Kirjoittaja Aihe: Raket 95 kampiakselin välys  (Luettu 7472 kertaa)

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Raket 95 kampiakselin välys
« : 29.06.2019 19:27 »
Taas kyselen 95-raketista. Onko normaalia, että kampiakselin päittäisvälys on n. 1mm? Tämä, kun kokeilin liikuttaa vauhtipyörää sivusuunnassa. Entä sama kytkinkehän+hammaspyörän kanssa, välys 1-1,5mm?

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #1 : 29.06.2019 20:06 »
Liikutin vauhtipyörää siis kampiakselin pituussuunnassa, en toki sivusuunnassa...

paavojaelvis

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Kotirata: Kokemäki
  • Moottorimerkki: R120
  • Runkomerkki: GoldKart
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #2 : 30.06.2019 08:11 »
Kampiakselin päittäisvälyksen arvioinnissa silmä ja käsi huijaa.  Mittaa välys mittakellolla.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #3 : 30.06.2019 09:18 »
Kampiakselin päittäisvälyksen arvioinnissa silmä ja käsi huijaa.  Mittaa välys mittakellolla.

Ei ole mittakelloa tähän hätään, mutta akselin ääriulkoasennossa (rattaan puoli) vauhtipyörän ja rungon väliin mahtui naftisti 2.5mm kuuskoloavain. Kun työnsin vauhtipyörän sisään, väliin mahtui enää 1.5mm avain. Sanoisin, että välys on lähempänä 0.9mm kuin 0.8 mm. Kytkinkellon välys on tähän LISÄÄ vielä se 1.5mm. Eli yhteensä ratas liikkuu 2.5mm moottorin pitkittäissuunnassa.

Siis, kuinka paljon (tai vähän) välys pitäisi olla ja mitä voisi tehdä sen muuttamiseksi?
« Viimeksi muokattu: 30.06.2019 09:22 kirjoittanut ratia69 »

Timberman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Lentola
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #4 : 02.07.2019 14:22 »
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #5 : 02.07.2019 22:47 »
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)
« Viimeksi muokattu: 02.07.2019 23:09 kirjoittanut ratia69 »

paavojaelvis

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Kotirata: Kokemäki
  • Moottorimerkki: R120
  • Runkomerkki: GoldKart
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #6 : 02.07.2019 23:21 »
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)

Sylinterillä ei ole mitään tekemistä kampiakselin päittäisvälyksen kanssa.  Välys säädetään shimmilevyillä, jotka tulevat runkolaakerin ja laakeripesän väliin. Lohkon puolikkaiden välisen tiivisteen paksuuskin vaikuttaa asiaan. Itse olen shimmaillut uusiksi vasta kun välys ylittää 0,5 mm.

« Viimeksi muokattu: 02.07.2019 23:24 kirjoittanut paavojaelvis »

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #7 : 03.07.2019 07:11 »
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)

Sylinterillä ei ole mitään tekemistä kampiakselin päittäisvälyksen kanssa.  Välys säädetään shimmilevyillä, jotka tulevat runkolaakerin ja laakeripesän väliin. Lohkon puolikkaiden välisen tiivisteen paksuuskin vaikuttaa asiaan. Itse olen shimmaillut uusiksi vasta kun välys ylittää 0,5 mm.

Postauksen jälkeen tulin itsekin siihen tulokseen, että eihän sillä pitäisi olla mitään väliä kammen välykseen, vaikka sylinteri olisi kokonaan irti. Mutta kiitos tiedosta, jotenkin on sellainen kutina, että tässä välys on jäänyt kokonaan säätämättä.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 kampiakselin välys
« Vastaus #8 : 15.04.2020 17:24 »
Avasin alapään, vaihdoin laakerit, ja sovitellessani simmilevyjä, niin huomasin, että yhteenkään simmiin ei ollutkaan tarvetta. Mahtoikohan olla niin, että välys johtui kuluneista laakereista (siis päittäisvälys akselin suunnassa)?

Nyt ei ole "enää" muuta ongelmaa kuin puristuspaineiden puute. Ja se EI johdu männästä eikä sylinteristä. Kiinnitin sylinterin toiseen alapäähän, jonka kanssa pursituspaineet olivat 3 bar. Ei muuta kuin alapää uudestaan auki, uusi tiiviste ja tiivisteliimaa väliin ja uusi mittaus.

Joku tiesi kertoa, että kampiakselin päittäisvälys saa olla 0,10 - 0,15, jos ei akselin ole tarkoitus olla "uiva". Mulla oli nyt aika lailla 0 tai ehkä 0,05. Laitan vähän paksumman tiivisteen, että saa kiristää ruuvit huolellisesti. Nyt tiiviste on 0,25.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2020 17:27 kirjoittanut ratia69 »


 

Team Laine Verkkokauppa