Kirjoittaja Aihe: Auton pikasäätöohje  (Luettu 174054 kertaa)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #30 : 10.05.2009 14:00 »
Onko rungon nostolla (ts. olka- ja taka-akseleiden laskulla) samat vaikutukset kuin penkin nostamisella? Molemmathan nostaa painopistettä, mutta tuoko koko rungon nostaminen oheisvaikutuksia?

Entäpä jos nostetaan vain etu- tai takapäätä, painopistehän vähän ko. päässä nousee, mutta onko tuolla muita oheisvaikutuksia (teoriassahan se ainakin myös vähän siirtää painoa pitkittäissunnassa, mutta todella vähän..)?
« Viimeksi muokattu: 10.05.2009 16:44 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #31 : 10.05.2009 21:23 »

Jep. Etu / takapään korkeudella voidaan vaikuttaa siihen akseliin jota säädetään. Rungon kapea kohta tankin kohdalla on erottamassa akseleiden säätöjä
toisistaan. (ei se ihan sarana ole, joten ...)
Yksi ahaa elämyksiä herättävä temppu on nostaa kartti pöydälle siten että eturenkaat ovat irti pöydän pinnasta noin sentin.
Mene kartin eteen ja katso eturenkaiden välimatkaa pöydän pinnasta kun käännät rattia puolelta toiselle.
Levennä tai kavenna etupäätä ja tee sama uudestaan.   :o


Homman Pitää Olla Hauskaa

jlaitila

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #32 : 27.05.2009 23:33 »
Hieno kirjoitus näin seniori aloittelijan näkökulmastakin. Mistähän löytäisi Maranello Rs7 2006 rungon painopisteen näin aluksi? google ei auta tai sitten en vain osaa..

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #33 : 30.05.2009 09:45 »
jlaitila, kannattanee käyttää sitä perinteistä nyrkkisääntöä 60% takana, 40% edessä (tai 57/43 jos haluaa lähteä hienostelemaan). Etenkin alkuvaiheessa toimii varmasti rungolle kuin rungolle.  Tuosta parin prosentin tärkeydestä voidaan olla montaa mieltä. Jos kokeilet autoa vaakojen päällä kuski kyydissä ja kuski esim nojaa päätään vähän eteenpäin, painojakauma muuttuu samantien.  Aloitteleva kuski yleensä heiluu autossa kohtuullisen paljon etenkin mutkien aikana :)

Sivusuunnassa jakauma kannattaa yrittää saada mahollisimman lähelle 50-50, mutta ei siitäkään kannata hirveätä stressiä ottaa.  Tyypillisesti kone on toisella puolella ja sen takia penkki ei rungossa tule ihan keskelle, joten painojakauma sivusuunnassa menee automaattisesti aika lähelle tuota.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #34 : 18.08.2009 08:49 »
Surffaillessa tuli tällainen Sniperin sivuilla julkaistu artikkeli:
http://www.sniper.com.au/kartoztech1.htm

Seuraava kohta aiheuttaa hämmennystä:
Lainaus
CAM ADJUSTERS:

On male stub axles, where the bearings are carried in the stub axle and the cam adjustment is on the chassis, the adjustment must be considered only as a two position caster adjustment. The cam works only in the full forward and full rearward positions, ie more or less caster. Using this cam to adjust camber should only be used in the most drastic situation, such as emergency crash damage. A concentric bush is available to give a caster position between the two adjustments, and special cams can be made to give a change in camber whilst retaining the desirable caster setting. Unlike the female stub adjustment, this one is not infinitely adjustable between two points. Incremental adjustments to this cam will result in differences in caster across the chassis, a very unacceptable situation. Apart from making the behavior of the chassis different in left and right hand turns, it will cause the kart to drift towards the side with the least caster in a straight line. The resultant steering correction will upset the camber angles, the tracking and weight jacking. The tyre scrub will make it slow on the straight and the differing caster angles will make it slow in some if not all corners. Not how the serious racer goes about winning races.
Yritetäänkö tässä nyt oikeasti sanoa, ettei camberia tulisi yrittääkään säätää, vai ymmärsinkö koko kohdan ihan väärin?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #35 : 18.08.2009 22:36 »
Moi,
En tiedä miltä vuosikymmeneltä tuo on, mutta tuo pitää paikkansa jos sinulla on epäkeskopala vain ylä tai alapuolella. Uusissa on sekä ylä että alapuolella epäkeskot, jolloin voit säätää kamberin ja kasterin riippumatta toisistaan. KPI muuttuu jonkun verran, mutta sen vaikutus on minimaalinen.
Kasterkulman säätö muuttaa akseliväliä, jolloin auto vetää sille puolelle jossa akseliväli on pienempi. Kun lisäät kasteria yläpuolisella epäkeskopalalla,  niin sillä puolelle akseliväli pienenee, jolloin auto vetää sille puolelle. Jos epäkeskopala on alapuolella, niin tapahtuu päinvastoin. Tätä sivulle vetämistä joudut korjaamaan ohjauksella, jolloin syntyy sivuttaista kitkaa ja vauhti pienenee, kuinka paljon en tiedä.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #36 : 26.03.2011 09:26 »
Nostellaas tämä takas ylös ettei se huku bittiavaruuteen.. Hyviä vinkkejä ja apuja löytyy.
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

Kowa

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #37 : 18.04.2011 23:50 »
Hyvät vinkit. kiitos aloittajalle!

Ramon

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #38 : 25.05.2011 11:50 »
Voisiko paikalliset gurut vähän selventää mistä tietään että takasisärenkaan nousemisen kanssa on ongelma? Jos esimerkiksi takarengas ei nouse tarpeeksi niin tuppaako auto silloin puskemaan vai luistattamaan perää? (kuiva rata)

Entä mitä aiheuttaa liiallinen nousu?


saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #39 : 26.05.2011 09:34 »
Sisä takarenkaan nosto auttaa autoa kääntymään. Kartissa kun on lukkoperä ja kaikki renkaat maassa tahtoo puskea. Huomaat kun työntelet autoa niin on aika jäykkä käsitellä. Mutta kun laittaa ratin linkkuun ja painaa molemmat etupyörät maahan nousee sisempi takarengas ilmaan niin johan kääntyy. Noston määrää riippuu casterista (olkatapin takakallistumasta), ts kuinka paljon etupyörä painuu alas ääriasennossa. Mutkassa renkaan ei tarvitse nousta kuin hieman käännöksen alkuvaiheessa, kunhan se keventää ja pääsee pyörimään hieman tyhjää.
Tuon casterin lisäksi nostoon vaikuttaa mm. rungon jäykkyys, raideväli, pito, kuskin painonsiirto jne.
Jos rengas nousee liikaa (5-10 cm), tulee se rajusti myös alas -> auto alkaa puskea kesken käännöksen, tarvitaan uusi ohjausliike ja ajaminen on rauhatonta.
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #40 : 14.09.2011 21:51 »
Kuinka auton keulan korkeuden säätö vaikuttaa aikuisharrastajalla? Entä alipainoisella juniorilla? Tässä nyt muutaman päivän lukenut kaikenmaailman ohjeita niin aivopierun vaara on tullut jo ylitettyä...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #41 : 15.09.2011 00:29 »
Moi,
Runko ei tiedä onko kuljettaja aikuisharrastaja vai juniori, säätö vaikuttaa samalla tavalla.
Aikuisharrastajan pitää olla tarkkana korkeuden kanssa, ettei korkeus yllätä kun astuu pois autosta  ;D

Aina kun nostaa runkoa ylöspäin, niin pito lisääntyy. Pidon kannalta, painopiste on tavallaan varren päässä, kun nostat runkoa ylöspäin varsi kasvaa, jolloin painopiste siirtyy aikaisemmassa vaiheessa ja suhteessa suuremmalla voimalla ulkokaarteen renkaille. Vaikutus on sama kuin tarraat rautakangesta ylempää kiinni ja käytät samaa voimaa, nostettava kivi nousee helpommin, mutta tukipisteeseen (pyörä), kohdistuu suurempi voima alaspäin (=pito).
 Eli tällä voit säätää missä vaiheessa mutkaan tulee purenta, mutkaan ajettaessa, ensin aliohjaa, ja sitten kun purentaa on riittävästi, niin auto kääntyy herkästi. Etupään korkeudella ja painolla, säädetään missä vaiheessa mutkan sisäänmenossa purenta tulee.
Vipuvarren takia pieni kuljettaja nostetaan ylöspäin ja aikuisharrastajalla  on kassit asfaltissa (koska niillä ei enää tee mitään ;D).
Iso kuski lisää painoa renkaisiin, joka lisää pitoa, mutta höyhen ei paina renkaita asfalttiin, jolloin sille pitää saada vipuvartta lisää.

Painopisteen nostamisella on toinenkin vaikutus. Jos painopiste alhaalla, auto on vakaa, samalla tavalla kuin ylätaso lentokone. Jos painopiste on ylhäällä, on tilanne labiili, vastaa alatasokonetta. Alhaisella painopisteellä on helppo ja mukava  ajaa vakauden takia, mutta se ei ole nopea, koska mutkissa se menee pienessä huomaamattomassa  luisussa koko ajan ja luisu  on  yhtä kuin vauhtia pois. Korkeudella ja leveydellä pitää säätää auto sellaiseksi että se ei pompi, mutta ei myöskään luista liikaa.
Kuten Aki R. mulle on opettanut, mukava ajettava ei ole nopea.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #42 : 15.09.2011 10:17 »
Täältä löytyy kohtuullisen hyvä säätöopas (Arrow Kart), toiminee kaikenmerkkisten runkojen kanssa.

http://www.karting1.co.uk/Arrow-Kart-set-up-guide.htm


Mitäs mieltä muuten olette alumiini- vs magnesiumvanteiden käytöstä (tai niiden sekoittamisesta esim. etu alumiini ja taka magnesium)? Yllä olevassa manuaalissa kerrotaan alumiinivanteiden tuottavan jäykempänä paremman pidon varsinkin kylmällä. Ainakin alumiiniset painavat yleensä huomattavasti enemmän. Magnesiumin tiheys on n. 65 %, alumiinistä, eli se ei vielä selitä yksinään painoeroa, joka voi olla jopa puolet. Magnesiumin kimmomoduuli on 45 GPa ja alumiinin 70 GPa, eli alumiini ei taivu läheskään niin paljon kuin magnesium samalla voimalla (teräksellä 210 000 GPa). Esimerkki. magnesium kappale, jota painetaan jollain voimalla taipuu vaikkapa 1 mm, niin vastaava alumiininen taipuu vain 0,65 mm ja teräksinen 0,2 mm

Mitä sitten tulee vanteiden lämpeämiseen, niin magnesiumin ominaislämpökapasiteetti on 1,023 kJ/kg C ja alumiinin 0,897 kJ/kg C (ominaislämpökapasiteetti tarkoittaa sitä, että paljon energiaa tarvitaan lämmittämään 1 kg materiaalia yhden asteen verran). Niissä on pieni ero, mutta taitaa tässä tapauksessa vaikuttaa enemmän vanteen massa. Eli magnesiumvanne lämpeää nopeammin, jos painoeroa huomattavasti alumiiniseen. Jos vanteet samanpainoiset, niin alumiininen lämpeää nopeammin.

Lisäksi kukaan ei tiedä minkälaisia seoksia vanteissa käytetään, eli magnesiumvanteissa voi olla huomattava osa alumiiniä.

Onko joku suorittanut oikein käytännön testejä eri vanteilla?



« Viimeksi muokattu: 15.09.2011 10:31 kirjoittanut Husse »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #43 : 15.09.2011 15:54 »
Täältä löytyy kohtuullisen hyvä säätöopas (Arrow Kart), toiminee kaikenmerkkisten runkojen kanssa.

http://www.karting1.co.uk/Arrow-Kart-set-up-guide.htm


Mitäs mieltä muuten olette alumiini- vs magnesiumvanteiden käytöstä (tai niiden sekoittamisesta esim. etu alumiini ja taka magnesium)? Yllä olevassa manuaalissa kerrotaan alumiinivanteiden tuottavan jäykempänä paremman pidon varsinkin kylmällä. Ainakin alumiiniset painavat yleensä huomattavasti enemmän. Magnesiumin tiheys on n. 65 %, alumiinistä, eli se ei vielä selitä yksinään painoeroa, joka voi olla jopa puolet. Magnesiumin kimmomoduuli on 45 GPa ja alumiinin 70 GPa, eli alumiini ei taivu läheskään niin paljon kuin magnesium samalla voimalla (teräksellä 210 000 GPa). Esimerkki. magnesium kappale, jota painetaan jollain voimalla taipuu vaikkapa 1 mm, niin vastaava alumiininen taipuu vain 0,65 mm ja teräksinen 0,2 mm

Mitä sitten tulee vanteiden lämpeämiseen, niin magnesiumin ominaislämpökapasiteetti on 1,023 kJ/kg C ja alumiinin 0,897 kJ/kg C (ominaislämpökapasiteetti tarkoittaa sitä, että paljon energiaa tarvitaan lämmittämään 1 kg materiaalia yhden asteen verran). Niissä on pieni ero, mutta taitaa tässä tapauksessa vaikuttaa enemmän vanteen massa. Eli magnesiumvanne lämpeää nopeammin, jos painoeroa huomattavasti alumiiniseen. Jos vanteet samanpainoiset, niin alumiininen lämpeää nopeammin.

Lisäksi kukaan ei tiedä minkälaisia seoksia vanteissa käytetään, eli magnesiumvanteissa voi olla huomattava osa alumiiniä.

Onko joku suorittanut oikein käytännön testejä eri vanteilla?
Varmaan on suorittanut. Epäilen vaan, että eroja on liian vähän jotta niitä voi käytännössä huomata ja jos jotain todellista löytyykin, johtuu se vanteen mallista ennemmin kuin materiaalista.

Ensialkuun voisi joku osaava tarkastella, paljonko teoriassa vanteessa voi noin suunnilleen olla muodonmuutoksia. Hanurituntumalta puhuttaneen niin pienistä luvuista (kymppejä ai satkuja?), ettei vaikuta ohjaukseen - kirjaimellisesti. Muuten varmaan vanteita väsyisi ja särkyisi, mutta en ole moisesta koskaan kuullut - jos ei sitten ajeta kanttariin.

Kineettistä enrgiaa vanteeseen varastoituu vanteen painolla/halkaisijalla/kierrosluvulla niin vähän, ettei kiihtyvyyseroista siitä kannata edes puhua.

Lämpenemiseen vaikuttanee niin varmasti pajon enemmän vanteen tilavuus ja massa kuin erot lämmön luovutuskyvyssä, johtavuudessa tai kapasiteetissa. Termodynamiikka menee ohi oman osaamisalueen niin että viuhuu, mutta tässäkin luottaisin enemmän teoreettiseen laskelmaan kuin radalla hankittuun mutu-tuntumaan.

“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #44 : 15.09.2011 17:24 »
ihan sitten uteliaisuuttani kyselen ;D
onko parempi, että renkaassa on paljon ilmaa 1,5l, vai vähän ilmaa 1,0l, jos paineet on samat esim 0,9bar
.

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #45 : 15.09.2011 17:54 »
Vanteiden taipumista voisi kyllä laskea, mutta se vaatisi vanteiden mallintamista CAD-ohjelmaan ja siitä sitten lujuuslaskentaohjelmaan. Karting-vanteiden taipumisesta en tiedä, mutta olen nähnyt videon jossa
testataan koppiauton BBS-kilpavanteiden taipumista eri sivuttaisvoimilla. Voin sanoa, että oli aika hurjan näköistä. Vanteet taipuivat sivusuunnassa ällistyttävän paljon (useita senttejä). Kuitenkin BBS:n vanteita pidetään parhaimpina mitä rahalla saa. Tuli kyllä mieleen, ettei ne kevyimmät vanteet ole aina parhaat kilpatouhussa.


awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #46 : 15.09.2011 18:05 »
ihan sitten uteliaisuuttani kyselen ;D
onko parempi, että renkaassa on paljon ilmaa 1,5l, vai vähän ilmaa 1,0l, jos paineet on samat esim 0,9bar
Ilmatilavuus EI vaikuta rengaspaineeseen lämpötilan noustessa. Jos ilma lämpenee asteen, on paineen muutos sama on tilavuudesta riippumatta.
Ilmatilavuus EI vaikuta renkaan lopulliseen lämpötilaan ainakaan merkittävästi kun asiaa vähän miettii. Rengashan jäähtyy pääosin pintansa kautta - vai onko monasti vanne polttanut kättä?

Pienempi ilmamäärä saattaapi hyvinkin lämmetä vähän nopeammin, jolloin paineen nousu olisi nopeampaa. Paljonko? Kohtuullisen vähän, ehkä ero on havaittavissa?
Pienempi ilmamäärä myös joustaa vähemmän, jolloin rengas voi tuntua vähän kovemmalta. Paljonko? Aikas vähän luulenpa, mutta pienistähän se on kiinni kuten tuon lämpenemisenkin kanssa.

Vanteiden taipumista voisi kyllä laskea, mutta se vaatisi vanteiden mallintamista CAD-ohjelmaan ja siitä sitten lujuuslaskentaohjelmaan.
Olisihan mulla tuohon välineet ja varmaan riittävän hyvän takavannemallin teinkin jo samoin tein. Painoa tuli 464g alumiinisena, onko kohdillaan? Lujuuslaskentaosaaminen on vähän heikompaa, mutta täytyy sitä varmaan duunissa katsoa mitä ulos putkahtaa, kotona ei ole riitävää lisenssiä.

« Viimeksi muokattu: 15.09.2011 18:57 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #47 : 15.09.2011 19:34 »
Rengashan jäähtyy pääosin pintansa kautta - vai onko monasti vanne polttanut kättä?

Taitaa olla ihan toisin päin eli rengas nimenomaan lämpenee pintansa kautta. Se osa kitkapinnassa syntyvästä lämmöstä mikä ei siirry eteenpän sitten nostaa sen renkaan pinnan lämpötilaa. Periaatteessa lämpöä siirtyy (johtumalla ja säteilemällä) sisällä olevaan ilmaan ja vanteeseen. Se miksi vanne ei ole kuuma johtuu siitä, että alumiini (tai magnesium) johtaa ja säteilee hyvin lämpöä eli tietty teho siirtyy pienellä lämpötilaerolla.
eksyvä ei tietä kysy

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #48 : 16.09.2011 08:59 »

Ilmatilavuus EI vaikuta rengaspaineeseen lämpötilan noustessa. Jos ilma lämpenee asteen, on paineen muutos sama on tilavuudesta riippumatta.
Ilmatilavuus EI vaikuta renkaan lopulliseen lämpötilaan ainakaan merkittävästi kun asiaa vähän miettii. Rengashan jäähtyy pääosin pintansa kautta - vai onko monasti vanne polttanut kättä?

Pienempi ilmamäärä saattaapi hyvinkin lämmetä vähän nopeammin, jolloin paineen nousu olisi nopeampaa. Paljonko? Kohtuullisen vähän, ehkä ero on havaittavissa?
Pienempi ilmamäärä myös joustaa vähemmän, jolloin rengas voi tuntua vähän kovemmalta. Paljonko? Aikas vähän luulenpa, mutta pienistähän se on kiinni kuten tuon lämpenemisenkin kanssa.

Vanteiden taipumista voisi kyllä laskea, mutta se vaatisi vanteiden mallintamista CAD-ohjelmaan ja siitä sitten lujuuslaskentaohjelmaan.
Olisihan mulla tuohon välineet ja varmaan riittävän hyvän takavannemallin teinkin jo samoin tein. Painoa tuli 464g alumiinisena, onko kohdillaan? Lujuuslaskentaosaaminen on vähän heikompaa, mutta täytyy sitä varmaan duunissa katsoa mitä ulos putkahtaa, kotona ei ole riitävää lisenssiä.




Yksi asia mikä vaikuttaa epätoivottuun/hallitsemattomaan paineen nousuun on ilmankosteus (siksi monesti kilpatouhussa käytetään typpeä tai kuivattua ilmaa joka ajaa ihan saman asian typpi, kuivattua ilmaa käytetään jopa F1:ssä logistisista syistä). Voisi päätellä, että mitä enemmän ilmatilaa, niin sitä enemmän kosteutta. Huonoimmassa tapauksessa paineilma voi sisältää 5% vettä, mikä oikeasti alkaa vaikuttamaan renkaan toimintaan.

Vannemalli näyttää ihan hyvältä, ei muuta laskemaan taipumisia.

 

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #49 : 16.09.2011 09:36 »
Onko joku suorittanut oikein käytännön testejä eri vanteilla?

Kyselit kokemuksia?

Olemme tämän kesän aikana ajaneet saman valmistajan "normaali" vanteella sekä ns "Low Volume" -vanteella
http://shop.teamlaine.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=1_410&products_id=1065
Luokkana Rotax Max, renkaana siis Mojo D2.
Pyrkimyksenä on ollut juuri estää tuo renkaan liian iso paineennousu ja renkaan lämpeäminen, varsinkin kun kuskilla on aika "räppäävä" ajotyyli.

Kokemuksista ja hyödyistä on kuitenkin vaikea sanoa, kuskin mukaan eroa ei oikeastaan tunne ajaessa.
Erityisesti ollaan pyritty käyttämään kesän helteissä ja radalla jossa ei ole paljon kanttareiden ylityksiä tai pomppuja (uskoen, että enemmän ilmaa silsältävä rauhoittaa paremmin kanttareen ylityksen jälkeen).

Melkein voisi sanoa, että jos jotain vaikutusta on ollut, se on näkynyt paremmin kun keli on ollut viileämpi tai radoilla, joissa ajetaan muutenkin pienillä ilmanpaineilla (kuten Pori).

Johtopäätöksenä voisi sanoa, että että vanteen muodolla, valmistajalla tai vanteen vahvuudella (mm. magnesiumin määrä) ei ole merkitystä, isompia eroja saa vaikkapa rungon tai kaasuttimien säädöistä, puhumattakaan kuskista.






awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #50 : 16.09.2011 09:44 »
https://picasaweb.google.com/112921732042956926094/Kartingforum?authkey=Gv1sRgCPP_wLbBnsK6yAE#5652843736125924594

Siinäpä jonkinlainen laskelma. Tuossa on fixattu vanteen päät paikoilleen mistä rengaskin vannetta painaa. Sitten kohdistettu navan kiinnityskohtaan 3200N / ~320kg voima yläviistosta.

Noilla parametreilla tulee alle 0.02mm taipuma. Vähän lisäsin ainetta tuohon pahiten taipuvaan kohtaan, vanteen painoksi tuli puoli kiloa. Jos tuota ryhtyisi optimoimaan, niin varmaan saisi 150-200g pois ja taipuma pysyisi samana.

edit: pitihän se kokeilla. 350g ja 0.022mm taipuma.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011 10:15 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #51 : 16.09.2011 10:11 »
https://picasaweb.google.com/112921732042956926094/Kartingforum?authkey=Gv1sRgCPP_wLbBnsK6yAE#5652843736125924594

Siinäpä jonkinlainen laskelma. Tuossa on fixattu vanteen päät paikoilleen mistä rengaskin vannetta painaa. Sitten kohdistettu navan kiinnityskohtaan 3200N / ~320kg voima yläviistosta.

Noilla parametreilla tulee alle 0.02mm taipuma. Vähän lisäsin ainetta tuohon pahiten taipuvaan kohtaan, vanteen painoksi tuli puoli kiloa. Jos tuota ryhtyisi optimoimaan, niin varmaan saisi 150-200g pois ja taipuma pysyisi samana.

Mietin vaan, että pitäisikö navan ja vanteen kiinnitys kohta fixata ja laittaa voimat renkaan kiinnityskohtiin? Silloin tulisi ainakin momenttiä varsinkin vanteen ulkoreunalta. Periaatteessa vanteeseen vaikuttaa ajotilanteessa pyörän dynaaminen massa (eli paino on siirtynyt mutkissa ulkorenkaan puolelle), sekä sivuttaisvoima jonka rengas kehittää vaikkapa 1,8 g:n voimalla (ihan hatusta heitetty). Vaikka kyllä sun laskutavalla kai tulee momenttia ihan yhtälailla?

Alkaa olemaan keskustelu kunnon "insinööripornoa" pikkuhiljaa!

"edit" Vielä taipumisesta, eli jos navan kiinnityskohta taipuu 0,02 mm, niin paljon se tekee taipumaa vanteen ulkoreunalla?
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011 10:25 kirjoittanut Husse »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #52 : 16.09.2011 13:24 »
Kertaluokkaa viisinkertainen on reunan liike.

Tuossa on 400g:n jo aika pitkälle optimoitu versio ja sama newtonmäärä reunoihin kohdistettuna. Puolta jäykempi ja sata grammaa kevyempi.
Vääntymä 0.12mm reunasta mitattuna
Rasituspisteet
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011 17:42 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #53 : 17.09.2011 22:08 »
Moi,
Vanne pitää olla niin jäykkä kuin mahdollista, jousto ja säätö tehdään akselin kovuudella.
Suurin osa lämpenemisestä  tapahtuu renkan kosketuksesta asfaltiin, eli käytännössä rengas lämmittää asfalttia koko ajan.
Kuumin pinta renkaasta katoaa renkaaan kulumisella, eli  kumin tarttumalla /hiertymällä asfaltiin.
Alumiinvanteen massa kerää lämpöä, joka hidastaa renkaan jäähtymistä, joka on sateella hyvä.
Vanteen massalla voidaan vähentää renkaan inerttia huomattavasti, joka vaikuttaa kiihtyvyyteen, sama koskee myös akselia, napoja, jarrulevyä, ratasta jne.
Eli vanteen  pitää olla  jäykkä mutta niin kevyt kuin mahdollista.
Rengas lämpenee kosketuskohdasta  asfalttiin, koko loppukierroksen ajan  se jäähtyy pintansa kautta ja  viima vaikuttaa tähän huomattavasti. Lämpö siirtyy pikkuhiljaa vanteeseen.
Esim ponttooni vähentää viimaa, jolloin kannattaa tehdä reijät ponttooniin, jotta rengas jäähtyy jos on renkaan ylilämpenemisongelmia.
Tätä asiaa ponttonien valmistajat eivät ole miettineet kun pitää tehdä upeet kupeet noihin vehkeisiin.

Vanteen jäykkyydellä suhteessa renkaan sortamiseen, on merkityksetön. Vanne vääntyy vaikka 1mm, niin rengas sortaa noin 2-3cm.
Tämän takia vanteita ei ole käsitelty säätöohjeessa  ;)



Että silleen.

/Korjattu yksi sana  ;)
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011 23:20 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #54 : 20.09.2011 00:09 »
Vanteiden suurimmat erot ei tosiaan tule vanteen joustosta vaan lämmönjohtavuudesta, offsetistä ja tilavuudesta. Offset vaikuttaa akselin jäykkyyteen jos aina säädetään auto samalle leveydelle. Vanteen jäykkyys ja sen kiinnitystapa napaan vaikuttaa kyllä, mutta silloin pitää olla jonkin verran grippiä muutenkin. 6-pulttinen napa on hyväksi havaittu KV-luokissa jopa sokkotestillä  ;D

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #55 : 15.01.2012 11:42 »
Onkos tuohon ekaan postaukseen korjattu huomioituja virheitä vai onko se ollut alunperinkin oikeassa ja se ei kaipaa korjausta?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #56 : 18.04.2012 12:01 »
Semiteoreettista tekstiä samaan asiaan http://www.phnet.fi/public/opinnet/Karting%20ajo-omin.pdf

Tästä yksi oppi, jonka tuli napattua oli
"Vanteiden leveys vaikuttaa suoraan sortokulmaan. Jos auto on yliohjautuva, kavenna etuvannetta ja/tai levennä takavannetta. Jos taas aliohjautuva, levennä etuvannetta ja/tai kavenna takavannetta."
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012 15:35 kirjoittanut vtuonone »

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #57 : 20.05.2012 13:37 »
Jotain säätövinkkiä millä sais tiukat mutkayhdistelmät osumaan kohdalleen? Nopeissa mutkissa auto toimii hyvin ja saan edelläajavaa kiinni, mutta sitten noissa hitaammissa tulee hieman takkiin. Ratana töysä. Auttaisiko jos raidetangot laittaa lähemmäs ohjausputkea? Mitenkäs onko merkitystä jos etupyörien ulkoreunaan muodostuu ''nauha''. Oman järjen mukaa silloin ei olisi koko renkaan pinta käytössä mutkissa?

markoccr

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #58 : 23.05.2012 19:24 »
Jos tarkotat niitä viimesiä mutkia niin niissä pitää ajolinja osua aikalailla kohilleen. Tosin mulla tulee viimenen mutka aina "syliin" ja sitä myötä jää jalkoihin kun lähdetään pääsuoralle. :-\

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #59 : 10.06.2012 15:25 »
Tuohon kohtaan auto pomppii mutkissa.

Jos pomppii vain toiselle puolelle, niin silloin kannattaa laittaa vain ko puolen jäykkäri kiinni esim. vasen takapyörä pomputtaa, niin lisää vasemman puolen jäykkärin penkkiin.


 

Team Laine Verkkokauppa