Kartingkeskustelu > Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha

Raket 95 kampiakselin välys

<< < (2/2)

ratia69:

--- Lainaus käyttäjältä: Timberman - 02.07.2019 14:22 ---Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

--- Lainaus päättyy ---

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)

paavojaelvis:

--- Lainaus käyttäjältä: ratia69 - 02.07.2019 22:47 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Timberman - 02.07.2019 14:22 ---Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

--- Lainaus päättyy ---

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)

--- Lainaus päättyy ---

Sylinterillä ei ole mitään tekemistä kampiakselin päittäisvälyksen kanssa.  Välys säädetään shimmilevyillä, jotka tulevat runkolaakerin ja laakeripesän väliin. Lohkon puolikkaiden välisen tiivisteen paksuuskin vaikuttaa asiaan. Itse olen shimmaillut uusiksi vasta kun välys ylittää 0,5 mm.

ratia69:

--- Lainaus käyttäjältä: paavojaelvis - 02.07.2019 23:21 ---
--- Lainaus käyttäjältä: ratia69 - 02.07.2019 22:47 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Timberman - 02.07.2019 14:22 ---Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

--- Lainaus päättyy ---

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)

--- Lainaus päättyy ---

Sylinterillä ei ole mitään tekemistä kampiakselin päittäisvälyksen kanssa.  Välys säädetään shimmilevyillä, jotka tulevat runkolaakerin ja laakeripesän väliin. Lohkon puolikkaiden välisen tiivisteen paksuuskin vaikuttaa asiaan. Itse olen shimmaillut uusiksi vasta kun välys ylittää 0,5 mm.

--- Lainaus päättyy ---

Postauksen jälkeen tulin itsekin siihen tulokseen, että eihän sillä pitäisi olla mitään väliä kammen välykseen, vaikka sylinteri olisi kokonaan irti. Mutta kiitos tiedosta, jotenkin on sellainen kutina, että tässä välys on jäänyt kokonaan säätämättä.

ratia69:
Avasin alapään, vaihdoin laakerit, ja sovitellessani simmilevyjä, niin huomasin, että yhteenkään simmiin ei ollutkaan tarvetta. Mahtoikohan olla niin, että välys johtui kuluneista laakereista (siis päittäisvälys akselin suunnassa)?

Nyt ei ole "enää" muuta ongelmaa kuin puristuspaineiden puute. Ja se EI johdu männästä eikä sylinteristä. Kiinnitin sylinterin toiseen alapäähän, jonka kanssa pursituspaineet olivat 3 bar. Ei muuta kuin alapää uudestaan auki, uusi tiiviste ja tiivisteliimaa väliin ja uusi mittaus.

Joku tiesi kertoa, että kampiakselin päittäisvälys saa olla 0,10 - 0,15, jos ei akselin ole tarkoitus olla "uiva". Mulla oli nyt aika lailla 0 tai ehkä 0,05. Laitan vähän paksumman tiivisteen, että saa kiristää ruuvit huolellisesti. Nyt tiiviste on 0,25.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta