteeltä tai se ei ole.   :o
Kyllähän tässä aika soppa on. :P
Täytyy vain toivoa ettei Trafi puutu nopeuksiin.

Jos kerta näin on niin loppuu meitin karteilla ajaminen kokonaan, nehän pitää sitten olla myös rekisteröityjä, katsastettuja ja kuskilla vielä T tai B-kortti. Hitto ja on vielä poliisin tehovalvonta viikko menossa.

Pitää muuttaa Fosarin sääntöihin että vain tieliikennekelpoiset mallit sallitaan.
Lamos myi sellaisia joskus, nyt löytyi vaan näitä http://rentxtreme.fi/node/8

Kreidler F-KART 100 on tieliikennekäyttöön rekisteröity mikroauto. Moottori on teholtaan 8.1hv. Matka etenee max. 75km/h.

Tämä kanukki ei kyllä ajele eristetyllä alueella ja taitaa olla ihan keppikoffi http://www.streetfire.net/video/kart-racing-in-quebec-citys-street-this-guy-is-c_49147.htm
-petri-

Riuska Racing

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #219 : 06.05.2014 22:18 »
If       = 347€
Turva = 160€
Pohjola 78,89 täältä otettiin Raket  junnuun 95:lla koneella ja 2014 rungolla, ja eräpäiväkin vasta kesäkuun puolivälissä joten on aikaa kerätä pulloja ja romu akkuja. Niille joilla asian takia vielä valuu räkä, niin voihan ottaa vakuutuksen ja irtisanoa sen viikon päästä niin kerkeää saamaan vakuutus todistuksen postiin jota voi kisoissa esitellä. Hyvä tuurihan ei lopu koskaan... kukaanhan ei tiedä mikä tai kuka korvaa jos joku esim. halvaantuu tästä vakuutuksesta sitä on kuitenkin oikeus ja mahdollisuus vaatia. Lisenssin vakuutus katto kun tulee äkkiä vastaan...

booster

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #220 : 06.05.2014 22:30 »
adressit.com ;)

GordonS

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #221 : 06.05.2014 23:03 »
Joopa joo. En ajatellut enää lusikkaani tähän soppaan laittaa, mutta pakkohan se on hieman vielä hämmentää...

On jokseenkin turha laittaa tänne lainauksia lainkohdista ja "ennakko"päätöksistä, jos niiden kokonaisuus ei ole hallussa tai tiedossa. Täällä on porukalla puurot ja vellit niin sekaisin, että alkuperäinen asia on jäänyt taka-alalle jo ajat sitten! Laki on niinkuin se luetaan. Ensiksikin kannattaa lukea laki aina alusta lähtien, koska siellä säädetään, missä kukin laki on voimassa. Sen jälkeen pitää lukea laki siltä osin mitä se ylipäätänä koskee ja muistaa koko ajan lukemansa, muuten ne puurot ja vellit sekoaa heti kättelyssä.

Esimerkiksi on kaksi eri asiaa Maastoliikennelain 2 Luvun 6 pykälän 2 momentissa mainittu eristetty alue, kuin Liikennevakuutuslain 1 Luvun 2 pykälän 4 momentissa mainittu vastaava. Tieliikennelain voi unohtaa näistä kinkereistä heti, koska se ei ole voimassa kuin TIELLÄ (jonka tarkoituksesta säädetään erikseen)...

Edelleenkään ei tarvitse murehtia rekisteröinneistä, katsastuksista, nopeusrajoituksista eikä mistään muustakaan esille tulleista asioista kun kartin rattiin hypätään. Ulkokartingrata on taatusti riittävästi eristetty alue täyttääkseen Maastoliikennelain vaatimuksen (olisihan siihen muuten jo ajat sitten puututtu viranomaisten taholta...), mutta ei riittävän eristetty täyttääkseen Liikennevakuutuslain kirjaimen. Sisäkartingrata onkin jo hieman kyseenalaisempi asia! JUURI TÄSTÄ SYYSTÄ Liikennevakuutuksen tulee korvata ulkokartingradoilla tapahtuneet henkilövahingot. Piste! Käsittääkseni Ahvenisto on ainut ulkokilparata, joka vakuutuslautakunnan tulkinnan mukaan voidaan katsoa sellaiseksi alueeksi, jossa Liikennevakuutuslaki ei olisi voimassa. Sisäratoihin en ota kantaa. Joku laittoi jonkun "päätöksen" tuossa aiemmin tästä sisärata-aiheesta näkyviinkin, mutta siitäkin oli onnistuneesti jätetty tärkein asia pois, eli mitä oli tapahtunut!

On totta, että vahinkovakuutusyhtiöiden tarkoitus on tuottaa voittoa ja että kysymyksessä on iso bisnes. Sitähän se on aina ollut! Juuri tästä syystä on turha lähteä hakemaan niitä vääriä runkoja ja painuneita ponttooneja sieltä liikennevakuutuksesta, tyhmäkin sen tajuaa ettei kenelläkään ole haluja lähteä korvaamaan tuollaisia rata-autoilun kaltaisessa kontaktilajissa, mutta aiheutuneet henkilövahingot korvataan melkoisen varmasti. Niitä kuitenkin tulee, lajin luonne huomioon ottaen, yllättävän vähän joten en siitä syystä jaksa uskoa mihinkään ultimaattiseen hintojen nousuun asian johdosta.

Rohkenen tänä päivänä olla erimieltä siitä, miten jonkun kirjoittajan esille tuoma veronmaksamiseen perustuva "ilmainen" sairaudenhuolto toimii isomman vahingon sattuessa, mutta siitäpä ehkä joskus toiste... Itse mieluummin hoidatan itseni kunnollisessa hoitolaitoksessa vakuutusyhtiön "piikkiin", kuin luotan "hyvinvointiyhteiskuntamme" tuottamiin palveluihin nykyisessä maailmanmenossa!!!

Täällä on turha jeesustella ja viisastella tunnepohjalla, mututiedolla ja pikkunäppärillä lainauksilla lakiteksteistä. Se ei edistä kuin otsassa kasvavan falloksen kokoa ja yleensä nimenomaan kirjoittajan oman sellaisen!!!

Edelleen tulen vakuuttamaan kilpa-autoni, jotta edes jonkinnäköinen selustan turva olisi olemassa, kuten Petri asiasta lausui. Siihen on taas olemassa toinen vakuutus, jos jostain syystä täytyy ruveta laintulkinnoista raastuvassa katsomaan. Senkin riskin uskallan ottaa!

Ja edelleenkään minulla ei ole penniäkään kiinni vakuutusyhtiöissä, enkä hyödy tästä kirjoituksesta taloudellisesti millään lailla!!!

Hyviä ja turvallisia kisoja kaikille Kartingiin hurahtaneille tasapuolisesti! UGH!!!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #222 : 06.05.2014 23:23 »
Heips.
Kuten aiemmin mainitsin, niin Liikennevakuutuksen varaan ei kannata laskea vahinkotapauksissa, jos ajoneuvo on ollut suljetulla alueella Kilpailu- Harjoitus- tai kokeilukäytössä. Jos rata-alue on eristämätön, niin tilanne on toinen. Ihan vaan ettei mene puurot ja vellit sekaisin.  ;)
Ja kyllä: Lainkohdat tulee ehdottomasti lukea kokonaan läpi. (viimeaikoina onkin saannut Lakia kahlata ihan kohtuullisesti)
« Viimeksi muokattu: 06.05.2014 23:25 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

GordonS

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #223 : 06.05.2014 23:46 »
No siinähän se pointti juuri onkin, että kun näitä "eristämättömiä" alueita nyt sattuu olemaan kaikki Suomen ulkokartingradat ja varmasti osa myös sisäradoista, niin eikös se liikennevakuutus nyt sitten vain olekin melkoisen kovaa valuuttaa vahingon sattuessa.

Ja vielä, ettei ne puurot ja vellit vain nyt sitten menisi vieläkään sekaisin, niin tuo em. "eristämättömyys" ei kuitenkaan aiheuta sitä, että alettaisiin vaatia Maastoliikennelain vaatimuksia kuskeilta, puhumattakaan rekisteröinneistä ym.

Tässähän juuri on se pointti!

Eli eristyksillä on eroja, laista riippuen. Ei niin vaikeata matematiikkaa kuitenkaan?

Tämän lisäksi vahinkoja voi tapahtua myös varsinaisen rata-alueen ulkopuolella kuten varikolla, parkkipaikalla ja lähes missä tahansa missä karteilla touhutaan ja noilla alueilla on aivan satavarmasti myöskin Liikennevakuutuslaki voimassa! Ja aina kun vahingon osapuolena on moottoriajoneuvo, niin ensisijaisena korvaajana on juurikin liikennevakuutus. Eikö? Ja nyt puhutaan taas siis HENKILÖVAHINGOISTA!!!

Keep it simple!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #224 : 07.05.2014 00:43 »
Ja nyt sitten kysymys:
Jos kun kerran Liikennevakuutuksen ehdoissa on selkeästi mainittu ettei se korvaa Moottoriajoneuvolla eristetyllä alueella tapahtuneita vahinkoja jos ajoneuvoa on käytetty Kilpailu- Harjoitus tai kokeilutarkoituksiin, eikä sellaisia alueita ole olemassakaan yhtään missään (kun sisäradatkaan ei niitä ole), niin miksi ihmeessä tuo maininta siellä on? Kilpailukäyttöön rakennetut FK-radat eivät ole Maastoajoneuvolain alaisia alueita. Maastoajoneuvolaissa on selkeästi määritelty "maaston"-määritelmä. Se mitä tässä yritän huomauttaa ettei kannata tuudittautua Liikennevakuutukseen korvauksiin. (mielestäni jo tuossa ylhäällä aika selkeesti se luki - kuten lakiakin lukiessa kannattaa lukea asiat kokonaisuutena)

Ps: Muistelen nähneeni ihan CIK-tarkistajan radantarkistuspöytäkirjoja siitä että xxxxxx FK-Rata on eristetty ja sillä voidaan järjestää kilpailuita.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2014 00:46 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

GordonS

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #225 : 07.05.2014 09:37 »
Hohhoijaa!

Jos ei ole halua ymmärtää asioita, niin turha tässä on minunkaan yrittää etsiä tarpeeksi ohutta rautalankaa, josta saisi riittävän ymmärryksen väännettyä...

Laki ja vakuutusehdot ovat kaksi eri asiaa, eikö? Ja sitten se sisälukutaito: Lukeekos siellä sinun vakuutusehtopaperissasi "MoottoriajoneuvollA" vai "MoottoriajoneuvollE"? -Siinä kun on vissi ero. Henkilövahinkojen korvauksesta olen tässä koko ajan yrittänyt puhua, jos ei sekään ole tullut selväksi...

Saattaa tulla monille yllätyksenä, kun vakuutus korvaakin yllättäen asioita. Tarkkaa prosenttia en tiedä, mutta niin se vaan on että suurin osa vakuutusyhtiöihin tehdyistä vahinkoilmoituksista johtaa suoraan korvaukseen. Nämä yksittäiset "Karpo-tapaukset", joissa asiat ovat menneet hakaukseen, saavat vain jostain syystä huomattavasti enemmän palstatilaa... Ainut "vakuuttaja" josta varmuudella ei saa korvauksia ilman taistelua, on Valtionkonttori. Onneksi näissä touhuissa ei joudu olemaan sen puulaakin kanssa tekemisissä!

Tämä tästä tällä erää minun osaltani!

Keskityn olennaiseen, eli kartingin harrastamiseen VAKUUTETULLA kalustolla... :)

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #226 : 07.05.2014 10:13 »
Täytyy nyt minunkin vielä kirjoitella.

Olenko nyt ymmärtänyt oikein? Liikennevakuutus korvaa ensisijaisesti liikennevahingot ja jos osallisella ei ole liikennevakuutusta ja korvaus olisi tullut maksaa liikennevakuutuksesta, niin korvausvelvolliselta peritään useampikertainen liikennevakuutusmaksu liikennevakuutuskeskuksen toimesta - ja syyttömän osapuolen vahingot maksetaan liikennevakuutuksesta!

Eli liikennevakuutuksen ottamalla suojaa omaa lompakkoa siltä, ettei tule moninkertainen liikennevakuutusmaksu maksettavaksi jos liikennevakuutuksen alainen onnettomuus sattuu - onnettomuuden kärsinyt osapuoli ei kärsi lisää siitä, että onnettomuuden aiheuttajalla ei ollut liikennevakuutusta.

Yleisesti liikennevakuutus korvaa henkilövahingot SEKÄ syyttömän osapuolen ajoneuvon korjauskulut! Poikkeaako tämä karting -liikennevakuutus nyt tästä??

Varikolla ei karting auto ole liikenteessä (siellä ei saa ajaa), niin ei liikennevakuutus silloin mitään korvaa. Jos ajat autolla varikolla jonkun päälle - ja tämä on selkeästi sääntöjen vastaista - niin olet korotetussa vastuussa oman sääntöjen vastaisen toimintasi takia ja maksat itse - ainakin suurimman osan vahingosta.

Olen kyllä vakuutusta itsekkin ottamassa pojan kalustolle, mutta ei tämä nyt ihan selvä asia ole.
Vauhti pidentää aikaa!

vaari

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 62
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #227 : 07.05.2014 11:36 »
Vakuutusongelma on ihan oikeasti monimutkainen ja tulkinnat voivat johtaa suuntaan jos toiseen.  Kartingissa liikennevakuutuksessa saa tai voi saada korvausta henkilövahingosta. Riippuu vakuutusyhtiön tulkinnasta "suljetusta alueesta". Tiukan paikan tullen käräjäoikeus tulkitsee. Ottakoon liikennevakuutuksen jokainen, jolle AKK:n lisenssiin liittyvä turva ei riitä. Kisäjärjestäjän ei pidä sitä vaatia, kun ei AKK:kaan säännöissä selvästi edellytä. Mikäli liikennevakuutukset yleistyvät (tai tulisivat pakollisiksi) syntyy uusi lajia vahingoittava ongelma. Jos rataa ei katsota suljetuksi alueeksi, viaton eli päälle ajettu voi vaatia korvauksia henkilövahingostaan ja mahdollisesti myös kalustovahingoista. Ja tästähän alkaa todellinen sota. Oma vesselihän on aina syytön ja syypää on se toinen koheltaja. Asianajajat rikastuvat ja se kyllä meikäläiselle sopii.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #228 : 07.05.2014 12:06 »
Jotenkin tuntuu että kuitenkin suhteellisen selvästä asiasta on saatu käsittämättömän vaikea asia. Normaali tuntipalkalla muutamat kirjoittajat olisivat jo maksaneet tuon vakuutuksen moneen kertaan pelkästään sillä ajalla kuin on tänne kirjoitellut.
Miksi samaa keskustelua ei ole lisenssivakuutuksesta, koska sekin on kilpailijoille pakollinen? Tai vaikka mitä henkilökohtainen tapaturmavakuutus korvaa, onko moottoriurheilurajoituksia alaikäisellä, jne. Jokainen vakuuttaa itsensä ja laitteensa oman mielensä mukaan ja tapaturman sattuessa kantaa sitten vastuunsa valinnoistaan.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #229 : 07.05.2014 12:23 »
Jotenkin tuntuu että kuitenkin suhteellisen selvästä asiasta on saatu käsittämättömän vaikea asia. Normaali tuntipalkalla muutamat kirjoittajat olisivat jo maksaneet tuon vakuutuksen moneen kertaan pelkästään sillä ajalla kuin on tänne kirjoitellut.
Miksi samaa keskustelua ei ole lisenssivakuutuksesta, koska sekin on kilpailijoille pakollinen? Tai vaikka mitä henkilökohtainen tapaturmavakuutus korvaa, onko moottoriurheilurajoituksia alaikäisellä, jne. Jokainen vakuuttaa itsensä ja laitteensa oman mielensä mukaan ja tapaturman sattuessa kantaa sitten vastuunsa valinnoistaan.


Kyse on minun osaltani puhtaasti siitä, että vituttaa maksaa vain "JOSTAIN"!
Vauhti pidentää aikaa!

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #230 : 07.05.2014 12:34 »
Mikäli liikennevakuutukset yleistyvät (tai tulisivat pakollisiksi) syntyy uusi lajia vahingoittava ongelma. Jos rataa ei katsota suljetuksi alueeksi, viaton eli päälle ajettu voi vaatia korvauksia henkilövahingostaan ja mahdollisesti myös kalustovahingoista. Ja tästähän alkaa todellinen sota. Oma vesselihän on aina syytön ja syypää on se toinen koheltaja. Asianajajat rikastuvat ja se kyllä meikäläiselle sopii.

Kyllä juuri näin! Meidän takia ei tarvitse käräjöimään lähteä. Jos poika aiheuttaa kisassa kalustovaurioita, niin otetaan kilpailunjohtajalta raportti ja täytetään vakuutuspaperit yhdessä. Selviää ainakin tätä kautta onko Suomen kartingradat suljettuja vai ei! Ja jos ei ole, niin saa ainakin vahingon kärsinyt osapuoli korvauksen kalustovaurioista.

Jos tämä sitten taas nostaa vakuutusmaksut pilviin, niin meidän osalta karting loppuu nopeasti. Ellei sitten AKK ole niin viisas, että kansalliset ja SM -kisat ajetaan vain suljetuiksi todetuilla radoilla.
Vauhti pidentää aikaa!

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #231 : 07.05.2014 12:52 »
Liikennevakuutus on nyt otettu Pohjolasta, 80€. Kalustona Ninar Choice 2012/Yamaha KT100 - kuski Roni Eronen, Yleinen, #31.
Vauhti pidentää aikaa!

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #232 : 07.05.2014 13:29 »

Kyse on minun osaltani puhtaasti siitä, että vituttaa maksaa vain "JOSTAIN"!
tätähän vakuutuksien maksu pääsääntöisesti on.
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #233 : 07.05.2014 19:02 »
Hohhoijaa!

Jos ei ole halua ymmärtää asioita, niin turha tässä on minunkaan yrittää etsiä tarpeeksi ohutta rautalankaa, josta saisi riittävän ymmärryksen väännettyä...

Laki ja vakuutusehdot ovat kaksi eri asiaa, eikö?

Juuri näin. Tutki vähän syvemmin. Tutustu esim Liikennevakuutuslakiin.
Korvaukset tulevat vakuutusehtojen mukaan. Piste. Kannattaa tutustua.
 :)
« Viimeksi muokattu: 07.05.2014 19:04 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #234 : 07.05.2014 20:52 »
Liikennevakuutus on nyt otettu Pohjolasta, 80€. Kalustona Ninar Choice 2012/Yamaha KT100 - kuski Roni Eronen, Yleinen, #31.
minäkin sitten koitin tuota vakuutusta pohjolasta kysellä s-postilla...eipä ole vastausta kuulunut...einyt kiire ole, mutta 10.05-14 ois kisat...
eli antakaa nyt joku pohjolan konttori, josta olette vakuutuksen saanut/tehnyt???
pari sekuntia liikaa...:D

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #235 : 07.05.2014 21:01 »
Liikennevakuutus on nyt otettu Pohjolasta, 80€. Kalustona Ninar Choice 2012/Yamaha KT100 - kuski Roni Eronen, Yleinen, #31.
minäkin sitten koitin tuota vakuutusta pohjolasta kysellä s-postilla...eipä ole vastausta kuulunut...einyt kiire ole, mutta 10.05-14 ois kisat...
eli antakaa nyt joku pohjolan konttori, josta olette vakuutuksen saanut/tehnyt???

Soitin pohjolan asiakaspalvelunumeroon, taisi olla p. 03030303. Vakuutus hoitui 10 minuutissa ja lupasi vakuutustodistuksen postitse pari-kolmen arkipäivän viiveellä. Olisin saanut vakuutustodistuksen myös sähköpostilla nopeammin jos olisin luonut pohjolan nettisivuilla (pankkitunnuksilla) asiakasprofiilin. Ei kuitenkaan meillä ollut niin kiire tuon todistuksen kanssa kun tarve on vasta Vihdin kisaan.
Vauhti pidentää aikaa!

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #236 : 07.05.2014 22:48 »

eli antakaa nyt joku pohjolan konttori, josta olette vakuutuksen saanut/tehnyt???
meidän kokemus ja numero josta homma hoitui  0303 0303 Pohjolan vakuutuspalvelut
.

Jarno71

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #237 : 08.05.2014 10:53 »
Arvoisat harrastajat!

Älkää ottako tätä niin mustavalkoisena (puolesta tai vastaan). Tässä on, liikaakin, harmaan eri sävyjä.
Älkää tehkö tästä liian vaikeaa tai periaatteellista. (vaikka asia on sellainen, että niin helposti käy)

Selvän epäselvää on se, että korvaavuus vahinkotilanteissa ratkaistaan aina tapauskohtaisesti.
Onko alue suljettu vai ei-suljettu, päätetään tapauskohtaisesti. Korvaako liikennevakuutus vai
vapaaehtoinen vakuutus päätetään tapauskohtaisesti. Sitä emme voi tietää etukäteen.

Faktaa on se, että kartingissa sattuneita henkilövahinkoja on korvattu paljonkin liikennevakuutuksesta.
Sitä ei kukaan voi kiistää. Eli ei tämä homma ihan täyttä puppua ole. Esimerkkejä on tälläkin foorumilla.
Ihan yhtä lailla on faktaa, että on ollut vahinkotilanteita joita ei ole korvattu liikennevakuutuksesta.

Itse viime kesänä olen ollut AKK:n alaisissa isoissa kilpailuissa joista toinen oli todennäköisesti suljetulla alueella ajettu ja toinen suurella todennäköisyydellä ei. Järjestelyt ja rata-alue olivat todella erilaiset, aivan ääripäistä.
Toiseen ei olisi päässyt radalle edes metsän jänis, toisessa käveltiin penkalle katsomaan kisaa erän ollessa käynnissä pääsuoran päästä jarrupaikan kohdalta, ulkokurvin puolelta, muutaman metrin päästä radasta. Ei toimitsijoita, ei aitoja, ei maavalleja, ei mitään...

Edelleen, jos 80e:lla saa varmuuden siitä, että asiat ovat kunnossa siinäkin tapauksessa, jos/kun liikennevakuutus olisi pitänyt/kannattanut olla, niin eikö se kannata investoida?  Liikennevakuutuksen korvauspiiri on merkittävästi laajempi kuin lisenssin tai lähes minkään vapaaehtoisen vakuutuksen.

Liikennevakuutuskeskus muuten vaatii tiettyjä asioita ulkomailta (ETA –alueen ulkopuoliset maat) Suomeen tulevilta kilpailijoilta.
Rajalla lyödään kouraan asiasta liikennevakuutuskeskuksen dokumentti. (ks. liite, editoin alkuperäistä .pdf:ää kun liite olisi ollut liian iso muuten)

Älkää tuudittautuko siihen, että liikennevakuutus korvaa, mutta älkää tuudittautuko myöskään siihen että lisenssin vakuutus tai muu vapaaehtoinen vakuutus korvaa. Jompi kumpi kyllä (jos vapaaehtoinen vakuutus on oikein tehty), mutta kumpi, se selviää tapauskohtaisesti. Ja ennen kuin joku sanoo, että lisenssin vakuutus korvaa aina, niin se ei pidä (täysin) paikkaansa. Olen tämän selvittänyt perin pohjin myöntävästä yhtiöstä.

Mutta kuten Team Laine hyvin totesi, jokainen päättäköön itse ja vastaa päätöksensä seurauksista jos jotain käy.

Kun otatte vapaaehtoisia tapaturmavakuutuksia (laajempia kuin lisenssin korvauspiiri), niin olkaa tarkkana siitä mitä ne kattaa. Kattaako kilpaurheilun (aikuiset/lapset), kattaako moottoriurheilun, millaiset ovat korvausmäärät hoitokulujen, pysyvän haitan yms. osalta, millaiset ovat ns. rajoitusehdot jne. jne.

Lajijärjestön ja vakuutusyhtiöiden tulee nyt käydä keskustelua laajempien, selkeämpien ja kustannuksiltaan järkevien vakuutusratkaisujen tuottamisesta harrastajille.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014 10:54 kirjoittanut Jarno71 »

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #238 : 09.05.2014 01:04 »
Liikennevakuutuslakia uudistetaan lähitulevaisuudessa. Itse asiassa on yritetty uudistaa kauan  ::) Lukaskaa sosiaali- ja terveysministerön sivuilta hallituksen esitys liikennevakuutuslaiksi:
http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/toimeentulo_ja_vakuutusasiat/liikennevakuutus. Ehdotuksessa kerrotaan selväkielisesti mitä milläkin pykälällä tarkoitetaan ja haetaan. Tämä laki ei ole menossa tämmöisenään läpi, vaan siihen on tulossa muutoksia.

Uudessa laissa on lähtökohtana että moottoriajoneuvot jotka kulkee yli 15km/h ja teho on yli 1 kW on liikennevakuutettava riippumatta käytetäänkö niitä liikenteeseen, muutamaa pykäliin lisättyä poikkeusta lukuunottamatta. Kuitenkin liikennevahinkojen korvattavuus riippuu käytetäänkö moottoriajoneuvoa liikenteeseen vai ei.

Yhteenvetona lakiesityksen kartteja koskevat isot pointit pykälien selityksistä:

Lainaus
  • 4 §. Liikenteeseen käyttäminen
    Voimassaolevassa laissa ei ole säädetty siitä, mitä liikenteeseen käyttämisellä tarkoitetaan. Oikeustilan selkeyttämiseksi pykälässä säädettäisiin käsitteen sisällöstä. Moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämistä koskevien edellytysten täyttymisellä on ratkaiseva merkitys vahingon korvauskelpoisuudelle liikennevakuutuksesta. Jos ajoneuvoa ei ole vahingon syntymishetkellä käytetty liikenteeseen, kyse ei ole liikennevahingosta eikä liikennevakuutuksesta suoriteta korvauksia.
    • Pykälän 3 momentin nojalla moottoriajoneuvoa ei käyttäisi tässä laissa tarkoitetulla tavalla liikenteeseen, kun sitä käytetään kilpailu-, harrastus- tai testitarkoituksiin alueella, joka on riittävällä tavalla eristetty rakenteellisin ratkaisuin tai jatkuvalla valvonnalla. Sama koskee moottoriajoneuvon käyttämistä tällaiseen alueeseen välittömästi liittyvällä, selkeästi rajatulla varikko- tai vastaavalla alueella. Momentti kattaisi voimassa olevan lain suppeasti tulkittua 2 §:n 4 kohtaa laajemmin tilanteita, joissa moottoriajoneuvoa ei voitaisi katsoa käytettäväksi liikenteessä.

      Kilpailulla tarkoitettaisiin esimerkiksi lajijärjestöjen järjestämiä kilpailuja sekä muita järjestettyjä tilaisuuksia, joissa tapahtuvaa toimintaa voidaan pitää kilpailuna sanan normaalimerkityksessä. Myös kilpailuun harjoittelun katsottaisiin sisältyvän rajoitukseen. Harrastustarkoitus tarkoittaisi sekä säännöllistä että kokeiluluontoista ajoharrastusta. Esimerkiksi erilaisten kerhojen, ystäväseurueiden ja työantajien tilaisuudet moottori- ja karting-radoilla eivät enää kuuluisi liikennevakuutuksen korvauspiiriin. Sen sijaan liikenteeseen käyttämistä olisi ajo-opetukseen liittyvä valvottu ja ohjattu ajoharjoittelu yleisen ajotaidon saavuttamiseksi, ylläpitämiseksi tai parantamiseksi, esimerkiksi autokoulujen liukkaankelin ajoharjoittelu suljetulla radalla.

      Testitarkoituksella tarkoitettaisiin kaikenlaista ajoneuvon tai ajokyvyn kokeilua, koeajoa ja testausta kuten esimerkiksi moottoriajoneuvon tai sen varusteiden testaamista autovalmistajien toimesta. Testien luonne poikkeaa merkittävästi ajoneuvon tavanomaisesta liikenteeseen käytöstä, koska niissä tietoisesti korotetaan vahinkoriskiä testaamalla kuljettajan ajotaidon riittävyyttä sekä ajoneuvon ajo-ominaisuuksia ja teknistä kestävyyttä.

      Edellä luetelluista kilpailu-, harrastus- ja testitoimista aiheutuvat riskit on mahdollista kattaa muilla vakuutuksilla, kuten lakisääteisellä tai vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella taikka toiminnasta vastaavan tahon ottamalla vastuuvakuutuksella.

      Ehdotettavan perusteella moottoriajoneuvoa, jota käytettäisiin niin selkeästi eristetyksi merkityllä alueella, ettei kenenkään olisi mahdollista joutua sinne huomaamattaan, ei käytettäisi lain tarkoittamalla tavalla liikenteeseen. Alueen eristämisellä tarkoitettaisiin järjestelyjä, joilla tehokkaasti estetään pääsy alueelle kaikilta sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät tietoisesti ole pyrkimässä alueelle esimerkiksi seuratakseen kilpailua tai osallistuakseen sen järjestelyihin. Tapauskohtaisesti olisi arvioitava, onko kysymyksessä alue, joka on riittävällä tavalla eristetty rakenteellisin ratkaisuin tai jatkuvalla valvonnalla. Sisätiloihin rakennetut karting-radat on yleensä rakenteellisin ratkaisuin eristetty siten, että pääsy radalle huomaamattaan ei ole mahdollista. Erilaiset tarpeeksi korkeat aidat, maaston muodostamat esteet kuten jyrkänne tai vesihauta voisivat täyttää riittävän eristämisen vaatimuksen. Myös alueen merkitseminen lippusiimalla ja riittävän lyhyin välimatkoin sijoitetuilla valvojilla voisi täyttää laissa tarkoitetun eristämisen vaatimuksen. Vastaavasti myöskään yleisillä teillä järjestettyä rallin erikoiskoetta ei yleensä voitaisi pitää eristettynä alueena, vaikka risteävät liikenneväylät olisi suljettu lippusiimoin ja reitillä olisi valvojia säännöllisin välein. Jääradalla pelkkiä matalia aurausvalleja ei niin ikään voitaisi yleensä pitää sellaisena rakenteellisena ratkaisuna, joka riittävällä tavalla estää sivullisten pääsyn alueelle.

      Varikko- tai vastaavalla alueella tarkoitettaisiin alueita, jotka välittömästi palvelevat kilpailu-, harrastus- tai testitarkoitusta. Alueen pitäisi myös olla selkeästi rajattu muusta yleisön vapaasti käytettävänä olevasta oleskelualueesta esimerkiksi rakenteellisin estein tai henkilövartioinnilla. Tyypillisesti tällaisella alueella säilytetään, huolletaan tai korjataan kilpailukalustoa. Sen sijaan yksinomaan katsojien ajoneuvoille tarkoitettua pysäköintipaikkaa ei voitaisi pitää tällaisena alueena. Varikko- tai vastaavalla alueella saattaisi liikkua sekä yksinomaan kilpailu-, harrastus- tai testitarkoitukseen käytettäviä ajoneuvoja että huolto-, pelastus- ym. ajoneuvoja, joista jälkimmäisiä voitaisiin katsoa käytettävän liikenteeseen liikennevakuutuslain edellyttämällä tavalla. Tarkoituksena olisi se, että varikko- tai vastaavalla alueella liikuttaessa moottoriajoneuvon käyttökriteeri olisi ratkaiseva tekijä arvioitaessa sitä, onko ajoneuvoa käytetty liikenteeseen.


Lainaus
  • 5 §. Vakuuttamisvelvollisuus
    • 1 momentissa säädettäisiin siitä, että liikennevakuutus olisi otettava sellaista moottoriajoneuvoa varten, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h ja teho yli 1 kW. Jotta säännös soveltuisi, sekä nopeutta että tehoa koskevan vaatimuksen olisi ylityttävä. 
  • 6 §. Poikkeukset vakuuttamisvelvollisuudesta
    Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi niistä moottoriajoneuvoista, joita varten 5 §:ssä asetetuista pääsäännöistä poiketen ei tarvitsisi ottaa liikennevakuutusta.
    • Pykälän 3 kohdassa vapautettaisiin vakuuttamisvelvollisuudesta eräät sellaiset ajoneuvot, joita ei ole rekisteröitävä, mutta joita varten kuitenkin lähtökohtaisesti on otettava liikennevakuutus. Tällaista moottoriajoneuvoa varten ei ehdotetusta 5 §:n 1 momentista poiketen tarvitsisi ottaa vakuutusta, jos sitä käytetään yksinomaan 4 §:n 3 momentin mukaisesti. Käytännössä kohta koskisi ennen kaikkea sellaista kilpailukalustoa, jota käytetään yksinomaan eristetyllä alueella tai tällaiseen alueeseen välittömästi liittyvällä varikko- tai vastaavalla alueella, josta ajoneuvo siirretään lastina pois. Tällaisen kaluston liikennevakuuttamista ei olisi tarkoituksenmukaista edellyttää, koska kalustoa ei käytettäisi tämän lain mukaisesti liikenteeseen.

Lainaus
  • 24 § Korvattava vahinko
    Pykälässä säädettäisiin liikennevahingon korvaamisen pääsäännöstä ja siitä tehtävistä poikkeuksista.
    • Momentin 3 kohdassa säädettäisiin, että vahinkoja, jotka aiheutuisivat kilpailutilanteissa, joissa tarkoituksena on, ettei liikennesääntöjä noudateta ja joissa pyritään tietoiseen riskinottamiseen, ei korvattaisi silloin, kun vahinko on kohdistunut kilpailuun osallistuneeseen tai muuhun sellaiseen henkilöön, joka on voinut mieltää poikkeuksellisen riskin olemassaolon.

      Sama koskisi vahinkoa, joka on tapahtunut kilpailuun virallisesti harjoiteltaessa, esimerkiksi nuotitus, tai on kohdistunut kilpailussa käytettyyn omaisuuteen. Esimerkiksi rallin pikataipaleella tällaiseen kilpailuun osallisena olleelle henkilölle, kuten kilpailijalle, toimitsijalle, järjestysmiehelle aiheutunutta vahinkoa ei korvattaisi. Myöskään kilpailuun osallistuneiden moottoriajoneuvojen yhteentörmäyksestä aiheutuneita vahinkoja ei korvattaisi. Tällaisten vahinkojen korvaaminen saattaa tulla kysymykseen muiden vakuutusten, kuten tilaisuuden järjestäjän vastuuvakuutuksen, vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen tai ajajan lisenssiin liittyvän vakuutuksen perusteella. Sen sijaan täysin ulkopuoliselle taholle, kuten katsojalle, aiheutunut liikennevahinko tulisi korvattavaksi liikennevakuutuksesta. Myös rallin siirtymätaipaleella, jossa ajetaan yleisen liikenteen mukana noudattaen liikennesääntöjä, aiheutuneet vahingot tulisivat korvattaviksi. Kilpailutoiminnassa käytetyllä omaisuudella tarkoitettaisiin kilpailutoimintaa varten paikalle tuotua omaisuutta, kuten maali- ja muita kilpailurakenteita sekä ajanottolaitteita tai teiden sulkemiseksi käytettyjä ajoneuvoja. Sen sijaan esimerkiksi postilaatikot ja tienviitat eivät olisi tällaista omaisuutta. Säännös ei luonnollisestikaan tulisi lainkaan sovellettavaksi tilanteissa, joissa ei ehdotetun 4 §:n 3 momentin nojalla olisi kyse moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä. Tällöin kyse ei olisi liikennevahingosta, eikä korvauksia liikennevakuutuksesta edes lähtökohtaisesti voitaisi suorittaa.

AKK lausunto lakialoitteesta on seuraava (löytyy ylläolevasta linkistä):

Lainaus
AKK-Motorsport katsoo, että kaikkia kiinteitä moottoriratoja tulisi aina lähtökohtaisesti käsitellä liikenteestä eristettyinä alueina erityisesti silloin, kun radalla toteutetaan organisoitua muun vakuutusturvan piirissä olevaa kilpailu-, harrastus- tai testitoimintaa. Tällaisen toiminnan ei tulisi olla liikennevakuutuksen piirissä ja vakuutusturva voidaan toteuttaa vapaaehtoisilla vakuutuksilla, jos moottorirata-aluetta ei tulkita liikennealueeksi. Moottoriradoille eksyminen huomaamatta on AKK-Motorsportin mukaan käytännössä mahdotonta. Esitetty lakiteksti jättää sen mukaan edelleen liian suuren tulkinnanvaran sille, tarvitaanko moottoriradoilla liikennevakuutusta vai ei.

Laki tämmöisenään johtaa vaikeaan tilanteeseen. Käytännössä laki pakottaa kartingkauppiaan ottamaan liikennevakuutuksen karttiin, kun siihen on ruuvattu neljä rengasta ja moottori, ellei pysty todistamaan että sitä käytetään pelkästään eristetyllä radalla. Kun myy kokonaisen käytetyn kartin, onko uuden omistajan otettava vakuutus 7 päivän sisällä tai todistettava että sitä käytetään vain eristetyllä radalla?

Pykälistä löytyy kohta, jossa sanotaan että vakuutus voidaan kirjallisesti irtisanoa, mikäli ajoneuvo on tuhoutunut tai sitä ei enää käytetä liikenteeseen. Voiko irtisanottua ajoneuvoa ottaa takaisin liikenteeseen?

Lisäksi laissa määrätään, että kilpailutoiminassa vain ulkopuolisille (kuten katsojille) aiheutettu vahinko korvataan. Todennäköisesti kaikki rata-alueella olijat (huoltajat ym.) katsotaan kilpailutoimintaant liittyviksi, joten vakuutus ei tulke korvaamaan kuin metsästä radalle haahuilevien hemmojen vahingot. Käytännössä ei siis koskaan mitään.

Moottorikerhojen pitäisi olla nyt aktiivisena virkamiesten suuntaan eikä itkeä sitten kun paska on jo housussa. Tämä laki tämmöisenään tuo vaan lisää harmaita hiuksia, koska kartingauton omistaminen pakottaa ottamaan liikennevakuutuksen vaikka sillä ei aja ikinä metriäkään.

edit. lisätty tekstiä
« Viimeksi muokattu: 09.05.2014 10:14 kirjoittanut Tero »

Jarno71

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Liikennevakuutus nopeuslajeissa
« Vastaus #239 : 09.05.2014 09:22 »
Lainaus
AKK-Motorsport katsoo, että kaikkia kiinteitä moottoriratoja tulisi aina lähtökohtaisesti käsitellä liikenteestä eristettyinä alueina erityisesti silloin, kun radalla toteutetaan organisoitua muun vakuutusturvan piirissä olevaa kilpailu-, harrastus- tai testitoimintaa. Tällaisen toiminnan ei tulisi olla liikennevakuutuksen piirissä ja vakuutusturva voidaan toteuttaa vapaaehtoisilla vakuutuksilla, jos moottorirata-aluetta ei tulkita liikennealueeksi. Moottoriradoille eksyminen huomaamatta on AKK-Motorsportin mukaan käytännössä mahdotonta. Esitetty lakiteksti jättää sen mukaan edelleen liian suuren tulkinnanvaran sille, tarvitaanko moottoriradoilla liikennevakuutusta vai ei.

Tämä AKK:n näkemys lain uudistamiseksi selkiyttäisi tilannetta merkittävästi. Määritellyt kiinteät suorituspaikat (moottori- ja kartingradat etc.)
jäisivät liikennevakuutusvelvoitteen ulkopuolelle. Jokainen vastaisi henkilövahingoista omilla vakuutuksillaan ja nykyinen tarve tupla/tripla vakuuttaa poistuisi. Varikkoalueilla liikkuminen tapahtuisi omalla vastuulla. Tai jos henkilö- tai omaisuusvahingon aiheutumiseen ulkopuoliselle olisi takana järjestäjän tuottamus, korvaus tulisi järjestäjän vastuuvakuutuksesta.

Lain muutoksen jälkeen tulisi myös vakuutustuotteet saada tukemaan ja turvamaan nykyistä paremmin harrastajia. Nykyistä vapaaehtoisista ratkaisuista
vain yrittäjän tapaturmavakuutus sekä työnantajan halutessaan työntekijälle ottama lakisääteisen tapaturmavakuutuksen
vapaaehtoinen vapaa-ajan vakuutus urheilulisällä lähentelevät korvauspiiriltään riittävää turvaa. (ansionmenetyskorvaus, hoitokuluille ei ylärajaa, eläketurva jne.) Hinnat nykyisin muutamasta satasesta useaan tuhanteen euroon, riippuen henkilön toimenkuvasta ja ennakkopalkkasummasta/työtulosta.
(Kattavat tietysti muutkin tapaturmat kuin moottoriurheilussa sattuneet)

Parhaissakin muissa vapaaehtoisissa tapaturmavakuutuksissa hoitokulujen enimmäiskorvaus on urheiluvahingoissa 50.000e (ja muiden tapaturmien 200.000e) luokkaa ja pysyvän haitan 200.000e, kuolinkorvaus 10.000e. (hinta tänään Pohjolassa 11v. pojalle n. 100€, 42v. mies 350e). Noita korvausmääriä pitäisi saada reilusti ylöspäin.

Laajempi turva voisi olla valittavissa suoraan lisenssin vakuutukseen (vaihtoehtoja eri laajuuksille) tai sitten asiakas voisi halutessaan jättää lisenssin vakuutusosan kokonaan pois ja hankkia oman ratkaisunsa suoraan vakuutusyhtiöstä. (näin on mahdollista tehdä useiden lajiliittojen osalta jo nyt) Kertauksena: lisenssin enimmäiskorvaus hoitokuluille on nyt vain 8.500e ja pysyvän haitan 30.000e, kuolinkorvaus 5.000e. Kun tuplavakuuttamisesta puhutaan, niin sitä tapahtuu jo nyt vapaaehtoistenkin osalta. On lisenssin suppea perusturva ja monilla sen päälle laajemmin korvaava vapaaehtoinen vakuutus (tämä toki kattaa myös muita tapaturmia kuin moottoriurheilussa sattuneita).

Ja siihen vielä päälle liikennevakuutus...   ???

Mutta ennen kuin hyviä uudistuksia tulee (toivottavasti pian), niin kuten Virmanen sanoi: "Näillä mennään"

Jaahas. Kirjoituspöydän äärestä mieli siirtyy nyt radalle (siis kartingradalle). Siellä on hauskempaa...

« Viimeksi muokattu: 09.05.2014 10:50 kirjoittanut Jarno71 »


 

Team Laine Verkkokauppa