Kartingkeskustelu > Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha

Ennustetta KF6 (tag Jr60)?

<< < (2/5) > >>

112:
Moro

Mitenkähän ne on tuolla maailmalla (ex. italiassa) hoitaneet nuo katsastusasiat sylinterin osalta näissä KF6 moottoreissa. Mittaavatkohan ne vain nuo asteet?

Onko se likimain samoin kuin oli takavuosien ICA-moottoreissa, että fysiikka sitten lopuksi rajoitti sen mitä koneesta sai irti, ja oli siellä muistaakseni sylinterin osalta "kuutiotilavuus", pakoaste ja (en muista oliko huuhteluaste, ei tainnu olla?) määrätty, muu oli käsittääkseni suht vapaata. Tämä tietysti toimisi nytkin ettei olla kieltämis linjalla vaan vapauttamislinjalla. Tietysti tämä tarkoittaa hommia "virittäjille" ja tätä kautta kustannukset tietenkin karkaavat jos niitä joutuu käyttämään.

No enpä tiedä, taitaa olla järkevintä pysyä raketeissa, ja eiköhän nuo kultamunatkin joskus lopu (nicasil finito, vai onko näitä myös pinnoitettu uudelleen?).

Kimi:
Moi Tommi, tässä tarkennusta, kun ymmärsit väärin.

Vanhoista koneista kukaan ei ole kiinnostunut, koska ensi kevään koneet ovat nopeampia.
Tästä kärsii eniten ne, jotka haluaa kilpailla tasaväkisesti, ja haluavat ajaa samalla moottorilla useamman vuoden.
Kustannus lasten harrastuksessa nousee 1600 eur/vuosi. Uusi versio on "kultamuna",mutta sen saa kaupasta.

Vuoteen 2009 homma ok, mutta mitä sen jälkeen. Tapahtuuko samanlainen hyppäys kuin ICA ja ICA-j:stä KF luokkiin.
eli ostellaan koneita muutamaa vuotta varten, jonka jälkeen niillä ei tee mitään, nostetaan tallin seinälle roikkumaan.

Lefa kokoaa koneet ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Mutta osissa on isoja eroavaisuuksia, varsinkin sylinterissä. Ruotsin luokituksen takia, Lefa joutui ilmoittamaan Mahlelle uudet toleranssit, jolloin sylinteri muuttui huonompaan suuntaan. Radnen moottoreissa on todistettavaa jatkuvuutta, kun taas Italiassa markkinat on sen verran suuremmat että voivat muuttaa sääntöjään vaikka joka vuosi. Iso muutos tapahtuu taas 2009 Joulukuussa, jonka jälkeen laitetaan koneet taas  tallin seinälle roikkumaan, noiden ICA-j ja ICA koneiden vierelle, ja ketään ei v..uta.

Isolla osalla harrastajilla on sellainen virheellinen käsitys että näitä Jr Tag moottoreita saa tuollaisina maailman tappiin. Luokitus on voimassa vuodeen 2009 loppuun, jolloin valmistajat sopii taas uusista kulmista,palotiloista jne.Yksikään valmistaja ei ole kertonut millaisia suunnitelmia on vuoden 2009 jälkeen. Radne on luvannut että tuo on tuollainen kunnes valmistus lopetetaan  ja piste.

Kaikissa ICA ja ICA-j moottoreissa oli/on  CIKin luokitus (6 vuotta), jolloin katsastusmies nosti kädet pystyyn, jos kilpailijalla ei ollut mukana luokitustodistusta. Haluan nähdä kun kansallisissa kisoissa minihuoltajat kävelee koppiin uusin luokitustodistus kädessä, jossa kaikki versiot Buenosta nuevoon. Katsastuspäällikkö hois itse homman. ICA-j ja ICA koneet on tallin hyllyssä ikuisesti, ja ketään ei v..uta. Kaikki siirtyy onnesta kirkuen halpaan,  KF2 ja KF3 luokkiin, joiden moottorit kelpaavat jopa vuokrakäyttöön.

Jos Lajiryhmä ja harrastajat olisivat  ajattelevaa väkeä, niin perustettaisiin ICA-j CUP ja ICA CUP Yamaha-Cupin rinnalle, säännöt samat kuin Yamahassa, mutta vain moottori olisi eri. ICA-j menee lujempaa leveillä takanakeilla. Siinä ois hyvä luokka CUP-kisaviikonlopuille, mutta ei ISOT pojat satsaa rahaa Cuppiin, pitää olla Suomen Mestaruus katkolla. Parilla PV-100 Swiftissä on muuten pari vuotta luokitusta jäljellä, mutta ei kisaluokkaa.

JrTagit on tehty kertakäyttömarkkinoille, eikä 20 vuotista käyttöä varten. Tosin kokemus on hyvä, niillä on ajettu kokonainen kesä! Ne on samanlaisia rimpuloita kun Raketitkin, ei huonompia eikä parempia. Elinkaari niissä on huomattavasti lyhempi. Mainoslauseissa "UUSI", napista käyntiin helposti,suorituskyky. Unohdettu mainita että ne pitää hoonata, hankkia isompaa mäntää, mittailla jne. ja kun ne ovat ylikoossa, roskis kutsuu. Kaikki sellaisia argumenttjea mitä ei tarvita. Kerrotaan hyvät puolet mutta ei huonoja.

Omissa harrastesarjoissa ajaminen on hyvä homma. Onko joku luokka kansallinen vai ei, sillä ei ole mitään merkitystä, kunhan kisaajia ja kisoja on riittävästi ja säännöt ovat samat ja kaikkien tiedossa.
Siitä en pidä että kierrätetään huhuja että Raket luokkaa ollaan ajamassa alas.
Mieluummin vaikka Honda GX-200 nelitahtinen, Painaa 16 Kg, maksaa alle 500 eur, eikä tarvi huoltaa kun kerran viidessä vuodessa. 2T öljyä ei mene ollenkaan, ajokustannukset putoaa 20 eur/10 litraa menovettä. Lisäksi kuluttaa huomattavasti vähemmän. Tota konetta löytyy lumilingoista, generaattoreista jne. Toimii talvella kovilla pakkasillakin. Kun lumet tulee ruuvvat koneen kiinni linkoon, ja keväällä taas mikroautoon. Meteliä tuottaa reippaasti alle 100 db.

Sen sijaan että haetaan uutta ja upeeta, niin minun mielestä pitäisi myöntää että täällä luoteismongoliassa tämä raket on ok.

Voin tietysti olla myös väärässä,noin 300:lta mikroautoilua aloittelevalla ja jo harrastavalla on 5000 eur löysää taskussa joka kevät (runko+2* moottorit).

Vaihtoehto aloittelevalle vuoden vanha runko ja käytetty moottori, jolla pääsee keskiskastiin kivailemaan, hankintahinta 1200 eur. Näin tämä tapahtuu useimmiten.

Jos Rakettivehkeet on jo alla, niin en näe mitään syytä vaihtaa, ennenkuin ikä tulee vastaan.
Jos on aloittamassa, niin noita raketteja saa alle 500 eur, ja kun homma maistuu, niin vaihtaa sitten siihen luokkaan
jossa haluaa ajaa kilpaa.

Katsastustoiminta on helppoa niin kauan kun luotetaan kisailijoihin, mittaillaan kulmia,iskun pituutta ja palotiloja.
Heti kun Jekkumiehet tulee mukaan peliin, niin katsastustoiminta muuttuu totaalisesti.

Tästä saa viisaammat jatka.

P.S. Tommi, laitoin tyhjiä rivejä väliin, niin voit taas lainailla  ;)

Tommi Lehto:
Sen verran tarvii vaan tässä kysyä että mitenkä esim Yamaha on sitten niin helevatan hyvä vehje vaikka on tekniikaltaan samankaltaista kamaa ku jrTag??

Pytty kuluu, joka vuosi erilaiset sylinterit ja kannet, jne??

Niin ja Parillassa ei oo luokitusta enää (154/m/06), Vorressa ja TM:ssä kyllä ja Maxteria en muista. 8)

Eikä tässä mitään alasajoo olla tekemässä millekkään luokalle, annetaan vaan vaihtoehtoja.

Kimi:
Moi,
Yamahassa on mäntäkokoja 12, välillä alikoko-52,55, Samaa mäntäkokoa voi käyttä välein 0.04-0.07 ylikokoon.
JrTageissa  on puolet vähempi kokoja,  männät parin satskun välein.
  Se kuluu kuukauden käytössä noin 2 satskua, ja sitten hoonataan pari, jolloin 0.04 on väli, eli mäntäkokojen yli tehdään hyppäyksiä. Yhden sylinterin  elinaikana siinä käytettään 5 mäntäkokoa, eli sylinterin elinikä on noin 5-6 huoltokertaa.
Tämän jälkeen ostetaan uusi sylinteri, kustannusta en tiedä. Ja taas pitää muotoilla kanavat uusiksi, joka maksaa rahaa, jos ei itse osaa.Noissa kaikissa on työstetyt kanavat, joten ei voi tietää missä se on tehty.
Yamahankin haluaisin nikasil pinnoittaa ja käyttää kovempaa männänrengasta,  mutta kun ei saa.

Parillan PV-100:n luokitus on alkanut 1.1. 2004, voimassa 6 vuotta.
Sivulla 1 voimaanastumispäivä ja sivulla 2 voimassaoloaika.  ::) 2004+06 on mun  matikkaopin mukaan 2010 8)
http://www.russellkarting.com/IAME/iame%20files/Iame%20154-M-06%2001-01-VO.pdf

Ja jos jotain nyt kiinnostaa miten tuosta otetaan vauhtia.
Työstetään pakokanavan yläreuna aivan suoraksi, alle parin satskun tarkkuuten. Tällä saadaan kierrosherkkyys kohdalleen.

Huuhtelut laitetaan tasan samalle tasolle, jonka jälkeen imukanavan puolelle tehdään noin 3-4 satskun korotus noin 5mm leveydeltä, jolloin saadaan sylinterin tyhjennys hyväksi. Vahvin puhallus kierrätetään pakokanavan vastakkaiselta puolelta. Putken myötäkartio hoitaa kavitaatiosta sitten loput.Tällä kasvatetaan vääntöä.
Tästä sitten kehitetään eteenpäin tykkisylinteriä.

Että silleen.



Tommi Lehto:
Ei jaksa tapella mutta /06 luokitus on käsittääkseni -06 voimassa, ihan niinku rungoissa, muoveissa, jarruissa ja puskureissa tänä vuonna /08 luokituksia jotka menee umpeen. Tää nyt on sivuseikka tohon alkuperäseen aiheeseen liittyen eli antaa olla..

Mutta on se kumma kun Yamahassa voi käyttää suurinpiirtein mäntäkokoja eikä sylinterit kulu mutta paholaisen >:( jrTag moottoreissa sylinteriputki on tehty viemäriputkesta joka kuluu kuukaudessa 0.02 mm vaikka kone seisois hyllyssä.. Mitäs sitten tehdään ku nikasil-sylinterissä pyörii jotain ylimäärästä esim. männäntapin sokan palasia tai männänrenkaan pätkiä?? No, poistetaan nikasil, hitsataan kolot täyteen, tehdään muut halutut muutostyöt ::) ja peitetään koko hoito sitten uudella Nikasil-pinnalla. Rautasylinteriin pannaan hooni sisään pyöräytellään sylinteri pyöreeks ja laitetaan uus mäntä. Kumpi on kalliimpaa??  ??? ???

Minkä takia CIK:n uuden sukupolven moottorit on rautasylinterillä, siihen haluaisin rofessorilta vastauksen..

Turhaan täällä vaahdotaan satkuista ja tonneista, kehitys menee eteenpäin ja jotkut vetää puusuksilla ja jotkut uudemmilla. ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta