Kirjoittaja Aihe: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...  (Luettu 28645 kertaa)

need for speed

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Moi
Me tultiin uutena tänä vuonna jammuun opettelemaan isoa runkoa, mutta täytyy sanoa että hyvä fiilis jäi kaudesta ja siitä suurin kiitos kilpakumppaneille/huoltajille. Tossa kesän mittaan on keskusteltu useamman huoltajan kanssa jammun kustannuksista ja tulevaisuudesta, Lappeenrannan ohjaajakokouksessa tuli jo jotain ideaa. Oisko mahista jos nykyiset/entiset/tulevat jammukuskit/huoltajat keräis tän otsikon alle mielipiteitä ja ideoita jotka koottais yhteen ja niiden pohjalta voitais lähtee rakentavasti kuluja pienentäen kehittään jammu luokkaa sellaseksi että saatais kisoihin jengiä ja normiduunaritkin pystyis kisoja ajella. Idealistalla voi sit lähestyä AKK:n lajiryhmää, en tiedä onko mun/meidän mielipiteellä oikeesti merkitystä, mutta muuten tilanne näyttää aika huolestuttavalta jammun suhteen (toki monessa muussakin luokassa sama juttu). Jammu luokka on ollu tänä kesänä muutamas kansallises kisaskin mukana, mutta ilmottautuneita ei oo ollu, ymmärrän hyvin tilanteen, se johtuu monella rahasta (tai sen vähyydestä). Tässä jotain (voi olla osittain lainattuakin), jatkakaa listaa ja älkää ampuko viestintuojaa, voin olla täysin väärässäkin...

-rengaskulut pienemmäksi (oma ehdotus LeCont LH-03, eli sama rengas joka Ruotsissa, ollaan ajettu ko renkaalla, hyvä kulutuskestävyys ja pito n. vihreän vegan luokkaa, vähän jäykempi runko eli hankalampi laittaa vanteelle), koska renkaat on viivakoodattuja ois mahis ajaa samalla setillä myös 2 vkonloppua (joku varmaan nyt sanoo heti et sitten käytetään pehmennys aineita, voihan renkaat mitata (kovuus) tai sitten renkaat vanteineen jätetään kisan jälkeen kuljetettavaksi (kenelle? siihen en osaa vastata, ainakaan vielä) seuraavaa kisaa varten

-1 finaali/vkonloppu (sunnuntai) ja aika-ajosta + eristä myös pisteet (tämä siksi ettei kaikki jää yhden kortin varaan), lauantai olis harkkapäivä, jäis majoitusöitä/kuluja pois

-kaks eri painoluokkaa, pisteet molemmille luokille erikseen, ehkä näin sais jo lopettaneitakin kuskeja mukaan joilla painot menneet yli

-joku kisa vois olla pienemmälläkin radalla

-ei kiitos kytkin jammulle, suoravetoisia riittää suomen maassa ja kulut pysyy pienempänä kun on vähemmän hajoavia osia tekniikkapaketissa

.......tästä voi jatkaa,jos kiinnostaa

t:Timo Nukala, nro 18 huoltaja, p.0400-440329

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #1 : 19.09.2014 20:22 »
Olen niin samaa mieltä - Yammu kannattaa pelastaa. Tänään kävin Pukkilan isännän kanssa vastaavaa keskustelua ja päätettiin jatkaa keskustelua Porissa.

Koetetaan huoltajat saada yhteen ja kansallisiin Yammuja viivalle.

 Nykyisiin Vega XH option renkaisiin me olemme olleet tyytyväisiä, sillä niissä on riittänyt pito tasaisena kankaille asti (300 kierrosta Vihdissä). Monen muun renkaan ongelmana ollut, että pito alkaa hiipua yhden kisan jälkeen ja seuraavaan kisaan on ollut pakko lyödä uutta kumia alle jos on halunnut pärjätä.

Ehdottomasti samaa mieltä kisojen yksi päiväisyydestä. Nyt esim. Porissa perjantaina harkat (lauantaina ei harjoitusmahdollisuutta) ja sunnuntaina kisat. Vähintään kaksi yötä hotellissa!

Pelastetaan Yammu yhdessä!

T. Jari Eronen
#31 Huoltaja
nolla-viisi-nolla 533 8000
Vauhti pidentää aikaa!

ratti1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #2 : 24.09.2014 12:39 »
Moi

-Kisat sunnuntaisin ja treeni lauantaille
-Kahdeksan kisan sarja josta esim viiden pisteet lasketaan
-maksimi rengasmäärä 4 sarjaa
-kaksi eri painoluokkaa

Tässä minun ajatuksia.

Nykyinen SM-systeemi aivan liian kallis, meiltä meni 4000€ 5 kpl SM viikonloppuja, jota pidän monelle mahdottoman kalliina.
Tässä summassa ei ollut mukana rungon kuluja koska ajoimme vanhalla. Moottoreiden huoltokulut tästä vain 600€.
Minusta olisi järkevään pitää nuoret mukana mukavassa harrastuksessa mutta se edellyttää kyllä
kulujen kovaa karsintaa, jotta siihen päästään.
Minusta kilpailijan pitää itse saada valita mihin kisoihin osallistuu, eikä tälläistä pakollista  viiden kilpailun sarjamaksua.
Tiedän pari kilpailijaa mitkä työesteiden vuoksi voineet osallistua kaikkiin kisoihin.
Meilläkin meinasi minullakin työkiireet estää parin perjantain osallitumisen pakollisiin perjantain bensa, rengas ja ohjaajakokous juttuihin.


Terveisin Jouni Mäkelä o5o4667229 nro 20

Lenzo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #3 : 29.09.2014 12:30 »
Timppa puhut asiaa. Yamahan kustannukset pitää saada alas, muuten hyvä luokka loppuu. Millä ne sitten saadaan kohtuulliselle tasolle? Tuliko kustannuksiin iso korotus, kun Yamahasta tuli SM-luokka ja status nousi? Moniko kuski on lopettanut siksi ? Tai keskittynyt vain ajamaan mutamat SM-kisat. Ja jättäneet kansalliset ajamatta. Kyllä kansallisia pikkukisoja tarvitaan ja on ihan elinehto monellekin pikkuradalle. Onko siinä syy, miksi kansallisia Yamahaluokkia pitää perua osanottajapulan vuoksi? Näyttäisi vain suuntaus olemaan, että kaikki luokat haluavat vain SM- arvoa ja titteliä. Jonkinmoine SM- arvo puuttuu enää Buffoilta, Cadetteilta, kuristetuilta Raket95 ja KF-6 luokalta "Ensin meni Challenge status, sitten smk60,suomen micro karting ja koko luokan lopetus vuoden/kahden kuluttua"  Mutta palataampa taas Yamahaan. onko mahdoton ajatus, että Yamahat ei ajaisi jatkossa SM-arvosta ja SM-kilpailujen yhteydessä ollenkaan. Yamaha kalustoa on monellakin tallissa, mutta ei haluta SM-kilpailuihin. Vai nostiko SM- status Yamahakuskien määrää? Siihen en pysty vastaamaan, kun en ole asiaa nyt lähemmin seurannut. Toimivia luokkia ei saisi ajaa alas. Kumpi kiihottaa enempi se SM-arvo vai pelkkä harrastaminen ja vauhdin hurma. Saman vois heittää myös kaikille pikkuluokkien huoltajille ja kuljettajille. 
Nykyiset SM-kilpailujen järjestäjät tarvitsevat kyllä KF-luokkien lisäksi jotain täytettä arvokilpailuihinsa, mutta se ei saisi tapahtua pikkuluokkien kustannuksella. Jos ei ole enää kasvattavia pikkuluokkia, harrasteluokkia ja pikkuratojen seuroja, niin loppuu myöskin KF-luokkien kilpailijat Suomenmaasta. Napit vastakkain oli myös AKK ja Suomen Kartinliitto, vaikka yhteisellä asialla oltiin, tekemässä hyvää nuorisotyötä. Toinen taho halusi sitoa tekevien kädet ja siinä onnistuttiin varsin hyvin. Voittajina jokin muu taho/muut lajit, kuin Kartinliitto tai AKK. Politikointia ei saisi tuoda tänne.
Voisko muutama tehdä jonkinmoisen todellisen kustannuslaskelman, mitä SM-kisaviikonloppu tuli maksamaan töistäpoisoloineen ja mitä mahdollisesti yksipäiväinen kilpailu kansallisella tasolle maksaisi Yamaha-kuljettajille. Löytyiskö sieltä ne säästöt harrastamiselle.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #4 : 29.09.2014 16:51 »
Voisko muutama tehdä jonkinmoisen todellisen kustannuslaskelman, mitä SM-kisaviikonloppu tuli maksamaan töistäpoisoloineen ja mitä mahdollisesti yksipäiväinen kilpailu kansallisella tasolle maksaisi Yamaha-kuljettajille. Löytyiskö sieltä ne säästöt harrastamiselle.

Olimme Porissa pe-su ja kustannukset olivat:

Rengassarja 187 euroa
Moottoriremppa 100 euroa (itse tehtynä)
Kisamaksu 60 euroa
Harkkamaksu 25 euroa
Kisabensat 34 euroa
Kisaöljyt (2 litraa) 38 euroa
Majoitus 100 euroa (2 yötä)
Matkakulut 80 euroa (vetoauton bensat)
= 624 euroa + mitä syötiin/juotiin

Yksipäiväiseen kisaan verrattuna ainakin majoituksessa säästäisi tuon 100 euroa.

SM-kisaviikonloppu lienee jossain 1000 euron hujakoilla?! Joten lienee n. puolet halvempi! Korjatkaa jos olen väärässä, sillä tuo SM-kisaviikonlopun hinta on mutua (me ei ajettu).
Vauhti pidentää aikaa!

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #5 : 29.09.2014 20:23 »
Ei varmaan SMssä (EDIT jos puhutaan KF-luokista, Yamaha on ilmeisesti halvempi kuin sekä Kf että Rotax) ihan tonni riitä viikonloppuun. Rotax maksaa omasta teltasta omin konein ehken sen plusmiinus tonnin verran/kisa.

Vertailuksi rotaxin kuluja, tämä vain antamaan Yammuporukalle vertailupohjaa vähän  vastaavantyyppiseen luokkaan.

Porin kisa maksoi Rotax Maxissa kun tultiin "suoraan warmuppiin"

Kisamaksu 60
Jarrupalat n. 50
Moottorin tarkistus ja korjaus ennen kisaa 50e
Rengassarja n. 190
Bensat vetoautoon 90 e
Yöpyminen 72e
Bensat about 30 e (10 l sekoitettuna)

N. 542 e nopeesti päässä laskettuna.

Esimerkki Rotaxin RMC-viikonlopusta. Tämä on suuntaa antava.

Kisamaksu 160/la-su
Treenit 50 to-pe
Renkaat about 380/400 (2 kisasettiä)
Bensat n. 50 plusmiinus.
Pakovillat 12-14 e
Öljypurkki 27 (riittää 50 litraan jos ajaa 2% seoksella)
Koneen plommi 20 e (jos ei ole plommattu)
Jarrupalat 50 (jos tarvitsee)
O-rengasketjut 40-70 (jos tarvitsee)
Ratas (jos tarvitsee) 16 e plusmiinus.
Koneen huolto tarpeen vaatiessa, esim mäntä n.100 e plus työt ellei tee itse.


Varaosia häbböningien mukaan.
Tähän päälle ruoat, vetoauton bensat ja majoituskulut sekä muut mahdolliset kulut.


Jos ajaa tiimistä,  lisättävä viikonlopun hintoihin tiimitelttamaksu.

« Viimeksi muokattu: 29.09.2014 23:00 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #6 : 29.09.2014 22:18 »
ensinnäkin SM arvo ei nostanu kisakuluja.
hinnat pysyi ennallaan aikaste hyvin.
kulujahan saa kun niitä alkaa laskemaan. mutta normi viikonloppu SM kisoissa ei ole yhtään rotaxia arvokkaampi. päin vastoin. SM-kisaviikonlopussa menee vain yhdet renkaat :). kisamaksukin tais olla sama. kaikki muuhan tulee kulutuksen mukaan. kuka on hotellissa ja kuka ostaa osat uusiksi kaikki.

nyt kannattaa kuitenkin muistaa, että jammussa väki romahti, kun siirryttiin kaksi päiväiseen kisaan. aikaisempi finaalit sunnuntaina oli ilmeisesti parempi, vaikka porukka joutui lähtemään kotiin lauantaina.
Ulvilassa aikoinaan kuitenkin kaikki oli sitä mieltä että kaksipäiväiset kisat on ok.
mene ja tiedä. tähän maailman aikaan on paha sanoa kun tuntuu että kaikkialla on puutetta kaikesta.

 

.

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #7 : 29.09.2014 23:34 »
Sen suuremmin ei ole vielä kokemusta Yamahasta, mutta sinne ollaan pojan kanssa siirtymässä kaudelle 2015. Sm ei kiinnosta yhtään, juuri sen vuoksi mistä edellisessä olikin puhetta, 2-3pv kisat ei onnistu tavalliselta duunarilta. Kulut nousevat liikaa ja perjantainkin kun pahuksen työnantaja vaatii olemaan töissä. Menemme mukaan Länsi-Suomi cuppiin  jos siihen Yamaha toivottavasti saadaan lisättyä. Myös 1 päiväiset kansalliset kiinnostavat.

Jollain tavalla mielestäni yamahan jatkuvuuden kannalta olisi tärkeää saada junnuun kuskeja. Ilman junnukuskeja kuihtuu pois.

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #8 : 12.10.2014 13:50 »
Tarkoituksenamme on siirtyä Jammuun kaudeksi 2015. SM:ää ajetaan, mutta koetetaan pitää kulut järkevinä. Tärkeintä on mitata vauhti ryhmän kärkeen ja katsoa pystytäänkö kauden aikana eroa kaventamaan, pisteiden määrä ja titteli meille täysin toissijaista tässä harrastuksessa. Mikäli pojan ykkösharrastuksena pitämä salibandy osuu kilpailuviikonloppuun, niin jäädään suosiolla pois (ajetaan vain toinen päivä?). Muutenkin säbätouhu alkaa olla ympärivuotista, joten syksy ja kevät on jäänyt jo useampana vuonna kartingissa torsoiksi osaltamme. Tänä vuonna emme ole koskeneet karttiin heinäkuun lopun jälkeen, eikä metriäkään ole vielä isolla rungolla ajettu.

Toivottavasti L-S Cuppiin saadaan Yamahat mukaan. Ehkäpä sinne saisi puhuttua kokeneempiakin kuskeja mukaan...
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #9 : 12.10.2014 17:15 »
Länsi suomi cupista on kuulunut toistaiseksi pelkkää positiivista tämän jammuasian suhteen. Kohta ollaan taas viisaampia kun alueen syyskokous on pidetty.

oripää

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #10 : 12.10.2014 22:56 »
 Tänään Kokemäellä käytiin keskustelua kerhokisojen yhteydessä ensi vuoden L-S cupin yamaha luokasta. Nyt näyttää hyvältä,kiinnostuneita kuljettajia on nyt sen verran mukavasti,että järjestävälle seuralle olisi kannattavaa ajattaa myös ko. luokka.      Otsolle terveisiä: samalla periaattella lähdemme myös SM:n kisoihin kuin tekin.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #11 : 13.10.2014 11:07 »
Tre

Taidetaan Tuulin kanssa olla viimeisiä Pohjoisen kisavieraita Jammussa.
(Tänä kesänä vähän työt häiritsivät osallistumista, alkukesästä tytön ja syksystä omat)

2-päiväiset kisat ovat meidän kannalta olleet parasta mitä Kartingissa on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana.

1-päiväisissä kisoissa on ns. kerrastapoikki mentaliteetti. Kaikilla on niin v* kiire voittaa... että kasat on pakollisia. Vieläkin muistan lämmöllä Oulun Cupissa, sen vuotista Cupin voittaajaa, jonka oli nyt vain pakko pärjätä >>> tyttö 6 auton läjässä alimmaisena.
-Paskamaisinta on myös, että hitaammille on vähemmän tarjolla kisavauhtista harjoitusta.
Kisavauhti kasvaa kesällä kisoissa, enempi kuin kotiradan kiertämisellä harkoissa, joka sekin toki on tärkeätä.

2-päiväiset kisat antavat selkeästi enempi tilaa taktikoinnille.
-Jos lauantaina ei kulje, niin rakennetaan vehkeitä ja kuskia sunnuntaille.
-Jos lauantaina toimii, niin sunnuntaina epäonnistuminen ei maailmaa kaada.
-Jos ajo ei toimi kumpanakaan päivänä niin saipahan harjoitella 2 päivää kisaamista, "samalla rahalla". Vitutti aikanaan lähteä kotiin launtai-iltaisin sekkareiden jälkeen.

Ei kestä enään perse ja kiinnostus osallistua 1-päiväisiin kisoihin. (Kevät- ja syyspäräys on poikkeus)
Kustannusero 1- ja 2-päiväisillä meidän kohdalla on: 1-päivän osallistumismaksu, 10l bensaa ja 1 yöpymismaksu.

Suurin yksittäinen "kustannus" tekijä kisaviikonlopussa on meille matkat, keskimäärin 2*500km ja varsinkin siihen käytetty aika 2*7 tuntia kahvitaukoineen.
Vanha ei enään jaksa ajaa yötä myöten kisoihin ja kotio. Nukkumaanmenoaika on 1/2 yö ja sillä selvä.
Pitää tuolla ajamisella jo jotain muutakin saada kuin, pari kierrosta harkkaa.

Esa
« Viimeksi muokattu: 13.10.2014 11:11 kirjoittanut epä »
Minä mitään tiedä.

mack

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #12 : 19.10.2014 20:41 »
5 vuotta Yamaha cuppia kiertäneenä(Joista 3viimeistä kärkitaistoissa),olen samaa mieltä Esan kanssa,että ehdottomasti 2-päiväisinä kisoina,eikä SM-sarjan mukana ajaminen kallistanut/vaikkeuttanut harrastamista,vaan helpotti järjestäjien ja katsastuksen tekemistä.
Tämän vuoden kärkitiimeistä osa ainakin näytti että voitosta voi taistella pienelläkin budjetilla!!
Kaikki isot luokat maksaa vähintään Jammun verran...
Pitäkää hyvä luokka hengissä ja vauhdissa parhaanne mukaan!( ja jos ei kukaan osta meidän CUP-koneita, tullaan aina välillä "sekoittamaan pakkaa" ja pisteitä;)...)
Jukka Kauppi/ HenkkaRacing

Raadelman_Ruusperi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kuski henkeen ja vereen
  • Kotirata: Paimion ja Turun Kartingradat
  • Moottorimerkki: Yamaha KT100
  • Runkomerkki: CRG KT1
Vs: Jammun tulevaisuus ja mitä vuoden 2015 jälkeen...
« Vastaus #13 : 06.01.2017 15:24 »
se siitä yamahan tulevaisuudesta.... oli tosin ainut luokka josta todella itse tykkäsin :'( :'(


 

Team Laine Verkkokauppa