Kirjoittaja Aihe: Rotax Mini Max: ikärajan nosto vai nopeuden pudottaminen  (Luettu 29704 kertaa)

Mursu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
  • Kotirata: Rovaniemi
Tervehdys kaikille,

Kentällä ollaan huolestuneena kuunneltu huhuja Rotax Mini Maxin ikärajan nostamisesta. Ikärajan nostamisella ei kolareita saada vähennettyä, harrastajamääriä kylläkin.

Mielestäni oikea tai ainakin oikeampi ratkaisu olisi vähentää Mini Maxien tehoa ja sitä kautta nopeutta teknisillä ratkaisuilla.

Pienempi pakokuristin ja suurempi palotila tekisivät jo kummia ja olisivat kustannuksiltaan vain kymppien luokkia per moottori.

Rengaskoon muuttaminen aiheuttaisi tn. ainakin kahden - neljän uuden vannesarjan hankinnan.

Nyt järki käteen ja tehot kuriin.

Ismo Mursu
040 865 2540
ismo.mursu@pp1.inet.fi

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Onhan olemassa myös Micro Max?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Onhan olemassa myös Micro Max?
Vuorokaudesta vaan loppuu tunnit kesken jo nykyiselläkin luokkamäärällä.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Sitten pitää miettiä, onko joku luokka poistettava. Osallistujamäärältäänhän Mini Max on nyt suosituimpia luokkia.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Kaitsu77

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
    • Finest ?asual Dating - Verified Ladies
  • Kotirata: iinatti
  • Moottorimerkki: rotax
  • Runkomerkki: tonykart
Ei kyllä tuo iän nostaminen tee hyvää lajille.
Moni on hommannut kaluston jo ensi kaudelle.
Minun mielestä tällaiset asiat pitäisi ottaa aikaisemmin esille. Eikä näin.
Mitä ollaan oltu lajin parissa on koko ajan ollut samaa pa...aa. Milloin kf6 alas ajamista ja rotaxin ikää ylöspäin nostoa.
Ja mitä on suomalaisissa junioreissa eriä kuin muualla maailmalla? 
Jos haluutte AKK että tulee lisää harrastajia nii ajatelkapa millä konstin saataisiin kuluja alas. Ja valintaa pitääkin olla.

Ja mitä turvallisuuteen niin vanhemmat pitää ajatella että onko junnu valmis isoihin karkeloihin.
Minä tein sen päätöksen että ajettiin paikallisia pienempiä kisoja että kuski kehittyisi ja saisi kokemusta. Ja isompia karkeloita arvioidaan ensi kauden kynnyksellä.

hov

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Jos nämä tekniset muutostarpeet katsotaan aiheellisiksi kaudella nähtyjen lähtökolareiden vuoksi, niin mielestäni ei olla oikealla tiellä. Teknisillä muutoksilla tuskin saadaan korjattua ongelmaa, joka ei ole tekninen. Asennepuolelle ne syyt menee, toki puhtaita vahinkoja sattuu myös.

Jos niitä kuristimia on pakko lisäillä, laitetaan ne lisäkuristimet niille, jotka tuomaristo katsoo kolareiden aiheuttajaksi: seuraava kisa rangaistuskuristimen kanssa porukan hännillä olisi aikaa tuumailla tekosiaan, menisi viesti kivasti perille  ja toimisi samalla varoittavana esimerkkinä muille.
Mikäpä on kisakuskille kamalampi rangaistus, kuin sekunnin- pari muita hitaampi moottori?

Muut ajakoon samoilla teknisillä säännöillä kuin tähänkin asti.

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
No niin, nythän muutoksia tuli...
Osahan oli odotettuja ja osa ei, mielestäni mennään kuitenkin parempaan suuntaan.
Se että paljonko tuo x30 tulee vaikuttamaan  rotaxin osallistujamääriin selviää sitten keväämmällä  ;D

Osaakos kukaan nyt jo varmaksi sanoa että ajaa rotaxia joko micro tai minimax luokassa?
Itse ainakin uskon noin 99% varmuudella että täältä tulee molempiin luokkiin yksi kuski.

Kaitsu77

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
    • Finest ?asual Dating - Verified Ladies
  • Kotirata: iinatti
  • Moottorimerkki: rotax
  • Runkomerkki: tonykart
Täällä ei varmaa ajeta enään rotax siirytään kf6 luokkaa.
Saa ajaa vanhalla rungolla.
Ensi tuli tämä evo päivitys jos olisi jäänyt siihen. Oltaisiin ajettu mutta nyt joutuu hommamaan uude rungon.
Eikö pitäisi miettiä sillain ettei kulut nousikoko ajan.
Mitä ollaan oltu tämän harrastuksen parissa niin näitten sääntöjen kansa sählääminen on kyllä perseestä.
Tällä menoa päättäjät tuhuatte hienon harrastuksen kokonaan.


 

Team Laine Verkkokauppa