Kartingkeskustelu > SM-luokat

Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...

(1/3) > >>

need for speed:
Moi
Me tultiin uutena tänä vuonna jammuun opettelemaan isoa runkoa, mutta täytyy sanoa että hyvä fiilis jäi kaudesta ja siitä suurin kiitos kilpakumppaneille/huoltajille. Tossa kesän mittaan on keskusteltu useamman huoltajan kanssa jammun kustannuksista ja tulevaisuudesta, Lappeenrannan ohjaajakokouksessa tuli jo jotain ideaa. Oisko mahista jos nykyiset/entiset/tulevat jammukuskit/huoltajat keräis tän otsikon alle mielipiteitä ja ideoita jotka koottais yhteen ja niiden pohjalta voitais lähtee rakentavasti kuluja pienentäen kehittään jammu luokkaa sellaseksi että saatais kisoihin jengiä ja normiduunaritkin pystyis kisoja ajella. Idealistalla voi sit lähestyä AKK:n lajiryhmää, en tiedä onko mun/meidän mielipiteellä oikeesti merkitystä, mutta muuten tilanne näyttää aika huolestuttavalta jammun suhteen (toki monessa muussakin luokassa sama juttu). Jammu luokka on ollu tänä kesänä muutamas kansallises kisaskin mukana, mutta ilmottautuneita ei oo ollu, ymmärrän hyvin tilanteen, se johtuu monella rahasta (tai sen vähyydestä). Tässä jotain (voi olla osittain lainattuakin), jatkakaa listaa ja älkää ampuko viestintuojaa, voin olla täysin väärässäkin...

-rengaskulut pienemmäksi (oma ehdotus LeCont LH-03, eli sama rengas joka Ruotsissa, ollaan ajettu ko renkaalla, hyvä kulutuskestävyys ja pito n. vihreän vegan luokkaa, vähän jäykempi runko eli hankalampi laittaa vanteelle), koska renkaat on viivakoodattuja ois mahis ajaa samalla setillä myös 2 vkonloppua (joku varmaan nyt sanoo heti et sitten käytetään pehmennys aineita, voihan renkaat mitata (kovuus) tai sitten renkaat vanteineen jätetään kisan jälkeen kuljetettavaksi (kenelle? siihen en osaa vastata, ainakaan vielä) seuraavaa kisaa varten

-1 finaali/vkonloppu (sunnuntai) ja aika-ajosta + eristä myös pisteet (tämä siksi ettei kaikki jää yhden kortin varaan), lauantai olis harkkapäivä, jäis majoitusöitä/kuluja pois

-kaks eri painoluokkaa, pisteet molemmille luokille erikseen, ehkä näin sais jo lopettaneitakin kuskeja mukaan joilla painot menneet yli

-joku kisa vois olla pienemmälläkin radalla

-ei kiitos kytkin jammulle, suoravetoisia riittää suomen maassa ja kulut pysyy pienempänä kun on vähemmän hajoavia osia tekniikkapaketissa

.......tästä voi jatkaa,jos kiinnostaa

t:Timo Nukala, nro 18 huoltaja, p.0400-440329

jeronen72:
Olen niin samaa mieltä - Yammu kannattaa pelastaa. Tänään kävin Pukkilan isännän kanssa vastaavaa keskustelua ja päätettiin jatkaa keskustelua Porissa.

Koetetaan huoltajat saada yhteen ja kansallisiin Yammuja viivalle.

 Nykyisiin Vega XH option renkaisiin me olemme olleet tyytyväisiä, sillä niissä on riittänyt pito tasaisena kankaille asti (300 kierrosta Vihdissä). Monen muun renkaan ongelmana ollut, että pito alkaa hiipua yhden kisan jälkeen ja seuraavaan kisaan on ollut pakko lyödä uutta kumia alle jos on halunnut pärjätä.

Ehdottomasti samaa mieltä kisojen yksi päiväisyydestä. Nyt esim. Porissa perjantaina harkat (lauantaina ei harjoitusmahdollisuutta) ja sunnuntaina kisat. Vähintään kaksi yötä hotellissa!

Pelastetaan Yammu yhdessä!

T. Jari Eronen
#31 Huoltaja
nolla-viisi-nolla 533 8000

ratti1:
Moi

-Kisat sunnuntaisin ja treeni lauantaille
-Kahdeksan kisan sarja josta esim viiden pisteet lasketaan
-maksimi rengasmäärä 4 sarjaa
-kaksi eri painoluokkaa

Tässä minun ajatuksia.

Nykyinen SM-systeemi aivan liian kallis, meiltä meni 4000€ 5 kpl SM viikonloppuja, jota pidän monelle mahdottoman kalliina.
Tässä summassa ei ollut mukana rungon kuluja koska ajoimme vanhalla. Moottoreiden huoltokulut tästä vain 600€.
Minusta olisi järkevään pitää nuoret mukana mukavassa harrastuksessa mutta se edellyttää kyllä
kulujen kovaa karsintaa, jotta siihen päästään.
Minusta kilpailijan pitää itse saada valita mihin kisoihin osallistuu, eikä tälläistä pakollista  viiden kilpailun sarjamaksua.
Tiedän pari kilpailijaa mitkä työesteiden vuoksi voineet osallistua kaikkiin kisoihin.
Meilläkin meinasi minullakin työkiireet estää parin perjantain osallitumisen pakollisiin perjantain bensa, rengas ja ohjaajakokous juttuihin.


Terveisin Jouni Mäkelä o5o4667229 nro 20

Lenzo:
Timppa puhut asiaa. Yamahan kustannukset pitää saada alas, muuten hyvä luokka loppuu. Millä ne sitten saadaan kohtuulliselle tasolle? Tuliko kustannuksiin iso korotus, kun Yamahasta tuli SM-luokka ja status nousi? Moniko kuski on lopettanut siksi ? Tai keskittynyt vain ajamaan mutamat SM-kisat. Ja jättäneet kansalliset ajamatta. Kyllä kansallisia pikkukisoja tarvitaan ja on ihan elinehto monellekin pikkuradalle. Onko siinä syy, miksi kansallisia Yamahaluokkia pitää perua osanottajapulan vuoksi? Näyttäisi vain suuntaus olemaan, että kaikki luokat haluavat vain SM- arvoa ja titteliä. Jonkinmoine SM- arvo puuttuu enää Buffoilta, Cadetteilta, kuristetuilta Raket95 ja KF-6 luokalta "Ensin meni Challenge status, sitten smk60,suomen micro karting ja koko luokan lopetus vuoden/kahden kuluttua"  Mutta palataampa taas Yamahaan. onko mahdoton ajatus, että Yamahat ei ajaisi jatkossa SM-arvosta ja SM-kilpailujen yhteydessä ollenkaan. Yamaha kalustoa on monellakin tallissa, mutta ei haluta SM-kilpailuihin. Vai nostiko SM- status Yamahakuskien määrää? Siihen en pysty vastaamaan, kun en ole asiaa nyt lähemmin seurannut. Toimivia luokkia ei saisi ajaa alas. Kumpi kiihottaa enempi se SM-arvo vai pelkkä harrastaminen ja vauhdin hurma. Saman vois heittää myös kaikille pikkuluokkien huoltajille ja kuljettajille. 
Nykyiset SM-kilpailujen järjestäjät tarvitsevat kyllä KF-luokkien lisäksi jotain täytettä arvokilpailuihinsa, mutta se ei saisi tapahtua pikkuluokkien kustannuksella. Jos ei ole enää kasvattavia pikkuluokkia, harrasteluokkia ja pikkuratojen seuroja, niin loppuu myöskin KF-luokkien kilpailijat Suomenmaasta. Napit vastakkain oli myös AKK ja Suomen Kartinliitto, vaikka yhteisellä asialla oltiin, tekemässä hyvää nuorisotyötä. Toinen taho halusi sitoa tekevien kädet ja siinä onnistuttiin varsin hyvin. Voittajina jokin muu taho/muut lajit, kuin Kartinliitto tai AKK. Politikointia ei saisi tuoda tänne.
Voisko muutama tehdä jonkinmoisen todellisen kustannuslaskelman, mitä SM-kisaviikonloppu tuli maksamaan töistäpoisoloineen ja mitä mahdollisesti yksipäiväinen kilpailu kansallisella tasolle maksaisi Yamaha-kuljettajille. Löytyiskö sieltä ne säästöt harrastamiselle.

jeronen72:

--- Lainaus käyttäjältä: Lenzo - 29.09.2014 12:30 ---Voisko muutama tehdä jonkinmoisen todellisen kustannuslaskelman, mitä SM-kisaviikonloppu tuli maksamaan töistäpoisoloineen ja mitä mahdollisesti yksipäiväinen kilpailu kansallisella tasolle maksaisi Yamaha-kuljettajille. Löytyiskö sieltä ne säästöt harrastamiselle.

--- Lainaus päättyy ---

Olimme Porissa pe-su ja kustannukset olivat:

Rengassarja 187 euroa
Moottoriremppa 100 euroa (itse tehtynä)
Kisamaksu 60 euroa
Harkkamaksu 25 euroa
Kisabensat 34 euroa
Kisaöljyt (2 litraa) 38 euroa
Majoitus 100 euroa (2 yötä)
Matkakulut 80 euroa (vetoauton bensat)
= 624 euroa + mitä syötiin/juotiin

Yksipäiväiseen kisaan verrattuna ainakin majoituksessa säästäisi tuon 100 euroa.

SM-kisaviikonloppu lienee jossain 1000 euron hujakoilla?! Joten lienee n. puolet halvempi! Korjatkaa jos olen väärässä, sillä tuo SM-kisaviikonlopun hinta on mutua (me ei ajettu).

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta