Kirjoittaja Aihe: Talvi/Peltokarting härveli  (Luettu 22385 kertaa)

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Talvi/Peltokarting härveli
« : 28.07.2016 14:58 »
Tallissa lojuu yksi ylimääräinen vanha runko josta pitäisi rakennella lelu kesäkauden ulkopuolelle. Ajatuksena isommat mönkkärimallin renkaat hiekalle ja talveksi tietysti dakot.

Raket 85 koneita saa nykyään halvalla, mutta vapaakytkimet on käytettynä harvassa ja uutena kalliita. Iskin sitten silmäni tuollaiseen moottoriin, olis sähöstartit ja pakit ja pelit... Hintakin sopisi kukkarolle, kertokaa miksi ei?

http://www.wandamotor.fi/moottori-125cc-pakilla-p-22779.html

Siis 10v pojan leluksi, ei isälle, ainakaan pääasiassa :)


saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #1 : 31.07.2016 19:18 »
Meillä oli talvikartissa BriggStratton World Formula nelari, vapaakytkin, ei vaihteita. Oikein hyvä vekotin.

Hieman askaretta tuossa WandaMotorin paketissa teettää  moottoripukki ja veto vasemmalta.
Ketjut ja halkaistavan takarattaan saa kyllä kartingkaupoista, jos on 428 eturatas.
Vaihdekeppi pitää viritellä, mutta onhan noita vaihteellisia kartteja. Siitä vaan tekemään, nelarilla on kiva ajella kun on vääntöä
-petri-

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #2 : 01.08.2016 15:49 »
Ajettelin ehkä kokeilla tuolla koneella. Tehoja tuossa on noin 10 heppaa. Sinänsä hauskaa tuossa koneessa olisi se, että se on vapaakytkimellä. Vahdekepin saa rakenneltua ja kun kytkintä ei tarvitse vaihtamiseen niin sopiva peli nuorisolle. Startista käyntii on kans hyvä, pakilla nyt ei hirveesti tee, mutta kivahan sekin on. Kaasari on mopomallia, joten joutunee laittamaan pienen sähköisen bensapumpun.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #3 : 01.08.2016 16:38 »
Älä laita sähköistä pumppua. Ota ennemmin syke kalvopumppuun imukaulaan laitettavasta nipasta. Näin se on toteutettu edellämainitussa Brigss&Strattonissakin. Kalvopumpun saat kartingliikkeestä muutamalla kympillä. (karteissa mm KZ2, Rotax, Rok/SuperRok, WF moottoreissa käytetään ko kalvopumppua)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #4 : 01.08.2016 18:09 »
Älä laita sähköistä pumppua. Ota ennemmin syke kalvopumppuun imukaulaan laitettavasta nipasta. Näin se on toteutettu edellämainitussa Brigss&Strattonissakin. Kalvopumpun saat kartingliikkeestä muutamalla kympillä. (karteissa mm KZ2, Rotax, Rok/SuperRok, WF moottoreissa käytetään ko kalvopumppua)

Kiitos vinkistä. Pitää tutustua tuollaiseen pumppuun. Noissa monkey type koneissa kerjut ja rattaat on muistaakseni 420 jaolla joten takaratasta joutuu vähän sorvaamaan sopivaksi.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #5 : 01.08.2016 23:35 »
Varmaankin löytyy eturatas helpommin 428 jakoisena. Mittaat akselin ja etsit pikkucrossin varaosana.
Jos tarvit takarattaita tai ketjuja, niin minultakin löytyy, pistä yvtä.
-petri-

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #6 : 02.08.2016 15:42 »
Varmaankin löytyy eturatas helpommin 428 jakoisena. Mittaat akselin ja etsit pikkucrossin varaosana.
Jos tarvit takarattaita tai ketjuja, niin minultakin löytyy, pistä yvtä.

Joo, kyllä noita näkyy olevan käypäisiä 428 eturattaita. Pitäisi vähän osata pähkäillä, että millaiset välitykset tuollaiseen olisi edes sinnepäin sopivat jäälle?? 12-17 hampaisena saa ainakin eturatasta.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #7 : 02.08.2016 16:19 »
Ei se monkeyn ratas paljoa isompi ole, joten katso jostain moposta takaratas.
Veikkaan 12/35-40.
-petri-

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #8 : 03.08.2016 15:44 »
Ei se monkeyn ratas paljoa isompi ole, joten katso jostain moposta takaratas.
Veikkaan 12/35-40.

Äkkiä laskettuna 7500 kierroksella koneessa, jolla paras teho ja 12/35 välityksellä antaisi huiput 85 kmh. En tiedä tuota dakon nastarenkaan kehän pituutta tarkalleen, tietääkö joku? Laskin 90cm. Joku tuollainen välitys vois ehkä olla ok.

Ostoslistalla olis nastarenkaat, kapeammat takavanteet ja joku moottoripukki josta soveltaisi sopivan. Vanteetkaan ei tarvitse olla ihan priimat, käytönjälkeä saa olla.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2016 17:37 kirjoittanut Tzei »

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #9 : 04.08.2016 08:44 »
http://www.csgnetwork.com/kartpotentialspeedcalc.html

Oho... se olikin mailia tunnissa  :-[ Pitäisköhän laittaa isompi takaratas...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #10 : 04.08.2016 09:17 »
Pitäisi tietää vaihteiston välityssuhde. Laskit varmaan 1:1 väleillä.
Ei se monkey taida ihan noin kovaa mennä noilla välityksillä.

Meillä on Crosskartissa 85 crossikone, 6 vaihdetta ja kiertää 14 krpm.
Takarengas on 10" 225/45 eli 2x kartingrenkaan kokoinen, silloin 12/45 väleillä menee 90 km/h.
-petri-

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #11 : 04.08.2016 09:31 »
Pitäisi tietää vaihteiston välityssuhde. Laskit varmaan 1:1 väleillä.
Ei se monkey taida ihan noin kovaa mennä noilla välityksillä.

Meillä on Crosskartissa 85 crossikone, 6 vaihdetta ja kiertää 14 krpm.
Takarengas on 10" 225/45 eli 2x kartingrenkaan kokoinen, silloin 12/45 väleillä menee 90 km/h.

Joo, tämä on sillä ajatuksella laskettu, että isoin vaihde eli kolmonen olisi suora 1:1. Eikös näin yleensä ole mopoissa? Tämä siis puhdasta mutua.

Edit: älynväläys... tietysti laatikon suhde on 1:1 isoimmalla vaihteella mutta laatikon ja kampiakselin suhden on tietysti jotain muuta jolloin tuo laskuri menee tässätapauksessa persiilleen...
« Viimeksi muokattu: 04.08.2016 09:35 kirjoittanut Tzei »

THä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #12 : 19.10.2018 10:39 »
Rakentiko Tzei tuota autoa koskaan valmiiksi?

Itse olen hahmotellut vähän samanlaista jäällä höntsäilyyn juuri tuollaisella monkey-type puoliautomaatilla. Noissa on tuo ensiövälitys jotain 3,7..4 tienoilla. Eli pitää saada vähän hemmetin pitkät välitykset jos meinaa että se kulkee mitään. Eturatasta saa ainakin 18 (jopa 19 hampaista), mutta kuinkas pieniä takarattaita löytyy? PV:n pienin on vissiin Z28 ja tuo on 420 ketjulle.

Jonkun youtube-videon tällaisesta löysin, niin siinä oli teetetty (?) 21 piikkinen takarissa. Tosin tuo ei kyllä kuulostanut kiertävän yhtään mitään.

Pakillisissa pakki on vissiin tehty nelosen tilalle ja kolmosen välitys oli noin 1,3. Kaikki eteenpäin mallissa nelonen on vähän alta 1 (0,96 tjsp).

Näiden suunnittelua ei oikein helpota, että noita "125 cc" koneita on ainakin neljää eri isku/poraus yhdistelmää ja noita primäärivälityksiäkin mainitaan ainakin kolmea. Pisin on jotain 3,3 tienoilla, mutta useimmat tuntuu olevan tuolla 3,7..4 välillä. Myyjät harvoin tuntuu tietävän mitä myyvät ja yleisin tuntuu olevan 110 cc kone. Mutta jos haluaa voimaa sen vähän mitä näissä on, niin menee hankalammaksi. Tuo 110 cc on kuitenkin järestään lyhyempi-iskuinen, niin siihen on hankala edes pytyllä tehdä lisää kuutioita. Tosin noitakin on taas eri versioita ja ainakin yksi on samalla iskulla mitä joku 120/125 cc. Eilen nopealla googlettelulla listasin 13 eri versiota (isku/poraus) väliltä 50..150 cc (ääripäitä vain yhdet versiot). Varmaan on vielä enempikin. Isoin puoliautomaatti mitä löysin on tuo 125 cc. Tosin riippuen iskusta (54..57,8 mm), niin tuosta saa pytyllä tehtyä ainakin lohkoja avartamalla todennäköisesti vajaat 140 cc.

Noista kuitenkin jos laskee, että takarengas on 11" ja kone pyörii ehkä 8000 rpm, niin silloin huiput on jossain 70..80 km/h noilla 18/28 väleillä. Kokolailla siis kannattanee laittaa niin pitkät välitykset kun vain saa. Kuitenkin siellä on pienempiä pykäliä hitaisiin paikkoihin. Ehkä virinokan kanssa koneen saisi pyörimään kympinkin ja silloin menisi 90 tienoille, mutta tiedä sitten onko tuossa järkeä ja kestääkö nuo koneet enää kasassa. Tuolloin voisi suht helposti tiputtaa eturattaasta piikin pari pois. Kun on pieni takaratas, niin vaikutus ei ole kovin dramaattinen kokonaisvälitykseen. Mopot vedellee radalla pitkillä piikeillä jotain 120..130 km/h pääsuoraa, niin ehkä joku 70 kartilla voisi olla aika liki totuutta. Viime talvena omalla matkalehmällä taisin ehtiä saada jotain 100..110 tienoille.

Jos nyt joku tällaista suunnittelee, niin tässä vähän pohjaa.

En tiedä onko tässä mitään järkeä, mutta jos omaa jonkinlaisia moottoriperversioita, niin näiden parissa näyttäisi siltä, että noita perversioita pääsee toteuttaman ihan kohtuukuluilla. Kaiken järjen mukaan aika helposti pääsee rakettien tehoihin halutessaan ja onhan näissä jo starttikin.

THä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Talvi/Peltokarting härveli
« Vastaus #13 : 02.01.2019 09:53 »
Omalla monkey-koneisella on nyt ekat testivedot ajettu. Ihan kivasti tuossa Lifanin isovenakantisessa 125 cc:ssä on potkua. Eihän se mikään hurja ole, mutta tällaista normaalikokoistakin noin 80-kiloista vie 4 mm piikeillä olevin renkain helposti kolmosella pitkää sladia. Jäälle ei ole vielä ehtinyt koittamaan, niin toistaiseksi on ajettu vaan omassa jäisessä pihassa. Tila loppuu tuossa kesken niin nelosella ei oikein ehdi kokeilla.

Välitykset on nyt 15/28 kun tilaamani isompi eturissa tulikin väärälle akselille. Fiilis olisi, että nuo arvelemani huiput on aika lähellä totuutta. Voi olla, että menisi jo tuolla 15 eturattaalla tuon 70 tienoille. Rundari ei ole vielä koneessa kiinni, niin en tiedä paljon tuo jaksaa kiertää. Täytyy pitkällä suoralla koittaa nuo kulut ja ratastaa sen mukaan.

Kiva laitehan tuo on ajaa kun tosiaan napista käyntiin ja vääntää roimasti jo tyhjäkäynniltä. Ykkönen on aika turha, mutta kakkosesta ylöspäin on vaihteet käyttökelpoisia. Änkkäriksi laitoin Arctic Cat mönkijän vakiovaimentimen niin sai vähän painoa vasempaankin reunaan ja toisaalta tuo ei nyt pidä juuri mitään ääntä. Tuo kannu hengittäneekin ihan riittävästi 125 cc koneelle. Akulle en vielä ole ehtinyt tehdä telinettä, mutta tuonne vasemmalle johonkin sen laittelen. Pikkuisen kun kiksiä taivutti niin sekin mahtuu juuri kapean takarenkaan ohi ja siten silläkin saa nyt käyntiin eikä ole pelkän startin varassa. Eipä tuota kyllä oikein millään sammumaan saa.

Tein tuohon penkin kiskoille, niin mahdun itse ajamaan ja toisaalta myös 6 v ~125 cm poika ylttyy ajamaan. Itselle on isompi penkki ja sen sisään käy juniorille pienempi penkki.

Ratas on tosiaan heitettävä laakerin sisäpuolelle, mutta ihan siihen kiinni ja koneelle on vähän ahdas tila ainakin tuon isomman penkin kanssa. Puoliautomaattikone on ilmeisesti normi-vaihteellista leveämpi kun siellä on se keskipakokytkin lisäpahkana. Tuosta johtuen painopistekin jää aika paljon oikeaan reunaan vaikka vähän penkillä kompensoinkin. Juniorille vaan saatava penkki ihan ratin tukiputkiin kiinni, niin paljoa ei sivulle voinut ottaa. On vielä harkinnassa teenkö polkimiin jotkin pikakiinnitteiset jatkot jeesaamaan juniorin ylttymistä. On vähän siinä ja tässä tarvitseeko. Itse saa istuskella ihan taka-akselin päällä.

Tuon oman koneen tilasin: https://www.pitbikeparts.co.uk/engines-c-50.html. Vastailevat hyvin sähköpostiin ja maksuliikenne hoitui paypalin kautta.

Hitusen olen miettinyt jos tekisi toisenkin tällaisen auton ihan itselle niin pääsisi kilpaa ajamaan, vaikka paha mielihän siitä jommalle kummalle tulisi kuitenkin  ;D

Näkisin kyllä, että tällainen sätös on ihan hauska harrastelaite eikä moisen rakentelu ole kovin arvokasta puuhaa. Itsellä ei oikein mitään ollut valmiina ja laskeskelin, että joku noin 700 e on tuohon palanut kaikkineen. Moottorin ostin uutena, mutta runko ja renkaat tietty käytettynä. Kuitenkin jos vaikka normi-Dakoilla ajaa, niin tulee jopa halvemmaksi. Jos joku vanha runko on nurkissa, niin silloinhan siihen on vallan helppo tökätä tällainen monkey-klooni kiinni.


 

Team Laine Verkkokauppa