Kirjoittaja Aihe: rotax maxiin lisää alavääntöä?  (Luettu 13623 kertaa)

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
rotax maxiin lisää alavääntöä?
« : 05.08.2009 16:29 »
Mikäs ois oikea lääke saada vetämään alhaalta paremmin? tuli ajettua kaverin autolla ja huomas kyllä alaväännön olevan ihan toista kuin omassa koneessa..

onkos se 1mm vähintään oltava männän ja kannen välissä? Auttaisko mahdollisimman ohut alatiivistee?
Kuinka paljon merkitsee läppien ikä koneen toimintaan?

entäs bensan pinta? ei pitäis vissii suoranaisesti vaikuttaa vääntöön?

Suuttin kokeiltu 165-172...
Kuinka paljon merkitystä noilla kahdella pienellä suuttimella (taitaa olla nyt meikäläisellä kokoa 30)


Pistetääs salat julki nyt iha avoimesti vaa ;D
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #1 : 06.08.2009 22:24 »
TESTINGTESTING.

Ei muuta, ku aamusta iltaan kokeilemaan kaikkea mitä mieleen tulee ja ennenkaikkea 1 asia kerrallaan.

-09 sylinteri vääntää enemmän.
-Isompaa takaratasta.
-neulan korkeutta kokeilemalla pykälä kerrallaan.
-Pääsuutin toimii kun latikka on pohjassa, eli ei suoraan vaikuta pohjavääntöö.

Ja salaisuuksiahan ei koskaan paljasteta:)

Ite oon ainakin oppinut, että kartingradalla vaikka kysyisit kellonaikaa se kannattaa itse tarkastaa, koska vartilla se vähintään heittää vastaajan antamaan aikaan:)

Ja miksi, et saanut selventävää vastausta "kaveriltasi", kun kerran hänen mylly väänti niin hyvin........

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #2 : 19.08.2009 20:28 »
Onkos uudella läppärungolla iso vaikutus koneen vääntöön? eikös viime vuoden lopulla tullu uusi malli joka on auki päästään enemmän? Ketokaahan tuloksia
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #3 : 08.09.2009 10:06 »
Olen vähän erimieltä ;) tuosta salaisuuksien paljastamiseta ainakin näissä harrastajasarjoissa kuin Rotax...
Ainakin junioreissa mielestäni on tärkeää, että salaisuuksia ei ole vaan kaikki kilpailee tasaväkisellä kalustolla, toiset on vain nopeampia luonnostaa kuin toiset.
Ja toiset osaa säätää runkoa paremmin.

Kuten tuo olpe78 kirjoitti

- ISOIN vaikutus mutkista lähtöön on oikealla isommalla takarattaalla
- uusi vm2009 pytty on junior sarjoissa melkein sekunnin nopeampi kuin vanha, maxeissa ero lienee pienempi (muutama kymmenys?)


Kaasuttimen kanssa painittiin koko kesän, ehkä noin kuukauden ajan ollaan osuttu edes joskus oikeaan
Tietoa on kerätty hevosmiesten tietotoimistosta, muutettu ja testattu, muutettu ja testattu...
Variaatioita kaasuttimessa on kuulemma 90 eli työnsarkaa riittää.

Meidän kokeilun ja kerätyn tietotoimiston kautta Junior vm2009-pytyllä ja kaasuttimella tuntuu toimivat

Pääsuutin:
- pääsuutin vaikuttaa vaikuttaa vain pääsuorakulkuun (kuten olpe78 kirjoitti)
- aloita kaasuttimen säätäminen hakemalla oikea pääsuutin! Sitten vasta mutkastalähtö.
- me pyriittiin laittamaan suutinta niin pieneksi, että poksahtaa juuri ennen jarrutusta
- TÄRKEÄ ASIA suorakulusta:
   Uudet vm2009 Junior pytyt nousee boostiin (eli yläkierrosten tehoalueelle, kuten  parhaat Raket85 -pytyt) n. 13.000 rpm:n jälkeen.
   Tuo boosti täytyy hyödyntää! Eli jos boosti tulee ihan vasta suoran lopussa (tai ei tule ollenkaan), suutinta vain pienemmäksi tai vastaavasti jos loppuu liian aikaisin -> suutin isommaksi
- käytetyimmät suuttimet oli 155-162, näistä ehkä yleisimmät 158-160 (noita pieniä suuttimia myy MopSport 3.5 euron kpl hintaan)
- sateella pienempi (155 - 160)
- hae suutin niin, että neulan klippi on keskimmäisessä asennossa, poksahdus siis juuri ennen jarrutusta
- testaa suutin myös niin, että voit olla toisen imussa (naama ratissa)! Usein vaatii pykälää isompaa suutinta kuin itsekseen ajettuna.

Neula ja klippi
- vaikuttaa juuri mutkasta lähtöön (5500 - 7500 kierrokset)
- yleisin asento meillä klippi toiseksi ylimmässä tai ylimmässä (eli neula mahdollisimman alhaalla)
- kokeile vaihtaa vakio K98 neula K27-neulaan
  meillä kävi onnekas vahinko kun kuski antoi pyytämäni K98 neulan sijasta K27 -neulan ja yhtä-äkkiä alkoi kulkea (n. 0.3 s parannus)
- ja sitten kun vaihtaa neulan korkeutta, saattaa vaikuttaa myös siihen että suutinta on vaihdettava isommaksi (neulan tiputtaminen kun vähentää bensan määrää suoralla, koska kaasutin "kuivempi" suoralle saavuttaessa)


Ilmaruuvi
- ohjekirja väittää, että vaikuttaa vain hyvin alhaisilla kierroksilla, ohjekirjan arvo 0.5 - 1.5 auki
- mutta vaikutus on koko alueen
- me ajettiin testejä 10 min välein alkaen 0.5 auki aina 2.5 auki (jolla monet ajavat)
- meillä toimi parhaiten 1.5 auki (tämän jälkeen ei koskettu eri radoilla)

Painavammat kohot ja pienemmät suuttimet
- vaihdoimme toiseen kaasuttimeen painavammat kohot (5.2 g) ja sen vuoksi pienemmät suutinputket (30) lievestuoreelle
- vakiokohot on 3.6 g ja 60 suutinputket
- kuski tykkäsi kun läksi mutkista mutta ei saatu koko viikonloppuna kulkemaan suorilla (ohi mentiin oikealta ja vasemmalta)

- hevosmiesten tietotoimisto kertoo, että ainakin osa junior kärjestä ajaa painavimmilla kohoilla
--> siispä tänä syksynä täytyy käydä vielä tämän probleeman kimppuun...

Bensapinta
- hevosmiesten tietotoimiston mukaan erittäin merkittävä
- emme ole ehtineet testata yhtään, menemme vakio 3 mm säädöllä (testaa poranterällä)



Junior-pytty täytyi saada kiertämään radaasta riippuen 13.200 - 14.000 rpm.



Jos kertomassani on jotain väärää, toivon mielelläni oikaisua, tarkoitus ei ole ohjata harhaan...

Ja epätoivo iskee välillä kun yhtä-äkkiä kulku häviää.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2009 12:11 kirjoittanut SeppoS »

Mikap84

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
  • Kotirata: iinatti Oulu
  • Moottorimerkki: Rotax dd2
  • Runkomerkki: Swiss Hutless
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #4 : 16.05.2013 04:26 »
http://www.superkart.org.au/Documents/rotax_jet_chart.pdf

ilmapaine tällä hetkellä oulussa 1015,6 hpa ja lämpötila +6 eli suutin on taulukon laatijan mukaan 172

ilmanpaineen voi tarkistaa paikkakunta kohtaisesti
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/oulu

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #5 : 16.05.2013 19:01 »
Moi,

et kai sä dd2:lla aja tuon taulukon mukaan?

Lue DD2:n ohjekirja. Enemmän voimaa vaatii enemmän ruokaa, varmaan alkaen 185:stä.

Mikap84

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
  • Kotirata: iinatti Oulu
  • Moottorimerkki: Rotax dd2
  • Runkomerkki: Swiss Hutless
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #6 : 17.05.2013 01:08 »
No voi pojat, en tietenkään. Otsikossa taisi olla puhe maksista.
samaa taulukko vois soveltaa myös dd2 moottoriin kun lisää aina lukuun "noin"  30numeroa isomman suuttimen
dd2 pääsuuttimet ovat kokoa 185-220

rstuning

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Vaasa
  • Moottorimerkki: Joku hiano Italialainen x)
  • Runkomerkki: Tony Kart
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #7 : 27.09.2013 23:16 »
Lainaan vanhaa ketjua...

Mulla vanhassa ICC koneessa (125cc 5-vaihteinen) nyt paikallaan Dellorto VHSB 37,
jossa oli 215 pääsuutin, eikä kärsiny juuri 1/4osa kaasua enempää muuten röpötti.

Joku rotax kuski joka kaupittelee netissä 34 ja 36 kaasareita kertoi että oli viimeks käyttäny
177 suutinta 36:ssa joten kokeilin 180 suutinta, jolla sainkin toimimaan jo kohtuullisesti ja
kaasunkin voi pohjaan työntää, mutta tyhjäkäynti laskee nopeesti, ilman kaasuttelua ja
miettii hetken kun kaasua poljeskelee, mikä taas hidastaa hiukan vaihteita vaihtaessa ja
haittaa paikallaan seisotusta... Mikä olisi hyvä tyhjäkäyntisuuttimen koko?

En oo kattonu vielä mikä sielä nyt on paikallaan, mutta tuntuis toimivan suht samoilla
säädöillä kuin rotaxit, joten vastaavan kokonen tyhjäkäyntisuutinkin varmaan toimis?

Nyt on ollu paikallaan vaan joku "imuvaimennin kotelo" jossa 2x34mm reikää, ilman putkia
ja suodatinta, mutta tilalle tulee 2-osainen vaahtomuovisuodatin (kun ei tarvi kisalaillisia virityksiä).
"If i had all the money i´ve spent on cars, i would spend it all on cars"

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #8 : 28.09.2013 00:32 »
Tuohon 37:aan tyhjäkäynti 40-45 kieppeille ja toi 180 pääsuutin on jo hehtaarilla, ehkä vähän rikkaan puolella - ainakin näin netin välityksellä. Kaasarin yleinen kunto ja väljyys sitten määrää jo loput. Ilmaruuvilla saa vielä vähän hienosäädettyä aluetta ja ilmaruuvilla sekä tyhjäkäyntisuuttimella voi vaikuttaa juurikin tohon kierrosten nousuun/laskuun.

Tää kuva esimerkiksi on aika hyvä selittämään yleisesti säätöalueet.



Edit. Esimerkiksi mulla on 41mm kaasarissa tällä hetkellä 45 / 195 suuttimet. Aika lähellä totuutta...
« Viimeksi muokattu: 28.09.2013 00:35 kirjoittanut Tomi Talja »

rstuning

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Vaasa
  • Moottorimerkki: Joku hiano Italialainen x)
  • Runkomerkki: Tony Kart
Vs: rotax maxiin lisää alavääntöä?
« Vastaus #9 : 28.09.2013 01:37 »
Tuohon 37:aan tyhjäkäynti 40-45 kieppeille ja toi 180 pääsuutin on jo hehtaarilla, ehkä vähän rikkaan puolella - ainakin näin netin välityksellä. Kaasarin yleinen kunto ja väljyys sitten määrää jo loput. Ilmaruuvilla saa vielä vähän hienosäädettyä aluetta ja ilmaruuvilla sekä tyhjäkäyntisuuttimella voi vaikuttaa juurikin tohon kierrosten nousuun/laskuun.

Tää kuva esimerkiksi on aika hyvä selittämään yleisesti säätöalueet.



Edit. Esimerkiksi mulla on 41mm kaasarissa tällä hetkellä 45 / 195 suuttimet. Aika lähellä totuutta...
Jep tolla 180 suuttimella on ehkä hiukan rikkaalla vielä, mutta mielummin rikkaalla kuin laihalla, taidan
hankkia ainakin 175 vielä kokeiluun ja tyhjäkäyntisuutin pitää vielä tarkistaa, jos se on jotain yli 40-45
niin laitan pienempää. Saattaa mennä vielä rikkaammalle ton pääsuuttimen osalta, kun laitan ilmanputsarin,
mutta nyt ainakin toimiva, kunhan sais alakierroksilla laihemmalle vielä.

Ps. Sain moottoripyöräliikkeestä vastaavantyyppisen kaavion kun hain pääsuuttimen ;)

PsPs. Edellisessä kirjotuksessa mainitsin, että jollain oli rataxissa 36mm kaasarissa 177 suutin,
mutta se olikin 172, eli sekin viittais, että mulle olis yllä mainitsemani 175 varmaan hyvä...

Edit: tyhjäkäyntisuutin oli 40 ja mopokaupassa pienimmät oli alkaen 42 (ne oli pääsuuttimia)
pitää kokeilla vielä hienosäätää paremmin ilmaruuvin kanssa...
« Viimeksi muokattu: 28.09.2013 13:56 kirjoittanut rstuning »
"If i had all the money i´ve spent on cars, i would spend it all on cars"


 

Team Laine Verkkokauppa