Kirjoittaja Aihe: Moottoreiden kestävyys  (Luettu 15916 kertaa)

Old school

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Moottoreiden kestävyys
« : 25.08.2009 19:34 »
Olen hankkimassa ensikaudeksi kilpapeliä ja päälimmäinen vaihtoehto on Rotax max. Mutta... Olen ollut siinä uskossa että nykyiset vesikoneet olisivat "huoltovapaita" (n.50h)ja kestäviä. Olenko oikeassa vai väärässä?
Lueskelin mielenkiinnolla noita TAG koneiden kytkinjuttuja ja nyt olen haluaisin hieman kommentteja / kokemuksia. ???

Kuinka paljon joutuu pajattamaan eri merkkisiä koneita?
Paljonko on huoltovälit Rotax, Rok jne?
Mikä on näiden heikoin lenkki? Kytkin?
Mikä on todellinen ajoaika remonttien välillä? (huolto/hajoaminen)
Ei vanha koira uusia temppuja opi, mutta kova se on silti yrittämään!

Antti

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #1 : 26.08.2009 18:55 »
Meillä on nyt ollu toista vuotta Rok. Ei olla kisoissa käyty, ku ei ikä riitä, mut pelkkää hyvää sanottavaa Rok koneesta. Ainoa vika mikä nyt viikko sitte ilmeni oli kytkimen neulalaakerin jumittuminen. Tältä tosin olisi vältytty jos sitä olisi rasvaillut (ei ole iso homma). Tätä lukuun ottamatta kytkin on toiminut loistavasti! Me käytetään kone huollossa kerran vuodessa. Ihan en viitsisi sitä 50 tuntii ajaa vaa jossaa 25-40 tuntii riippuen monta kisaa ajaa vuodessa.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2009 21:33 kirjoittanut Antti »

Old school

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #2 : 28.08.2009 00:25 »
Eli teillä menee keskimäärin koko kausi ilman väliremontteja. Ihan kiva kuulla.


Uskaltaako muut paljastaa heikkouksia?
Tiedän että tämä on arka aihe. (eihän sitä voi kertoa jos oma kone poikii oman mokan takia)

Tästä ei ole tarkoitus virittää mitään juupas eipäs lällällää keskustelua, vaan kerätä kokemuksia yhteen.
Ei vanha koira uusia temppuja opi, mutta kova se on silti yrittämään!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #3 : 28.08.2009 01:59 »

Moro,

Mä oon vetäny vuodesta 2002 samalla Parilla Leopardilla suunnilleen kaiken mihin sillä on voinnut osallistua.
Tätä kautta lukuunottamatta se on hyrränny noin 12-17 kisaa /kausi avaamatta. (eli keväisin kunnostettu)
(alkukaudesta ilmeisesti 7 vuoden tärinästä väsynyt kaasari halkesi jonka seurauksena kone leipoi kiinni)

Parilla Leopardin tyyppiviat:
- Startin hiilet. Ne on silikoonattava, tai katkeavat tärinästä. 2-3 hiilet /kausi.
- Kaasuvaijerin nippa. Liian kireä kaasuvaijeri vääntää alkuperäisen nipan irti. (uusi versio vahvempi)
- Kytkin (varauksin) Väärin käytettynä sakara poikkeaa. (spinnatessa pitää päästää kaasu, eikä kytkintä saa polttaa ketjurasvalla)

Muuta miinusta:
- Kärsii TAG moottoreissa hieman liian isosta painosta.

Plussaa:
+ Fiilis ajettaessa ehdottomasti paras. Tuntuu ja kuulostaa kilpamoottorilta.
+ Yksinkertainen rakenne.
+ Helppo säätää, eikä keli vaikuta säätöihin

Uudessa X30:sessä tyyppiviat korjattu, mutta vielä ei ole kokemusta onko muita tullut tilalle?

Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #4 : 28.08.2009 06:03 »
Kokemusta on Sonik tx 125, leopardista ja Rotaxista.

Rotax on ehdottomasti ollut paras hankinta.
-kytkin ongelmat. Tosin uudessa on takuu.
-alkuvaikeudet kaasarin suutinvalintojen kanssa. Tämä on kait sama rokissakin

+ Eniten kilpailumahdollisuuksia/eniten harrastajia(koneen omistajia)
+ Erittäin kestävä/luotettava...paitsi kytkin joojoo
+ Varaosia löytyy useasta eri paikasta
+ Tietoa ja tuntemusta löytyy, koska on niin suuri ja yleinen merkki.

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #5 : 28.08.2009 06:59 »
Sulla kävi tuuri.
Mulla olis leopardi myynnissä =)

Old school

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #6 : 31.08.2009 17:25 »
Sulla kävi tuuri.
Mulla olis leopardi myynnissä =)

Moro. Laittelin yv:n.
Ei vanha koira uusia temppuja opi, mutta kova se on silti yrittämään!

mikkom

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #7 : 31.08.2009 20:32 »
Joo itelläni maxin koneesta vaan hyvää, mut kytkin on aika susi >:( toisel koneel varmaa 60h ajamista ja ei viel mitää ongelmia :P  Mut siks "kop kop" (koputtaa puupäätä) ;D ;D
Tiedottomuus lisää tuskaa ja kustannuksia

bigbear

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #8 : 20.09.2009 21:51 »
Mitä huoltoja noille koneille tehdään tuon n.50h jälkeen? Männät ja renkaat tietty, mutta meneekö jotain laakereita tai isompaa osaa?

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #9 : 20.09.2009 22:19 »
Kiertokangen ilmeisesti luvataan kestävän ton 50 tuntia, eli se vaihtoon. Mä oon n.40 tuntiin mennessä vaihtanu männän 4 kertaa ja kerran kampiakselin laakerit+stefat.

luigi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 110
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #10 : 22.09.2009 21:08 »
Kiertokangen ilmeisesti luvataan kestävän ton 50 tuntia, eli se vaihtoon. Mä oon n.40 tuntiin mennessä vaihtanu männän 4 kertaa ja kerran kampiakselin laakerit+stefat.

onko tosiaankin tarpeellista vaihtaa mäntä 10 tunnin välein jos ajaa vain harrastusmielessä?

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #11 : 22.09.2009 21:11 »
Ei tosiaan ole. Olis pitänyt mainita, että tuolla vaihtovälillä on vain haettu maksimi tehoja :)

bigbear

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #12 : 25.09.2009 18:37 »
Paljonkos tehot tippuu jos männän vaihtaa esim 40 tunnin välein verrattuna uuteen tai tuohon 10 tunnin sykliin?

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #13 : 25.09.2009 18:51 »
Insinööri en ole. Eli en osaa mitään kaavoja tähän esittää, mutta ihan selvästi huipputehot kyllä tippuu.
40h ajettu mosa täytyy olla ihan lussu!

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #14 : 26.09.2009 21:14 »
Mites Leopardin ja X30:n vesipumppu? Käsittääkseni se ei ole integroitu, vai ollako ma ihan vääräsä?

En ole ihan varma, mutta luulen, että Rokin vesipumpun laakeritiiviste kestää vain sen kymmenisen tuntia, vaikka koneella voisi muuten ajella vielä jokseenkin kauemmin. Aiheuttaako tää Iamen mainituissa malleissa vastaavanlaista karvaston harmaantumista?

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #15 : 26.09.2009 21:26 »
Juu, ei. Siis ei ole Leopardissa integroitu vaan sitä pyöritetään akselilta hihnavetoisesti. Kestävyydestä en osaa vielä paljoa sano muuta kuin koko kesänä ei mitään ongelmaa sillä rintamalla mutta ajotunnit jääneet uudella moottorilla niin vähiin etten kehtaa edes sanoa (huom. ei moottorin syytä).

TA
eksyvä ei tietä kysy

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #16 : 26.09.2009 21:34 »
Joo, joka tapauksessa voisi kuvitella, että pelkän vesipumpun vaihdolla/korjauksella pääsisi pienemmällä vaivalla ja rahnalla, kuin koko alakerran purkamalla. En tosin tiedä lainkaan, että onko Iamen koneissa jotain muuta, eri syystä aiheutuvaa ja samalla tavalla ilmenevää ja oireilevaa vesivuotovikaa kuin Rokissa.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #17 : 26.09.2009 22:51 »
ROK:n laakerin saa harrastekäytössä kestämään ajamalla 50/50 suhteisella glykolilla, mutta toisaalta kisoissahan glykolia ei saa sääntökirjan mukaan käyttää..

Jarpeli

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #18 : 27.09.2009 00:30 »
kuinkas paljon leopardeilla on pohjanmaalla kisoja. ainakin kaikki mitä olen ollut katsomassa ovat olleet rotax max/j kisoja.

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #19 : 27.09.2009 20:16 »
Kaasarina on kalvotoiminteinen Tryton Hobby 27.

Mikä on kalvon materiaali ja kuinka usein kalvoa on syytä vaihtaa hyvän suorituskyvyn aikaansaamiseksi?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #20 : 27.09.2009 21:25 »
Kaasarina on kalvotoiminteinen Tryton Hobby 27.

Mikä on kalvon materiaali ja kuinka usein kalvoa on syytä vaihtaa hyvän suorituskyvyn aikaansaamiseksi?

Tryton Hobby löytyy Iamen X-30 myllystä. Leopardissa Tillotson 334.
Molempiin kalvosarja maksaa noin 20egee ja sillä ajelee koko kesän. Oon tosin putsauksen yhteydessä joskus vaihtanu kesken kaudenkin, mut ei oo ollu vauhtiin merkitystä.  ( vauhtia on löytynyt lisää siitä ratin ja penkin välistä  ::) )
Venttiilikalvo on muovia ja neulankalvo kumia.



Homman Pitää Olla Hauskaa

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #21 : 28.09.2009 11:33 »
Justiisa. Ainakin nämä kyseiset Parillan vermeet alkaa vaikuttamaan varsin mielenkiintoisilta.

Minkälaisia asioita Leopardin/X30:n ensikäyttäjän tyypillisiin ongelmiin kuuluu?

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #22 : 28.09.2009 13:21 »
Tyhjäkäyntiä ei kannata pitkään käyttää ellei kiristä ruuveja. Normaaleilla ruuvien asennoilla (niillä siis joilla ajetaan) jos käyttää pidempään niin kastelee koneen melko pian. Tosin ei siihen yleensä ole tarvettakaan kun koneen voi käynnistää ja lähteä ajamaan, hiukan varovaisemmin aluksi ja kun lämmöt nousee niin eikun hanaa...

Toinen mikä itsellä oli aluksi oli, että ihmettelin lämpöjen nousua. Tässä oli omaa syytä mukana kun mittasin kannen ilmausreiästä (kun oli niin helppoa) mutta siitähän se ei enää mittaakaan pelkkää veden lämpöä mihin käyttöohjeissa viitataan vaan osittain myös itse kannen lämpöä. Lisäksi itselläni syylari hieman liian alhaalla ja liian lähellä penkkiä. Käsi peittää ja jäähdytys hieman kärsii. Nyt viileämmillä keleillä ei haittaa yhtään mutta helteillä lämmöt nousi. Pitänee talven pimeinä tunteina siirtää syylaria sivummalle ja ylemmäs.

TA
eksyvä ei tietä kysy

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #23 : 28.09.2009 13:57 »
Mihis kohtaan vesianturi kannattaa asentaa suhteessa termariin? Ilmeisesti tässäkin tapauksessa yläputkeen kuitenkin.  :P

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #24 : 28.09.2009 16:13 »
Termostaatin yhteyteen johonkin. Useissa termareissa on sille oma reikä. Oleellista on kuitenkin, että se on ylävesiletkussa eikä ole metallikosketuksessa kanteen.

TA
eksyvä ei tietä kysy

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #25 : 28.09.2009 21:39 »
Justiisa. Ainakin nämä kyseiset Parillan vermeet alkaa vaikuttamaan varsin mielenkiintoisilta.

Minkälaisia asioita Leopardin/X30:n ensikäyttäjän tyypillisiin ongelmiin kuuluu?

Kun voitelet ketjuja, niin suihkauta vähän(!) rasvaa myös kytkimen neulalaakerille. Siihen eturattaan ja kampuran päässä olevan mutterin saumaan.
Muutoin siitä tulee suoravetoinen. Huom: Liika rasva menee kytkimelle ja sen taas huomaa luistamisena, joka kuumentaa kytkimen hyvin tehokkaasti, jolloin siitä lohkeaa sakara. Mieluummin vähän useasti kuin paljon kerralla,

Toinen alkukäyttäjän ongelma on typerän näköinen virnnistys naamalla radalta kotiinpäin ajaessa. Menee kyllä ohi parissa päivässä.
Tällainen ->  ;D

Homman Pitää Olla Hauskaa

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #26 : 28.09.2009 21:59 »
Heh, ok. Tuntuisi, että osaltaan luonnollisesti samansuuntaisia kikkoja kuin Rokissakin...

Parillan kytkimessähän ei ole irtojousia lainkaan? Miten kytkinkenkien jousto saadaan aikaiseksi?

ps. Virne voi ja saakin säilyä pitkään.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #27 : 28.09.2009 23:37 »

Metallin joustamisella siitä ohuimmasta kohtaa sakaran juurta.
Homman Pitää Olla Hauskaa

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #28 : 05.10.2009 16:48 »
Mitäs varaosia on suositeltavaa pitää "aina" saatavilla koneen osalta?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Moottoreiden kestävyys
« Vastaus #29 : 06.10.2009 23:30 »

Moro,

Startin hiilet, (tai erillinen startteri mukana) ja pari tulppaa.

Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa