Kartingkeskustelu > Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha

Äänestys: Cadetin sääntömuutokset

(1/4) > >>

maxiv:
Sääntökirjaan tuli täksi kaudeksi muutoksia cadet luokkaan. Perusteluna on ollut moottorien erojen pienentäminen.

Muutosten puolesta ei ole juuri kommentteja kuulunut, mutta vastaan kyllä. Lähinnä niin että ainoa haluttu muutos olisi ollut renkaan maksimikehän pienentäminen 87 tai 86,5cm:iin, jolloin renkaan "saunottaminen /venyttäminen" olisi muuttunut turhaksi. Tätä muutosta ei sääntöön tullut, vaan väitetään että säännöt kannustavat nimenomaan kasvattamaan rengaskehää entisestään.

On arveltu että tehdyt sääntömuutokset lisäävät cadettien vauhtia jopa kovemmaksi kuin micro95 luokan vauhti. Toinen huoli on ollut "sisäänheittoluokan" monimutkaistuminen.

Muutosten on myös arveltu lisäävän aloittelevien ja kokeneempien kuskien eroja entisestään.

Tehdyt muutokset:
- Aiemmin 84 piikkisen takarattaan osittainen vapautus välille 81-87. Pienempi ratas -> lisää vauhtia.
- Takarenkaan maksimikehäksi oli aiemmin määrätty 88cm, nyt rajoitus on poistettu. Suurempi takarengas -> lisää vauhtia.
- Takavanteen minimileveyden poistuminen. Kapeampi takavanne kasvattaa renkaan kehää -> lisää vauhtia.
- Renkaiden maksimipaine (2,0bar) poistuminen. Helpottaa renkaan kehän kasvattamista (mutta liian korkeat paineet kuumentaa renkaan pilalle).

Tomppa76:
Omasta mielestä kuullostaa kyllä todella erikoiselta.

Me aletaan pikku-ukon kanssa ajamaan cadettia ensi kesänä, ja ollaan täysin uusia koko lajissa. Nää muutokset kyllä aivan varmasti kasvattaa eroja kokeneempien kuskien ja uusien välillä. Ja kun kyseessähän on luokka, jonka tarkoitus on puhtaasti nuorimpien kuskien(ja huoltajien) tutustuttaminen lajiin ja itse autoon, niin nämä uudet muutokset on kyllä suoraan ahterista.

Henk. koht. tarkoitus on päästä pojan kanssa radalle mahdollisimman usein, jotta auto, rata ja ajaminen tulisi tutummaksi, ja että kisoissa pystytään keskittymään siihen muiden kanssa ajamiseen. Ainakin olen ymmärtänyt että tää luokka olisi enemmän tollainen "opettelu"-luokka, jossa voittamisen ei pitäis olla se prioriteetti nr1, vaan muiden kanssa turvallisesti ajaminen?
Meidän on aivan turha tässä vaiheessa alkaa "optimoimaan" auton säätöjä, kun kierros-ajat on siinä 15 sekuntia rataennätyksestä, ja ajamaan ollaan päästy vasta kerran.

Typerää tästä tekee myös se, että kun me(ja luultavasti aika moni muu aloittelija) pyritään keskittymään siihen ajamisen opetteluun, jotta kierros-ajat olisi edes siellä 3-5 sekunnin sisällä toisistaan, nämä 3 vuotta ajaneet paukuttelee aivan eri sekuntiluvuilla. Ja vauhdin kasvaessa luultavasti kierrosennätykset menee myös uusiksi tällä kaudella, sekä onnettomuusriski suurenee. En osaa sanoa paljonko kovempaa kokeneempi kuski ton auton saa kulkemaan kaikkien sääntöjen puitteissa tehtyjen muutosten kanssa, mutta aloittelijoihin verrattuna voisin kuvitella että ero on todella huomattava. Ja tässä kohtaa jos joku uusi kuski tekee virheen väärässä kohdassa, jälki on varmasti pahempaa kun vauhtikin on kovempi.

Kaikkialla(myös tällä foorumilla) on painotettu sitä, että unohtakaa se auton säätö, ja ajakaa mahd paljon. Opetelkaa sitä rataa ja ajamista. Säätämistä ehtii opettelemaan myöhemminkin, jos mielenkiinto juniorilla lajia kohtaan säilyy ja luokka vaihtuu astetta ylemmäs.

Tää kirjoitus vähän nyt poukkoillee, mutta ainakin tuli oma mielipide esille...

Alfred Kurki:
Ratassääntö on mielestäni hyvä. Tasottaa koneiden eroa.
Rengas kikkailun vapauttaminen aloittelijaluokassa on mielestäni huono päätös. Vaikka en usko, että auto on nopein jos takana on kapea vanne, 4 baria painetta ja pienin sallittu ratas.
Erot huippunopeuksissa tulee kasvamaan huomattavasti. Aloittelevat kuskit on yhtä hitaita kuin ennenkin ja jo aiemmin nopeat kuskit ovat entistä nopeampia. Ihme olisi ellei vaaratilanteita tulisi useammin.
Mikäli aloittelevia harrastelijoita haluttaisiin lisää niin silloin sääntöjen yksinkertaistaminen ja 'lukitseminen' esim 3 vuodeksi olisi mielestäni oikea tie. Itseäni on ärsyttäny jo tämä kahden vuoden välein vaihtuva saderengas.
Me huoltajat olemme itse tehneet cadeteista todellisen kilpaluokan. Lapsille huudetaan mikäli huoltajan mielestäni ajaminen ei suju, opetetaan ajamaan päälle, tönimään yms. mikä ei mielestäni kuuluisi radalle isommissakaan luokissa. Me huoltajat viedään ne renkaat saunaa, ostetaan 50 puolaa ja testataan mistä tulee se 100 kierrosta ennemmän.
Kartinkiakin voi harrastaa monella tavalla. Se on jokaisen oma päätös mikä on tärkeintä. Onko tärkeää olla ykkönen vai pelkkä ajamisen riemu ja nauttia yhteisestä ajasta radalla? Sitä ei päätä AKK tai naapuriteltan isä.

maxiv:
Mulla on vähän sellanen epäilys että ratassääntö pikemminkin korostaa koneiden eroja. Vääntävä moottori jaksaa kiihtyä paremmin. Puolien ero on loppujen lopuksi aika pieni: 100rpm ero on noin 1km/h, kun taas näillä sääntömuutoksilla puhutaan 5km/h muutoksista aiempiin sääntöihin verrattuna.

romy:
Hupi harrastajan mielipide.
3 poikaa omistavansa ja heitä harrastusmielessä ajattavana vois sanoa että ensimmäinen poika ajoi cadetilla 3 vuotta ja sinä aikana opittiin ajamaan kisapaikoille ja sen kuinka kisaillaan ja mitä varaosia oltava mukana ym,ym
Toinen poika ajoi 2 vuotta cadetilla ja siellä ekana vuotena päästiin jo hyvin kisoihin mukaan ja toisena vuonna jopa pärjättiin ihan OK. Sekä opittiin mitä pitää tehdä jos meinaa voittaa.
Nyt kun 3 poika alottaa Cadetissa olen aika varma että loppusyksystä oltas oltu jossain 5 nipussa ja ens vuonna kärkipaikoilla. Nämä siis vanhoilla säännöillä, kyläkisoja ajaen ja ehkä noin 1 vko radalla ollessa. Täysin ulkoa lajiin tulleena ja pienellä budjetilla (ei uutta kalustoa, eikä jatkuvaa osien vaihtoa) Eli pidän harrastustamme hyvin normaalina riviharrastajana. En olisi toivonut noita muutoksia, koska siellä on niitä pahoja tilanteita nytkin jo liikaa. Toiseksi ei se ole pojalle josko huoltajallekkaan kivaa että jossain kyläkisassa lapsi jää esim. 2 kierrosta tai vaikka kierroksenkin muista. Olen huomannut että sit lapsilta loppuu ilo jos niitä hirveästi ohitellaan kesän aikana radalla. Eli se eka luokka pitäs olla helppo ja aika hidas et pääsis huoltajat ja lapset fiilikseen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta