Kirjoittaja Aihe: kausi budjetti  (Luettu 14258 kertaa)

päällikkö

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
kausi budjetti
« : 02.09.2009 22:09 »
Kertokaas yamaha-cupia kuskit millä määrällä yks kaus vedetää ja kui monet moottorit ja rungot..

se raksufaija..

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #1 : 02.09.2009 22:56 »
jos ei aja, ku jammu-cupin, ei rahaa montaa tonnia pala.
asuntoautolla ja omilla vehkeillä vajaa tonni/kisa riittää.
viikko hotellissa kahdella huoneella+vuokrakone+telttapaikka+ muut, 3-5 tonnia/kisa riittää.
.

jansson

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #2 : 03.09.2009 09:44 »
Kun huomioidaan vielä matkustuskulut, kaikki bensakulut yht. ruoat ja muut menot niin aika paljon vielä päälle. Ja tietysti konehuollot ym vastaava.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #3 : 03.09.2009 16:39 »
Moi,
Meillä menee Minissä seuraavasti viikonloppu.
180 eur ilmoittautumismaksut viikonlopun kisaan
80 eur kisabensoihin, sis. perjantai treenin.
180 eur rengas-sarja, jotka kestää 3 viikonloppua., eli 60/viikonloppu.
80 eur asuntoautoon dieseliä.
0 eur majoitus
0 eur majoitussähkö

Eli yhteensä viikonloppun kulut noin 500, jotain 600 eur menee kaikkiaan.
Kaudessa ajetaan sellanen 5 viikonloppua, josta yhdessä on yksi pidempi 15 kierroksen kisa.

Kauden kisabudjetti on jotain 3000 eur luokkaa.

Ajopeli maksoi 6500 eur, ja siitä saan varmaan saman verran kun myyn sen pois, eli kaluston
hankinta/kuoletuskustannus jotain 0 eur paikkeilla.
Konetta huolletaan kerran kaudessa, jotain 400-500 eur.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2009 16:58 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #4 : 03.09.2009 19:41 »
Mitäs Kimi haluaa tuolla sanoa?

On niin halpaa, että vaihtakaa mini tonniin.?

Mites kuljetuskalusto?
Talli?
Tekniikkaa on aika paljon enemmän kun kartingissa. Eikö ne hajoo mistään ikinä? Mites, jos sattuu kolari?


On varmasti erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto, jos alkaa mikroautoilu tympäsee.

En päässy urkkimaan teidän keskusteluforumille....
En tiedä mitään kyseisestä luokasta, mutta olenko pahasti väärässä jos väitän, että teidän budjetti on suomen ennätys?

Sulla on niin iso kokemus, tieto ja taito kartingista, niin en ymmärrä miksi vähän niinku provosoit nyt tähän suuntaan?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #5 : 03.09.2009 20:47 »
Moi,
Traileri 1200 eur,
Teltta 4x4 riittää mainiosti.
Lämmin talli on hyvä olla.
Tekniikka on sama, kori ja moottori. Säätöjä tulee vähän enempi, mutta samat kartingista opitut
lain-alaisuudet pätevät myös isoihin autoihin.
Varsinkin kisan prosessit on samat, ilmoittautuminen kitissä, treenit, aika-ajot, katsastus, punnitus.
Samaa se on kuin Karting, mutta tuo laite on erillainen, ihan Rata-SM:n F-kolmosiin asti.

Itse oletin aikoinaan että rata-autoilu on älyttömän kallista. Locost ja mini on ihan ok luokkia, edullisia
ja hauskoja, jopa iskät pääsevät ajaa poikien kanssa kilpaa.
Moottori vaatii vähän enempi osaamista, mutta ei ole mikään mahdoton asia, ja varikolta löytyy apua.

Siinä vaiheessa kun karting alkaa tympäisee, niin tuo on hyvä vaihtoehto, ei tarvitse lopettaa moottoriurheilua, ainakaan kustannusten takia.
Olen nähnyt monta nuorta innokasta kaveria, jotka lopettavat kartingin, mutta hinku ajaa on ihan hirveä.
Näitä voi myös ajaa rinnan.  Ei kartingia tarvitse lopettaa.

Samalla tavalla koitan houkutella lisää kuljettajia myös kartingiin, ja tänä kesänä ainakin toistakymmentä mun kaveria on käynnyt kartingradalla ajattamassa lapsiaan. Tästä lajista sitten siirrytään ajan myötä jokainen ties mihin suuntaan.

Kunhan nyt kerron vaihtoehtoja.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #6 : 03.09.2009 21:05 »
Oolrait!

Hyvähän tuota on esille tuoda, kun en esim. minäkään tuosta lajista mistään juuri koskaan ole mitään kuullu.
Ja samat käsitykset ollu kuin sinulla.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #7 : 03.09.2009 22:41 »
ihan hyvä tietää.
meillä kundi on niin innostunut koppiautoista( jokkis, sprintm legends), että jos tuo mini ei tuon arvokkaampi harrastus ole, niin sekin on hyvä vaihtoehto.
.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #8 : 04.09.2009 10:05 »
Onkos mini-tonni vs. legends -kustannuksista jollain selkeää näkemystä? Sellaista olen kuullut, että legendsissä rahat menee lähinnä kisaviikonlopun oheiskuluihin. Kai tuossakin tonni/kisa on mahdollista, jos kalusto kestää eikä mukaan laske poistoja autosta.

Renkaat kai tuossa kestää kauden, eikä käytettynä ostetun pelin arvonalenema/vuosi ole tuhansia euroja. Mutta mitäs tuohon roppaukseen muutoin tuppaa menemään? Näyttävät ainakin osumia ottavan melkeen kuin jokkiksessa...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #9 : 04.09.2009 12:59 »
Locost ja mini on ihan ok luokkia, edullisia
ja hauskoja, jopa iskät pääsevät ajaa poikien kanssa kilpaa.
laitatko linkkiä, että pääsee tutustuun?
.

Hantta

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #10 : 04.09.2009 13:59 »
Rata-SM:n sivuita löytyy heidän sarjasäännöt joista näkee mitä mikin luokka maksaa ilmoittautumisia ym. Mutta esimerkkinä F3, viisi osakilpailua: ilmoittautumiset 3500, renkaat saman verran, pakollinen kisabensa tonnin. Lisäksi matkat, majoitukset ja kilpurin huollot, muutamasta tonnista ylöspäin jos itse tekee. Vastaava Dallara, jolla SM-sarjaa nyt johdetaan, 25000 €, mutta ehjästä autosta saa myydessä suhteellisen hyvin. Toki pitää olla lisenssit, ajovarusteet, työkalut, kuljetuskalusto, autotalli ja joku osaava kaveri ruuvaamaan ja mielellään myös auton rattiin. Kaikista näistä ei ehkä tarvitse maksaa ja ajokokemuskin voi olla hankittu kartingista.

Kauteen kuluvalla rahalla saa ajaa kilpailuviikonloppuina yhteensä noin 750 km. Äkkiä laskien ajamisen hinnaksi tulee noin 33 €/ ajettu minuutti ja siitä ylöspäin. Tähän pätee sama kuin kartingiin, että ylärajaa ei ole.

HRF:n kisoissa, siis missä Minit, Locostit ja roadsport ajaa on edullisempaa, koska SM-sarjaa rasittavat tietyt kiinteät kustannukset jotka on maksettava ennen kuin ajetaan metriäkään. Locost: http://www.locostfinland.com/

kari@p

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 68
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #11 : 04.09.2009 19:54 »

http://www.locostfinland.com/

Locost ja mini on ihan ok luokkia, edullisia
ja hauskoja, jopa iskät pääsevät ajaa poikien kanssa kilpaa.
laitatko linkkiä, että pääsee tutustuun?

qwertyuiop

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #12 : 04.09.2009 20:56 »
minitonni
www.minitonni.fi, tuolla on säännöt, kisat, pisteet, kisaraportit jne.
www.syntax.fi/jff_motorsport, tuolta löytyy tietoa auton rakentamisesta,kisatietoa ja incar kuvaa
www.luomanpera.com, tuolta löytyy kisaraporttia ja incar kuvaa.

Legendsauto maksaa noin 12000 eur, sitten tarvitset vielä renkaita tonnin edestä, rengas-sarjoja tarvitset kauden aikana  1-2 jotka maksaa jotain 700 eur sarja.Renkaita menee treenien mukaan. Lisäksi tarvitset huolto/varaosapaketin+vanteita 2000 edestä.
Tällä hetkellä ajelevat Rata-SM kisoissa, mutta uskon että siirtyvät jonnekin muualle.
Sarjamaksu noin 2000 eur, ja joka kisaan palaa sellanen 700-1000 eur. Lisäksi LCF:n jäsenmaksu noin 500 eur. Noihin sisältyy ilmoittautumismaksut kisoihin.
eli yhden kauden kulut auton lisäksi on noin 7000-10.000 eur.
Korjaukset maksaa noin 500 eur /kulma kun jotain tapahtuu.
Koneita saa parilla tonnilla. Hei haloo, Raket-85 kultamuna ja 1300:n yammun 4T prätkäkone vierekkäin ja sama hinta.


auto 12000
varaosapaketti 2000
Sarjamakstu 2500
Rengaskulut kaudessa 1500
Bensakulut/kisa 100 eur, eli 700 eur kaudessa
Muut kulut 500 eur/kisa =3500 eur.

Eli legendskausi yhteensä noin 10000 eur kaudessa  +auto, jolla ajaa sitten 10v.

http://www.legendscars.fi/index.php?cmd=frontpage jossa myös avoin foorumi.

Locost luokassa kustannukset on samat kuin Minitonnissa, renkaat on kalliimmat, muistaakseni jotain  600 eur setti.
MiniTonniluokan rengas-sarja maksaa noin 180 eur, ja sillä ajaa melkein koko kauden.

Arvatkaa mikä näissä kaikissa mainituissa luokissa on kaikkein parasta.
Tarjoan alastarolla minitonnisella testimahdollisuuden alastarolla parille ensimmäiselle oikein vastanneelle.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2009 21:00 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #13 : 04.09.2009 21:01 »
Niissä ei ajeta "virallisesta" Suomenmestaruustittelistä.....?

« Viimeksi muokattu: 04.09.2009 21:04 kirjoittanut olpe78 »

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #14 : 04.09.2009 21:13 »
AKK ei ole mukana sotkemassa asioita
.

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #15 : 04.09.2009 21:19 »
pikku pelle peloton pääsee synkkinä talviöinä toteuttamaan itseään tallin hämärässä olut tolkki seuranaan ;D
menee ne lujaa

rattimatt1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #16 : 04.09.2009 21:20 »
kaikki ajaa joresta ja jeesaavat mielellään kaveria...  ;D  

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #17 : 04.09.2009 22:32 »
Porukka ei ole yhtä kateellista toisten menestyksestä kuin kartingissa.
Toisinsanoen yhtä vahingoniloista muiden epäonnesta.

Pärjäämättömyydestä ei syytellä kultamunan puutetta,
vaan opetellaan ajamaan ja säätämään autoa.

Tietoa ei pimitetä ja kanssakilpailijoita ei johdeta tarkoituksellisesti harhaan.

Edessä ajajaa ei pukata tahalleen nurmikonleikkuuseen oman pärjäämisen edistämiseksi.

Tuomareilla on aikaa katsoa muidenkin radalla olevien edesottamuksia kuin kärjen.

Olisiko Näiden kilpailujen henki vähän samanlainen kuin Kartingissa "Kimmppa" Jorejen toiminta:
-Yksi kaikkien ja Kaikki yhden puolesta??
Minä mitään tiedä.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #18 : 04.09.2009 22:53 »
Nonni Kimi! Mul oli eka oikee vastaus ja Epällä paljon oikeita vastauksia, et paahan päivämäärä ja aika tauluun, niin lähetään minillä cruisailee :)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #19 : 06.09.2009 21:40 »
Olpe78:lle
Radalla kisataan verisesti, ja kisan jälkeen käydään parc
fermessä tilanteet läpi todella hyvässä kaverihengessä.
Kauden voittaja on Suomen MiniTonni Cup mestari. Pitää muistaa,
että vaikka A:K panttaa noita suomen mestaruustitteleitä,niin
jokainen joka on voittanut jonkun sarjan, on kyseisessä
luokassa sen vuoden suomen paras eli mestari.

iskälle.
A:K ei kiinnosta, sieltä ei ole lottopottia jaossa.
Katsojia on 10 kertaa enemmän historicissä kuin Rata-SM:ssä.

jahnu:lle
Pelle Peloton on mun suosikki. Joka keskiviikko odotan innollla
onko siitä joku juttu. Olen jo aika iso poika, ja kannattavat toteukset on jo tiedossa.
Tallissa mulla on erittäin hyvä valaistus ja olutta en juo :-)

Rattimatt1:lle
On sielä tiimibussejakin, ja aika isojakin.

epälle
Tavoitteena on saada kaikki maaliin, jos jollain on ongelmia niin
auttajia on enempi kuin mitä auton ympärille mahtuu.
Jokaisen moottori on omanlaisensa kultamuna, ja korin säädöt on tärkeät.
Tietoa pimitetään ja harhaan koitetaan johtaa, mutta ei siellä mitään
sellaista tietoa ole, jota kaikki ei tietäisi. Ja halpaan jos menee, niin
siitä saa syyttää itseään.
Kanssakilpailijaa kunnioitetaan, ja kosketuksia koitetaan välttää
kaikin tavoin, noissa on jarrut, yleensä ja melkein kaikissa.

Valitettavasti ei oikeita vastauksia tullut, mutta mulle voi kyllä soittaa
ja kysellä koska ollaan menossa radalla. Ekat testimahdollisuudet on vasta viimeisen
kisan jälkeen (26.9 Alastaro). Joten jos kiinnostusta tuohon luokkaa on, niin ajamaan pääsee.

Tässä oikea vastaus, jota kartingväenkin kannattaisi miettiä.

Noi on kansallisia luokkia, ja jokaisen luokan säännöistä vastaa luokan oma yhdistys.
A:K:n säännöistä seurataan vain turvallisuutta määrävät säännöt.
Säännöistä ja muutoksista päättää kilpailijat ja valvova elin on yhdistys.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #20 : 07.09.2009 14:18 »

Tässä oikea vastaus, jota kartingväenkin kannattaisi miettiä.

Noi on kansallisia luokkia, ja jokaisen luokan säännöistä vastaa luokan oma yhdistys.
A:K:n säännöistä seurataan vain turvallisuutta määrävät säännöt.
Säännöistä ja muutoksista päättää kilpailijat ja valvova elin on yhdistys.


näinköhän onnistuu kartingissa, jossa osa aikuisista lykkii lastaan radalle "voita pärkkele" periaatteella.
aikuis kartingissa onnistuisi varmasti
.

mjkh

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: kausi budjetti
« Vastaus #21 : 07.09.2009 18:03 »
Locostiin sarja renkaita n. 550€ päällelaitettuna. Renkaita menee 2-3 sarjaa riippuen ajotyylistä ja ajomäärästä.
Meillä TAGissa meni enemmän rahaa renkaisiin kuin Locostissa. En ole laskenut, mutta uskoisin että kausi Locostissa on edullisempi kuin TAGissa.
Isoilla radoilla ongelmana on rata-ajan vähyys. Alastaro on melkein koko ajan varattu. Ahvenistolle pääsee keskiviikkoisin ajamaan paitsi kesälomien aikana. Kemora ja Jurva on pirun kaukana pääkaupunkilaiselle... Kartingissa on aina joku rata vapaa ja ratamaksu on vain noin kolmannes isojen ratojen hinnasta.
Meillä kävi tuuri kun Locosti mahtui vanhaan peräkärryyn sisälle, joten kuljetuskalustoon ei tullut muutoksia.
Voin lämpimästi suositella Locostia kartingiin kyllästyneelle tai vaikka kartingin rinnalle. Kannattaa tulla tutustumaan lajiin 26.9 Alastarolle.
Mun Locost projektia voi seurata -> http://mhlocost.blogspot.com/

Mika
Mika Hirvonen


 

Team Laine Verkkokauppa