Kirjoittaja Aihe: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?  (Luettu 34020 kertaa)

Tevu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« : 21.06.2016 23:31 »
Karting on alkanut kiinnostaa harrastuksena sen verran, että olen miettimässä oman auton ostoa. Ongelmana on nyt se, että luokkia on varmaan 100 ja valmistajia varmaan saman verran. Kaipaisin nyt teidän asioista paremmin tietävien vinkkejä oikean mallin löytämiseen. Tässä toiveita ja taustaa autovalintaan:

- Auto pitäisi olla varmatoiminen ja helppo huoltaa
- Tehoa saisi olla sen verran, että ajamisessa riittäisi haastetta pidemmäksi aikaa
- Aikaa ja osaamista ei juurikaan löydy korjaamiseen, huoltoihin tai säätämiseen
- Tavoitteena on lähinnä ajelu omaksi iloksi, ei välttämättä koskaan kisaaminen (eli vaikka kisaluokkaa ei enää löytyisi, se ei ole ongelma)
- Kokemusta on jonkun verran mm. Raketilla ulkoradoilla ajamisesta ja sisäkartingista
- Auto on tarkoitus ostaa käytettynä ja budjetti on melko joustava välillä 1000-4000 euroa
- Ajelut tapahtuu pk-seudulla tai lähiradoilla

Omalla tutkalla on ollut kaikkea mahdollista Raketista 250 kuutioisiin, nyt pitäisi saada siis rajattua valikoimaa hiukan tarkemmin.

Arvostaisin jos voisitte esittää omia näkemyksiänne mielellään lyhyin perusteluin. Tai jos teillä on itsellä sopiva vaihtoehto myytävänä niin kuuntelen ehdotuksia...

Kiitos jo etukäteen!

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #1 : 22.06.2016 09:38 »
Osta Raket 120. Perusteluja:

- Auto pitäisi olla varmatoiminen ja helppo huoltaa
  -> Kaikkia karting-autoja joudut varmasti ropaamaan jonkin verran. Vaikeaa se ei ole ja opit kyllä tekemällä.

Raketilla voi yleensä ajaa koko kesän tekemättä moottorille mitään, montakin kesää jos ajelet vähän. Kaasari on helppo huoltaa.  Vesijäähdytystä ei ole -> vähemmän hajoavia osia.   Miinuspuolena on Radnen huono laatu, mutta jos ostat käytetyn, nuo ensimmäisenä hajoavat paikat on varmaan jo korjattu.   Lisäksi vanha totuus on se, että vauhti maksaa (renkaat, bensa, kaikki kuluu nopeammin ja vaatii huoltoa useammin)

- Tehoa saisi olla sen verran, että ajamisessa riittäisi haastetta pidemmäksi aikaa
  -> Tämä on varmaan kuskikohtaista, mutta itse olen ajellut 10v noilla R120 autoilla ja haastetta riittää edelleen.  Mulla on ollut myös mm. Rotax Max, X30 ja Leopard, mutta Raketilla tulee pääasiassa ajettua.  Homma on aina hauskempaa jos radalla on muita samanlaisia autoja, jolloin pääset vertailemaan omia taitojasi muihin. Fosareita (R120) on aikuisharrasteluokista eniten esim. Tattarisuolla ja muutenkin lähiradoilla.

- Aikaa ja osaamista ei juurikaan löydy korjaamiseen, huoltoihin tai säätämiseen
  -> Tämänkin takia on hyvä että samanlaisia autokuntia on paljon, niin jeesiä ja mahdollisesti jopa varaosia löytyy radalla viereisistä pilttuista.

- Tavoitteena on lähinnä ajelu omaksi iloksi, ei välttämättä koskaan kisaaminen (eli vaikka kisaluokkaa ei enää löytyisi, se ei ole ongelma)
  -> Kts yllä, jos innostut yhtään enempää, hauskuus kertautuu kun radalla on muita samanlaisia joiden kanssa pääset vertailemaan aikoja (ja vaikka kilpailemaankin)

- Kokemusta on jonkun verran mm. Raketilla ulkoradoilla ajamisesta ja sisäkartingista
  -> Jos et ole omistanut karting-autoa aiemmin, suosittelen tehottomampaa autoa (R120).   Vesijäähdytteiset rotaxit ym. tehokkaammat laitteet päästävät "paikkaamaan teholla" virheitä, ja oikean ajolinjan opettelu vie pidempään.

- Auto on tarkoitus ostaa käytettynä ja budjetti on melko joustava välillä 1000-4000 euroa
  -> Kannattaa varmaan laittaa reilu pari tonnia rakettiin, että saat sellaisen jossa on hyvä uudehko runko ja huollettu moottori.  Huoltokärry, startteri ja ajanottolaite kannattaa hankkia myös. (Esim Mychron 4 tai uusi Mychron 5)

- Ajelut tapahtuu pk-seudulla tai lähiradoilla
  http://www.xonsport.fi/
  http://www.keimolafk.com/fossiilisarja.html
 


Siinäpä minun värittyneet näkemykseni ;)    Voin myös myydä käytetyn auton R120-moottorilla, tai jos perusteluista huolimatta haluat tehokkaamman, löytyy myös edullinen Parilla Leopard (vesijäähdytteinen, suunnilleen samaa teholuokkaa kuin Rotax Max ja X30).   Laita yksityisviestiä, sijaitsen Espoossa.

unclewili

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
  • Kotirata: vihti
  • Moottorimerkki: iame x30
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #2 : 22.06.2016 10:30 »
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,18338.0.html siitä varmasti hyvin huollettu moottori ja tuosta http://m.nettimoto.com/crg/-/2003784?vifAdCount=68&vifNav=Y#5 siihen runko. Huoletonta ajoa koko kesäksi ja vielä seuraavaksikin. Älä raksua osta jos yksin ajelet, koska startterilla käynnistetään ja mun mielestä raketit pitäis kokonaan kieltää. Rotaxissa omat miinuksensa toki löytyy kilpakoneena, mutta harrastemasiinana aivan varmasti paras vaihtoehto.

Jappe

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM KZ10 Special
  • Runkomerkki: DR Racing S97
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #3 : 22.06.2016 10:34 »
Karting on alkanut kiinnostaa harrastuksena sen verran, että olen miettimässä oman auton ostoa. Ongelmana on nyt se, että luokkia on varmaan 100 ja valmistajia varmaan saman verran. Kaipaisin nyt teidän asioista paremmin tietävien vinkkejä oikean mallin löytämiseen. Tässä toiveita ja taustaa autovalintaan:

- Auto pitäisi olla varmatoiminen ja helppo huoltaa
- Tehoa saisi olla sen verran, että ajamisessa riittäisi haastetta pidemmäksi aikaa
- Aikaa ja osaamista ei juurikaan löydy korjaamiseen, huoltoihin tai säätämiseen
- Tavoitteena on lähinnä ajelu omaksi iloksi, ei välttämättä koskaan kisaaminen (eli vaikka kisaluokkaa ei enää löytyisi, se ei ole ongelma)
- Kokemusta on jonkun verran mm. Raketilla ulkoradoilla ajamisesta ja sisäkartingista
- Auto on tarkoitus ostaa käytettynä ja budjetti on melko joustava välillä 1000-4000 euroa
- Ajelut tapahtuu pk-seudulla tai lähiradoilla

Omalla tutkalla on ollut kaikkea mahdollista Raketista 250 kuutioisiin, nyt pitäisi saada siis rajattua valikoimaa hiukan tarkemmin.

Arvostaisin jos voisitte esittää omia näkemyksiänne mielellään lyhyin perusteluin. Tai jos teillä on itsellä sopiva vaihtoehto myytävänä niin kuuntelen ehdotuksia...

Kiitos jo etukäteen!

Jos haluat haastetta pitkäksi aikaa jossa mielenkiinto ja haasteet ei ihan heti lopu niin suosittelen KZ2 luokan karttia. Itse ostin auton viimevuonna ja en ole päivääkään katunut  ;) Tekemällä oppii ja apuja saat helposti kanssa kollegoilta kun vaan uskaltaa kysyä. Vihdissä on paljon osaamista tästä luokasta ;)
Innokas uusi harrastaja

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #4 : 22.06.2016 13:21 »

Jos haluat haastetta pitkäksi aikaa jossa mielenkiinto ja haasteet ei ihan heti lopu niin suosittelen KZ2 luokan karttia. Itse ostin auton viimevuonna ja en ole päivääkään katunut  ;) Tekemällä oppii ja apuja saat helposti kanssa kollegoilta kun vaan uskaltaa kysyä. Vihdissä on paljon osaamista tästä luokasta ;)
tämä on totta :)
ja tämä luokka muutenkin on aika vaativa ja pitää olla aika kova päinen ja periksi antamaton joka tästä aloittaa. Jappe on :)
pari faktaa KZ 2 autosta, miksi saattaa olla parempi kuitenkin aloittaa ensin vaikka siitä raket 120 luokasta (Astrolla tosi hyvät perustelut ;) )

kiihtyy 0-100 kokemattomallakin alle 6s. kokeneella n.3,5s
huiput yli 150km/h radasta riippuen (vihdissä mitattu tutkalla 137km/h viime kesänä)
"mopo" vaihteet 6kpl
renkaita kuluu 1-2 sarjaa/ treenipäivä (a' n.220€ /sarja)
bensaa menee noin 15l/ 100km (karting öljyn kanssa n. 2,60/ litra)
alussa tulee vauhdin takia paljon korjattavaa rungossa. etu kulmat ja rattiputki on aika suosittuja ;)
pelkässä ajelussa kone kestää helposti koko kesän ja  remppa maksaa helposti tonnin jos menee rikki (raketissa saat käytetyn koneen samaan hintaan)

sen verran olen KZ2 autoa ajanu että voin sanoa sen olevan mielenkiintoisenpi kuin raket 120 ja sekään ei ole tylsä luokka ajella.
.

Tevu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #5 : 22.06.2016 16:36 »
Kiitos hyvistä ja perustelluista mielipiteistä!

Kysytäänpä vielä näin, että mitä mieltä olette seuraavista nettimoton vaihtoehdoista. Kertokaa vaikka plussat ja ainakin miinukset eri luokista eli miksi ette suosittelisi. KZ2:sta tulikin jo mielipidettä, mutta entäpä tuo kohtuutehokas DD2? Onko ketjuttomuus jonkinlainen etu? Tai tehokkaampi F250?  Ja onko 250 kuutioisesta muuta selkeää haittaa kuin isommat rengas ja bensakulut? Entä sitten runkomerkit? Onko merkillä väliä vai lähinnä kunnolla?

DD2:
http://www.nettimoto.com/haase/haase/2024435

KZ2:
http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/2009173

F250:
http://www.nettimoto.com/crg/-/2025103


tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #6 : 22.06.2016 16:54 »
omasta kokemuksesta voin suositella rotax maxia...toimii aina, lähtee startista käymään, ajaa koko kesän ilman jatkuvaa ropaamista, säädön tarve vähäinen, kun kerta tarkoitus ei ole nipistää niitä viimeisiä sadasosia...maksaa hiukan enenpi kuin raket 120, mutta käyttökulut varmaan pienemmät, bensaa menee hiukan enenpi...
raket 120 on halpa ostaa, mutta se on hiukan sellainen...vaatii kestääkseen tarkkaa pitoa, etteivät ihan kaikki osat ole pitkin rataa, ja tuo jo mainittukin startti on kans hiukan hankalaa yksin touhutessa...toiseksi autoksi ihan hyvä ja pieniä kyläkisoja on paljon, jos niihin joskus haluaa...
DD2 on hieno laite ajaa, vaikka ei oikeastaan oo maxiin muuta eroa kuin kaksi vaihdetta ja etujarrut...mutta siinä on jo hiukan kilpa-auton tuntua, kun myös jarruissa on jotain tehoa, lähtee myös startista käymään, varmaan pienimmät käyttökulut, kun välitykset on hankittu...muutama tarkkailua vaativa osa tulee lisää maxiin verrattuna, mutta ei mitään hankalaa...
ketjuttomuus pelkkä etu, ei ketjujen säätöjä, ei rasvaa eikä kuluvia rattaita...auto aina puhdas (ainakin kuivalla kelillä ja jos pysyy radalla ;D)
tuo kz2 on jo sitten eri maailmasta...ajanut en ole, mutta tuntuis aloittelijalle liian hankalalta...jo sen käyntiin saaminen näyttää välillä olevan useamman miehen hommaa...
tuolla f250 autolla ei suomen radoilla tee mitään...
« Viimeksi muokattu: 22.06.2016 17:00 kirjoittanut tripla j racing »
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #7 : 22.06.2016 18:10 »
Jokainen ylistää tietysti omaa luokkaansa, mutta oikeesti pojat: Radoilla olleena olette nähneet sen että jos / kun aloittelija hyppää suoraan liian tehokkaaseen peliin, niin harrastus loppuu jo toiseen ajopäivään. (poikkeuksiakin on)
Meille konkareille TAG luokan auto (Leopard, Rotax, x30, SuperRok, VortexTT, DD2, jne) ei tunnu miltään, mutta sellaiseen ekaksi ulkoautoksi monen monta ihmistä istuttaneena; On se aika väkivaltainen kolkemus. KZ2 on siitä vielä kertaluokkaa kovempi.
F1:siinkään ei hypätä suoraan, eikä KZ2 (tai TAG) ajamisen intesiivisyydeltään tai G-voimilta paljon ykkösistä jää.

Hanki ainakin ekaksi kaudeksi R120. Ne ovat edullisia ja niistä pääsee myös suunnilleen samalla rahalla eroon jos ja kun ajaminen on sinun juttu ja haluat siirtyä tehokkaampiin myöhemmin. Tehokkaammasta TAG-luokan laitteista voit kysellä testipäivän hintaa sellaisten omistavilta (kuten minulta), mutta koska pelit on kalliita ja esim jarrut/kytkimet saa kulahtamaan aika nopsaan väärällä ajotavalla on aikaisempi ajokokemus ulkokarteilla minimivaatimus

Ps: Tripla j racing: +15vuotta sivusta katselleena ei se Rotax Max kovin helppo moottori ole näyttänyt olevan... Tai sitten ajelin / ajatan itse helpommilla.  ;D  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #8 : 22.06.2016 18:23 »
 ;D ei rotax max olekaan "helppo" moottori, jos sillä pitää päästä lujaa verrattuna muihin, siinä olet oikeassa...mutta jos haluaa vaan ajella ilman kisaamista tai muuta missä tarvitaan ne viimeisetkin hifistelyt koneesta...siihen max on hyvä... R120 on kyllä hyvä vaihtoehto, mutta..mutta...hiukan pitää kyllä sitten osata/haluta huoltaa ja korjata, on se se sellanen härpyysi ;)
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #9 : 22.06.2016 20:00 »
Vielä tuohon R120 moottoriin ja kartin kanssa yleensäkin peuhaamiseen: Radoilla on lähes aina joku muukin, jolta tarvitset apua esim kartin nostelemisessa. Samalla voit pyytää starttaamaan sen ulkoisella startterilla. Vaihtoehtoisesti voit käyttää alkuperäistä narustarttia (joka on kyllä usein käytetyistä poistettu). Se vaatii hieman tarkkaavaisuutta jotta kestää, mutta en itse saannut omastani sitä aikoinaan rikki, vaikka se oli helpommin tuhoutuvaa ensimmäistä mallia. 4v tuli sitä kiskottua käyntiin.

Tripla j racing: Joillain koneilla voi ihan kisatakkin ja ottaa ne viimeisetkin hifistelyt ulos koneesta ja silti ne on yhtä helppoja. Edes kaasuttimen säätöön ei tarvitse työkaluja saatikka että sitä edes tarvitsisi säätää joskus. Nimimerkillä "keväisin huollettu"   ;D
Koita joskus jos tulee edullisesti eteen. Saatat yllättyä.  8)
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #10 : 22.06.2016 20:14 »
Tripla j racing: Joillain koneilla voi ihan kisatakkin ja ottaa ne viimeisetkin hifistelyt ulos koneesta ja silti ne on yhtä helppoja. Edes kaasuttimen säätöön ei tarvitse työkaluja saatikka että sitä edes tarvitsisi säätää joskus. Nimimerkillä "keväisin huollettu"   ;D
Koita joskus jos tulee edullisesti eteen. Saatat yllättyä.  8)
[/quote]

itseasiassa...mulla on tuollainen mainitsemasi ihmemoottori...ehtis vaan ajamaan...ja sais jonkun asiantuntijan radalle vihjaamaan hiukan sen sielunelämää ;) (vinkvink) vois vaikka TAGia tulla ajamaan...
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #11 : 22.06.2016 21:09 »
 :D
Sovitaan vaan päivä. Saisin minäkin "tekosyyn" raahata omankin ajokaluston pitkästä aikaa radalle. Tosin minun lienee syytä ottaa se R120:sen tehoinen Briggs&Stratton jos meinaan seuraavana päivänä vielä liikkua näin pitkän ajotauon jälkeen. (tosin vanhasta kokemuksesta tiedän että vaikka järki sanoo toista, niin pajalta kyytiin nousee se tehokkaampi A-vaihtoehto  ;D )
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #12 : 22.06.2016 21:15 »
sunnuntaiksi luvattiin sopivan lämmintä...ei sormet palele ;D
pari sekuntia liikaa...:D

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #13 : 22.06.2016 22:40 »
Höpö höpö pojat, kyllä r120 saa käyntiin startterilla yksin ihan helposti. Pitää vaan olla seosruuvissa säätöprikka. Startatessa puol kierrosta auki niin käy tyhjää iloisesti vaikka maailman tappiin. Sitten ajaessa avaa 1,5-2 kierrokseen.

Toki yleensä sielä radalla on porukkaa ja voi pyytää starttiapujakin, saattaa vaikka vahingossa tutustua muihin ihmisiin :)
« Viimeksi muokattu: 22.06.2016 22:41 kirjoittanut astro »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #14 : 22.06.2016 23:51 »
sunnuntaiksi luvattiin sopivan lämmintä...ei sormet palele ;D

Totta! Aurinkorasvaa nenänpäähän.  ;D

Höpö höpö pojat, kyllä r120 saa käyntiin startterilla yksin ihan helposti. Pitää vaan olla seosruuvissa säätöprikka. Startatessa puol kierrosta auki niin käy tyhjää iloisesti vaikka maailman tappiin. Sitten ajaessa avaa 1,5-2 kierrokseen.

Sama tekniikka kuin narukäynnistyksessäkin. 8) Pikku notkeudella saa penkiltäkin yksin startterilla käyntiin.  ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tevu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #15 : 23.06.2016 10:13 »
Kiitos kaikille kommenteista! Olen jo paljon viisaampi.

Tässä yhteenvetona mielipiteitänne: Useimmat suosittelevat ekaksi autoksi Rakettia. Perustelut ovat hyviä. Mutta, jos on riittävän kovapäinen ja haluaa enemmän vauhtia, voisi aloitella Rotax Maxilla tai ilmeisen helppohoitoisella ja varmatoimisella Rotax DD2:lla. Otan mielelläni vastaan lisää mielipiteitä!

Tässä olisi muutamia jatkokysymyksiä:

Olisiko vielä suosituksia runkomerkeistä tai pikemminkin mielipiteitä siitä, mitä runkomerkkejä ei kannata ostaa?

Ja kun on ostamassa käytettyä, mihin asioihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota autossa?

Ja sitten vielä, mitä pakollisia työkaluja tarvitsee ajo- ja huoltohommiin ts. mitä kaikkea olisi hyvä saada auton mukana?




Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #16 : 23.06.2016 10:49 »
DD2:lle tarttet omanmallisen rungon, joka ei käy muille

Osta hyvä runko (etujarru/vaihdekeppivalmiudella) ja siihen niin monta moottoria kuin lompakko kestää. Etujarrut voi aina ottaa pois. Mulla on KZ2 ja R120..

Vaikka vaihteiden kans on isosti kivaa ja itsellä kokemusta on kovin vähän, allekirjoitan kyllä noi vähemmän haastelllisten moottoreiden puolesta puhuvatkin argumentit.. Kun vaihtaa KZ2->R120 ehtii ihan eri tavalla keskittymään ja ajattelemaan. Ilman syvää selkärankaosaamista kuppi meinaa läikkyä yli välillä KZ2:lla.

ps, niin kauan kuin ei tule "täystuhoja" on mielestäni KZ2:sen moottori yllättävän halpa ylläpitää. Ainakin TM:ään saa osia vaikka kuin monesta verkkokaupasta. Kts esim TM K9 osien hintoja www.superkart.it  Mulla ei mene mitenkään jakeluun, että esim mäntä R120/R95/Cadettiin on paljon kalliimpi kuin TM K9B:hen..

unclewili

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
  • Kotirata: vihti
  • Moottorimerkki: iame x30
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #17 : 23.06.2016 11:06 »
Runkomerkillä ei ole juurikaan mitään merkitystä, eikä sitä aluksi juurikaan edes kannata säädellä. crg myyjä toimii helsingissä ja on avoinna maanantai-lauantai, muilta myyjiltä sittten matkahuollon kautta tulee varaosat pääkaupunkiseudulle. huoltopukkia tarviit kyllä (auto nostetaan pukin päälle, jolloin sitä on helpompi rassaa, pukis yleensä myös pyörät alla) ja sen saatat autonkin mukana saada hyvällä säkällä, työkalu lista onkin sit aika pitkä, mutta yleisimmät mitä itse tarvin: T-vartinen kuusiokolo-avain setti on kannattavaa hommaa, helpottaa asioita tosi paljon. laajempi hylsysarja jossa on lenkkiavaimet on toinen hyvä hankinta, toki 8, 10, 13 ,17, 23 lähinnä käytössä, jousikoukku, siirtoleukapihdit, sivleikkurit ja 7mm klemmariavain, ovat olleet mulla kovassa käytössä koko ajan, lisäksi puukko, pari ruuvaria ja  pieni kumileka on toki tarpeen yös varikolla :). ketjuspray, wd40, nippusiteet, ilmastointiteippi ja brake cleaner, myös hankinta listalle rättien kanssa. Paljon jäi varmasti mainitsematta, mutta jo noilla pärjää ja loput lainaa naapurilta ;), plus vihdin radalla on todella hyvä kartingkauppa varikolla, josta todella kattavasti löytyy paljon kaikkea.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2016 11:09 kirjoittanut unclewili »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #18 : 23.06.2016 14:37 »
Vantaan radalla on nykyään myös kartingkauppa jossa näytti ainakin tony kart  / otk olevan hyvin edustettuna, ja tattarisuolla on 200m päässä radalta myös liike (tk-karting)

Itse valitsisin birel/birelart/tonykart/fa/kosmic rungoista jonkun, tai CRG/zanardi jos lompakko on tarpeeks paksu jaatisen varaosahintoihin ;)

Jos tarkotus oli ropata mahdollisimman vähän niin osta yks kone. Raketin männät maksaa enemmän koska niitä myydään vähemmän. Ite en vaihda r120 mäntää kuin yllämainitun täystuhon yhteydessä, en siis esim vuosihuollonkaan yhteydessä. Tehokkaammissa koneissa niitä vaihdellaan monta kertaa kesässä jos ajaa paljon.

Joo, raketissakin on ongelmansa, se täristää ja laatu on sutta ja sekundaa, mut kyllä se nyt vaan on ekaksi autoksi tällä hetkellä markkinoilla olevista sopivin.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2016 14:39 kirjoittanut astro »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #19 : 23.06.2016 16:06 »
Vantaalla pääsee kokeilemaan pientä korvausta vastaan Rotax Maxia joten suunnistaisin sinne ennen ostopäätöksen tekoa....


tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #20 : 23.06.2016 18:01 »
työkalut on tietysti tarkeät, mutta niiden lisäksi kannattaa ottaa, minkälaisen runko/moottorikombinaation otatkin, pakkiin juuri siihen omaan koneeseen ja runkoon sopivia varaosia...ketjut ja rattaat taakse ovat yleistavaraa ja samoja kaikilla, mutta takarattaan koot ovat moottori- ja ratakohtaisia, muutamalla pääsee alkuun...runkoon tarvitaan jarrupalat ja etupäänosista ainakin oikeanmittaiset raidetangot, ovat helposti vääntyvää laatua aluksi ;D
koneeseen kytkin ja -rumpu, tulppia...ilman noita aika halpoja osia voi ajopäivä jäädä lyhyeksi...
pari sekuntia liikaa...:D

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #21 : 23.06.2016 19:13 »
No jos rata ei ole kaukana ja ajaa kausikortilla, ei yhden ajopäivän ennenaikainen päättyminen maata kaada omaksi iloksi ajaessa..
« Viimeksi muokattu: 23.06.2016 19:15 kirjoittanut Valtte »

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #22 : 23.06.2016 19:43 »
Yep. Raket120 ens alkuun ja sillä tekniikka, ajolinjat ja radat ekana haltuun. Nimenomaan radat, monikossa nimenomaan. Vain yhtä rataa tahkoamalla ajotaitojen kehitys ei oikein etene tiettyä pistettä pidemmälle. Sitte kun alkaa yksin vetelyt kyllästyttään, niin joku aikuisharraste-kilpasarja "pienine kyläkisoineen", esim Xoncup. Siinä aloittelijalle miljöö josta voi sitten halutessaan koittaa ponnistella tehokkaampiin luokkiin taitojen, tietojen ja massin mukaan. Saa noissa Xonin karkeloissakin jokusen vuoden nuhjattua, eikä lopu neuvot tai avutkaan varikoilla ihan heti kesken ;) Ei mulla muuta. 

http://www.moottoriurheilu.tv/karting-kilpasarja-aikuisille-harrastajille/ 
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

Jete

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #23 : 26.10.2016 17:38 »
Terve!
Nyt tietämätön kaipais vähän apuja. Vaihdossa olisi tulossa tämmönen nettimoto id:2064802
Onko hinta kohtuullinen tälläiselle, ainakin tuo rungon ikä mietityttää. Ja shifterin kestävyys, paljonko pitää huoltaa ym.
Auto tulisi kyllä satunnaiseen omaksi iloksi ajeluun, noin kerran viikossa.

Kiitos!

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Mikä auto aikuiselle harrastajalle?
« Vastaus #24 : 26.10.2016 20:43 »
Hinta ei ole ainakaan halpa..

Tässä kommenttia 2 kesän shifter-kuntoilukokemuksella.

Ennen ostoa varmistu, että saat moottoriin ja runkoon osia (siis muut kuin stantardikama); jarrupalat, tiivisteet, kiertokanki, em alalaakeri, em tappi, mäntä nyt ainakin on kulutustavaraa. Muiden osien saatavuus on tietenkin plussaa, mutta tarvetta hankalampi ennustaa.

Jos ajat yhtä vähän kuin minä, pärjännee kesän kahdella männällä. Talvella vaihdan runkolaakerit ja kiertokangen alalaakerin ja joka toinen talvi kuvittelen vaihtavani kiertokangen.

Etsi moottorin luokkari ja räjäytyskuvat ensin ja sitten esim Superkartilta (haku tmmän osanumerolla toimii) katso mitä osia saa.

http://www.tmracing.it/?page_id=2155
http://www.superkart.it





 

Team Laine Verkkokauppa