Kirjoittaja Aihe: Ketjujen mittaaminen  (Luettu 5667 kertaa)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Ketjujen mittaaminen
« : 14.07.2015 12:11 »
Tuppaa menemään kytkinkellon rattaita vähän enemmän kuin olisi tarpeen. O-rengasketjuihin siirryin jo ja ne ketjut kestää ihan toiseen malliin.

Mietin tuossa, että paras keino ketjujen kulumisen arviointiin on pituuden mittaaminen. Ketju kuluu siten, että kukin linkki käy "sisältä väjäksi", jolloin ketju venyy eikä enää käy hampaalle ja vie tehoa/kuluttaa ratasta.

Tuumasta toimeen ja tönäri käteen ja mitta exceliin:
Koodia: [Valitse]
219 Std pitch 7,774
Std roller dia. 4,59

Mitattu vanha ketju 151,50
+roller (keskimitta) 156,09
Teoreettinen mitta 155,48
Venymä yhteensä mm 0,61

Linkkejä 20
Venymä/linkki 0,031
Venymä-% 0,392

Onkohan tuo nyt sitten paljon vai vähän?

Polkupyöräilijät pitää 1/16" (1.587mm) venymää 12" / 24 linkin matkalla venyneen ketjun rajana. Tuo fillariohje on selkeästi enemmän kuin nyt mitattu. Valo ei sentään paista ketjun ja rattaan välistä jos ketjun pyöräyttää rattaan ympäri ja venyttää yksittäistä lenkkiä. 120-raketilla ajellessa tuo oli hyvä kulumaindikaattori, mutta tuntuu olevan liian suurpiirteinen metodi.

Tönäri ei nyt kovin tarkka vehja ole, mutta yhdellä reissulla näyttäisi tulleen noin 5 satkua 20:n lenkkiin lisämittaa. Jos tuon yo. 0,61mm jakaa 0,05:llä, niin 12 ajokertaa tulee. Vähän enemmän uudella kellolla ja ketjuilla lienee ajettu ja kulumisvauhti varmasti kasvaa loppua kohti. Onkohan Maxter/Maranello kellot vaan liian pehmeitä kun nyt jo alkaa kellossa piikit taipumaan? Pitäisiköhän kokeilla pistää karkaisuun...

Jotain ketjumittatyökalujakin vissiin on, minkälaisen ketjun ne hylkää? Persuustuntumalla hyvä hylkyraja näyttäisi olevan jossain luokkaa 151.5-152mm...
« Viimeksi muokattu: 15.07.2015 09:13 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ketjujen mittaaminen
« Vastaus #1 : 14.07.2015 22:22 »
Mielenkiintoista mittaustietoa ja pohdintaa.

Me emme ole mittailleet, mutta nyrkkisääntö on tämä: ajetaan o-renkailla kisaa Rotaxilla yksi viikonloppu ja sen jälkeen ne siirtyy treeniketjuiksi. Jos ketju tarkasti oikeaan kireyteen säädettynä pyörittäessä kiristyy ja löystyy todella selvästi kierroksen pyörityksen aikana, se on merkki ketjun liiasta venymisestä ja ne alkavat olla kohta arkistointivalmiit.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ketjujen mittaaminen
« Vastaus #2 : 16.07.2015 11:17 »
Moi,

Tuo on myös merkki että taka-akseli voi olla kiero tai ratas ei ole sentrinen akseliin  (väljä takaratas).
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"


 

Team Laine Verkkokauppa