Kirjoittaja Aihe: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?  (Luettu 16336 kertaa)

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Moro.

Tekasin pikku filmin ajankuluksi säätöhommista. Varikolta löytyy vielä ihmisiä, ketkä ei ole ymmärtänyt mitä eroa on säätää ohjauskulmat pukilla tai maassa. Toivottavasti video selventää tilannetta...

https://www.youtube.com/watch?v=yCt2tOCPBzk

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #1 : 16.03.2014 11:55 »
Ensinnäkin onnittelut siististä tallista, meillä tulisi kotona sanomista kartista olohuoneessa  ;D

Säädön voi varmaan tehdä kummassa tilanteessa vaan, kunhan tekee muutokset samassa tilanteessa. Ajotuntuman mukaan tuo tehdään. Ts jos ei rengas pure, niin muutetaan säätöjä johonkin suuntaan. Yleisesti ottaen kartin rengas pitää paremmin pysyasennossa, camberin säätö negatiiviseen vähentää pitoa. Toisin on jousitetuissa autoissa, kuten jokkiksessa on usein järkyttävät negatiiviset camberit.

Runko notkuu ajaessa useita senttejä ja kulmat elää sen mukaan. Joissain rungoissa käytetään etujäykkäriä vähentämään keulan notkumista. Jos ei halua ihan jäykkää, niin jätetään toinen puoli jäykkäristä irti. Putki estää liian notkumisen, mutta sallii tarvittavan elämisen.
-petri-

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #2 : 16.03.2014 12:22 »
Juu, unohtui sanoa etujäykkärin vaikutuksesta... kuten myös keulan leveystä, mitä leveämpi sitä enempi ohjauskulmat muuttuu.

Toivottavasti harrastajat tajuaa, että keulan säätöjen oleminen "nollassa" on suhteellinen käsite. Jos säädöt on laitettu nollaan pukilla, eikä auto tunnu hyvältä + eturattaat syöpyy epätasaisesti, kannattaa tarkistaa myös miltä säädöt näyttää auto maassa ja kuski kyydissä.

Itsellä meni yksi RMC viikonloppu pilalle, koska en tarkistanut keulan säätöjä paino päällä. Auton ajettavuus huononi joka setillä ja autoon säädettiin keulaa, tarkistittettiin rungon suoruutta, vaihdettiin taka-akselia, napoja ym... Kunnes sunnuntaina ennen pre-finaalia, kannoimme auton asfaltille ja tarkistimme keulan paino päällä. Autosta oli mennyt toisesta olka-akselista kuningaspultin laakerit sököksi jonka johdosta toisella puolen oli -7mm camberia. Laakerit oli siinä kunnossa että ne tuntui normaalilta käsin väännettäessä olka-akselia, mutta paino päällä antautui.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #3 : 16.03.2014 15:54 »
Hienoa, että joillakin on viitseliäisyyttä tehdä näitä videoita ja kaikenlaisia rungonsäätö ohjeita mitä netistä löytyy.

Tärkeintä olisi testata ja todeta muutoksien vaikutukset ajamalla.
Tarkoitan, että esim. tuonkaan videon perusteella ei pidä tehdä säätöä ja luottaa siihen, että omassa paketissa vastaava olisi paras. Esim. Aurauskulma ei muutu ihan joka häkkyrässä noin paljoa.

Kattelitko Tero aamulla formulat tossa kartissa istuen? :)

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #4 : 16.03.2014 17:10 »
Hienoa, että joillakin on viitseliäisyyttä tehdä näitä videoita ja kaikenlaisia rungonsäätö ohjeita mitä netistä löytyy.

Tärkeintä olisi testata ja todeta muutoksien vaikutukset ajamalla.
Tarkoitan, että esim. tuonkaan videon perusteella ei pidä tehdä säätöä ja luottaa siihen, että omassa paketissa vastaava olisi paras. Esim. Aurauskulma ei muutu ihan joka häkkyrässä noin paljoa.

Kattelitko Tero aamulla formulat tossa kartissa istuen? :)

Juu en, formulat unohtu kun innostuin aamulla muuttamaan penkin paikkaa  ;D

Kuten sanottu, kannattaa katsoa miltä omat säädöt näyttää auto maassa ja kuski kyydissä. Silloin ei tarvi arvailla rungon taipumisen määrää.

