Kartingkeskustelu > Tekniikka ja säännöt

Kasa kysymyksiä lämmöistä

(1/2) > >>

awi:
Noita lämpöjähän saa mitattua ainakin tulpan alta, vedestä vesijäähyllisissä ja pakolämmöistä. Mitä näistä lämmöistä tarvitaan mihinkäkin tarkoitukseen?

Pitäisi nimittäin miettiä mitä antureita hankkisi raket-120:een sekä tuohon tm-k9b:hen. Minkälaisia lämpöjä noista koneista pitäisi mistäkin kohdasta löytyä?

Danello:
TM k9b:hen ainoa pakollinen lämpöanturi on veden lämpötila, joka pitää olla n. 45-50 celsiusta ennenkun lähetään ajamaan täysillä kierroksilla. Pakokaasuanturikin on hyvä, siitä näkee pakokaasujen lämpötilan, joka taasen antaa osviittaa suuttimista yms.. mutta suomessahan tämä pakokaasujen mittaaminen oli laitonta vuonna 2008 ainakin kz2 luokassa..

awi:
Kiitokset infosta. Jos ei pakolämpöjen mittaaminen ole sallittua kisoissa, mutta kai sitä voi hyvällä omalla tunnolla ja avoimesti kisojen ulkopuolella tehdä vaikka kisaan valmistautuisikin? Äkkiä sitä näkee paljonko ilmanlämpö vaikuttaa jne, jolloin tuo kisassa mittaaminen on melko turhaa joka tapauksessa. En nyt kisoihin ole osallistumassa eikä huolittaisikaan, mutta riittääkö, että irroittaa anturin johdon mittarista vai miten tuo on määrätty?

Entäpä onko hyvistä pakolämmöistä tietoa? Sekä r120 että k9b?

Danello:
Ainoa syy, miksi pakolämmöt ovat kiellettyjä on se (k9b:ssä suomessa), että luokituksen mukaista pakoputkea joudutaan muokkaamaan/työstämään "laittomaksi", että siihen saadaan pakoanturi kiinni. Euroopan Mestaruuskilpailuissa sai kyllä olla pakoanturi kiinni pakoputkessä eikä siellä katsastajat tullut vikisemään luokituksen vastaisesta pakoputkesta.

Jos et kisaile, niin laita ihmeessä pakoanturi kiinni, opit tietämään koska laulaa mikä on sopiva lämpö, mikä on max. pakolämpö ennenkun alkaa nakuttamaan mäntää yms. yms.

MKR:

En enää millään muista mikä oli optimi pakolämpö R120:sessä. Mutta eipä sillä paljon väliäkään, kun pääsuutin ja sytkä ovat kuitenkin kiinteät eikä säädettävissä. Eli pakolämpöön ei juuri voi vaikuttaa, joten ei sitä kannata seuratakkaan. R120:sellä parempi keskittyä kartin hallitsemiseen, sieltä saa ko vehkeellä eniten kierrosajoista pois.

Säädettävällä kaasarilla olen vetänyt säädöt siihen missä kulkee parhaiten, tai oikeammin siitä hieman rikkaammalle.
Ei se pakolämpötila vauhtia kerro.  ;)  Sen tuntee phersheellä sekä näkyy kellossa.
:P

Vesijäähdytteisessä olen opetellut vilkaisemaan koneen veden lämpöä vähintään pari kertaa kierroksessa. Mietin etukäteen hyvät kohdat, esim suorilla, ja siitä tulee nopsaan rutiini. Jos systeemin vedet keksii poistua letkuista vauhdilla saattaa käydä niin ettei tilalle hivuttautunut ilma siirrä lämpöä koneesta anturille, vaan mittari näyttää normi +50C vaikka pannu pihisee punaisena. Samoin jos vesipumppu lakkaa pyörimästä niin lämmöt voi nousta tappiin hyvinkin nopsaan.


 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta