Kartingkeskustelu > Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha

Raket renkaat

<< < (2/6) > >>

vaari:
Ei kilpailuihin voi hyväksyä rengastyyppiä, joiden valmistuserissä on yli 0,5 sek kierrosaikaerot. Näin oli ainakin Mini 60 sarjassa kaudella 2018. Muutos on "pakollinen".  Ellei vaihdettaisi, pitäisi  kisat muuttaa vain kivoiksi kimpassa ajeluiksi ilman ajanottoa ja tulosluetteloa.

Tony60:
Hyvä että saadaan keskustelua aikaan.

Ymmärtääkseni ainoa ongelma on ollut valmistuerien epätasaisuus pidon suhteen, eikä varsinaisesti itse renkaan pito.

Vegan sivulta poimittuna seoksen kovuutta kuvaava IRHD eri renkaille:

Cadetti 69 +/-5
Mini 60 +/-5
New Cadetti 52 +/-5

Jos lähdetään oletuksesta, etteivät speksit ole vuosien saatossa muuttuneet, niin Cadetin seos IRHD 64 voisi olla esimerkiksi rengas erä 306xxxx (siis ilman V-kirjainta koodin alussa) ja seos IRHD 74 voisi olla V309xxxxx viime vuodelta.  Tämä IRHD kohdistus eri valmistueriin on siis puhdasta spekulointia, mutta tässä on ääritapaukset meidän kokemuksista näistä renkaista.  Cadettin valmistajan takaama vaihteluvälin haarukka on +/- 7%.  Mini-versiossa vaihteluväli on jo hieman suurempi +/- 8%.  New Cadettilla vaihteluväli nousee jo +/- 10%.  Teoreettisesti katsoen eri valmistuerien seoksilla on jopa suurempi mahdollisuus saada isoja eroja kytettäessä Vegan pehmeämpiä versioita.  Tämä ei käsittääkseni ollut tavoite. 

Toisaalta muutosta suunniteltaessa kannattaa ottaa myös taludelliset seikat huomioon.  Vega itse kuvaa Cadetti renkaita helppokäyttöiseksi, suorituskyvyn pitäviksi ja edullisiksi.  Kun Raketin renkaat edellisen kerran vaihdettiin Bridgestonesta Vegoihin, niin rengaskulut ilmeisestikin tuplaantuivat.  Me emme itse ajaneet Bridgestoneilla, mutta meille kerrotun mukaan renkaiden kestoikä kierroksissa putosi puoleen.  Mikäli nyt lähdettäisiin vielä pudottamaan renkaiden kestävyyttä, niin mikä olisi sopiva tavoite 250 kierrosta vai vielä alempi?  Eli renkaiden käyttöikä jäisi siihen yhteen kisaan riippuen vähän radan asfaltin karkeudesta.  Voi olla että New Cadetti on jo suunniteltu kestämään ainoastaan se yksi kisa tai sitten Euroopassa radat on sileämpiä ja siellä renkailla voisi ajaa vielä vähän treeniäkin kisa  jälkeen.  Suomen radoilla pitävä rengas karkealla asfaltilla kyllä sulaa helposti ja vaatii kuskilta ja vanhemmalta tarkkaavaisuutta. 

Mikä on muuttunut Bridgestone ajoilta?  Kymmenen vuotta sitten osallistujamäärät kisoissa oli kaskeasti laskien kaksikertaiset.  Tähän ajanjaksoon osuu tietysti moottorityypin vaihto ja taantuma.  Jostakin syystä harrastajamäärät eivät ole nousukaudellakaan nousseet.  Kun kiinnostuneiden kanssa tulee puheeksi lajin harrastaminen, niin kaikki pitävät lajia kalliina.  Eili mielikuva lajin kalleudesta estää nykyisin harrastajamäärien nousun.  Itse olen koittanut vakuttaa, ettei tämä lasten sarjoissa mitään äärettömän kallista ole ja suurin menoerä on rengaskulut.  En näkisi lajin säilymisen kannalta suotavaksi rengaskulujen kasvattamista.

 

 

isukki:
Pakko kysyä ajatteko te R95 luokkaa jota ratkaisu koskee?


Hyvä että rengas vaihtuu ja se taitaa olla aika yleinen mielipide.


Hienosti on otettu esiin kustannuksia, historiaa ja taulukoita, pisteet siitä.


Se renkaan hinta näyttelee kuitenkin murto-osaa kauden budjetista, mutta kaikesta ois toki hyvä säästää. Nyt et vaan ole ottanut huomioon renkaiden hankintahintoja? Mielestäni SL10 renkaan hintaa ei ole kerrottu vielä maahantuojan toimesta? Suurempien valmistuerien takia se saattaa olla jopa edullisempi.
Jos kestävä rengas maksaa 140€ ja kuluva 100€ niin saattaa se rengaskulujen ero jäädä aika marginaaliseksi. Kyllä ne kulut loppujenlopuksi tulevat ihan muualta kuin renkaiden hinnasta tai siitä meneekö niitä 10 sarjaa vai 8 sarjaa kesässä.

Tony60:
Ajamme Raket 95 luokkaa ja tulevana kautena lisäksi Microa.

Valmistajan sivuilta ei löytynyt SL10 seoksen kovuutta.  Kannatan kyllä ajatusta, että kaudella renkaat olisi syytä olla pidoltaan lähempänä toisiaan, mutta toivoisin siihen löytyvän muita keinoja kuin seoksen muuttamisen pehmeämmäksi.  Eikä tämä Vegan mukaan edes takaisi parannusta ja tilanne voisi mennä jopa huonommaksi.  Yhtenä keinona kisoissa käytettävien renkaisen tasoittamiseksi voisi olla esimerkiksi maahantuojan ostokriteerit kauden renkaista neuvoteltaessa.  Ostotilanteessa luulisi voivan rajata erien IRHD arvot lähemmäksi keskimääräistä, jolloin esimerkiksi rengaserän V309xxxx kaltaiset erät jäisivät pois.  Lisäksi keväällä toimituserä voisi olla sen verran iso, että se kattaisi koko kauden renkaat.  Taloudellisesti kuvio olisi raskaampi maahantuojalle, mutta kauden treeni- tai kansallisten kisarenkaat voisi myydä kilpailijoille huokuttelevammalla hinnalla keväällä, jolloin renkaita ei tarvitsisi varastoida niin paljoa maahantuojan toimesta.  Kaikkien etu olisi, että SJM:n kisoissa käytetyt renkaat olisivat tiedossa ja niihin olisi jo päässyt treeneissä hakemaan paineet kohdalleen.

Missään tapauksessa renkaiden pehmeneminen ei ole etu ajamisen opettelun suhteen.  Siinä tapauksessa kisat ratkaistaan lähes pelkästään moottoritehoilla ja ajotaidoilla ei enää olisi merkitystä, kun kaarteisiin voi mennä aina täysillä kun auto kuitenkin menee kuin kiskoilla.   

Kustannuksia arvioitaessa pitäisi huomioida koko lajin harrastajat, eikä pelkästään SJM-luokat.  Mikäli rengaskulut nuorilla Kadet- ja Micro kuskeilla alkaa lähentyä 50 c ajettua ratakierrosta kohti, niin on aivan varmaa että lajin aloittajat tulevat putoamaan nykyisestä.  Kun katsoo vuoden 2018 aluemestaruuskilpailijen kilpailijamääriä, niin olisin kartingliitossa todella huolissani ja välttäisin tekemästä päätöksiä jolla aloitus- ja kilpailukynnystä vielä tästä kasvatetaan.   

Tony60:
Nyt löytyi Googlelta kysymällä SL10, eli kyseessä on tuo aikaisemmin listaamani "Mini".

Kyseisellä renkaalla kovuuden vaihteluväli on toisaan suhteellisesti laajempi kuin Cadettilla.

Lisäksi kyseessä on on ilmeisemminkin enemmän isompien luokkien vastaavaa kumiseosta kuin nykyisessä Cadettissa.  Tästä seuraa, että SL10 renkaissa säilytysjalla ja olosuhteilla alkaa jo olla merkitystä verrattuna Cadettiin.  Tämän perusteella alkuperäinen suhteellisesti laajemman kovuusluokasta johtuvat pitoerot tulevat vielä kasvamaan säilytysolosuhteista riippuen.  Lisäksi renkaissa on riski, että kisapäivän jälkeen renkaiden parhaat pito-ominisuudet on jo käytetty vaikka niillä olisi ajettu vain yksi lähtö.  SJM:ssä tällä ei tietysti ole niin suurta merkitystä, mutta muutosta kaavailtiin myös kaikkiin pikkuluokkiin RaketJr, Micro ja Cadet.
Näiden luokkien renkaskulut kasvavat kaavaillulla päätöksellä merkittävästi.

Olisiko mahdollista, että rengasmuutos koskisi vain Mini-luokkaa vuonna 2019?  Tämä tietysti siinä tapauksessa, että kuskien enemmistö olisi muutoksen kannalla.  Ilmeisesti siellä puolella moottorit ovat vähemmän yksilöitä ja kilpailu sen puolesta tasaisempaa.  Tämä on omasta puolesta puhdas veikkaus, kun ei ole omaa kokemusta.   

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta