Kirjoittaja Aihe: Asfalttilaadut  (Luettu 6164 kertaa)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Asfalttilaadut
« : 09.10.2015 18:53 »
Moi,

Onko meillä asiantuntijaa aiheesta asfalttilaadut. Näitähän on esim. AA (avoin asfaltti), AB (asfalttibetoni), PAB (pehmeä asfalttibetoni) jne.. Nyt on tarjottu laatua "AB 8/80" joka lienee aika kattava kuvaus aiheesta, osaako joku tuon tarkalleen ottaen suomentaa? Korjaussyvyys 30mm jyrsintä ja vastaava täyttö. Minkälainen laatu toimii parhaiten monttujen paikkauksessa (renkaat pitää ja pysyy ehjänä jne..)? Onko jotain työojeita, joita kannattaa antaa jotta homma onnistuu?

//Antti
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Asfalttilaadut
« Vastaus #1 : 10.10.2015 05:26 »
Moi.

AB 8/80 tarkoittaa:

- asfalttibetoni, eli se tavallinen asfaltti mitä käytetään kaikkialla

- max 8mm kiven raekoko, harvinaisempi koko jolla tulee "sileä" pinta. Esim pyöräteillä ja pihoilla käytetään 11mm kiveä, autoteillä 16mm, kantavat pohjamassat 22mm jne. Mitä pienempi kivi, sitä huonommin kestää fyysistä kulutusta.

- 80 kg/neliö. Tällä määritetään asfalttipinnan paksuus. Pyörätiet ja pihat ovat 100kg/m2 eli paksuus about 4cm jyrättynä, tiet 120-125kg/m2 jne. Paksuudet ovat keskimääräisiä mittoja, koska asfalttilevitin tasaa pohjien patit ja täyttää montut :)

Mikäli ei haluta että asfaltin pinnankorkeus nousee uuden asfaltin myötä, on yksi keino jyrsiä vanhaa pintaa pois jokunen sentti ja laittaa uutta asfalttia 60-80kg/m2 tilalle. Yleensä tamä tapa vaatii, että vanhaa asfalttia on about tuplakerros josta osa on ehkä kulunut pois... suomeksi vanhaa asfalttia pitäisi olla vähintään 5-6cm, mielellään vielä enemmän, muuten jyrsittäessä pölisee pohjamurskeet esille.


Monttujen paikkauksessa reunojen pitää olla terävät, jotta uusi asfaltti pysyy paikallaan nätisti. Yleensä se tehdään leikkaamalla pala vanhaa asfalttia pois...  Laatu riippuu taas käyttötarkoituksesta, mielellään tietenkin samaa massaa kuin vanha asfaltti. Jos kyseessä on kartingrata, asfalttipäällyste on joko AB 8 tai AB 11. Paikkauksien reunat tulisi liimata, muuten saumat aukeavat jonkun vuoden kuluttua ja alkavat kasvamaan auringonkukkia :)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Asfalttilaadut
« Vastaus #2 : 11.10.2015 12:56 »
Kiitokset. Tohtiiko kukaan paljastaa kuinka halvalla on tullut korjausneliöitä parhaimmillaan ostettua? 700m2 olisi meillä korjattava ala...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Asfalttilaadut
« Vastaus #3 : 12.10.2015 06:49 »
Asfaltin korjaustarpeeseen on yleensä aina joku syy, pl. tosi vanhat asfaltit jotka aurinko/sää ovat syöneet puhki. Käytä paikalla jotain asiantuntiaa/ota kuvia ja kysy vaihtoehtoja korjaustapaan. Yleensä halvinta on kiskasta uusi pinta vanhan päälle, mutta se edellyttää että kohteessa on kantavat pohjamurskeet kunnossa... muutoin sama ongelma näkyy piakkoin myös uudessa pinnassa.

Kun tiedätte miten haluatte korjata paikat, kilpailuta Lemminkäinen, Skanska, NCC ja kenties Asfalttikallio. Silloin tiedät mikä on paikallinen hintataso.

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Asfalttilaadut
« Vastaus #4 : 12.10.2015 07:08 »
Niin ja pointti on se, että korjaustapa vaikuttaa oleellisesti hintaan... niitä on huono verrata kaverin hintoihin  ::) Esim. jos vanhaa asfalttia poistetaan, pitää paikalle tuoda kaivinkone/pyöräkone/traktori ja asfalttipalat kelkotaan kuorma-autoilla pois työmaalta -> hinta nousee. Jos kantavia maita pitää vaihtaa -> hinta nousee. Jos asfalttia poistetaan jyrsimällä, jyrsiminen maksaa.


 

Team Laine Verkkokauppa