Jarrupalat, medium vai hard? Mitä eroa käytännössä? En haluaisi sellasia jarruja jotka menee pienellä liikkeellä heti lukkoon, mut en tykkää kyllä painella koko voimalla ja pitkällä liikkeelläkään.
Noita jarrupaloja on yleensä kolmea seosta. Pehmeä (soft), keskikova (medium) tai kova (hard).
Soft on nopeasti kuluva ja jarruteho on suuri. Ongelmana saattaa olla että jarrutuksesta tulee liiankin tehokas ja jos pitoa riittää renkaissa, vauhti putoaa liikaa.
Hard taas kestää hyvin, mutta jarruteho on selvästi pienempi. Sallii kuitenkin muita enemmän jos on tapana sitoa autoa jarrulla.
Medium on se yleisin pala ja toimii suurimmalla osalla kuskeista parhaiten. Parempi teho kuin hardilla, mutta vastaavasti parempi kulutuskestävyys kuin softilla.
Jarrujen lukkiutuminen tosin voi olla monesta muustakin kiinni kuin pelkästään jarrupaloista. Jarruvipujen asentoon kannattaa myös perehtyä. Yleensä polkimissa on useampi kohta mihin jarrutangon voi laittaa ja siten säädellä myös tuota jarruvivun matkaa sekä tehoa.