Täytyy sanoa, että ihmetyttää suuresti näitten yhden rengassarjan / kisa puuhaajien ajatusmaailma.
Kyse on kuitenkin HARRASTAMISESTA ja harrastustoiminnassa harrastetaan eli
harjoitetellaan kehittyäkseen radalla.
Se vaatii renkaita, valitettavasti.
Jos vielä aikoo pärjätä, oli laji sitten pitsin nypläys tai kartingin ajo, voi tutustua 10 000 tunnin sääntöön
VAIN
HARJOITTELEMINEN ON PITKÄNPÄÄLLE AINOA OIKEA TIE MENESTYKSEEN!
10 000 tunnin harjoitus tekee mestarin
Käyttäytyminen:Erinomaiset perintötekijätkään eivät riitä, jos haluaa virtuoosiksi. Taiteen, tieteen, urheilun tai minkä tahansa alan huipulle pääsemiseksi tarvitaan vaivannäköä ja pitkäjännitteisyyttä. Ihmelastenkin on hiottava taitojaan vähintään 10?000 tuntia.
Poiminta Tieteen Kuvalehdestä:
http://tieku.fi/ihminen/k%C3%A4ytt%C3%A4ytyminen/10-000-tunnin-harjoitus-tekee-mestarinSamaa kerrotaan ihan jokaikisen lajin valmennusoppaissa.
Tarkoittaa vaikkapa 10 vuodelle jaettuna 1000 tuntia vuodessa joka on noin 2,5 tuntia PÄIVÄSSÄ. Tosin karting-harjoitteluksi voit laskea myös fyysisiä harjoitteita ja jopa pleikkarilla/tietokoneella ajon.
Tunteja kannattaa kerätä silloin kun se on vielä halpaa eli cadet ja raket-ikäisenä.
Rotaxissa menee renkaita kisakautena (eli kevät-kesä-syksy) noin 17 sarjaa, hintalappu n. 3000 euroa.JOS aioit HARJOITELLA kisojen välissä, kisoja kun on kesällä 5 kpl noin KUUKAUDEN välein.
Se, että osallistut vain KISOIHIN ei tee Sinusta/lapsestasi harrastajaa.
17 rengassarjaa sisältää yhden rengassarjan kevät- ja syys päräyksissä sekä kolme rengassarjaa / rotax kisaviikonloppu ( 1 + 1 + 3x5)
Rengaskierto menee esim näin:
torstaina: treenaa parhaalla mahdollisella rengassarjalla ja toivot sen kestävän päivän
perjantaina: aamulla parin vedon jälkeen ostat uuden rengassarjan (ja tämän sarjan säästät seuraavan kisan torstain treeniin, koska tällä sarjalla ajetaan vähiten)
lauantaina ja sunnuntaina: uudet rengassarja molempina päivinä
seuraavassa kisassa: aloitat torstain treenit edellisen kisan rengassarjalla
Näillä KOLMELLA rengassarjalla yrität sitten pärjätä treenaamisen kanssa, menee aika nahkakaljuiksi, väliä kuitenkin seuraavaan kisaan on KOLME viikkoa.
Yhden käytät ehkä kisaviikkoa edeltävänä viikonloppuna.
Aika vaikeaa on, ainakin me kaiveltiin aina kisaviikonloppuna ennen kotiinlähtöä rengaslavoja ja sitten paljon hikeä, osalla jätekasoista löydetyillä pääsi vain ehkä kolme vetoa (vaatii muutaman ylimääräisen vannesarjan, jotta kun kuski radalla, sinä vaihdat renkaita).
Tulos olisi varmasti parempi, jos pystyisit esim. perjantaina ajamaan useammalla uudella sarjalla, mutta se vaatii jo sitten kukkaroa....
Rengaskulun pienentämiseksi kaikki suuntaukset, jotka parantaa renkaan kestävyyttä, on suotavaa...