Kartingkeskustelu > Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha

Yamaha kt-100 momentit

<< < (2/3) > >>

jarit:
Männänrenkaan päittäisvälyksenä olen pitänyt noin 0.2mm. Sen alle ei uskalla paljoa mennä, ylärajana noin 0.3mm on ollut meidän koneissa.
Kun mittaat päittäisvälystä, tee se aukkojen yläpuolelta ja varmista että rengas on suorassa => työnnä se männällä kohdalleen.

Käytännössä homma toimii helpoiten kun ostat 0.10 suuremman renkaan kuin on mäntä. Siis 52.15 männän renkaaksi 0.25:nen niin pitäisi osua viilamatta kohdalleen. Välys tulee olemaan tuolloin noin 0.23-0.28 välillä joka on oikein sopiva. Jos käytät 0.15 suurempaa rengasta kuin mäntä, joudut viilaamaan päät. Tällöin muista viilata renkaan päiden muoto oikein = RIITTÄVÄN iso pyöristys renkaan sisäpinnalle jotta tapin ja renkaan väli ei ahdista. Tämä kannattaa mielummin liioitella kuin jättää liian pieneksi. Iso pyöristys  ei vaikuta renkaan ohivuotoon, mutta liian pieni ahdistaa kun se ponnaa rengasta sylinteriä vasten. Ei muuten ole yksi tai kaksi Yammun pyttyä joissa on tullut vastaan isot skraidut tuossa kohden....

Kulmat: Pako noin 174 on sopiva.Ylitse ei kannata mennä, mielummin alitse. (Yammun pakokanava on liian iso, ei kannatta tavoitella maksimi asteita...ne koneet ei vaan kulje.) Siitä siten kuskin kanssa kokeilemaan mikä on hyvä imu. Se on jossain välillä 155,5-157.  Nuo kun ovat kohdallaan, niin sen jälkeen säädät palotilan 11.8cc tasolle, niin sitten pitäisi kone olla sellaisissa perusmitoissa joista voi lähteä kuskin kokemuksen ja mieltymysten mukaan hienosäätämään suuntaan tai toiseen.
Vertailun vuoksi: meillä on pako vaihdellut eri koneissa 172.5 -174. Imu on ollut 154.5-157,5. Ei ole yhtä oikeaa vastausta. Se riippuu sylinteristä, kuskin kokemuksesta, pakoputken mitasta ja radasta jolle mennään.

Kimi M:llä on myynnissä (tälläkin palstalla) Yamahan huolto-opas jossa nämä asiat selitetään. Suosittelen tuota luettavaksi ja opiskeltavaksi pitkinä ja pimeinä talvi-iltoina  :)

epä:

--- Lainaus käyttäjältä: Jarpeli - 20.08.2009 01:18 ---kiitoksia. Tässä olikin tärkeimmät  mutta, tietoa otetaan silti vastaan.

--- Lainaus päättyy ---

Terve

Itseasiassa useimmat eivät huolla koneitansa itse, vaan Guruttavat ne kuntoon.
Peruskuvio on kierrättää kone eri huippuseppien kautta, kunnes se rupeaa kulkemaan.
Lue: Jammun tekoon löytyy eri koulukuntia ja eri pytyt siis vaativat erillaiset säädöt.
Ps. Eri kuskit vaativat myös erillaisia asetuksia samasta koneesta =:<== Jotta säätäminen olisi helpompaa..
-Pytyn korkeus on Pako ja Huuhtelu
-Männän helman pituus on Imu
-Sylinterikannen sorvaus / kuparin paksuus on palotila.

Hyvä kuski rakentaa koneen kulkemaan kesässä, parhaat kuskit useammankin koneen..
(no toki pytyn potenttiaalin mukaan, kuskin vaatimuksia vastaan)
vaan aloittelevalla kaverilla voi vierähtää vähän pitempäänkin...
Tämä lie selvittää miksi "Valmiit JA Kulkevat" koneet maksavat 1500-2500E
ja harkkakoneet 400-800E.

Met olemme ajaneet Jammua 3:tta kesää ja "Säätäneet" itse koneitamme,
toki muutaman kerran olemme hyödyntäneet Kalevia ja olemme myös yhden
Valmiin koneen aikanamme hankkineet...
-2 sekunttia sitten Vääntö oli kaikki kaikessa....
-1 sekuntti sitten koneelta toivottiin vääntöä, että kiertoa..
-Jos vielä sekunnin saisi pois, niin voisi tehdä Valtaset ;D.. vaan nyt kuskia
 kiinnostaa koneen keskiteho ja ylärekisteri...

Dynotan Jammun myllyjä, niin pysyn hyvin selvillä minkälaisilla koneilla kuski haluaa ajella.
Toki on ollut helpompi myös tarjota erillaisia säätö vaihtoehtoja kuskille kun tietää
mihin suunttaan sitä konetta on oikeasti muutettu.

Pikku vinkki omatarvehuoltoa suunnittelevalle...
Osta Kim Matsonilta "Yammu Kirja", (muistaakseni 30E) niin saat peruskäsitykset mitoista, välyksistä ja momenteista.
Foorumin hakuoption kautta löytynee yhteystiedot.

Ota yhteyttä niin voinen työntää lisää vauhtia "Myötämäkeen"

Jarpeli:
Kiitoksia jälleen kerran avusta. ton 0.25 olen jo kuullutkin mutta, piti vain varmistaa asia koska välys oli tosiaan sen 1mm luokkaa ellei isompikin.
Saattaa olla parasta että, jättää ton männän viilailun sikseen näillä tiedoilla. Ellei osta tota kimin kirjasta talven synkkiin iltoihin. Onkos tuolla paljokin merkitystä kulkuun?
Mites ton männän laita? Selviääköhän noista valumerkinnöistä jotai sais tietää tarkalleen mikä mäntä on kyseessä. Eikös toi männän halkasija mitata näisssäkin helmasta?


Esit: Paljokos noi asteet on noin yleensä ollu ihan vakio männällä?

jarit:
Asteet riippuvat sylinteristä...tarkemmin ottaen niiden "laatuvaihtelusta". ;D
Vakiomittainen mäntä samoilla tiivisteillä tuottaa eri sylintereissä eri asteet.

Mittaa mäntä tönärillä 5mm helman yläpuolelta niin tiedät sen ylikoon.

Jarpeli:
sepä se kun sain mitattua eilen alle 52 eli olisko ollu 51.6 ja pytty alareunasta 51.8 liekö digitönärissä kuraa:D.
Onko noita koneita tehty eri lohkon poskilla. kun tossa meidän omassa on erilainen toi tyristorin kiinnitys kun esim. tuossa akk sivuilla olevasssa. Muuten kone kyllä samanlainen ja "uudemman mallinen koska, kiertokangen keskitys kampuran päässä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta