Kirjoittaja Aihe: cadet luokan junnu  (Luettu 40833 kertaa)

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #30 : 26.12.2015 22:59 »
Ou rait, helpottaa kummasti ostoksia...

Kuitenkin junnun pääsponsorina 8) tulee ajateltua myös lompakon kautta, junnu täyttää 8vuotta kesällä ja näin ollen cadetissa jos ikäraja  on 9 vuotta tulee kovat kulut ajatellen kisa määrää.

Jos laittais 85 raketin ja rajoittaisi sen kulkupuolen isännälle sopivaksi, harjoittelisi sillä kesän. Sitten liittyisi kisatouhuihin mukaan?

Mielipiteitä?

lemberg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
    • Kali Kart Finland
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: TM, Rotax
  • Runkomerkki: Kali Kart
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #31 : 27.12.2015 14:10 »
Ajelette ensivuoden (8v) cadetissa ja mietitte sitten eteenpäin, saatte ajaa samassa cadet luokassa kunnes kuski täyttää 10v. Ei karting käytännössä halvemmaksi siittä muutu vaikka siihen cadet moottorin tilalle asentaa R85 moottorin. Sillä cadetilla voitte siten ajaa harjoitusta tai kilpailla viellä niin pitkään että voitte päättää onko laji teille sopiva.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #32 : 27.12.2015 18:23 »
tulevaisuuden kannalta parempi, että treenaa heikommalla mosalla.
.

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #33 : 27.12.2015 22:58 »
No niinhän se on, tietysti.

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #34 : 28.12.2015 07:23 »
Mielestäni ainoastaan kypärä pitää olla luokituksen mukainen eli käytännössä CMR2007 ..

Mielestäni CMR2007 vaaditaan vasta kasainvälisissä ja SM-kilpailuissa alle 15-vuotiailla.
Tosin nuo tuon vaatimuksen kypärän taitavat olla kevyempiä joten parempi sen puoleen.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #35 : 28.12.2015 08:53 »
On syytä huomioida pari asiaa kypärää valittaessa:
1. Se on tarpeeksi KEVYT, koska junnujen niskat ei ole vielä ihan teräsmieskunnossa

2. Vakuutusyhtiön kanta, jos sattuu vahinko. Eli keksiikö ne lauseen "kypärä ei ollut sille tarkoitetussa lajissa" (eli mopo kypärä vs karting luokiteltu). Joku muu saa korjata mutta, kypärämerkinnöiksi kelpaa sekä CMR että Snell SA(http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/karting.pdf   sivu 182)

3. Näkyvyys ulos (eli jos käytetään niskatukea niin siitä mopokypärästä näkyy huonommin ulos kuin kartingkypärästä, syynä erilainen visiiriaukon malli).



Miten me teimme kun aloitimme viime kesänä, aika järjestyksessä:
- Ostettiin haalari Laineelta
- Ostettiin kypärä Biltemasta (kevyt)
- Saatiin ohje ostaa niskatuki, ei ostettu
- Saatiin ohje ostaa se niskatuki, ei vieläkään ostettu. "ostetaan se ensikesänä kun ajetaan kisoissa"
- Tuli kolari ja kuski niskoilleen asfaltille
- Ostettiin se "kirosana" niskatuki välittömästi (Leatt)
- Ja nyt tammikuussa käydään kypäräkaupoilla hakemassa luokiteltu potta


Eli mun neuvo vaikka meneekin offtopic puolelle:
1. Hommaa autoon liikennevakuutus
2. Osta se niskatuki
3. Valitse lapselle sopiva kypärä


Edit: Kirosana poistettu
« Viimeksi muokattu: 30.12.2015 11:12 kirjoittanut isukki »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #36 : 30.12.2015 10:17 »
Kompataan näillä kommenteilla.

Osta Cadet tai käytte ensin kokeilemassa jossain kerhossa. Cadetista saa aina omansa pois.
Raket 85 ei ole hyvä ensikartin moottori, menee liian kovaa, pitää työntää käyntiin ja sammuu pyörähtäessä.

Osta kypärä ensisijaisesti kauppiaalta tai sitten paikallisen kerhon jäseneltä. Ei tuntemattomalta koijarilta.
Osa kypärien luokituksista vanhenee parin vuoden päästä ja kolhittu kypärä on vaarallinen.

Osta se niskatuki heti. Sillä pehmeällä donitsilla voi helpottaa ajamista alussa mutta tositilanteessa sillä ei ole mitään merkitystä.
Vain kova tuki auttaa jos tulee kaato tai peräänajo. Merkkejä on useita, Leatt (Kart) yleisin, mutta Sparco ja Alpinestar on ihan ok.

Hommaa Pohjolasta pakollinen liikennevakuutus kartingautoon n.80€ vuosi.
-petri-

oripää

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #37 : 03.01.2016 22:21 »
 Älä osta mitään mitä et tarvitse.  Mutta ne mitä tarvitset niin osta kunnon tavaraa. Niistä saat yleensä vielä rahasi pois.  Koskee ihan kaikkia tavaroita.

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #38 : 07.01.2016 00:16 »
Jes, laineelta on jotain pientä pistetty tilaten, mistä voi olla varma jotta sopii vielä kesälläkin.
Autoa on tullut katseltua, kylältä vapautuu jonku vuoden vanha crg. Nähtävänä vain on tuo hinta.
Lätkäkausi on kuumimmillaan ja kaveri elää hoki elämää täysin joten mulla on mahkuja katella varusteita kesäksi...

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #39 : 07.01.2016 00:27 »
Nii ja joo, pitääkö ajoasujen olla luokitusta level 2?

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #40 : 07.01.2016 08:38 »
Nii ja joo, pitääkö ajoasujen olla luokitusta level 2?

Ei cadetissa :)

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #41 : 07.01.2016 08:44 »
Ikärajat lasketaan sen mukaan paljonko kuluvana vuonna täyttää. Toisin sanoen tänä vuonna (2016) 9 vuotta täyttävä (2007 syntynyt) saa ajaa cadettia tai microa.

Yhtenäinen haalari riittää. Varustesäännöt sääntökirjasta naps:

"10. Kuljettajan varusteet

10.1. Kypärä
Ohjaajalla tulee olla ehjä, sopivan kokoinen ja asianmukaisesti
kiinnitetty kilpailukäyttöön hyväksytty kypärä.
Sateella ns. visiirihyrrää käytettäessä sen tulee peittää
huurtumisen estämiseksi visiiriin tehty aukko.
Karting-kypäränormien lisäksi kaikkien autourheiluun
hyväksyttyjen visiirillä varustettujen kypärien käyttö
karting-kilpailuissa on sallittu. Kaikessa kilpailutoiminnassa
on käytettävä hyväksyttyä kypärää. Kypärässä
tulee olla kypäränormimerkintä. Kypärään ei saa kiinnittää
mitään ylimääräistä, kuten kameraa yms.

10.2. Ajohaalarit, jalkineet ja käsineet
CIK-FIA:n hyväksymä yhtenäinen ajoasu tai nahasta tai
vastaavasta materiaalista valmistettu, joka peittää koko
vartalon, jalat ja käsivarret ja joka antaa suojan hankautumista
vastaan. Luokissa Cadett, Micro, Raket, KF6 ja
Yamaha hyväksytään ajoasuksi tukevasta kankaasta (ei
nailonkangasta) valmistettu yhtenäinen ajoasu. Suositellaan
LEVEL2-tason mukaista ajopukua. Kylkiliivit tulee
olla ajopuvun alla. Kädet kokonaan suojaavat hansikkaat.
Jalkineiden tulee peittää ja suojata nilkat.

10.2.1. Kamerat
Kameraa saa käyttää kaikissa Suomessa ajettavissa kilpailuissa.
Kameran kiinnitys CIK-säännön mukaisesti ja
se tulee olla tukevasti kiinnitetty. Kamera tulee kiinnittää
autoon, ei kypärään tai ajohaalariin."

Sääntökirja tuossa:
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/30048890_akk_7_karting_low.pdf
- MarkoV

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #42 : 07.01.2016 22:45 »
No niin sillä lailla.

Kyllä tääkin varmaan helpottuu kun pääsee juttuun sisään, kuin tää pelaa.
Täällä kun on näillä leveyksillä kohtuullisen vähän harrastajia niin tää on lähes ainut väylä.



kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #43 : 12.01.2016 23:54 »
Tuota autopuolta tullut tosiaan ihmeteltyä kokonainen auto vs. Runko ja moottori erikseen.
Varmaan joo jotain tuolla ehken säästäis ostaessa ensin rullaavan 950 rungon ja siihen käytetyn moottorin vaan eipä noita kasvakkaan joka oksalla :o. Se on melekeen ostettava uus mylly jos mielii radalle. Tietenkin kuin muussakin pätee se että jollakin näitä on tallissa vaan se tiedetään vain piireissä.

Rungosta sen verran että kun noita on 950 ja 1010 kokoja nii  kumpiko ompi parempi????

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #44 : 13.01.2016 06:27 »
Onhan noita moottoreita ja runkoja nettimotossakin myynnissä.
Cadet-luokkaan 950 runko.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #45 : 13.01.2016 20:59 »
Kadettia saa ajaa muillakin rungolla kuin 950 ja 1010. 850 ja 900 kokoisiakin putkia löytyy joiltain valmistajilta. Meillä oli aikanaan 850 - oli helpompi venyttää pikku-ukon koivet polkimille.
Samaan hengenvetoon vielä: penkki oikealle paikalle ja polkimet tuodaan taaksepäin. Ei päinvastoin.
- MarkoV

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #46 : 14.01.2016 22:56 »
Saakos sillä 1010 rungolla ajaa sitten kisaa seuraavassa luokassa jos siihen vaihtaa 85 moottorin 60 tilalle, siis jos kuski mahtuu..

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #47 : 15.01.2016 06:34 »
Eikai 85 raketilla enää kisoja ajeta?
950 runko menee luokissa cadet,raket 95(micro ja junnu),KF6 ja Rotax micro MAX ainakin.Ja jossain vaiheessa X30 tullee micro luokka.

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #48 : 15.01.2016 13:53 »
Kannattaisiko nyt ihan vaan rauhoittua, ostaa käytetty auto joltain kauppiaalta ja mennä radalle? Toki suojavarusteet mukaan... Katsoo sitten miten intoa riittää ja miettii tulevia kesiä ja kilpailuja sitten.

Voihan sen auton ostaa yksityiseltä yhtä hyvin, mutta oman kokemuksen mukaan kaupiaat ei pyri tekemään vuoden tiliä näillä cadet kaupoilla, vaan ajattelevat jatkuvuutta. Kauppiaalla on yleensä myös oikea tietoa siitä mitä vaaditaan onnistuneeseen harrastukseen. Kaikki palvelu saman katon alta.

Yhtä kaikki kerholta vuokraaminen muutamaksi kerraksi on edullista ja varmasti myös kannattavaa, jos epäilee jatkoa?

Ei pidä tehdä rakettitiedettä asiasta, joka on ykksinkertaista, ja joka koskee alle 10 vuotiaita junnukuskeja ensimmäistä kertaa autossa.

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #49 : 15.01.2016 18:22 »
Joo no noinhan se toimii jos on ihan v.itusti fyffee tai aktiivisia kerhoja lähellä josta vuokrata, mutta ku ei oo kumpaakaan. B) harrastamisesta paskoilla vehkeillä ei tuu mitään joten on tehtävä kompromisseja.
Kaikessa loppujen lopuksi on kyse siitä että lapselle luodaan harrastamisen mahdollisuus. Ei tässä mitään roosperejä olla.

Mahdollisuudet lajin harrastamiseen on täällä sen verran suppeat että jos olisi vain omasta harrastuksesta kyse niin antasin olla koko jutun.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #50 : 18.01.2016 13:47 »
Eikai 85 raketilla enää kisoja ajeta?
950 runko menee luokissa cadet,raket 95(micro ja junnu),KF6 ja Rotax micro MAX ainakin.Ja jossain vaiheessa X30 tullee micro luokka.

85:lla saa ajaa microssa ja raketissa, mutta kukaan ei enää aja.
- MarkoV

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #51 : 18.01.2016 13:53 »
Joo no noinhan se toimii jos on ihan v.itusti fyffee tai aktiivisia kerhoja lähellä josta vuokrata, mutta ku ei oo kumpaakaan. B) harrastamisesta paskoilla vehkeillä ei tuu mitään joten on tehtävä kompromisseja.
Kaikessa loppujen lopuksi on kyse siitä että lapselle luodaan harrastamisen mahdollisuus. Ei tässä mitään roosperejä olla.

Mahdollisuudet lajin harrastamiseen on täällä sen verran suppeat että jos olisi vain omasta harrastuksesta kyse niin antasin olla koko jutun.

Kysele kauppiaat läpi, seuraa tämän foorumin myyntipalstaa ja nettimotoa. Saletisti löydät kohtuuhintaisen, valmiiksi säädetyn cadetin vielä ennen kuin radat on sulana. :) Ja jos arveluttaa, niin pyydät vaikka jotakuta joka on enemmän ollut tekemisissä tsekkaamaan auton taustat ennen ostopäätöstä. Jos ei parempaa löydy niin kilauta vaikka mulle. :D nolnelnol-1956911.
- MarkoV

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #52 : 18.01.2016 22:21 »
Me ollaan kesä kurvailtu cadetilla vanhemman pojan kanssa ja nyt nuorempikin haluaisi auton(ompa yllättävää ::)), nuorempi täyttää kesällä 5v.

Olisi kaksi vaihtoehtoa järjestää ajokalusto nuoremmalle:
1. Nykyinen 900mm rungolla oleva cadet säädetään&rajoitetaan hänelle sopivaksi ja ostetaan vanhemmalle tuoreempi auto.
2. Vanhempi jatkaa nykyisellä ja 5v saa alleen Puffon jolla ajaa tulevan kesän ennen cadetin hankintaa kaudelle -17.

Mielipiteitä kumpi olisi järkevämpi ratkaisu?

lemberg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
    • Kali Kart Finland
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: TM, Rotax
  • Runkomerkki: Kali Kart
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #53 : 19.01.2016 10:16 »
Karvis, No varmaankin päätös lähtee vanhemman pojan tarpeesta, eli pitäisikö jo päästä kisoja ajelemaan. Jos kyllä niin varmaankin tuoreempi auto ja mielellään 950mm pituisena olisi järkevää. Jos taas tarkoitus on jatkaa ihan harrastelupohjalla, niin puffo voisi olla ihan riittävä nuoremmalle.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #54 : 19.01.2016 11:29 »
Karvis, No varmaankin päätös lähtee vanhemman pojan tarpeesta, eli pitäisikö jo päästä kisoja ajelemaan. Jos kyllä niin varmaankin tuoreempi auto ja mielellään 950mm pituisena olisi järkevää. Jos taas tarkoitus on jatkaa ihan harrastelupohjalla, niin puffo voisi olla ihan riittävä nuoremmalle.

Vanhemman kanssa käytiin jo viime kesänä ajamassa pari kisaa ihan kohtuullisella menestyksellä jopa, nykyinenkin on nopeudeltaan suht kilpailukykyinen. Mutta ehkä 950mm runko voisi olla rauhallisempi ajaa, että siinä mielessä tuo kahden cadetin taktiikka voisi olla parempi.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #55 : 19.01.2016 11:53 »
Itse äänestäisin kahden cadetin puolesta. päädyin itse nimittäin kanssa kyseiseen ratkaisuun.

H-ruuvi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #56 : 24.01.2016 20:11 »
Pistänpä oman mielipiteeni ja budjettikaavion, vaikka ei ole tullut kirjoiteltua tänne.

Avaan ensin mitä milläkin tarkoitan. Ja tässä kyse lähinnä cadet/Raket luokista, jotka on kaikki pelkästään harraste/opetteluluokkia (vaikka joillakin lähtee tässäkin ihan lapasesta). Näissä luokissa kuljettajat ovat käytännössä alle 13 vuotiaita (ihan joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta).

Hupiajelu: ei mitään kilpailuja vain omaksi iloksi jossain ulkoradalla.
Harrastaminen: ajelee jotakin kyläkisoja ja ehkä jotain paikallista sarjaa
Satunnainen kilpailija:ajaa paikallista sarjaa ja joitakin isompia kisoja tai kaikki, mutta ei niin tosissaan.
Kilpaileminen: ajaa SJM tai kartingliiton kaikki kisat ja on radalla lähes joka päivä treenaamassa.

Runkojen hinnat noin  suurinpiirtein:
Vanha rullaava runko, jossa jotkut renkaat alla ja rungon mitta voi olla mikä vaan: hintaluokka 100-300 e. Tämmöinen löytyy helposti jos tavoitteena vain hupiajelu.
Harrastamiseen löytyy runkoja 300-600e. Näissä on jo sääntöjen mukaiset renkaat mutta pituus jotain 800-1010mm välillä ja hieman iäkkäämpi runko. Mutta voi jo ajella ihan kivasti ja pärjätäkkin, jos kaikki kunnossa muuten.
Satunnaiseen kilpailuun löytyy runkoja 600-1100e. Pääsääntöisesti kaikki käytetyt 2010 ja uudemmat kuuluvat tähän kategoriaan, vaikka niistä enemmän joku voi pyytääkin. Jos cadettikuskia ajattelee niin silloin luonnollisesti 950 mm pitkä runko. Tälläisellä voi ajaa jo hyvinkin viiden nippuun isoissakin kisoissa tai jopa voittoon.
Kilpailemista tavoiteltaessa rungot maksaa 1100e ja siitä ylöspäin. Niillä rungoilla voi lähteä hakemaan tosissaan sitä 3 nippua edellytyksellä, että kaikki muu on kunnossa. Jos näin tosissaan ottaa, silloin on oltava jo muutenkin kohtuu tuore runko, koska ajoa tulee kumminkin kesässä aika paljon.

Moottorit:

Hupiajeluun löytyy moottoreita Raket 85 hintaluokkaa 0-200e (enempää ei edes kannata maksaa kun ei käy mihinkään muuhun enään). Cadet moottori 250-350e jos meinaa käyntikuntoista ja jossa on pakoputket ja kaasari mukana. Saa saman rahan, kun myy, jos vaan on käyntikuntoinen.
Harrastamiseen löytyy cadet-koneita 350-450e. Niistä löytyy jotakin tietoa, esim koska mäntä vaihdettu,laakerit tai jotain muuta huoltohistoriaa. Usein myös moottoripukki mukana.
Satunnaiseen kilpailuun ja siihen satsattavaan moottoriin joutuu rahaa laittamaan 450-700 e. Suurin osa cadetin koneista on näitä ja tälläisellä koneella pärjää mielestäni jo varsin hyvin.
Kilpaileminen cadetilla on sit 700e ja siitä ylös päin. Tässä on jo hyväksi todetut hilut, pärjätty tuloksissa sekä löytyy dynokäppyrää ym,ym

Varusteista

Hupiajeluun varusteet maksaa 0-50e eli ihan joku kypärä, mikä sattuu jostain löytymään. Turvallisuuteen en ota kantaa.
Harrastamiseen varusteet maksaa noin 50-150e ja satasella saa jo hyväksyttyjä, käytettyjä kypäriä. Lenkkarit ajokenkinä,jotkut hanskat ja vanha haalari. Näillä varusteilla pääsee yleensä ajelemaan kerhokisoissa tai vastaavissa. Näillä ottaa jonkin verran turvallisuusriskiä ja ei välttämättä pääse ajamaan, jos on tarkka katsastaja.
Satunnaisen kilpailemisen varusteet on noin 150-400e. Ne ovat vaatimukset täyttävät, mutta ei vielä ihan turvallisimmat eikä kevyimmät.
Jos meinaa tosissaan kilpailla, varusteet maksavat 400e ja siitä ylöspäin: hyvät vehkeet ja rajaa tässä ei tietenkään tuu vastaan..

Valmiit paketit on yleensä kokonaisuutena hiukan halvempia, kun ei tarvi ostaa mitään pikkusälää esim kaasuvaijeria,moottoripukkia tai bensaletkua ym,ym,ym

Hupivehkeeksi cadettiin löytyy valmiita paketteja 200-500e hintaan.
Harrastamiseen 500-1000e välillä pakettihinta
Satunnaiseen kilpailuun 1000-1700 e pakettihinta ja tälläisellä pärjää varmasti Cadetissa jo oikein hyvin.
Kilpailuun/hifistelyyn palaa sit 1700 ja siitä ylöspäin.

Nuo halvemman pään vehkeet on kumminkin yleensä semmoisia, et joutuu laittaa rahaa remontteihin jonkin verran varmasti et pääsee/pystyy ajamaan.

Jos ja kun aloittaa lajin, on muistettava, että pikkuluokat on oikeasti harrasteluokkia ja ajo-opettelua varten, vaikka jotkut siellä varsin kuumana käyvätkin ja tekevät suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Sitten kun mennään SM-luokkiin tai johonkin muihin isoruinkoisiin, on budjetti oikeasti huomattavasti isompi ja siellä on myös ajaminen oltava jo kohtuullisesti hanskassa.

Ylärajaa tähän hommaan ei ole, mutta turhaankin paasataan rahaa aivan älyttömästi, kun ei punainen lanka lajista ole hanskassa.

Tää on mun mielipide ja se tulee useamman pojan ajattamisen pohjalta.




kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #57 : 26.01.2016 23:30 »
Ugh

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #58 : 29.03.2016 19:54 »
Me ollaan kesä kurvailtu cadetilla vanhemman pojan kanssa ja nyt nuorempikin haluaisi auton(ompa yllättävää ::)), nuorempi täyttää kesällä 5v.

Olisi kaksi vaihtoehtoa järjestää ajokalusto nuoremmalle:
1. Nykyinen 900mm rungolla oleva cadet säädetään&rajoitetaan hänelle sopivaksi ja ostetaan vanhemmalle tuoreempi auto.
2. Vanhempi jatkaa nykyisellä ja 5v saa alleen Puffon jolla ajaa tulevan kesän ennen cadetin hankintaa kaudelle -17.

Mielipiteitä kumpi olisi järkevämpi ratkaisu?

Noniin, tähän pitäisi tehdä nyt lopullinen päätös ennen kauden aloitusta. Tarjolla olisi -14 mallinen 950mm runko jolla ajettu Rotax minimaxia, runko on siisti ja ehjä, moottori tarvitaan vielä lisäksi. Autossa tulisi sekä isot että pienet jarrut mukana.
Ilmeisesti tuon vanhemman Cadetin saisi rajoitettua kohtuudella riittävän hitaaksi 5 vuotiaalle, isompaa takakiekkoa ja rajoitusta kaasuun?

kumikeisari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: cadet luokan junnu
« Vastaus #59 : 03.04.2016 22:35 »
No joo täällä sama homma, hoki kausi alkaa oleen loppu ja asfaltti näkösällä. Kohta taas junnun mieli radalle. Tarjolla maranello 60 cadetilla, runko 1010. Nyt odotan vielä puhutaanko enään kartingista....


 

Team Laine Verkkokauppa