Kaikki alla olevat mielipiteet ovat omiani, eivät Pirkanmaan Karting ry:n.
Sain tänään yhden seura-aktiiviurani älyttömimmistä puheluista. AKKn hallitus oli vahvistanut lajiryhmän tekemän päätöksen, ettei cadet luokka saa ajaa SJM kisan yhteydessä. Lajiryhmän päätös oli tehty jo tammikuussa, mutta kukaan ei vaan ollut muistanut siitä tiedottaa aiemmin. Niin kuin ei yhdestäkään kolmesta-neljästä lajiryhmän kokouksesta, joissa lajiamme koskevia päätöksiä on tehty.
Miksi tuo päätös tuntuu älyttömältä? Koska lajiryhmä/hallitus perustelee päätöstä sillä, että näin vähennetään cadet kuljettajien tarvetta matkustella ympäri Suomea. Eli kieltämällä yksittäiset kilpailut, mutta sallimalla kaksi sarjaa matkustus vähenee? En ihan oivalla logiikka… Ymmärrän hyvin, ja olen asiaa esittänytkin useasti, että nimenomaan sarjataulukot cadet luokassa kiellettäisiin, juuri tuosta syystä.
Päätös on kuin märkä rätti kasvoille Pirkanmaan Kartingille. Seurassa on laajan vapaaehtoisjoukon voimin tehty useita vuosia hyvää työtä lajin juniorityössä. Seurassa on jo edeltäjieni toimesta rakennettu kuljettajapolku alkaen kevään ajokorttileiristä jatkuen viikoittaisiin junnuiltoihin ja sen jatkoksi toteutettuun Hämeen harrastajakiertueseen. Tuon polun pääte-etappina ovat olleet vuosittaiset kansalliset kisat, jossa alueemme cadet-harrastajat ovat päässeet tunnustelemaan kansallisen kilpailun tunnelmaa. Ajokorttileirin osallistujat jouduimme tänä vuonna rajoittamaan 50:n kuljettajaan, enemmän olisi ollut tulossa. Ja kaikki siis aloittelijoita! Junnuilloissamme on joka viikko noin 30 kuljettajaa. Alueelle myytiin viime vuonna yli 20 uutta/käytettyä cadettia. SM ja SJM luokissa on jo vuosia ollut suurin kuljettajamäärä seurastamme, eli tuloksiakin on saatu aikaan. Aiempina vuosina olemme saaneet laatia eräkaavion cadet luokalle, kun kaikki eivät ole kerralla mahtuneet radalle. Se kertonee jotain cadet harrastajien halusta osallistua kisoihimme. Nyt alueemme pienimmiltä kuljettajilta viedään mahtava kokemus yhdellä järjettömällä päätöksellä!
Päätöksellä on myös suuri taloudellinen merkitys seuralle. Päätös tarkoittaa, että kilpailusta tulee taloudellisesti negatiivinen, mikäli se järjestetään. Olemme jo useita vuosia onnistuneet keräämään laajan vapaaehtoisten joukon, joka pelkällä kiitoksen voimalla on kisat järjestänyt. Heidän avulla olemme onnistuneet myös taloudellisesti kisojen järjestämisessä huolimatta muuten raskaasta kilpailukustannusrakenteemme. Pelkkä ympäristöluvan vaatima mittaus maksaa meille 1700€/kisa, normaalit kisakulut tähän päälle. Näiden tulojen myötä olemme joka vuosi onnistuneet parantamaan rata-alueen viihtyvyyttä ja panostamaan riittävästi myös meluntorjuntaan ja turvallisuuteen. Tälle kaudelle isoimmat panokset tehtiin ylävarikon ja majoitusalueen pintoihin, sekä ratatuomarikatoksiin. Pieniä asioita, mutta vaikka talkootyön osuus oli taas iso, oli kustannukset useita tuhansia. Tälläisilla päätöksillä nuo kehitysmahdollisuudet loppuvat. Kun menin saamani puhelun aikana mainitsemaan talousongelman, oli vastaus että ymmärrämme, mutta ei cadettien kustannuksella. No kenen sitten, talkootyötä tekevien jäsentemmekö? En ole kertakaan kokenut, että kilpailun järjestäminen on rahastusta, ei varsinkaan cadettien kohdalla. En myöskään ole ikinä saanut sellaista palautetta osallistujilta, kiitosta heiltä kylläkin. Jo AKKlle toimitetussa kilpailukutsussa oli cadet osallistumismaksu 40€, ekomaksu 25 ja koko viiikonlopun majoitus 25€. Ryöstöäkö? Nyt joudumme tarkastelemaan nuo maksut uudelleen, mikäli kilpailu järjestetään.
Kilpailua varten olemme tilanneet erikoispalkinnot, varmasti yhdet hienoimmista, mitä on kilpailuissa Suomessa jaettu. AKKlta ei löytynyt mitään lippuja tai vastaavia SJM sarjaan. Tilasimme kustannuksellamme myös ne ja muuta rekvisiittaa, jotta tunnelma kisassa olisi parempi. Halusimme todella jälleen järjestää yhden kesän parhaista kartingtapahtumista.
Kun nyt avaudutaan, niin avaudutaan kunnolla. Pirkanmaan karting ehdotti jo talvella 2016 AKK:lle valtakunnallisen cadet-leirin järjestämistä. Tämä leiri mainittiin, kun suuri ja mahtava Flying Finn 100 kampanja julkistettiin. Silloin vastaus oli, että toteutetaan, mutta vuonna 2017, kun on Suomi100 teema ja Alähärmässäkin Flying Finn 100 EM-kisat. Uusimme ehdotuksen talvella 2017. Ehdotimme toimintamalliksi, että leirillä jaetaan myös seuroille FF100 autot ja autoja saava seura nimeää yhden kouluttajan leirille. Eli AKKn kouluttajat olisivat kouluttaneet seurahenkilöitä, jotka puolestaan olisivat toimineet leirin kouluttajina. Näin koulutustietoa olisi autojen lisäksi saati jalkautettua seuratoimintaan. Vastaus oli myönteinen ja hommasta luvattiin ottaa koppi. No lopputulosta ei tarvinne kirjoittaa… Onneksi siis AKKssa ajatellaan cadet-kuskien parasta...
Toimin nyt neljättä vuotta Pirkanmaan karting ry:n puheenjohtajana. On ollut hienoa jatkaa edeltäjieni hyvin pohjustamaa tietä yhdessä poikkeuksellisen monen seura-aktiivin kanssa. Näiden neljän vuoden aikana ei seuraan ole kertaakaan oltu yhteydessä AKK:n toimiston, tai lajiryhmän toimesta. Vastattu kyllä on, mutta toiseen suuntaan aktiivisuutta ei ikinä ole ollut. Ketään ei ole kiinnostanut, mitä seurassa tehdään, kun harrastajien määrä jatkaa kasvuaan vuosittain, ja rata-aluettakin pystytään kehittämään. Saati että joku olisi osoittanut seuralle jonkinasteista kiitosta lajin eteen tehdystä työstä. Tänään tuo yhteydenotto tuli, no olisivat saaneet olla hiljaa nytkin…
Olen esitellyt seuran budjetin syyskokoukselle perustuen oletettuihin tuloihin. Näiden perusteella määrittelimme myös investoinnit kuluvalle vuodelle. Nyt tulopuoli pettää usealla tuhannella, mutta kulut säilyvät. Joudun nyt kutsumaan seuramme hallituksen koolle, onko seura näillä ehdoilla edelleen kiinnostunut järjestämään kilpailun, jonka kustannuksista jäsenemme nyt joutuvat ison osan maksamaan. Pidämme kokouksen heti alkuviikosta ja informoimme asiasta. Mainittakoon, että kisan tekemiseen tarvitaan noin 40 henkeä, tuon lisäksi pitää jäsentemme nyt siis maksaa, että saamme järjestää kisan.
Pirkanmaan Kartingin puolesta pahoittelen asiasta syntyvää epätietoisuutta ja ennen kaikkea sitä mielipahaa, jota tämä AKKn päätös synnyttää alueemme cadet kuljettajissa. Kuljettajissa, joille kisa olisi ollut yksi kesän kohokohdista.
Pyrimme löytämään asiaan kaikille sopivan ratkaisun. Palataan asiaan alkuviikosta.
Tsemppiä myös Töysän ja Vihdin kisajärjestäjille ja alueenne cadet-kuskeille. Ei muuta kuin sieltäkin matkustelemaan sarjakisoihin, kun omiin ei pääse