Osta Raket 120. Perusteluja:
- Auto pitäisi olla varmatoiminen ja helppo huoltaa
-> Kaikkia karting-autoja joudut varmasti ropaamaan jonkin verran. Vaikeaa se ei ole ja opit kyllä tekemällä.
Raketilla voi yleensä ajaa koko kesän tekemättä moottorille mitään, montakin kesää jos ajelet vähän. Kaasari on helppo huoltaa. Vesijäähdytystä ei ole -> vähemmän hajoavia osia. Miinuspuolena on Radnen huono laatu, mutta jos ostat käytetyn, nuo ensimmäisenä hajoavat paikat on varmaan jo korjattu. Lisäksi vanha totuus on se, että vauhti maksaa (renkaat, bensa, kaikki kuluu nopeammin ja vaatii huoltoa useammin)
- Tehoa saisi olla sen verran, että ajamisessa riittäisi haastetta pidemmäksi aikaa
-> Tämä on varmaan kuskikohtaista, mutta itse olen ajellut 10v noilla R120 autoilla ja haastetta riittää edelleen. Mulla on ollut myös mm. Rotax Max, X30 ja Leopard, mutta Raketilla tulee pääasiassa ajettua. Homma on aina hauskempaa jos radalla on muita samanlaisia autoja, jolloin pääset vertailemaan omia taitojasi muihin. Fosareita (R120) on aikuisharrasteluokista eniten esim. Tattarisuolla ja muutenkin lähiradoilla.
- Aikaa ja osaamista ei juurikaan löydy korjaamiseen, huoltoihin tai säätämiseen
-> Tämänkin takia on hyvä että samanlaisia autokuntia on paljon, niin jeesiä ja mahdollisesti jopa varaosia löytyy radalla viereisistä pilttuista.
- Tavoitteena on lähinnä ajelu omaksi iloksi, ei välttämättä koskaan kisaaminen (eli vaikka kisaluokkaa ei enää löytyisi, se ei ole ongelma)
-> Kts yllä, jos innostut yhtään enempää, hauskuus kertautuu kun radalla on muita samanlaisia joiden kanssa pääset vertailemaan aikoja (ja vaikka kilpailemaankin)
- Kokemusta on jonkun verran mm. Raketilla ulkoradoilla ajamisesta ja sisäkartingista
-> Jos et ole omistanut karting-autoa aiemmin, suosittelen tehottomampaa autoa (R120). Vesijäähdytteiset rotaxit ym. tehokkaammat laitteet päästävät "paikkaamaan teholla" virheitä, ja oikean ajolinjan opettelu vie pidempään.
- Auto on tarkoitus ostaa käytettynä ja budjetti on melko joustava välillä 1000-4000 euroa
-> Kannattaa varmaan laittaa reilu pari tonnia rakettiin, että saat sellaisen jossa on hyvä uudehko runko ja huollettu moottori. Huoltokärry, startteri ja ajanottolaite kannattaa hankkia myös. (Esim Mychron 4 tai uusi Mychron 5)
- Ajelut tapahtuu pk-seudulla tai lähiradoilla
http://www.xonsport.fi/ http://www.keimolafk.com/fossiilisarja.html Siinäpä minun värittyneet näkemykseni

Voin myös myydä käytetyn auton R120-moottorilla, tai jos perusteluista huolimatta haluat tehokkaamman, löytyy myös edullinen Parilla Leopard (vesijäähdytteinen, suunnilleen samaa teholuokkaa kuin Rotax Max ja X30). Laita yksityisviestiä, sijaitsen Espoossa.