Kirjoittaja Aihe: Mikä öljy ja mikä prosentti  (Luettu 51278 kertaa)

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #30 : 24.09.2008 17:31 »
kannattaapi ettei leivo ;D
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #31 : 24.09.2008 17:47 »
Voiko pitää paikkaansa kun mull sanottiin 2.5% seoksella jammussa.. ????
Voi pitää paikkaansa, kunhan ensin kertoo mikä öljy. Normaalisti kuitenkin vain täyssynteettisellä öljyllä päästään noin pieneen prosenttiin.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

eltojo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #32 : 24.04.2009 19:28 »
Täällä on tätä öljyjuttua väännetty edes sun takas, mutta silti haluaisin varmistaa, että valitsisin parhaan mahdollisen öljyn huomiseks.

Roottori on Rotax Max. Mulla on valinnanvaraa kahdenlaisesta öljystä: on tämä http://www.feehilymx.co.uk/shop/images/Cas-Power1-Scooter-1L.jpg

tai sitten tämä

https://www.1977mopeds.com/PDGImages/images/1977_moped_parts_Motul-800-Single-Ester-2-Stroke-Oil-231.jpg

Kumpaa suosittelette ja millä suhteella?

Ja nyt siis oli kysessä vain ja ainoastaan Rotax Max

kiitti etukäteen
« Viimeksi muokattu: 25.04.2009 08:23 kirjoittanut eltojo »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #33 : 07.11.2009 12:15 »
wanha on, mutta...


Tutkailin aamupäivän ratoksi taas näitä 2T-öljyasioita. Ilmeisesti synteettisiä on ainakin kahtaa laatua, polyalfaolefin- (PAO) polyoliesteri (POE) -pohjaisia. Näistä nämä esteriöljyt ovat kalvokestävyydeltään ja -paksuudeltaan isojen poikien mukaan perempia.

Lisäksi puhutaan single-estereistä ja di-estereistä. Sitä en tiedä kumpaan polyoliesteri lukeutuu tai onko noille mitä tai mitään eroa käytännössä.

Esteriöljyjä on ainakin em. Motul 800, Silkolene Pro 2, Bel-Ray KG-2 ja H1-R. Noiden kahden Bel-Rayn epäilen vähän olevan samaa tavaraa paitsi KG-2 CIKin leimalla. Vielä yksi mielenkiintoiselta vaikuttava öljy olisi myös Silkolene Pro KR2, jossa on risiiniä ja esteripohjaista synteettistä sekaisin.

« Viimeksi muokattu: 07.11.2009 13:04 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

tj

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #34 : 07.11.2009 20:13 »
Myös REDLINE:ltä löytyy esteripohjainen 2T öljy, kovasti laadukkaaksi kehuvat tuotteitaan... niinkuin kaikki.

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #35 : 07.11.2009 20:37 »
Myös REDLINE:ltä löytyy esteripohjainen 2T öljy, kovasti laadukkaaksi kehuvat tuotteitaan... niinkuin kaikki.


mut ei taida olla akk:n listoilla
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #36 : 07.11.2009 21:15 »
Listoilla noista ovat Motul 800, Bel-Ray KG-2 ja Silkolene Pro KR2. Eli kisakäyttöön sopimattomia ovat Silkolene Pro 2 ja Bel-Ray H1-R.


Ei se asia ihan niin yksinkertainen ollut, näitä synteettisiä kaksitahtiöljyjä on ainakin seuraavanlaisia:

synthesized hydrocarbons:
 -polybutenes
 -PAO's

esters:
 -diesters of C36 dimer esters
 -trimellitates
 -TMP polyols (tri-esters)

Lähteeänä Bob Is The Oil Guy -foorumi. Pitää vähän selailla lisää tuota, siellä tuntuu olevan monenmoista tietäväistä.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2009 21:29 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #37 : 07.11.2009 22:22 »
Tuo Bel-Rayn tyyppi muuten on GK-2, jos sitä joku Googlellakin alkaa etsimään.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #38 : 08.11.2009 00:08 »
No, niinhän se.. Ei näköjään auta oikeinkirjoitukseen vaikka tuota on jo toistakymmentä litraa tullut lantrailtua.

Onko muuten kommenttia tuohon, onko H1-R ja GK-2 samaa ainetta? Hintahan on sama, joten ei siinä säästämään pääse.


Linkkivinkki: Tylsää(?) luettavaa estereistä.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2009 00:24 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #39 : 08.11.2009 13:30 »
Moi,
CIK on aika tarkka noiden hyväksyttyjen öljyjen koostumuksesta. Esim. Redline sisältää oktaaninkohottajaa ja
tehoaineita, jotka vaikuttavat palamisprosessiin ja  joita ei voiteluun tarvita, siksi sitä ei löydy cikin listoilta. Öljynvalmistajilla on on ihan älytön määrä markkinointiviestiä, jolla kartingissa ei tee yhtään mitään. Kaikkien synteettisten 2T öljyjen voiteluominaisuus on varmasti riittävä.

Tärkeimmät mihin pitää kiinnittää huomiota on karstoittaminen ja tiivistäminen. Risiini karstoittaa, koska sen leimahduslämpötila on alhainen, eli se palaa kiinni männän lakeen, mutta sillä on erittäin hyvä tiivistävä ominaisuus.
Jos kone on vähän väljä, ja et ehdi huoltaa konetta, niin Racing M tai Castrolin rissapohjainen pelastaa tilanteen.
Rissapohjainen öljy  reagoi bensan kanssa, ja muodostaa "ketjuja", jolloin valmiin seoksen säilyvyys on huono.

Öljyt, joiden leimahduslämpötila (flashpoint ASTM D92) on korkea, karstoittaa vähiten. Tällä hetkellä kaikkien synteettisten 2T-öljyt joiden leimahduspiste on yli 250 C kelpaa.
Synteettisten öljyjen adhessio-ominaisuudet on liian hyvät sisäänajoon. sylinteriin muodostuu kalvo, ennenkuin rengas saadaan ajettua sisään, joten sisäänajoon joku semisynteettinen tai rissaöljy. Kunhan konetta ei ajeta liian kuumaksi, niin karstaa ei pitäisi muodostua ollenkaan.

Kalvokestävyydellä ei oikein tee mitään, koska noissa ei ole liukulaakereita ;-). Jokainen öljy muodostaa riittävän
kalvon. Jos kalvoa muodostuu liikkaa ja kone lämpiää liikaa, niin kalvo irtoaa mömmöksi sylinterin ja helman väliin, ajautuu männänrenkaan uraan, rengas tarraa mäntään. Tulee  ohivuotoa, helmaan muodostuu karstaa, välykset katoaa  ja sitten leikkaa. Jos luulette että tuon voi  estää markkinointiviestejä lukemalla  niin lycka till.

http://www.motorspot.com/Kart_GP_3030_(GB).pdf


Oktaaniluvulla ei ole mitään merkitystä tehon kanssa. Korkea oktaaniluku ei lisää energiaa, eikä nosta koneen tehoa.
Se on kalliimpaa, koska se sisältää enempi korkean oktaanin "jakeita" joiden  jalostaminen on hankalampaa.
Oktaaniluku vaikuttaa nakutukseen. Karting luokituksien puristus-suhteillla ei ole mitään vaaraa nakutukseen, kunhan ennakko on kohdallaan. Vasta kun mennään yli 11-12 puristus-suhteisiin on oktaaniluvulla merkitystä.
95:n  syttyy aikaisemmin kuin 98, joten kun sytytysennakko on säädetty jollekin bensalle, niin sitä pitää myös käyttää. Ennakkoa voidaan helposti lisätä siirtymällä 98:sta 95:een. 95 syttyy aikaisemmin, koska se on "epä-puhtaampaa".

Mitä tästä opimme: Shell V-power, 98 ja 95:ssa on sama suorituskyky.
Kun bensaan sekoitetaan öljyä, mitä tapahtuu oktaaniluvulle: Se romahtaa  vähintään saman verran prosenteissa, kuin mitä lisäät siihen öljyä. Öljyn vaikutus oktaanilukuu on vaikeaa arvioida, mutta nakutusongelmaa ei pitäisi tulla.

Tässä suoraan Shellin mainontaa.
V-Power-bensiinissä on Shellin mukaan kolme erikoista ominaisuutta:
1) se on 99-oktaaninen korvaten aikaisemman 98-oktaanisen
2) se sisältää moottoria erityisen hyvin puhdistavan komponentin
3) siinä on kitkaa vähentävää ainetta

Kohdasta 1) on hyötyä vain korkeapuristeisissa moottoreissa, jotka on erityisesti tarkoitettu korkeaoktaaniselle bensiinille. Erityisen rasittavissa oloissa saattaa niissä matalaoktaanisempi bensiini aiheuttaa nakutusta, joka taas aktivoi moottorin nakutuksenestotoiminnon.
Kartinghuomiot : Kartingmoottorit eivät ole korkeapuristeisia, niitä ei ole suunniteltu korkeoktaanisille, niissä ei ole nakutuksenesto-toimintoa. Jos haluat pienentää ennakkoa, mutta säännöt kieltää, käytä V-poweria. Raket-120:ssa halutaan lisää ennakkoa, joten käytä 92:sta tai 95:sta tai nosta ölyprosenttia.


Kohdan 2) hyötyä on vaikea arvioida, kaikissa markkinoilla olevissa moottoribensiineissä on puhdistava ainesosa. Onko V-Powerin aine sitten tavallista tehokkaampaa??
Karting-huomiot: puhdistavalla vaikutuksella tarkoitetaan venttiilejä ja pakokanavien karstoittumista. Katuautolla ajetaan noin 200.000 km ennenkuin niihin tehdään jotain venttiilihuoltoja. Kartingmoottorit huolletaan  vähintään joka kauden jälkeen. Esim 10 kisaa+30 hupipäivää radalla vastaa noin 2000 kilometriä. Venttiilejä 2T koneissa ei tietääkseni ole (paitsi 2T dieseleissä)

Kohta 3) kuullostaa ihan hyvältä. Tosin Shell mainitsee myös uuden 95-oktaanisen bensiininsä yhteydessä: "Uuden Shell 95 -bensiinin sisältämä synteettinen nestekitkaa pienentävä komponentti parantaa moottorin hyötysuhdetta koska se vähentää moottorin sisäistä kitkaa ja pitää moottorin puhtaampana."
Karting-huomio: Lisätty öljy vähentää kitkaa noin 1000 kertaisesti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #40 : 08.11.2009 15:08 »
Oli mahdollisuus kysyä Shellin myyntitykeiltä epävirallista kantaa VPowerin todelliseen oktaanilukuun.
Heidän mukaansa se on 99.5-"mutta alle 101" eli jonkin verran enemmän kuin mainosteksti.
Mulla sen käyttö tuli vastaan kun nelarikoneen (=tuo avatarin vekotin) dynaaminen puristussuhde, (DCR eli puristussuhde siitä kun  imuvena on mennyt kiinni), meni yli 9.
Nuo "nestekitkaa pienentävät komponentit" ovat mun käsittääkseni juuri jotain estereitä, mutta sen tarkempaa tietoa ei kukaan bensiinin valmistaja kerro. Liikesalaisuus jonka eteen on tehty x-miestyövuotta duunia.
Veikkaan että jotain samaa tavaraa kuin 2T öljyissä mutta alle 0.01 kertaisina pitoisuuksina... joten Kimin päätelmä "öljy on 1000-kerta parempi" pitänee paikkansa  ;D
« Viimeksi muokattu: 08.11.2009 15:15 kirjoittanut jarit »
...ja eikun hanaa...

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #41 : 08.11.2009 18:37 »
95:n  syttyy aikaisemmin kuin 98, joten kun sytytysennakko on säädetty jollekin bensalle, niin sitä pitää myös käyttää. Ennakkoa voidaan helposti lisätä siirtymällä 98:sta 95:een. 95 syttyy aikaisemmin, koska se on "epä-puhtaampaa".
Tämä kohta vähän hämmentää, eikös se tulpan kipinästä sen bensan tulisi syttyä ja ajoituksen pysyä ennallaan oli sen aineen puhtaus mikä tahansa?


edit:
Aiemmin tuossa puhuin "Motul 800" -öljystä. Tuota on kahta mallia; versiot "Road&Racing" ja "Offroad". Offroad -version pitäisi kestää paremmin kosteutta. Esteripohjaiset öljyt eivät yleisesti ottaen kestä, joten liekkö tuossa jotain lisäainetta tilanteen parantamiseksi. Lisäksi Motulilla on kaksi esteripohjaista kartingöljyäkin, Motul Grand Prix 2T ja Motul Kart Racing 2T.


« Viimeksi muokattu: 08.11.2009 20:03 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #42 : 08.11.2009 20:08 »
Moi,

Kevyemmät eli alempioktaaniset öljyjakeet syttyvät helpommin ja myös aikaisemmin. Lisäksi koska niitä on alempioktaanisessa enemmän, niin  palamisrintama on laajempi jolloin palotilassa oleva seos palaa aikaisemmin (huom! ei nopeammin).  Energian määrä on sama, oli palotilassa  95, 98 tai 104 oktaanista.
Sytysennakon muuttuminen on erittäin pieni.
Haluan vain painottaa sitä, että 95:n on yhtä hyvää ja tehokasta kuin 98, kunhan ei tule nakutusongelmia.
Vallalla on sellainen käsitys että 98:ssa on enempi energiaa/tilavuusyksikkö.

Tippa Masinolia joukkoon, niin roadracing on offroadia.


« Viimeksi muokattu: 08.11.2009 20:10 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #43 : 08.11.2009 20:19 »
95:nen syttyy nopeammin ja aikaisemmin ja tekee maksimi paineen palotilaan aikaisemmin kuin 98.
95:llä sylinterissä on siis max paine männän ollessa alempana, kauenpana,  vielä matkalla kohden ykk:ta kuin 98:lla.
Kipinä tulee molemmille samaan aikaan, mutta 98:lla mäntä on jo korkeammalla kuin 95:llä  palotapahtuman olessa suurimmillaan.
Tuo siis *periaatteessa* vastaa pientä ennakon muutosta.

EDIT: Kimi kerkesi ensin...
 
...ja eikun hanaa...

ykc

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #44 : 08.11.2009 21:36 »
Myös REDLINE:ltä löytyy esteripohjainen 2T öljy, kovasti laadukkaaksi kehuvat tuotteitaan... niinkuin kaikki.


mut ei taida olla akk:n listoilla

Ei ole enään listoilla. Viimevuonna vielä taisi olla. Ainakin vuonna 2007 oli. Oli hyvää tavaraa. Piti männän tosi puhtaana yammussa.
Motulilla pysyy puhtaana myös.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #45 : 11.11.2009 09:13 »
Onkos Motul Grand Prixin nimeen vannovia tai sylkeviä enemmän?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway


 

Team Laine Verkkokauppa