Näin vinkkinä fossiilimiehille, että kun säädätte aurauskulman nollaan kuorma päällä, pienenee vierintävastus ja kierrosaika paranee pari kymppää  ;) Ohjaus kannattaa laittaa mieluisaksi muilla säädöillä. Tämä kuulostaa teoriassa hyvältä ja on pätenyt ainakin omiin runkoihin...

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #5 : 16.03.2014 18:56 »
hienon videon olet tehnyt...tallin lattialla aika harva voi pelkät sukat jalassa touhuta, no toisilla on asiat paremmin kuin toisilla :)
pari sekuntia liikaa...:D

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #6 : 16.03.2014 20:56 »
Toivoisin että porukka alkaisi tekemään selkeitä, käytännönläheisiä tekniikka-aiheisia videoita... nykypäivänä on niin helppo uppia tavaraa youtubeen. Juu ja tiedän että netissä on paljon ulkolaisia videoita, todennäköisesti olen katsonut niistä ison osan.

Tietenkin siihen liittyy suomalainen salailukulttuuri, mitään opittua ei haluttaisi paljastaa kanssakilpailijoille. Ja karting on siitä erikoinen ala, että melkein kaikki "tieto" voidaan kumota vastaväitteellä, varsinkin rungon säätöön liittyvät jutut.

Mutta pää on nyt avattu, seuraavan vuoro antaa vinkkejä videon muodossa  ;)


olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #7 : 16.03.2014 21:17 »
Kävin kuvaamassa kännykällä oman vastaavan laserinliikkeen, mut laatu huono enkä osaa mitään videoita ladata mihinkään, eikä niin paljon kiinnosta. Voin näyttää mitä osaan livenä radoilla :)


Ilman muuta tollasia rautalankaversio videoita lisää.
Aloittelijoille noi on todella hyödyllisiä.

Pensalallahan on paljon hyviä videoita sivuillaan.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #8 : 16.03.2014 22:21 »
Ackerman vaikuttaa kanssa tuohon miten nuo pisteet liikkuu ja ajettavuuteen myös, eikä ihan vähää.

Muutaman kerran on tullut tuskailtua noiden kulmien kanssa, kun rattiakselin alalaakeri on ollut väljäksi kulunut.
Se kannattaa pitää hyvässä kunnossa.

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #9 : 25.03.2014 14:28 »
Jatkan kiusaamista  ;) Mites teillä rullaa taka-akselit?

https://www.youtube.com/watch?v=6RMJeeHr060

(nostin jarrulevyn irti koska se meinaa laahata aavistuksen ja uiva levy pitää pahaa ääntä)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #10 : 25.03.2014 16:45 »
Vaikuttaa jo melko kuivalle laakerille. Kuinka hereesti pyörii erän jälkeen?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #11 : 25.03.2014 16:59 »
Moi,

Kallion Tepolla pyöri taka-akseli suurinpiirtein samalla tavalla, siinä tosin oli jarrulevy, ketju ja kone kiinni. Oikeassa laakerivaseliinissa (ja o-rengasketjuissa) on se hyvä puoli, että ne pyörivät kevyesti kuormalla ja kuumana. WD-40 on erinomainen pesuaine.

Lainaus
Tietenkin siihen liittyy suomalainen salailukulttuuri, mitään opittua ei haluttaisi paljastaa kanssakilpailijoille. Ja karting on siitä erikoinen ala, että melkein kaikki "tieto" voidaan kumota vastaväitteellä, varsinkin rungon säätöön liittyvät jutut.

Olen eri mieltä. Säädöt ovat kuski- ja runkokohtaisia. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/02/1861479/kartingpomo-muistelee-bottas-teki-taysin-painvastoin-kuin-muut

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #12 : 25.03.2014 17:57 »
Vaikuttaa jo melko kuivalle laakerille. Kuinka hereesti pyörii erän jälkeen?

Laakerit on pesty jarrucleanirillä ja sitten rasvattu teflon yleisvoiteluspraylla juuri ennen pyöräytystä http://www.attuote.fi/index.php?node_id=328.

Siitä päästäänkin ikuisuuskysymykseen, millä taka-akselin laakerit pitäisi rasvata? Unohtakaa ajatus, että joku normitallaaja aina ajon jälkeen
1. irroittaisi laakerit autosta
2. irrottaisi pölysuojat
3. pesisi laakerit, laittaisi uudet rasvat
4. ja sitten asentaisi kaikki takaisin

Mitä pitäisi tehdä kun esim. sadekelin jälkeen taka-akselin laakereissa rohisee vesi ja hiekka? Itse töhötän jarrucleaneriä laakereihin kunnes rohina loppuu ja sitten kuivaan paineilmalla. Uusintarasvaus tapahtuu jollain spraypuollossa olevalla öljyllä, mm. polkupyörien laakereihin tarkoitetut rasvat, teflon öljy, ketjurasva jne.

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #13 : 25.03.2014 19:56 »
Jatkan kiusaamista  ;) Mites teillä rullaa taka-akselit?

https://www.youtube.com/watch?v=6RMJeeHr060

(nostin jarrulevyn irti koska se meinaa laahata aavistuksen ja uiva levy pitää pahaa ääntä)

Joo, ei todellakaan pyöri noin meillä...
Pitää varmaan ottaa noi laakerit käsittelyyn ennen kautta.
Ja jos muilla on todella hyviä ehdotuksia mitä rasvaa sinne laakereihin pitäisi laittaa niin ehdotuksia vaan.

Mutta todella hyvä että näitä videoita tulee. Aloittelijalle kaikki videot tulee tarpeeseen. Lisää vaan!!!

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #14 : 26.03.2014 07:46 »
Kannattaa myös tarkistaa että taka-akselin laakerit on keskitetty oikein laakeripukkeihin. Jos ne on kirrattu vinoon niin takuulla akseli rullaa huonosti.

En löytänyt tähän hätään netistä pätevää ohjetta aiheesta.

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #15 : 26.03.2014 08:35 »
Me on aina tehty siten että pölysuojidda on reikä mihin sopii WD pullon pilli. Aina kun auto on pukilla ruiskaus WD;tä . On toiminut loistavasti eikä laakereita ole mennyt koskaan rikki. Akselit pyörineet aina riittävän herkästi
menee ne lujaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #16 : 26.03.2014 09:23 »
Ohjauskulmista laakereihin...

Mitä suojatummat nuo laakerit ovat, sen paremmin ne pysyvät puhtaana. Säännöllinen voitelu on kuitenkin kaiken perusta. Tuo WD40 on hyvä aine putsaukseen, mutta ainoaksi voiteluaineeksi en sitä jättäisi. Sillä on meinaan turhankin hyvät pesuominaisuudet. Sen sijaan esim. Bel-Ray 6in1 tai vastaava on hyvin tunkeutuvaa ja voitelevaa. http://shop.teamlaine.fi/tuote/bel-ray-six-in-one-400ml/55-885-1/

Helpoiten tuon voiteluaineen saa menemään laakerin sisälle kiinnityslaipan puolelta ruiskutettuna ja samalla pyörittäen akselia. Siinä näkee kun se alkaa herkistymään. Jos ei herkisty, kannattaa tarkistaa tuo kiinnitys ja laakerien väljyys. Jos laakerissa on yhtään klappia tai pykäliä, se kannattaa vaihtaa uuteen. Ja uusissa laakereissa on sitten jäykempää rasvaa sisällä, joten nekin pitää voidella ennen käyttöä jos haluaa rullaavan hyvin.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #17 : 26.03.2014 10:08 »
Moi,

Säätkää auto ihan missä vaan, vaikka nurinperin. Sitten kun laite  jossain lähtöasetuksissa, niin sitten katotaan radalla kellosta mihin suuntaan pitää mennä.
Sitten kun kello näyttää hyvää, niin sitten auto pukille,  arvot muistiin ja sitten sulla on uudet lähtöasetuksista josta sitten viilata lisää.

Taka-akselin laakeri rasva notkistuu lämmetessä lähes "vedeksi", joten ette voi verrata akselin pyörimistä kylmänä. Tsekatkaa erän jälkeen herkkyys heti varikolla kun nostatte auton pukille.

/Kimi

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Too Old

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
  • Kotirata: Lpr
  • Moottorimerkki: KZ
  • Runkomerkki: OB
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #18 : 27.03.2014 03:09 »
Moi,

Säätkää auto ihan missä vaan, vaikka nurinperin. Sitten kun laite  jossain lähtöasetuksissa, niin sitten katotaan radalla kellosta mihin suuntaan pitää mennä.
Sitten kun kello näyttää hyvää, niin sitten auto pukille,  arvot muistiin ja sitten sulla on uudet lähtöasetuksista josta sitten viilata lisää.

Taka-akselin laakeri rasva notkistuu lämmetessä lähes "vedeksi", joten ette voi verrata akselin pyörimistä kylmänä. Tsekatkaa erän jälkeen herkkyys heti varikolla kun nostatte auton pukille.

/Kimi


Morot,

Lisäisin vielä tohon mitä Kimi hyvin sanoi ... , ottaisin vielä sieltä säätäjien/virittäien talleista Valot pois eli pimeässä !!

KOSKA;

Yllätys yllätys, ne joilla menee eniten kulutettua Bensaa ja ketju rasvaa, kas kummaa ne on Rungolla/Mosalla millä vaan, YLLÄTYS loppu peleissä ovat aina siellä ns. Menestyneiden joukoissa !

Jeps, treeneistä ja sen vaikutuksesta lopputulokseen: Olkoon, Kamperi/Kasteri/Oker/ tai ... ( No Mosasta puhumattakaan ... )

   * ... 100 kierrosta treeni Jos EI osu .../kympin (0,10s/kierros) sisään KA. kierrokset niin on varmaan aivan sama mitä SÄÄTÄÄ. Ja
     eiku lisää Bensaa/Ketju rasvaa. ( Se on muuten se halvin tie Moottori Urheilussa harrastaa/voittaa/... )
   
   * Keli, Juu on huono sellanen Ei huvita. VÄÄRÄ vastaus !! Kelillä erotellaan Jyvät Akanoista, sillo ku vettä/lunta tulee enemmän ku Laki sallii pitää olla trafiikkia Radalla. HALOO  ??? ( lisää Bensaa ja Ketju rasvaa !! )
   
   * Kilpailu; niinpä niin Yhdessä sinne Menitte ja toivon että kaikki te sieltä vielä YHDESSÄ pois tulisitte, kävi miten kävi, Eihän tää oo ku Koko perheen yhteinen ( toivottavasti ) iloinen HOBBY :) :)

   ** Lopuksi; Voittajat löytyy Treeneistä kuten joku sanoi,  Kisoihin tullaan esittämään se mitä on kotona opittu. Eli  AJAMALLA/kokeilemalla vain ja Ainoastaan.
      
   *** Apuja annetaan kysyjille Kuten tässä lajissa on on ollut tapana !












« Viimeksi muokattu: 27.03.2014 03:43 kirjoittanut Too Old »

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #19 : 27.03.2014 08:33 »
Ylläolevilla opeilla kaikki neuvot ja ohjeet kartingiin liittyen ovat turhia. Eli lajin aloittaja, ei muuta kuin pirusti kierroksia radalla ja parin kolmen kesän päästä kun kiekat napsuu kympän sisään, ala tutkiin mitä säätöjä autosta löytyy, pyörittele niitä eri asetuksiin summanmutikassa ja katso mistä kello tykkää.

Vaihtoehtoisesti jos haluat ymmärtää alusta alkaen mitä olet tekemässä ja saada auton perusasetuksiin ekana ratapäivänä, tervetuloa Ouluun.

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Ohjauskulmien säätö - auto pukilla vai maassa?
« Vastaus #20 : 27.03.2014 19:09 »
Kierroksia pitää ajaa jos meinaa että joskus pääsee huipulle, mutta kyllä autoa sen verran pitää säätää että on niissä ns. perussäädöissä, viime kesä meni niitä perussäätöjä hakiessa kun auto oli ihan mahoton ajaa, yliohjattavuus oli ihan sietämätöntä ja sitä kun lähin korjaan nii seuras kauhee aliohjaus, kiitos olpen sain perussäädöt omaan runkoon ja nyt voi sitte ajaa niitä kierroksia ja kelloki tykkäs, ny voi puolen kesä aikoihin suunnitella jotai pieniä säätökikkailuja ku saa kellon pysymään 0,1 sek sisällä. Nämä videot mitä tero oot teheny on kyl avannu silimät ajattelemaan vähä out side of the box, kiitos tästä ja näitä lisää ;)
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!


 

Team Laine Verkkokauppa