Moi,
CIK on aika tarkka noiden hyväksyttyjen öljyjen koostumuksesta. Esim. Redline sisältää oktaaninkohottajaa ja
tehoaineita, jotka vaikuttavat palamisprosessiin ja joita ei voiteluun tarvita, siksi sitä ei löydy cikin listoilta. Öljynvalmistajilla on on ihan älytön määrä markkinointiviestiä, jolla kartingissa ei tee yhtään mitään. Kaikkien synteettisten 2T öljyjen voiteluominaisuus on varmasti riittävä.
Tärkeimmät mihin pitää kiinnittää huomiota on karstoittaminen ja tiivistäminen. Risiini karstoittaa, koska sen leimahduslämpötila on alhainen, eli se palaa kiinni männän lakeen, mutta sillä on erittäin hyvä tiivistävä ominaisuus.
Jos kone on vähän väljä, ja et ehdi huoltaa konetta, niin Racing M tai Castrolin rissapohjainen pelastaa tilanteen.
Rissapohjainen öljy reagoi bensan kanssa, ja muodostaa "ketjuja", jolloin valmiin seoksen säilyvyys on huono.
Öljyt, joiden leimahduslämpötila (flashpoint ASTM D92) on korkea, karstoittaa vähiten. Tällä hetkellä kaikkien synteettisten 2T-öljyt joiden leimahduspiste on yli 250 C kelpaa.
Synteettisten öljyjen adhessio-ominaisuudet on liian hyvät sisäänajoon. sylinteriin muodostuu kalvo, ennenkuin rengas saadaan ajettua sisään, joten sisäänajoon joku semisynteettinen tai rissaöljy. Kunhan konetta ei ajeta liian kuumaksi, niin karstaa ei pitäisi muodostua ollenkaan.
Kalvokestävyydellä ei oikein tee mitään, koska noissa ei ole liukulaakereita ;-). Jokainen öljy muodostaa riittävän
kalvon. Jos kalvoa muodostuu liikkaa ja kone lämpiää liikaa, niin kalvo irtoaa mömmöksi sylinterin ja helman väliin, ajautuu männänrenkaan uraan, rengas tarraa mäntään. Tulee ohivuotoa, helmaan muodostuu karstaa, välykset katoaa ja sitten leikkaa. Jos luulette että tuon voi estää markkinointiviestejä lukemalla niin lycka till.
http://www.motorspot.com/Kart_GP_3030_(GB).pdfOktaaniluvulla ei ole mitään merkitystä tehon kanssa. Korkea oktaaniluku ei lisää energiaa, eikä nosta koneen tehoa.
Se on kalliimpaa, koska se sisältää enempi korkean oktaanin "jakeita" joiden jalostaminen on hankalampaa.
Oktaaniluku vaikuttaa nakutukseen. Karting luokituksien puristus-suhteillla ei ole mitään vaaraa nakutukseen, kunhan ennakko on kohdallaan. Vasta kun mennään yli 11-12 puristus-suhteisiin on oktaaniluvulla merkitystä.
95:n syttyy aikaisemmin kuin 98, joten kun sytytysennakko on säädetty jollekin bensalle, niin sitä pitää myös käyttää. Ennakkoa voidaan helposti lisätä siirtymällä 98:sta 95:een. 95 syttyy aikaisemmin, koska se on "epä-puhtaampaa".
Mitä tästä opimme: Shell V-power, 98 ja 95:ssa on sama suorituskyky.
Kun bensaan sekoitetaan öljyä, mitä tapahtuu oktaaniluvulle: Se romahtaa vähintään saman verran prosenteissa, kuin mitä lisäät siihen öljyä. Öljyn vaikutus oktaanilukuu on vaikeaa arvioida, mutta nakutusongelmaa ei pitäisi tulla.
Tässä suoraan Shellin mainontaa.
V-Power-bensiinissä on Shellin mukaan kolme erikoista ominaisuutta:
1) se on 99-oktaaninen korvaten aikaisemman 98-oktaanisen
2) se sisältää moottoria erityisen hyvin puhdistavan komponentin
3) siinä on kitkaa vähentävää ainetta
Kohdasta 1) on hyötyä vain korkeapuristeisissa moottoreissa, jotka on erityisesti tarkoitettu korkeaoktaaniselle bensiinille. Erityisen rasittavissa oloissa saattaa niissä matalaoktaanisempi bensiini aiheuttaa nakutusta, joka taas aktivoi moottorin nakutuksenestotoiminnon.
Kartinghuomiot : Kartingmoottorit eivät ole korkeapuristeisia, niitä ei ole suunniteltu korkeoktaanisille, niissä ei ole nakutuksenesto-toimintoa. Jos haluat pienentää ennakkoa, mutta säännöt kieltää, käytä V-poweria. Raket-120:ssa halutaan lisää ennakkoa, joten käytä 92:sta tai 95:sta tai nosta ölyprosenttia.
Kohdan 2) hyötyä on vaikea arvioida, kaikissa markkinoilla olevissa moottoribensiineissä on puhdistava ainesosa. Onko V-Powerin aine sitten tavallista tehokkaampaa??
Karting-huomiot: puhdistavalla vaikutuksella tarkoitetaan venttiilejä ja pakokanavien karstoittumista. Katuautolla ajetaan noin 200.000 km ennenkuin niihin tehdään jotain venttiilihuoltoja. Kartingmoottorit huolletaan vähintään joka kauden jälkeen. Esim 10 kisaa+30 hupipäivää radalla vastaa noin 2000 kilometriä. Venttiilejä 2T koneissa ei tietääkseni ole (paitsi 2T dieseleissä)
Kohta 3) kuullostaa ihan hyvältä. Tosin Shell mainitsee myös uuden 95-oktaanisen bensiininsä yhteydessä: "Uuden Shell 95 -bensiinin sisältämä synteettinen nestekitkaa pienentävä komponentti parantaa moottorin hyötysuhdetta koska se vähentää moottorin sisäistä kitkaa ja pitää moottorin puhtaampana."
Karting-huomio: Lisätty öljy vähentää kitkaa noin 1000 kertaisesti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku