Kirjoittaja Aihe: Kotikutoinen Kierrosaikamittari  (Luettu 10364 kertaa)

samitn

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
    • Projektipaja
Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« : 26.02.2009 14:59 »
Tervehdys

Kotikutoisen ja halvan kartingstartterin ohelle olen kehitellyt myös kotitekoista ajanottolaitteistoa joka olisi helppo tehdä, mutta tarjoaisi kuitenkin ne perustoiminnot mitä tällainen sunnuntai ajelija voisi rataa kiertäessä tarvita. Omat pojat kiertaa rataa silloin tällöin, ja hissukseen, eikä tämän vuoksi viitsi sijoittaa satoja euroja kunnon ajanottolaitteistoon, varsinkaan kun autoja on enemmän kuin yksi.Toisaalta taas rengasvallin päällä sekuntikellon kanssa töllistelykään ei houkuttele kun samaan aikaan pitäisi itse kiertää rataa. Niimpä tilaus Tee-Se-Itse mittarille on mielestäni olemassa.

Mittarin toiminnallisuus tulee poltettuna yhdelle mikropiirille, ja loput osat löytyy ihan tavallisesta elektroniikkakaupasta. Anturit (infra tai magneetti) voi olla että täytyy ottaa merkkiliikkeestä, tämä testataan kunhan päästään kokeilemaan oikealle radalle, oikeilla antureilla.

Julkaisen nyt mittarin speksit eli toimintakuvauksen sen vuoksi että täältä foorumilta varmaan löytyy vapaaehtoisia jotka voisivat kommentoida suunnitelmia. Tässä vaiheessa koodiin pystyy vielä tekemään helposti muutoksia.

Tee-Se-Itse mittarin varsinaiset teko-ohjeet tulevat tässä hetken päästä, kunhan saadaan mekaniikka toimimaan siihen malliin että mittari toimii kaikilla radoilla ja antureilla. Tähänkin tarvitaan kevään aikana vapaaehtoisia testaajia, mutta siitä myöhemmin lisää...

Tämä EI OLE KAUPALLINEN TUOTE, vaan tarkoitus on rakentaa järjestelmä joka ajaisi saman asian kun huoltajan kädessä oleva sekkarikello, ja suurinpiirtein samaan hintaan. Tosi ajajalle tai kilpailukäyttöön mittarista ei ole.

Voitte laittaa palautetta joko YV:nä tai sähköpostilla projektipaja2@luukku.com

http://projektipaja.kotisivukone.com/


sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #1 : 26.02.2009 15:27 »
OHO, tohan on parempi kuin kaupalliset tuotteet!  :o   ;)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #2 : 26.02.2009 16:24 »
Näyttö on kyllä sellainen, ettei sitä ajossa varmaan katsella. Mutta muutoinhan vaikuttaa oikein hyvältä ja enemmänkin kuin riittävältä sekuntikellon korvikkeeksi :)

Itselläni on pitkään jonkinlaisessa muhimistilassa on ollut multiplatform käsilaitesofta (symppari, n800, läppäri) GPS:llä ratoja kartoittamaan ja kierroksia mittaamaan, jonkinlainen vajaasti puolittain valmis prototyyppi on koodailtunakin. Mietin vähän minkälainen olisi toteuttaa bluetooth-liitäntäinen infrapuna/magneettianturi?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

samitn

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
    • Projektipaja
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #3 : 26.02.2009 18:20 »
Tuo näyttökomponentti tuossa määrää tuon numeroiden pienuuden. Olen kyllä katsellut sellaista näyttöä joka ei perustu riveihin ja matriisiin, vaan perustuu ihan pikseli piirtoon. Siinä saa sitten numerot koko ruudun kokoisena. Tämä ensimmäinen versio tehdään rivinäytöllä. Teen tätä mittaria meidän pojille, jotka ei muutenkaan ajon aikana paljoa voi mittariin vilkuilla :)

Oletko kokeillut tuota Race Chrono softaa, ja bluetooth GPS vastaria. Pyörii Nokian S60 luureissa. Siinä saa samoja sekuntilukuja kuin käsivaralla kellottamalla...

Mutta hianoohan se on tehdä asiat itse, vaikka puusta veistämällä....


spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #4 : 26.02.2009 23:03 »
Hienoa työtä samitn!

eipä taida olla pitkää muistia parhaalle ajalle yhdessäkään kaupallisessa mittarissa

Kasaan varmasti yhden kun ohjeet saan :) ihan vaikka vaan mielenkiinnosta.

Itse olen käyttänyt RaceChronoa jo 0.36-beta versiosta lähtien ja on kyllä pakko myöntää kyseisen ohjelman loistokkuus... Tähän mennessä olen käyttänyt ohjelmaa n73 & n82 puhelimissa tomtomin ulkoisella gpsillä ja noksun omalla gpsllä heitot ovat olleet hyvässä gepsilukituksessa n. 0.2 sekunnin luokkaa mychroniin majakalla. Suurin heitto tulee tuosta gepsin sekunnin päivitysvälistä ja laskennallisesta kierrosajasta. Nyt tosin on postissa odottamassa 5hz mokkula. 10hz mokkulaa kun ei vielä saa bluetoothilla ja 20hz on sairaan kallis. Gpsissä on se hyvä puoli että näkee todelliset nopeudet ja niiden erot kierroksilla. RCssä vielä kun voit tehdä rajattomasti splittejä niin näkee suoraan missä ajat hajoo ja mihin kyvyt todellakin riittäisivät.

p.s. tuli vain mieleen että siihen magneetti-anturin käyttöön pitää pystyä sitten määrittelemään joko minimi kierros tai kierroksella olevat liipaisut, kun kerran magneetteja on useampia monilla radoilla.

samitn

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
    • Projektipaja
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #5 : 26.02.2009 23:46 »
Tuo useampien raitojen ongelma on tiedossa. Tässä lueskelin palstalta keskustelua juurikin näistä useammista magneettiraidoista ja muista...

Ajanoton virheenkorjaus toimii niin että ensin ajetaan manuaali mittauksella yksi tai kaksi kierrosta, jolloin laite saa referenssi ajan per kierros. Sen jälkeen automatiikalla ajetut kierrokset rekisteröi ainoastaan ne signaalit jotka tulevat anturilta tietyn intervallin aikana. Tämä ei ole aukoton, mutta pitäisi karsia suurin osa virhesignaaleista...

samitn

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
    • Projektipaja
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #6 : 10.03.2009 09:07 »
Moikka taas

Ja suuri kiitos palautteista. Niiden määrä kyllä yllätti minut täysin.

Seuraavat parannukset otetaan huomioon ennen kun mittari laitetaan viimeiseen pakettiin:

1. Suomenkieliset tekstit:
Joo, en edes tiedä miksi laitoin oletuksena englanninkieliset tekstit. Ehkäpä minunkin 6 ja 7 vuotiaat pojatkin osaavat käyttää mittaria paremmin jos se on suomeksi :) Tämä on kuitenkin pikkujuttu ja korjataan.

2. Nopeusnäyttö:
Helppo toteuttaa teknisesti sekä laittaa mittarin koodiin mukaan. Tosin nostaa mittarin hintaa magneettianturin verran.

3. Moottorin lämpotilanäyttö.
Helppo toteuttaa teknisesti sekä laittaa mittarin koodiin mukaan. Tosin nostaa hintaa tulpan alle tulevan lämpötila-anturin verran.

Nämä lisäykset voitaneen jättää pois, ja mittari toimii pelkästään kierrosanturilla tai jopa ilman sitäkin...

4. Miksi erikseen manuaalinen ja automaattinen ajanotto:
Tähän oli oikeastaan syy siinä että ajattelin että mittaria voidaan käyttää myös radoilla joilla ei ole antureita. Mutta toisaalta taas miksei laitteessa voi vaan olla "ajanottotila", jos on anturit niin laite saa signaalin sieltä, jos ei niin napista painamalla. Miksipäs ei ne voisi olla vaan samassa ajanottotilassa. Tätä mietin vielä tähän ykkösversioonkin...

Sitten vielä mietinnän alla olevia asioita joita ehdotettiin:

1. Väliajat:
Tätä mietin itsekin, mutta voi tehdä laitteen käytöstä monimutkaisemman...kattellaan sitten kakkosversioon.

2. Moottorin käyntiaika mittari - huoltovälivaroitin.
Tätäkin mietin itsekin, mutta ei aina kerro koko totuutta. Joskus ajetaan ilman mittaria, jne. Kattellaan kakkosversioon.

3. Isompi näyttö:
Jep, tämä on tulossa kakkosversion. Tuplaa laitteen hinnan tosin...

4. Mahdollisuus purkaa data tietokoneelle...
Tämäkin mahdollista, ja mahdollista kakkosversioon...Mutta silloin olisi kyllä hyvä olla vähintään nuo väliajatkin mukana, että datan vertailulla olisi jotain merkitystäkin...


Erityinen kiitos Terholle teknisistä vinkeistä.

Yritän saada mahdollisimman nopeasti pakettia kasaan kun tässä muilta projekteilta ehtii, josko vaikka muutama muukin mittariton sunnuntai kuski innostuisi kokeilemaan tätä versiota ja parantelemaan sitä...

Laittakaa vaan edelleen viestejä sähköpostiin tai YV:nä...

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #7 : 10.03.2009 22:00 »
Moi,
Käytätkö Atmelia vai PICiä tuossa ?

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

rfid

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #8 : 15.03.2009 12:07 »

Hyvä samitn kotikutoiselle kierrosaikamittarille on varmasti tarvetta.
Itsekin olen tehnyt muutaman laitteen kierrosajan mittaukseen, jos näistä olisi jotain vinkkiä rakenteilla olevaan.

http://jwproduction.com/mikroauto/laitteet/ajanotto/etusivu/etusivu.html


sace

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #9 : 21.04.2009 22:53 »
Iltaa,

Näyttävästi on muitakin innokaita rakentajia! Itselläni on kans työn alla vastaava projekti ja versio 2 on kohta valmis.
Laitan kuvia ja lisätietoja kunhan saan uuden kotelon valmiiksi!

JjaJ

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #10 : 26.03.2010 12:29 »
Mittarin rakentelu myöskin suunnitelmissa.
Mites toi magneettianturi.
Löytyykö siihen sopivaa komponenttia esim bebekistä?

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #11 : 26.03.2010 13:45 »
Eikös magneettianturiksi kelpaa pultti, jossa on reilusti käämiä ympärillä. Tähän indusoituu heikko jännitepiikki aina magneettiraidan kohdalla.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Kotikutoinen Kierrosaikamittari
« Vastaus #12 : 26.03.2010 21:53 »
Harmillisesti vissiin mittarin piirrustukset ja myöskin siirtopolkimet kadonneet bittiavaruuteen?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway


 

Team Laine Verkkokauppa