Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 506534 kertaa)

yammu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Moottorimerkki: Yamaha
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #870 : 21.09.2013 23:10 »
Mitenpäin se nyt menee kaasarissa, kun pyörittää ruuveja. Säätääkö ruuvi ilman vai polttoaineen määrää? Eli kun ruuvia kääntää kiinnipäin, meneekö seos rikkaammalle vai laihemmalle? Yammun walbro kaasarista kyselen, mutta kai se on sama periaate kaikissa?

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #871 : 22.09.2013 08:51 »
Polttoaineen määrää Walbron seosruuvi käsittääkseni säätää. Kun ruuvia sulkee, polttoainetta tulee venturille vähemmän ja kun avaa niin enemmän.

Luistikaarareissa (Esim Rotaxin Dell'Orto) on myös lisäksi erillinen ilmaruuvi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

yammu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Moottorimerkki: Yamaha
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #872 : 22.09.2013 15:05 »
Polttoaineen määrää Walbron seosruuvi käsittääkseni säätää. Kun ruuvia sulkee, polttoainetta tulee venturille vähemmän ja kun avaa niin enemmän.

Luistikaarareissa (Esim Rotaxin Dell'Orto) on myös lisäksi erillinen ilmaruuvi.

Eli walbrossa olevat ruuvit H ja L säätävät polttoaineen määrää? Olisi hyvä tietää nämä perusjutut enennkuin hajotan ton auton väärillä säädöillä, vaikka pahasti näyttää kelien olevan jo ohi tältä syksyltä.  :)

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #873 : 17.10.2013 10:49 »
Vähän mittari asiaa. Tälle kesäle ostin mychronin mittarin ja koko kesän ollut ongelmaa ajanoton kanssa. Alkun otti paremmin, mutta loppkesästä heikommin. Patteri on vaihdettu. Oon huomannut, että yksin ajaessa tuo ei anna oikeastaan mitään kierrosaikoja, mutta kilpailutilanteessa missä autoja menee raidan yli useampi niin aikoja ilmestyy mittariin. Kesän aikana on ajettu töysässä, toijalassa, lentolassa sekä mcs:llä ja jokapaikassa sama ongelma. Millä tuon sais antamaan aikaa myös reenin aikana? 

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #874 : 17.10.2013 13:56 »
Lainaappa kaverilta anturi ja kokeile sillä. Selviää onko anturissa häikkää.
- MarkoV

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #875 : 17.10.2013 22:36 »
Joo tota täytyy koittaa kun vaan on mahdollista. Ottaiskohan tuo anturi paremmin jos siinä ei olisi mitään estettä radan ja anturin välissä? Nyt anturi on pohjalevyssä kiinni ja aikaisemmin oli yhdessä pohjalevyn kannakkeessa tankin vieressä. Kannakkeessa toimi mielestäni hieman paremmin, mutta siirsin tuohon pohjalevyyn kokeilun vuoksi.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #876 : 17.10.2013 23:34 »
Meillä on pohjalevyssä - ja kaikilla muillakin mitä muistan nähneeni... Onhan anturi oikein päin, nuoli eteen?
- MarkoV

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #877 : 18.10.2013 00:13 »
Onhan se kiinni pultilla? Pultti on tärkeä osa raidan lukemisessa.
Ja sinulla on min kierrosaika /split väli säädetty asetuksista sen verran alas että reeneissäkin ylittyy? Kisapäivänä mennään yleensä vähän kovempaa, kun pito paranee ja on kirittäjiä.  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #878 : 18.10.2013 11:17 »
On pultilla kiinnni ja nuoli eteenpäin niin ja oon käyttäny kohtuu isoo prikkaa vielä pultissa. Asetuksetkin oon laittanu kohdalleen tosin joskus on jääny toisen radan asetukset. Täytyy koittaa jotain millä sais anturia alemmas tms. kikkailua jos vaikka ottais paremmin. No taitaa toi ajokausikin olla lopuillaan, kun on lunta maassa. Murehditaan keväällä  ;D

alppix

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #879 : 12.01.2014 13:24 »
Kuinkas hyvin eri jarrut sopii rungosta toiseen? jarrut alko olee kesän viimesissä ajeluissa niin heikot, että ajattelin vaihtaa palat, mutta en löytänyt mistään samanlaisia paloja, enkä shimmilevyjä. Käytännössä en löytänyt saman mallisia paloja tai shimmejä, joiden malli olisi sama ja joissa olisi kiinnitysreijät samoilla kohdilla.

Jos ei paloja löydy, niin eikai tässä auta muuta kun vaihtaa koko jarrusysteemi? Runko on joku vanha Gold Kart.

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #880 : 12.01.2014 15:07 »
veikkaisin että jarru on righetti,oletko kuikuillu niiden sivuilta et löytyykö sopivaa.

alppix

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #881 : 12.01.2014 15:56 »
veikkaisin että jarru on righetti,oletko kuikuillu niiden sivuilta et löytyykö sopivaa.

Kiitti vinkistä, täytyy tutkailla tarkemmin.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #882 : 17.01.2014 22:50 »
Tuli tämmönen mieleen. Mitä käytännön eroa on eri paksuisilla runkoputkilla esim. 30mm vs. 32mm? Siis muuta kuin, että toinen on paksumpi  ;D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #883 : 18.01.2014 00:23 »
Millä seinämäpaksuudella.  :P
Rungon valmistaja on päätynyt valitsemaan putken sen mukaan mitä on tavoitellut rungon ominaisuudeksi. Kaikki taivutukset, tuet jne vaikuttaa ominaisuuksiin, joten putki ja sen paksuus on vain yksi osa kokonaisuutta. Eli suoraan ei voi sanoa että xx mm putkesta tehty runko on tietynlainen. Jos auto on hyvä ajaa, niin silloin se on hyvä, riippumatta putken paksuudesta.
Homman Pitää Olla Hauskaa

alppix

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #884 : 02.03.2014 19:45 »
Jarrupalat, medium vai hard? Mitä eroa käytännössä? En haluaisi sellasia jarruja jotka menee pienellä liikkeellä heti lukkoon, mut en tykkää kyllä painella koko voimalla ja pitkällä liikkeelläkään.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #885 : 02.03.2014 20:08 »
Jarrupalat, medium vai hard? Mitä eroa käytännössä? En haluaisi sellasia jarruja jotka menee pienellä liikkeellä heti lukkoon, mut en tykkää kyllä painella koko voimalla ja pitkällä liikkeelläkään.
Noita jarrupaloja on yleensä kolmea seosta. Pehmeä (soft), keskikova (medium) tai kova (hard).
Soft on nopeasti kuluva ja jarruteho on suuri. Ongelmana saattaa olla että jarrutuksesta tulee liiankin tehokas ja jos pitoa riittää renkaissa, vauhti putoaa liikaa.
Hard taas kestää hyvin, mutta jarruteho on selvästi pienempi. Sallii kuitenkin muita enemmän jos on tapana sitoa autoa jarrulla.
Medium on se yleisin pala ja toimii suurimmalla osalla kuskeista parhaiten. Parempi teho kuin hardilla, mutta vastaavasti parempi kulutuskestävyys kuin softilla.

Jarrujen lukkiutuminen tosin voi olla monesta muustakin kiinni kuin pelkästään jarrupaloista. Jarruvipujen asentoon kannattaa myös perehtyä. Yleensä polkimissa on useampi kohta mihin jarrutangon voi laittaa ja siten säädellä myös tuota jarruvivun matkaa sekä tehoa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

alppix

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #886 : 02.03.2014 21:01 »
Jarrupalat, medium vai hard? Mitä eroa käytännössä? En haluaisi sellasia jarruja jotka menee pienellä liikkeellä heti lukkoon, mut en tykkää kyllä painella koko voimalla ja pitkällä liikkeelläkään.
Noita jarrupaloja on yleensä kolmea seosta. Pehmeä (soft), keskikova (medium) tai kova (hard).
Soft on nopeasti kuluva ja jarruteho on suuri. Ongelmana saattaa olla että jarrutuksesta tulee liiankin tehokas ja jos pitoa riittää renkaissa, vauhti putoaa liikaa.
Hard taas kestää hyvin, mutta jarruteho on selvästi pienempi. Sallii kuitenkin muita enemmän jos on tapana sitoa autoa jarrulla.
Medium on se yleisin pala ja toimii suurimmalla osalla kuskeista parhaiten. Parempi teho kuin hardilla, mutta vastaavasti parempi kulutuskestävyys kuin softilla.

Jarrujen lukkiutuminen tosin voi olla monesta muustakin kiinni kuin pelkästään jarrupaloista. Jarruvipujen asentoon kannattaa myös perehtyä. Yleensä polkimissa on useampi kohta mihin jarrutangon voi laittaa ja siten säädellä myös tuota jarruvivun matkaa sekä tehoa.

Pistin mediumit tilaukseen. Pitääpä noita jarrujen säätöjä katella kun palat saapuu, koska nyt liike on hirveen pitkä, palojen ja levyn rako iso ja jarruteho heikko. Joutuu aina painelee turhan paljon että mitään tapahtuu. Palatkin olivat aika loppu, niin siksi lähdin ostamaan uusia.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #887 : 22.07.2015 18:57 »
Vegan cadetit, kertooko renkaan sisällä oleva numerosarja mitään renkaan valmistusajankohdasta? Saimme sarjan vähän käytettyjä renkaita ja etuset on varmuudella viimevuotiset ja niiden sisällä on viivakoodit, takasissa taasen ei ole viivakoodeja vaan numerosarja mutta oli epäilys että olisivat samaa sarjaa eturenkaiden kanssa. Onko noita tehty yhtä aikaa sekä viivakoodilla että numerosarjalla?

Boogie10

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #888 : 09.04.2016 12:31 »
Hei!

Meillä 7 ja 9-vuotiaat pojat haluaisivat alkaa harrastamaan mikroautoilua eli ajatuksena olisi että kävisimme ajamassa Tattarisuolla Helsingissä, iskä pääsisi helpolla sen puolesta ettei autoa tarvitse olla koko ajan huoltamassa vaan voisimme vain nauttia ajamisesta. Kisoihin ei ole tarkoitus osallistua, tässä olisi enemmän kyse siitä että pojat oppivat ajamaan ja heillä on kivaa hyvän harrastuksen parissa. Tätä silmällä pitäen kysymykset ovat:

Mikä auto olisi meille hyvä? 4-tahti joka olisi ilmeisesti huoltovapaampi? Parasta olisi jos autossa kulkua olisi niin että alkuun sitä voisi rajottaa ja taitojen kertyessä sitten nostaa. Myös penkin pituussäätö olisi suotavaa sillä pojathan tuosta kasvavat.

Onko Tattiksen radalta mahdollista vuokrata autolle säilytyspaikka? Jos on, mitä se kustantaa?

lemberg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
    • Kali Kart Finland
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: TM, Rotax
  • Runkomerkki: Kali Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #889 : 09.04.2016 16:07 »
Tervetuloa lajin pariin!

7 ja 9 vuotiaille kannattaa ostaa joko Raket 60 tai Raket 95 auto. Kummallakin voi harrastaa, 60 käynnistetään narulla ja 95 lähtee napista. 2010 tai uudempi runko tuollaisella moottorilla maksaa alkaen 1000€ ja huoltokulut on kohtuulliset. Renkaita saa hyvin kilpakuskeilta vähän käytettynä.

Poikien pituutta en tiedä, mutta arvaisin, että polkimiin asennettavilla siirtorullilla saadaan kumpikin poika sopimaan samaan autoon. Vaikka kilpailut ei olisikaan tavoitteena, niin kannattaa katsoa esimerkiksi Keimola Cup harjoituskilpailua, sinne pääsee jo pienellä kokemuksella.

Kannattaa käydä radalla kyselemässä josko siellä olisi säilytystilaa vapaana jossain kontissa.


Boogie10

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #890 : 09.04.2016 18:22 »
Mitä huollettavaa tuollaisessa tulee ja kuinka usein?
Kuinka kauan kone yleensä kestää?
Mitä muuta tulisi huomioida?

Nimim. Vielä vähän epäröin

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #891 : 09.04.2016 19:08 »
Moottorin huolto kerran vuodessa jos se on vaan treenikäytössä. Kisakonetta availlaan useammin.
Jotainhan tietysti voi joskus hajota mutta kohtuullisen luotettavia ovat.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #892 : 28.04.2016 09:43 »
Ja yksi vaihtoehto on KF6. Napista käyntiin niinikään ja saa myös kuristettua (11000rpm sytkäboksi ja pienempi kaasari) jos tuntuu että on alkuun liian vauhdikas.
- MarkoV

Ren

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #893 : 07.06.2016 21:30 »
Täälläkin ois jarrujen kanssa ongelmaa eli ostin harrastepeliks CRG Dark Knight rungon Raket120 koneella. Ekalla ajokerralla jarrut toimi hyvin mutta polkimen asento oli liian ylhäällä mun jalalle. Säädin polkimen asentoa ja jarrut toimikin hyvin noin 15 kierrosta jonka jälkeen suorien päässä oli kyllä jarrutehoa mutta peräkkäisissä mutkissa ei ollenkaa / juuri lainkaan. Säädin jarruja takasinpäin jolloin jarrutehot rupes häviämään jo 3 kierroksen jälkeen. Eli apuja tarvis miten toi jarrutanko ja vaijeri pitää säätää ja onko muita kohteita mistä ko vika vois johtua?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #894 : 07.06.2016 21:40 »
Huomaa että itsesäätyvissä jarruissa (kuten CRG:n) on työsylinterin vipu palauduttava aina aivan alkuasentoonsa, jotta säiliöstä pääsee neste virtaamaan jarrumännälle vapaasti. Jos vipu ei pääse palautumaan alkuasentoonsa vetää systeemi ilmaa sisäänsä. Ilma tekee systeemiin paineen, jolloin vielä vähemmän nestettä pääsee virtaamaan säliöstä. -> Kuvaamasi kierre on valmis.  Ilmaa jarrut, säädä polkimen tanko ja poljin siten että vipu palautuu aivan kiinni säiliöön ja mielellään jätä polkimeen vielä hieman tyhjää liikettä, jottei tärinässä väpättävä jarrujalka vahingossa paina jarrua estäen nesteen vapaan liikkeen.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Ren

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #895 : 07.06.2016 22:19 »
Huomaa että itsesäätyvissä jarruissa (kuten CRG:n) on työsylinterin vipu palauduttava aina aivan alkuasentoonsa, jotta säiliöstä pääsee neste virtaamaan jarrumännälle vapaasti. Jos vipu ei pääse palautumaan alkuasentoonsa vetää systeemi ilmaa sisäänsä. Ilma tekee systeemiin paineen, jolloin vielä vähemmän nestettä pääsee virtaamaan säliöstä. -> Kuvaamasi kierre on valmis.  Ilmaa jarrut, säädä polkimen tanko ja poljin siten että vipu palautuu aivan kiinni säiliöön ja mielellään jätä polkimeen vielä hieman tyhjää liikettä, jottei tärinässä väpättävä jarrujalka vahingossa paina jarrua estäen nesteen vapaan liikkeen.

Kiitos vastauksesta! Käykö dot4 nesteeks ja tarviiko ilmauksessa olla apuna esim paineilmaimuri vai saako jarrua pumppaamalla kaiken ilman pois?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #896 : 07.06.2016 22:41 »
Dot4 käy nesteeksi ja ilman saa pois systeemistä ihan polkimesta, mutta isona erona henkilöauton ilmausrutiiniin, niin kartissa jarrupiiri on liki vaakatasossa, eli rauhallisin liikkein tulee ihan hyvä! (ei tarvitse pumpata polkimella painetta, riittää kun saa nesteen liikkumaan)
Homman Pitää Olla Hauskaa

samppah

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #897 : 13.06.2016 18:27 »
Olemme aloittamassa mikroautoharrastusta. Ostimme tuossa auton (Rocket 85) ja sitten tuli mutkia matkaan.
Jarrujen kanssa ongelmia, luultavasti pääsylinteri. Ei oikein neste tule läpi. Mistä saisi semmoisen uuden tai korjaako joku noita  jarruja Turussa kohtuuhintaan?
Seuraavaksi minne pitäisi mennä ajamaan?  Olen luvannut pojalle että saa semmoisia ratapäiviä että saa ajaa joko itse / kaverin kanssa tai ottaa useammankin kaverin mukaan. Toi turkukartting olisi hyvänmatkan päässä, mutta onko kellään kokemuksia miten siellä tommoisseen lapsilaumaan suhtaudutaan ?  Tota paimion rataa on useampi kehunut niin miten sinne pääsee? (keneen yhteyttä yms...)

Kun ton ensimmäisen auton saa kuntoon niin hakusessa voisi olla toinen samanlainen. Jos edullinen hyvä ajovalmis paketti tulee vastaan. (huoltokärry, renkaita ja varaosia)  Ihan vaan kaveriautoksi ja olisihan se kiva välillä itsekkin muutama kierros kokeilla.

Saako noita moottoreita käytettynä jostain edullisesti? hakusessa olisi semmoinen minkä saa narusta vetää käymään ettei tarvisisi tuolla radalla työnnellä 10v lapsia liikkeelle. (helpottaisi kummasti)



tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #898 : 13.06.2016 18:52 »
turkukartingin radallekin varmaan pääsee, ellei ole vuokra-autoja radalla...tämä vain mutu-...
mutta paimioon pääsee, katso south west karting- kotisivut, ohjeet ovat siellä...radalla esim. moto- aikoja, jolloin karteilla ei saa ajaa, muuten on aina tilaa...
pari sekuntia liikaa...:D

Kuuno

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #899 : 01.08.2016 22:42 »
Huomasin tuossa pyöränpulttia vaihtaessa, että etupyörässä / navassa molemmin puolin pieni muutaman millin välys sivuttais / poikittais suunnassa eli rengasta työntäessä "sisään" päin. Pysty suunnassa ei mitään välystä. Ajaessa en huomannut mitään ihmeellistä. Birellin runko ja Iame x30. Onko tämä normaalia vai pitäisikö ruveta laakereita vaihtamaan?


 

Team Laine Verkkokauppa