Kirjoittaja Aihe: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle  (Luettu 15579 kertaa)

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Jos aihe on tuttu, niin ohita viesti.

Tietääkö kukaan tai onko kuullut, miten Suomessa aiotaan reagoida Ruotsin uusiin luokkamuutoksiin? Yleensähän täällä tehdään vähän samoin?

Ruotsin AKK (Svenska Bilsportförbundet) tuo tänä syksynä uuden luokan Raket 85-luokkien (Mini & Raket, eli Ruotsissa Micro ja Mini) rinnalle kansalliseksi luokaksi. Ruotsissa tiedetään myös kertoa, ettei Radne aio kohta valmistaa Raket 85-konetta vaan poistaa sen tuotannosta jollain aikavälillä.

Uusi luokka on 10-13-vuotiaille ja koneita on kaksi eri tehoversiota.

Luokkaan etsitään nyt konetoimittajia. Koneiden kahden version teho on välillä 5-6 kw ja 6-7 kw. Koneen ja apulaitteiden yhteispaino on max 25 kg sisältäen polttoainetankin. Nappistartti on edellytys.
Moottorintoimittajan on kyettävä toimittamaan koneita 1.3.2009 mennessä vähintään 200 kpl.

Tämä selittänee nappistarttisen kiinteäpakoputkisen Radnen 95-koneen markkinoilletuloajan tänä syksynä-voisi arvata, että Raket 95 on toinen valituiksi tulevista koneista...

Tässä vielä alkukielellä 5.9.2008 päivätty tiedote SBF:n sivuilta sekä sen jälkeen tiedote viime huhtikuussa käynnistetystä moottorinvalintaprosessista. Lihavoin jälkimmäisessä kohdan, jossa puhutaan Radnen antaneen tiedon, että se ajaa 85-tuotannon tulevaisuudessa alas. Olettaisin tämän olevan faktaa.

Karting

Ny Kartingklass för 10-13 åringar

Kartingutskottet har beslutat att till säsongen 2008 introducera en ny klass för 10-13 åringar. Formel Micro och Formel Mini kommer tills vidare att finnas kvar som nationella klasser parallellt med den nya klassen. Kartigutskottet håller på att utvärdera de olika offererade motoralternativen.




Kravspecifikation för Motor till Formel Micro och Formel Mini

Kartingutskottet har beslutat starta ett projekt för att ta fram moderna motorer till Formel
Micro och Formel Mini. Radne Motor AB har flaggat för att det inte kommer att gå att
producera den Raket 85 motor vi med framgång använt under så många år i hela Norden.
Kartingutskottet vill med denna kravspecifikation bjuda in samtliga leverantörer att anmäla
tänkbara motorer som vi kan använda för Formel Micro och Formel Mini.
Eftersom ett byte av motorer för våra juniorer kan bli kostsam för både förare och deras
sponsorer (oftast mamma och pappa) så måste de nya motorerna kunna användas under
många år framöver. Följande grundläggande krav ska de nya motorerna uppfylla:
· Motorn ska uppfylla dagens miljökrav.
· Leverantören ska kunna visa att motorn med stor sannolikhet kommer att uppfylla
framtida troliga miljökrav.
· Två olika motorer alternativt en motor i två versioner, de två olika motorerna behöver
inte komma från samma tillverkare
· Motor 1 ska ha en effekt på 5-6 kW
· Motor 2 ska ha en effekt på 6-7 kW
· Maximal vikt på 25 kg för hela drivpaketet inklusive fylld tank och/eller batteri,
elektronik, kylning med eventuellt vatten samt ljuddämpare
· Leverantören av motor 1 ska visa att han kan leverera minst 200 stycken motorer
senast den 1 mars 2009.
· Leverantören av motor 2 ska visa att han kan leverera minst 200 stycken motorer
senast den 1 mars 2010.
· Motorn ska vara producerad med små toleranser så att det går att definiera ett strikt
motorreglemente med snäva toleranser så att motorerna blir så likvärdiga som möjligt.
Nyckelmått ska anges med toleranser som är mindre än eller lika med 0,1 mm.
· Maximalt pris på ett komplett drivpaket får inte överstiga 16.000:- inklusive moms vid
introduktionen.
· Föraren ska, utan assistans, kunna starta motorn sittande på förarplatsen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #1 : 09.09.2008 15:42 »
Yllättävän fiksua porukkaa tuolla Ruotsissa (hei tää on pikku provo!) - sori..
Tuossa myös kielto kilpailla ulkomaillakaan, siis alle 10v ja svedu lisenssillä.
 
Ruotsin vaihtoehtoisten moottoritoimittajien haku-kyselyssä on myös selvitetty, että tavoitteenansa on löytää usean vuoden "yliheitto" ajalla edullinen ja nykyiset ympäristöarvot (melu,saasteet) hyvin huomioon ottava moottorivaihtoehto nykyisten luokkiensa rinnalle - aloitus Mikro(=Mini) luokalle, jossa toimitusvalmius 1.3.2009 oltava 200:lle moottorille. Eivät siten halua pakkovaihto "härdeliä" (fiksua).

Eritehoisten moottorien ei tarvitse olla samalta valmistajalta. Painorajasta 25kg ja ympäristörajoista voisi olettaa myös 4T olevan mahdollinen, ainakin katalysaattorit jne. Pointtina vielä annettu hyvät valmistustoleranssit, jotta varmistuisi tarkat luokkarit ja samanarvoiset kalustot. Hintaraja n.1600e.

Varmaan hyvä saada kokemukset tuolta ja sitten seurata perässä, jos tarvetta edes on..

Krisse92

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
    • http://www.finnrace.fi
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #2 : 09.09.2008 21:19 »
Asiaan on olemassa jo valmiitakin ratkaisuja, esim Word Formula. Moottoreitahan on kaksi eri tehovaihtoehtoa, valmiit Cik:n laatimat tekniset säännöt sekä hinta 1000 e + paikallinen alvi. Sitten ruvettaisiin täälläkin keskustelemaan nokka-akseleiden ajoituksista, overlapeista ym
KZ2 #51

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #3 : 10.09.2008 10:13 »
Tuo Lynxin suhtautuminen kf6:seen on jotenkin pateettista. Miksi et vain keskity omilla lapsillasi niihin luokkiin jotka itse parhaaksi koet teille ja anna toisten luokkien kehittyä ihan rauhassa?

Niillä kf6 huoltajlla on ihan varmaan omasta mielestään hyvä syy ajaa ko. luokkaa raketin sijaan ja ajattele positiivisesti. Mitä usempi ajaa kf6:sta, sen vähemmän on raketin nousupisteiden metsästäjiä.....

Tämä ei voi olla näin vastakkainaseteltua - että olisi toiselta pois - edes keskisuomessa jossa kuskeja vähemmän. Olisko ollut syväkuru joka ilmaisi huolensa toisessa topicissa. Jos siellä ei muit aole kannatta ailman muuta  ajaa raketilla niin saa isommat lähdöt. ja jos on kf6 niin sitten ajattaa hesan suuntaan kisoihin.

Miettikää vain mikä kuhina minun kotimaassa - Radnen valtakunnassa - mahtaa käydä!!

Ronnie


No Ilves on joissain asioissa oikeassa. Tosin ainahan meillä on kuikuiltu Ruotsalaisia ja tehdään niin varmasti vastakin, tosin jotenkin jälkijunassa. Mistähän johtuu, ettei meillä ole juuri naapurimaasta kilpailijoita. No, ehkä siihen saattaa vaikuttaa AKK.N viimeinen sääntötarkennus, mikä on ihan FIA.n sääntöjen mukainen. Pitää ilmoittaa jo ennakolta SM. sarjaan ja maksaa maksut. Tosin  kansallisilla sääntöerimielisyyksillä olemme valitettavasti tehneet kilpailuyhteistyön mahdottomaksi. Haluja useinmilla olisi NS: suomi- ruotsi maaotteluun moottoriurheilun saralla. Ja mikä ettei, ei siellä huonoja kuskeja ole vastassa. Yhteistyö ei vain ole jostan syystä, eli meistä ( AKK) johtuen tominut. Yhteydenotot puolin ja toisin kansallisissa sääntökysymyksissä eivät ole onnistuneet. Syytä en tiedä, itse asiat eivät ratkaisevasti riitele. Älkää vain sanoko, että kysymys on henkilökemiasta, eihän sellaista voi olla moottoriurheilupiirissä?

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #4 : 10.09.2008 13:03 »
Ruåtsalaisten kanssa kisaaminen ei olisi minusta huono idea. Maaotteluhenki voisi tuoda jopa katsojia jokusen lisää ja näkisipä vielä ruåtsalaisten tason samalla ja pääsisi Ruåtsiin kilpailemaan ja ehkä oppimaan jotakin?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #5 : 10.09.2008 13:32 »
Eivät varmaan radnella ole vieläkään kuulleet tasapainoakselista?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #6 : 12.09.2008 00:30 »
Terveiset Ruotsista - joo kisailu on aina hyväksi, jopa täällä.
Radat ja fiilis on aikalailla kohdillaan, ja yrittää saa ihan tosissaan.

Joo - se on harmi, että nämä luokituksen erot vaikuttavat haitallisesti.
Tuohan on raket, yamaha ja rotax? luokissa ihan totista totta.. (eroavat).

Katselin juuri tuossa radalla harkkaavaa rotaxia (max?) jossa oli siistit kf2-etujarrut kiinni.
En tosin tiedä oliko vain jotain kokeilua, vaikko joku näiden oma ja sallima juttu.
Olisikohan jollain tietoa asiasta ??

Ronnie - pateettista ? Tuo kommentti ei nyt kyllä avautunut (vaikka sanan ymmärränkin).
Eikös tässä ole vain yritetty ääneen sanoa se mitä kuitenkin aikamonet hiljaa mielessä ajattelevat.
Kentän mieli on aikalailla 50/50 % - eli kannatusta löytyy hyvin molempiin suuntiin. Ja syystäkin.
Pulmana vain asiallisen keskustelun vähäisyys, ehkäpä jopa sen puute.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #7 : 12.09.2008 08:32 »
Suomessa ei Rotax Maxissa käytetä etujarruja. Muualla saa käyttää.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #8 : 14.09.2008 16:29 »
Tämmöstä tietoo löyty randen sivuilta



Raket 95 Demonstration Tour
7:e sept  Hönefoss, Norge 
14:e sept  Göteborg, Sverige 
19:e sept  Põltsamaa, Estland 
20:e sept  Pori, Finland 
21:e sept  Södertälje, Sverige 
28:e sept  Kristinehamn, Sverige 
4:e okt  Linköping, Sverige 
11:e okt  Kristianstad, Sverige 
     
Det är ett mycket stort intresse för Raket 95 motorn just nu, därför kommer vi att finnas på plats med en demo kart under dessa tävlingar. I de mån som utrymme ges för testkörning från arrangörerna så kommer vi att erbjuda fri testkörning av karten.

http://www.radne.se/Store/
 
Kovasti harjotellaan/huolletaan

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #9 : 15.09.2008 08:16 »
Itse asiassa on mielenkiintoista nähdä, mihin 95-luokka asettuu. Nythän Raketin ja KF3:n/Rotax junnun välissä on mielestäni liian iso porras ja siihen mahtuisi hyvin yksi väliluokka, jonka kulut olisivat vielä kohtuulliset :).

Jos joku käy Porissa huomenna 20.9.08 (pitääkö tuo Raket 95-demon päivämäärä vielä paikkansa?), niin kertokoon ihmeessä täällä omat vaikutelmansa Radnen vermeestä.

« Viimeksi muokattu: 19.09.2008 14:50 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #10 : 22.09.2008 13:57 »
Tuossa raket 95 moottorissa saattaa ympäristöystävällisyystekija nousta arvoo arvaamattomaan.
Olin Porissa katsomassa kun pojat kokeilivat Radnen esittelyautoa. Lisäksi juttelin Stefan Radnen kanssa juuri tästä "Dual Charge" ominaisuudesta. Stefan kaivoi pahvilaatikosta irtosylinterin ja pääsin pähkäilemään tätä "tuplatäytöstä". Vielä kuin olisi ollut irtomäntä, niin olisin nähnyt eri aukkojen ajoitukset. Stefan ei tosin pystynyt vastaamaan kovin teknisiin kysymyksiin.

Kaasutin on yllättävän ison näköinen, mielestäni se on Walbro, asia varmistui kun Stefan mainitsi sen olevan sama kuin Yamahassa. Kaasuttimesta saadaan imettyä samanaikaisesti bensa/ilma sekoitusta ja lähes pelkästään ilmaa. Bensa/ilma sekoitus imetään kaasuläpän alapuolelta, ja ilma toiselta puolelta. Bensasuutin on alaosassa.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #11 : 22.09.2008 14:41 »
No kuinkas se 95 sitten kulki porissa? Onko jotain aikoja, jos ajettiin kunnolla!
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #12 : 22.09.2008 14:48 »
Tuossa raket 95 moottorissa saattaa ympäristöystävällisyystekija nousta arvoo arvaamattomaan.

Olen kanssasi samaa mieltä. Kaikilta pienkoneilta halutaan varmaan tulevaisuudessa samaa, mitä isommilta vehkeiltäkin eli vähemmän kaikenlaisia päästöjä ja enemmän kaikenlaista puhdistustekniikkaa.

Jos jopa F ykkösissä aletaan mennä hybrideihin ja ylipäätään (ainakin mielikuviltaan) ympäristöystävällisempään tekniikkaan, jotakin varmaan vaaditaan pikkuluokiltakin tämän villin hiilidioksidi- ja ilmastohysterian seurauksena.

Se, tullaanko niihin pääsemään Radnen vaiko italialaisten vehkeillä on sitten kokonaan toinen juttu. Todennäköisesti molemmilla, mutta kasivitosilla ajetaan vielä tovi jos toinenkin.

Ja samaa kyselen kuin JOP-1: oliko se hyvä kone? Onko se tehokkaampi kuin Mini 60-koneet? Kulkiko hyvin? Voiko se isommasta kuutiotilavuudestaan huolimatta olla samassa luokassa moottorivaihtoehtona?

 
« Viimeksi muokattu: 22.09.2008 14:50 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #13 : 22.09.2008 18:25 »
Joo mukavan näköinen pelihän tuo oli. Stefan arvioi hinnaksi n.1000e, joka hinnanlisäys aika hyvin selittyy lisääntyneellä tekniikalla.

Kulku jäi kyllä hieman hämärän peittoon mm. liukkaan radan takia, mutta vaikutelmaksi jäi, että aikalailla r85 vastaava kulku. Tuossahan ei olla haettu parempaa kulkua ainakaan suoraan. Uskoisinpa, että nuo lisätyt kytkin ja green-vermeet, ja myös lisävaimennin vievät juuri tuon lisääntyneen 10cc:n tuomaa tehoa vastaavan verran netto-hyötyä tehosta/kulusta pois. Kytkin vaikuttaa r120 tyyppiseltä (longlife).

http://www.raketengines.com/Raket95_En.aspx

Muuten olisin kyllä aika skeptinen noiden eri laitteiden ja luokkien laittamisesta sekalähdöiksi. Eipä taida olla ihan niin kestävä juttu, ainakaan vakavissa kilpaluokissa. Erilaiset laitteet (ja luokat) tuppaavat vaikuttamaan lopputulokseen aina jollakin tavalla. Mutta tulisipahan siitäkin ihan mukava (lisä) spekuloinnin aihe.


-HH-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #14 : 22.09.2008 21:43 »
Kyllä meidän sällin mukaan kulki pikkasen paremmin kuin kuristamaton kasivitonen, ja kiihtyvyys oli kuulemma se suurempi ero. Tosin meidän kasivitosen koneen kulustakaan nyt niin varma voi olla, mutta koittihan sitä muutamat nopeatkin kuljettajat joten olisi kiva kuulla heidänkin kommenttia.
-Harri-

salmari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #15 : 22.09.2008 21:47 »
Valtasen Juholta kysyin kulkemisesta ja hän sanoi ettei huomannut juurikaan eroa 85 raksuun.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #16 : 22.09.2008 23:14 »
No, eipä siitä muutenkaan huomannut mitää eroa 85 rakettiin, samanlainen ääni ja työn laatu   :o

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #17 : 23.09.2008 17:27 »
Men men du snällä Ronnie,

du måste snart komma här i finland ock prata här "face to face".
I början man kan ger dej en kf-olut och så vi kan gå tills vidare om du inte ha redan sovat ... 

Om du är rigtig en stand-up-killen -  so vi kan ock måste prata mera om denna nya raket motorer.
Du måste veta at jag har något kompiser där hurri-landet också, kanska du har hört att där de
gillar inte den där kf-sexan.

Jo just - den samma är kanska svåra till mej - men den här kan inte vara ny änny värre.
Förstor du något - jag icke - men de kan inte vara här i kartingforumet att här något börjar
höpöttää.. serious business, vet du.

Som du vet Karnevalen är något som är på absolut toppen nivo här.
Så - om något finns på toppen - då mäste man han något på grundet också ..
Och hobby raketer rules här på go-kart grundet. Om det är just det mycke kiva juttu här.

Samma starterna passar bra till mej. Mina vanliga åttifemmanarna är änny snappare.

Men hej - du måste ny gå titta nytt-tv .. där kan finns något att om finska mästarer.   

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #18 : 25.09.2008 00:18 »
KF6 myös Ruotsiin!
Svenska Bilsportförbundet 22.9.2008:
Kartingutskottet har beslutat att den nya klassen för 10-13 heter Junior 60 och ska ha av SBF nationellt homologerade 60 cc motorer i enlighet med det italienska reglementet, samma regler som används i Norge och Danmark.



DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #19 : 26.09.2008 10:28 »
Tulkitsenko siis oikein jos tulkitsen, että tämä KF6 on nyt se 85-luokkien lisäksi tuleva luokka, mitä SBF on jo keväästä etsinyt?

Onko oikea johtopäätös, että R95 korvaa jossain vaiheessa R85 luokat, vai onko oikea tulkinta se, että Radnen peli on pelattu kokonaan tulevaisuudessa ja KF6 tulee nousemaan Radne-moottoriluokkien korvaajaksi?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #20 : 26.09.2008 14:09 »
Tähän on tietysti hyvin vaikea sanoa mitään varmaa, mutta jos sopii ennustaa - niin tässä ajatuksia
(en ole kyllä ikuna onnistunut lotossa..):

Radnen vahva asema säilyy varmuudella Pohjoismaissa ainakin näkyvissä olevan tulevaisuuden.
R95 tulee saamaan jonkin aseman r85 rinnalla, mahdollisesti korvaamaan jotain 2-5 vuoden aikana

KF6 luokkien kiinnostus ja kasvu jatkuu, kynnysasiana (uhkana) luokituksien jne Italiassakin tiedostettujen muidenkin epäkohtien hallinta - tehtävissä Pohjoismaisten parempien mallien avulla.
Oleellinen ero - kaikissa Pohjoismaissa keskusliitto, jonka alaisuudessa alueet "orjallisesti" toimivat. Italiassa FIK on lähenpänä liittovaltion hallintaa ja alueet autonomisempia. Tuosta johtuen vaikeuksia löytää yksi, yhteinen luokitus tai muut toimintaa maan laajudella samalla tavalla säätelevä ohjeistus. Tuosta myös seuraa vaikutusvaltaisten yksilöiden mahdollisuus "säädellä" ja jopa häiritä FIK tms. toimia. Myös alueiden rakenteet poikkeavat suuresti, mutta tosiasiallinen merkitys vain pohjoisen "rahavyön" alueilla.

Meille myös tulossa muutoksia - mutta toivottavasti siis mahdollisimman hyvin hallittuna. KF6 osalta keskeisenä toimivan luokituksen muodostaminen paikallisten (=suomen) tarpeiden mukaisena. Pulmana monet valmistajat ja näiden sovittaminen saman luokituksen sisälle. Tulevaan sääntökirjaan pyritään saamaan perusteet, myös näiden uusien KF6 luokkien kilpailuille.

R95 :lle Radne (tietysti) pyrkii saamaan luokituksen valmiiksi mahd pian. Ruotsin sbf aikataulu näyttäisi sanelevan aikatauluksi tuolle tämän syksyn loppuvuoden, tai vuoden alkukk:t. Jos näin käy, Suomen olosuhteisiinkin on mahdollista tuoda R95 toimintaa esim näytösluokkien muodossa jo ensi kesänä, jonka tietysti yksittäisten kisojen järjestävät ratkaisevat tarpeidensa ja mahdollisuuksiensa mukaisena.

R95 luokituksen vahvistuminen ensi kesän kilpailuja varten on mahdollista, mutta varsin epätodennäköistä. Toisaalta jos luokitus syntyy aikataulussa, uuden R95 luokan luominen on tuon jälkeen varsin suoraviivaista ja järjestyskin oikea. Ensi kevään/kesän R95:stä kiinnostuneiden pitäisi siten jo laitteen hankitessaan tietää, missä aikataulussa ja millä tavalla tuota luokkaa ollaan Suomeen rakentamassa jne.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2008 14:11 kirjoittanut LynX »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #21 : 26.09.2008 19:11 »
Eipä siinä mitään, kunhan pelisäännöt on selvät, hallittavissa ja reilut, luokitukset kunnossa ja vehkeet hyviä, on yhdentekevää, onko kone Made in Italy vai Sweden.

Radnen vehkeitten positiivinen puoli on kai ollut se, että niiden kestävyys on melko kohdallaan-räpläämistä tosin sitten riittää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

pasimo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #22 : 27.09.2008 08:41 »
Marko Veli

Mikä kf6:ssa sitten menee rikki tai ei kestä?


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #23 : 27.09.2008 15:21 »
En minä Kf6-vehkeitten rikkimenemistä tarkoittanutkaan, sitä vaan, että kestoikä Radnen kasivitosilla lienee parhaimmillaan jopa 20+ vuotta. Tosin sisuskaluthan niissäkin on uudet jo X:ttä kertaa ;).

Kf6-vehkeitten kestoiästä vuosina en ossoo sannoo mittään, kun ei ole kokemusta. Mutta se, mikä itsellä on, on toistaiseksi kestänyt oikein hyvin ja olemme olleet siihen kovasti tyytyväisiä. Ikää tosin on vasta reilu vuosi :).
Käyttämiemme Radne-moottorien keski-ikä lienee about 15-20 vuotta eikä niissäkään ole tekniseltä kestoltaan pahemmin moittimista.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Ruotsiin uusi luokka Minin/Raketin rinnalle
« Vastaus #24 : 13.09.2010 22:15 »
Tähän on tietysti hyvin vaikea sanoa mitään varmaa, mutta jos sopii ennustaa - niin tässä ajatuksia
(en ole kyllä ikuna onnistunut lotossa..):

Radnen vahva asema säilyy varmuudella Pohjoismaissa ainakin näkyvissä olevan tulevaisuuden.
R95 tulee saamaan jonkin aseman r85 rinnalla, mahdollisesti korvaamaan jotain 2-5 vuoden aikana

KF6 luokkien kiinnostus ja kasvu jatkuu, kynnysasiana (uhkana) luokituksien jne Italiassakin tiedostettujen muidenkin epäkohtien hallinta - tehtävissä Pohjoismaisten parempien mallien avulla.
Oleellinen ero - kaikissa Pohjoismaissa keskusliitto, jonka alaisuudessa alueet "orjallisesti" toimivat. Italiassa FIK on lähenpänä liittovaltion hallintaa ja alueet autonomisempia. Tuosta johtuen vaikeuksia löytää yksi, yhteinen luokitus tai muut toimintaa maan laajudella samalla tavalla säätelevä ohjeistus. Tuosta myös seuraa vaikutusvaltaisten yksilöiden mahdollisuus "säädellä" ja jopa häiritä FIK tms. toimia. Myös alueiden rakenteet poikkeavat suuresti, mutta tosiasiallinen merkitys vain pohjoisen "rahavyön" alueilla.

Meille myös tulossa muutoksia - mutta toivottavasti siis mahdollisimman hyvin hallittuna. KF6 osalta keskeisenä toimivan luokituksen muodostaminen paikallisten (=suomen) tarpeiden mukaisena. Pulmana monet valmistajat ja näiden sovittaminen saman luokituksen sisälle. Tulevaan sääntökirjaan pyritään saamaan perusteet, myös näiden uusien KF6 luokkien kilpailuille.

R95 :lle Radne (tietysti) pyrkii saamaan luokituksen valmiiksi mahd pian. Ruotsin sbf aikataulu näyttäisi sanelevan aikatauluksi tuolle tämän syksyn loppuvuoden, tai vuoden alkukk:t. Jos näin käy, Suomen olosuhteisiinkin on mahdollista tuoda R95 toimintaa esim näytösluokkien muodossa jo ensi kesänä, jonka tietysti yksittäisten kisojen järjestävät ratkaisevat tarpeidensa ja mahdollisuuksiensa mukaisena.

R95 luokituksen vahvistuminen ensi kesän kilpailuja varten on mahdollista, mutta varsin epätodennäköistä. Toisaalta jos luokitus syntyy aikataulussa, uuden R95 luokan luominen on tuon jälkeen varsin suoraviivaista ja järjestyskin oikea. Ensi kevään/kesän R95:stä kiinnostuneiden pitäisi siten jo laitteen hankitessaan tietää, missä aikataulussa ja millä tavalla tuota luokkaa ollaan Suomeen rakentamassa jne.


Ihan vain aidosta mielenkiinnosta yhteistyön kehittämiseen naapureiden (myös Eest ja kumppanit) mikä on tämänpäivän tilanne rintamalla? Vetäjiä varmaan tarvittaisiin muutama vähintäin, että tulee jatkuvuutta.


 

Team Laine Verkkokauppa