Kartingkeskustelu > Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha

Ennustetta KF6 (tag Jr60)?

(1/5) > >>

112:
Terve

Tuolla Suomi 24:lla nyt nää jutut saa aikamoisen palon aikaan aika-ajoin (melkein aina). Itse en sinne kirjoita.
Ajattelin herätellä kuitenkin vielä keskustelua tästä KF6 luokasta ja siinä mielessä että ENNUSTETAAN kuinka meidän käy tulevaisuudessa ja paljonko se maksaa -->(lue varovasti lisää..).

Alimpana on lainaus Suomi24:lta, jossa selvitetään hiukan kartingin lähihistoriaa Suomessa, ja siitä kiitos kirjoittajalle.
Oma ennusteeni mukailee ko. kirjoitusta joiltain osin, kaikissa en ole samaa mieltä.

Oma ennusteeni on kuin luin ton jutun on että, tulevana vuonna kansallisissa (valitettavasti emme itse vielä näihin pääse ensivuonna) kun MINI, R85 ja KF6 ajaa samoina päivinä, niin osa tulee varmasti siirtymään KF6 oli se kansallinen tai ei. Osa uutuuden viehätyksestä, osa selkävioista, helppoudesta (nappi), osa meno/kultamoottorin puutteesta jne..  Ajan kuluessa (2-3v) nähdään ajavatko iso osa KF6 luokassa vai ei ja ajaako R85:lla vain enää "kultamoottorien" omistajat ("ja kansallisen voittaja" tittelistä ajavat). Paineita KF6 puolella tulee varmasti matkan varrella koneiden tasoeroista ja eri merkeistä ja "uusista päivityksistä", jotka maksavat rahnaa. Ja säännöstöön tulee paineita tehdä tästä merkkiluokka, koska joka vuosi joku konemerkki on ylitse muiden (ja niille jotka haluavat kärkikahinoihin kustannukset kasvavat ja kukapa ei haluaisi) ja väki vähenee, koska "tavalliselle duunarille" kustannukset alkavat olla liikaa.
Joten lopputulemana n 4 vuoden arviolla ajaminen on entistä kalliimpaa, koneita on enemmän (/kuski) ja homma on hieman "elitistisempää" ja harrastajia on 30% vähemmän ja ajamme kansallista KF6 luokkaa (kuulostaa muuten tosi hienolta tuo KF6 termi...)
-(Ja jos matkan varrella joku luokka tapetaan yhtäkkiä (veikkaus 20%) lopettaa, jota en kyllä usko tapahtuvan. Niin harrastajia on vielä ennustettakin vähemmän).
Tässä MUN skenaario miten käy. Toivottavasti näitä tulee lisää (ei tää niin hyvä ole).

Lainaus:
Samalla
Kirjoittanut: linjalla! 30.1.2008 klo 21.05
Muistaakseni toi prikka oli 10mm, kaasaria ei saanut toimimaan oikein ollenkaan, cadetti
oli todellinen pelastus.
Näitä kynnyksiä on useita, esim kun Formula G McCulloch lopetettiin ja tilalle tuli
Ruususen mahantuomat Yamput vuonna 84 . 82 vai 83 tuli toi prikkajuttu, jolloin
perustetiin Formula F-Junior, joka on nykyinen mini. Formula F on nykyinen Raketti.
Cullochit katos ku pieru saharaan ja Yamppuja ilmestyi kun sieniä sateella. Näin tulee
käymään myös Raket-85lle kun Tag-moottorit yleistyy. Onko tämä hyvä vai paha, sillä ei
ole merkitystä, pääasiaa että harrastus jatkuu ja lapset saa ajaa kilpaa.
Huonoa tuossa Tagissa on se, että siinä on liian paljon tekniikkaa verrattuna Rakettiin,
hintakin pitäis saada tuonne 600 eur paikkeille.
Jos Tag maksais 700, niin satavarmasti kaikki ostaisivat Tagin ja ajaisivat kyläkisoissa.
1600 on liikaa. Mun ehdotus on että Juniorluokka tapetaan ja vapaa tila täytetään
JrTagilla, jolloin Raket kuskit pääsee kaikki ajelemaan samassa lähdössä ja kisaajien
määrä ei vähene, päinvastoin kasvaa. Ne jotka tykkää raketista jatkaa sillä, ja Tagilaiset
saa ajella Tagilla.
Tiedoksi että olen verrannut noita kaikkia TAG moottoreita, ja määrätystä merkistä saa
ihan hirveesti enempi vääntöä ulos, tarkoittaa sitä että tag-luokasta tulee myös
merkkiluokka.
Verratkaa vaikka miten kävi Junnu-A:n, kun lyhytiskunen Parilla rupes laulamaan.
Minulle on ihan sama mitä Te tuotte remonttiin.

teppo:
Olen huomannut, että maxterilla on uutta ja vanhaa versiota JrTag moottorista. Suomessa on näkynyt ainakin yksi vanhempaa mallia oleva. Valmistajan sivuilta löytyy dokumentti asiasta.
http://www.maxterengines.com/omologhe/vom60maxter.pdf
Uudemmassa näyttäisi olevan tilavammat huuhtelukanavat ja parempi jäähdytysrivoitus.
Luulisi tuon jo tuntuvan tehoissa.
Eikös tälläselle koneelle kannata tehdä samoja juttuja kuin Yamahassa, parin kisan jälkeen porataan sylinteri vähän isommaksi ja suoraksi. Talvella kromataan kampiakselinkaulat.
Tämä ei suoranaisesti liity otsikkoon, mutta mietiskelin näitä luokkaan liittyviä väittämiä.

112:
Pari oikaisua vielä aloittaneeseen tekstiin, lipsahti pari kirjotus/asia virhettä.

Eli kirjoituksessani tarkoitan "harrastajilla" tietenkin kilpailijoita (harrastajia varmasti riittää).
Ja lisäys: KF6 vois tarkoittaa myös KF6-SM ??

Tepolle, väittävät että Bullpower ja Maxter olisivat ylitse muiden KF6 koneista. Katsoin myös maxterin valmistajan kuvat ja oli melkonen ero ainakin huuhtelukanavissa (ja dremel:kin oli kanavissa käynyt kuvista päätellen tiuhaan tahtiin). (nuova versione=uusi versio jos joku jäi epäileen että kumpi oli uusi). 8)

Kimi:
Moi,
Ihan alimpaisena  kopio jossa 17.7.07 kirjoitin toisessa säikeessä  TAG moottorista.

Jokaiselta tulee nyt nuevo, tarkoittaa sitä että tänä kesänä uudet koneet ostaneet menee lujempaa kuin viime vuoden koneet. Tämä jatkuu joka vuosi, kukaan ei osta viime vuoden mallia, koska se on todennäköisesti hitaampi, paitsi jos käy vahinko ja esim joku valmistuserä sattuu olemaan hyvä, niin ollaan kultamunamarkkinoilla noidenkin osalta. Ihan samalla tavalla kuin Raketissakin.
Eiköhän tämä Nuevojen tuleminen jo osoita, että tuolla luokalla ei ole tulevaisuutta, ja katsotaan avoimin mielin, mitä Raket luokitukselle pitäisi tehdä, jotta se jatkuisi terveenä. Jos Radnen laatu läpi vuosien olisi tasapaksua, niin luokitukselle  ei tarvitsisi tehdä mitään. Huoltajien keksimät jipot ja sääntöjen kiertäminen pitää estää luokitusta muuttamalla, muutokset pitää tehdä heti kun epäkohtia havaitaan.

Raketin voi aina laittaa kiertoon, sen voi myydä aina pois halvalla, mutta kuka myy tuollaisen 1600 eur maksavan tulevaisuuden pelin 500 eurolla. Ei kukaan pitkään aikaan, eikä sitä kannata edes ostaa, koska uusi on varmasti parempi. Radnen ei ole tavinnut kehittää, koska heillä on monopoli, joka erittäin hyvä asia, tosin Mahlen sylinterien laatu vaihtelee.

Kaikki penäävät tasapuolisia ja oikeudenmukaisia kilpailuja ja tasavertaisia mahdollisuuksia kaikille, jota Raket-luokitus ei   tuollaisena mahdollista. Noilla TAG koneilla ei saavuteta sitä, paitsi jos kaikki ostavat joka vuosi uuden moottorin.
Oikeudenmukainen ja sääntöjen seuraaminen kuuden eri moottoreiden kohdalla on katsastusmiehelle mission impossible.
Keimolan ja FD:n kyläkinkereissä tarkistaminen on mahdollista, kun siellä ei olla  niin veren maku suussa, eikä epäselvissä asioissa tarvitse asioida AKK:n kanssa. Sääntöjenmukaisuus on huoltajien ja mekaanikkojen itsekurista kiinni, jota ei löydy tuossa kategorissa.

Huom että tuossa luokituksessa on loppupäivämäärä 31.12.2009, tarkoittaa sitä ett valmistaja takaa valmistavansa tuota moottoria tuollaisena, noilla mitoilla tuohon päivään asti. Mitä tapahtuu tuon jälkeen ? Moottori vaihtuu totaalisesti tai valmistus lopetetaan, ja sitten täällä on uuden moottorin  valinta taas edessä. Siirytään vuonna 2010 uuteen luokitukseen, jolloin nyt ostetuilla moottoreille ei löydy mitään käyttö kilpailuihin. Ihan samalla tavalla kuin kävi nyt ICA ja ICA-j moottoreille. Niille ei ole tästä eteenpäin käyttöä kuin harrastemielessä. Uusi moottori on taas pikkuisen tehokkaampi, ja AKK:n mielestä pienet lapset ei sais ajaa niin lujaa, jolloin ikärajaa taas nostetaan, tai konetta kuristetaan jne.

Uudelle luokalle pitää olla selkeä markkinarako, tällä hetkellä tätä markkinarakoa haetaan keinotekoisesti.
Markkinoihin liittyy oleellisesti raha, ja edullisin ja paras tuote tähän kategoriaan on Raket-85.
Jos aloituskynnys on 1600 eur moottorista ja 1600 eur rungosta, niin uusien harrastajien määrä ei kasva. 3200 eur on isolle
osalle harrastajia iso investointi. Uusi on pakko ostaa, koska edullisia käytettyjä ei ole, eikä tule.
Käytetyn Raketin saa runkoon ruuvattuna tonnilla. Ja ei kun radalle, Kun tulee paha addiktio, niin sitten jatketaan isompiin luokkiin asti.

17.7.07

TAG moottoreista sen verran että niistä tulee uudemmat tehokkaammat versiot joka vuosi, ne ei ole CIKin luokituksen alaisia, joten valmistajat parantavat niitä koko ajan ja kauppa käy. Sitten kun näillä ruvetaan ajelemaan kansallisia, niin en usko että yhdellä moottorilla lähdetään matkaan. Ovat sen verran rimpuloita. Jatkuvasti startti, akku ,sytytys  tai kaasareissa jotain ihmeellisiä ongelmia.

Näissä TAG-moottoreissa on ihan samat ongelmat kuin Raketissa. On hyviä ja huonoja. Lisäksi ne tarvitsee hoonata, jolloin ne kuluu ja pitää mitata välyksiä, joka kisaan vaihdetaan mäntä, joka kooltaan kasvaa pikkuhiljaa. Ja sitten joku kaunis päivä sylinteri on ylikoossa, ja pitää mennä kauppaan hakemaan uusi. Ei löydy ladon takaseinältä vanhaa kulkevaa TAG-moottorisahaa.

Tommi Lehto:
Tossa on muutama vähän ristiriitanen kommentti asiallisten seassa:  ???



--- Lainaus käyttäjältä: Kimi - 01.02.2008 02:22 ---Jokaiselta tulee nyt nuevo, tarkoittaa sitä että tänä kesänä uudet koneet ostaneet menee lujempaa kuin viime vuoden koneet. Tämä jatkuu joka vuosi, kukaan ei osta viime vuoden mallia, koska se on todennäköisesti hitaampi, paitsi jos käy vahinko ja esim joku valmistuserä sattuu olemaan hyvä, niin ollaan kultamunamarkkinoilla noidenkin osalta. Ihan samalla tavalla kuin Raketissakin.

--- Lainaus päättyy ---

Ensin puhutaan kultamunista myöskin Raketissa ja sitten taas -->


--- Lainaus käyttäjältä: Kimi - 01.02.2008 02:22 ---Raketin voi aina laittaa kiertoon, sen voi myydä aina pois halvalla, mutta kuka myy tuollaisen 1600 eur maksavan tulevaisuuden pelin 500 eurolla.

--- Lainaus päättyy ---




--- Lainaus käyttäjältä: Kimi - 01.02.2008 02:22 ---Eiköhän tämä Nuevojen tuleminen jo osoita, että tuolla luokalla ei ole tulevaisuutta

--- Lainaus päättyy ---

Eli erilaisten moottorien tulo markkinoille pilaa mahdollisuudet kyseiseltä luokalta ja -->


--- Lainaus käyttäjältä: Kimi - 01.02.2008 02:22 ---Jos Radnen laatu läpi vuosien olisi tasapaksua, niin luokitukselle  ei tarvitsisi tehdä mitään.

--- Lainaus päättyy ---

Eli kun on kyseessä Lefan kokoonnuijima Raket, selvitään sääntömuutoksilla, mutta jo on kyseessä kartingmoottori niin ei? Hä?

Eiköhän uusien ja erilaisten moottorien tulo tarkota vaan sitä että sääntöjä ruuvataan niinku ennenkin??


--- Lainaus käyttäjältä: Kimi - 01.02.2008 02:22 ---Oikeudenmukainen ja sääntöjen seuraaminen kuuden eri moottoreiden kohdalla on katsastusmiehelle mission impossible.

--- Lainaus päättyy ---

Eli kaikki menneiden vuosien ICA ja ICA-junior kisat ajettiin niin että katsastusmiehellä oli kädet pystyssä??


--- Lainaus käyttäjältä: Kimi - 01.02.2008 02:22 ---
17.7.07

TAG moottoreista sen verran että niistä tulee uudemmat tehokkaammat versiot joka vuosi, ne ei ole CIKin luokituksen alaisia, joten valmistajat parantavat niitä koko ajan ja kauppa käy. Sitten kun näillä ruvetaan ajelemaan kansallisia, niin en usko että yhdellä moottorilla lähdetään matkaan. Ovat sen verran rimpuloita. Jatkuvasti startti, akku ,sytytys  tai kaasareissa jotain ihmeellisiä ongelmia.

Näissä TAG-moottoreissa on ihan samat ongelmat kuin Raketissa. On hyviä ja huonoja. Lisäksi ne tarvitsee hoonata, jolloin ne kuluu ja pitää mitata välyksiä, joka kisaan vaihdetaan mäntä, joka kooltaan kasvaa pikkuhiljaa. Ja sitten joku kaunis päivä sylinteri on ylikoossa, ja pitää mennä kauppaan hakemaan uusi. Ei löydy ladon takaseinältä vanhaa kulkevaa TAG-moottorisahaa.


--- Lainaus päättyy ---

Niin että nää Italialaiset moottorit on rimpuloita verrattuna Rakettiin??  ;D



Jep.

Mutta.

Oma mielipiteeni on viime vuoden kokemusten perusteella se, että helpoimmalla päästään kun nämä mini60 moottorit ajaisivat merkkiluokissa esim. maahantuojien omien sarjojen yhteydessä (Leopard-cuppi, Rok-trophy jne.) eli ennenkuin saadaan riittävästi innokkaita asiantuntijoita määrittämään näille moottoreille tarkat säännöt (saadaanko koskaan? millekään luokalle, jos takerrutaan joka asiaan?).

Kansallisissa säännöissä sitten annetaan mitat esim ICA-junior sääntöjen mukaan ja muuten on suht vapaata niin peli on reilua ja jokainen voi ottaa koneestaan niin paljon tehoa pois kun haluaa.. ;D


Työstämisen kieltäminen ei käy päinsä kun nuo Italialaiset on tottuneet "siivoamaan" koneista valujälkiä ym. pykäliä pois valmistuksen jälkeen. Ei ole sellaista katsastajaa joka näkee onko dremeliä käyttäny Wille Wiilari vai joku Fabrizio jo tehtaalla.

Noihinhan on mitat aukkojen osalta olemassa ja asteetkin eli sitten vaan mitataan niitä.

Joo, mutta tähänkään ei tarvii mennä niin kauan kun ei ajeta Karnevaali - Cup -tai SM-arvosta???

Eli jos meininki pysyy HARRASTAMISENA niin voidaan ajaa uusilla ja vanhoilla ja kaiken merkkisillä koneilla sekasin samoissa kisoissa ja tasaillaan eri koneiden kulkua esim painoilla (ei kuitenkaan aina nopeimman painoa nostamalla).

Niin ja sitten vielä kustannuskysymys, puhutaan ummet ja lammet siitä kun säästetään koneen hinnassa kymppi, satanen tai tonni mutta ei ajatella paljonko tämä ja muutkin harrastukset missä pyöritään kilpailemassa ympäri maata nielee "välillisiä" kustannuksia esim. tiimin rekan bensat, yöpymiset, huoltoasemakahveet(aina ei muista ottaa kahvia termospulloon ja illalla sekin on kylmää) vapaapäivät töistä ym. Puhumattakaan kymppitonnin kuljetuskalustosta ja tiimin väreissä olevista haalareista jo Mini-luokassa ja niin edespäiten. Jotkut vain ovat valmiita maksamaan mahdollisesti enemmän jos kokevat että harrastus on näin mielekkäämpää ja sen parissa vietetystä ajasta saa enemmäm "irti" :o

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta