Kirjoittaja Aihe: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?  (Luettu 14328 kertaa)

Ruatikainen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 28
    • Joona
Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« : 07.11.2009 15:19 »
Joko löytyy valmistajilta Snell-FIA CMS 2007  hyväksyttyjä kypäriä?
ARAI valmistaa ainakin, mutta löytyykö muilta?
Taatisen hyvä...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #1 : 07.11.2009 15:29 »
BELL KC3-CMR
http://www.bellracing.info/kc3.html

Keveys ja muotoilu nuoren päähän sopivaksi on etu,
vaikka ei ulkomaille aikoisikaan ajamaan.
Eikä hintakaan ole paha. mm http://www.evgraphics.fi/ myy

Tuota ARAIn mallia en ole nähnyt myynnissä, tulee varmaan kohta:
http://www.araihelmet-europe.com/2009/eng/news_product.php?fn_mode=fullnews&fn_incl=3&fn_id=36
« Viimeksi muokattu: 07.11.2009 16:50 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

evg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #2 : 08.11.2009 10:16 »
Hei

Meillä tosiaan Bell KC3-CMR malli varaosineen hyllyssä, tarjoushintaan vielä marraskuun loppuun. Arain CK-6 tulossa maahantuojalle tammikuun loppupuolella, myös se otetaan valikoimiin sitten kun saadaan. Tietääkseni tällä hetkellä ei muita ko. standardin valmistajia?

Evgraphics

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #3 : 08.11.2009 13:40 »
Moi,

Rataluokiteltuja kypäriä saa samaan hintaan kun pelkästään kartingiin luokitellun.
13v lapsen pää ei enää kasva, joten siinä vaiheessa kun haluaa vaihtaa
luokkaa, niin kypärä kelpaa aika pitkälle.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #4 : 08.11.2009 20:17 »
Moi,

Rataluokiteltuja kypäriä saa samaan hintaan kun pelkästään kartingiin luokitellun.
13v lapsen pää ei enää kasva, joten siinä vaiheessa kun haluaa vaihtaa
luokkaa, niin kypärä kelpaa aika pitkälle.

2012 alkaen pitää olla rataluokissa HANS-luokiteltu kypärä. Siispä näitä ei-HANS kypäriä saa edullisesti, mutta niillä ei voi jatkaa rataluokissa kahden vuoden päästä. Kartingissa voi ajaa niin kauana kuin luokitus on voimassa.
Joissakin on reikä valmiina, kiinnitys (klipsit ja tarra) on n. 100€. Valmiit HANS-kypärät on hieman kalliimpia kuin nämä Karting kypärät.

Tuon Snell-FIA CMH (Children Motorsport Helmet)standardi määrittelee maksimipainoksi 1350g tai 1200g.
Eroa BELLillä meidän vanhaan AGV karting kypärään on 400 g, se on aika paljon.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2009 20:26 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

-HH-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #5 : 12.11.2009 22:52 »
Kyllä me tultiin kanssa samaan lopputulokseen kuin Kimikin - eli päädyttiin ottamaan SA2005-luokiteltu potta, ja siinä on Hans-poraukset. Ne klipsit on kuitenkin suht edukas päivitys sitten siihen, mutta eihän sitä koskaan tiiä miten kauan kypärää käyttää vaan voihan se olla vaikka kevään ekan kisan jälkeen vaihtokunnossa... Kyllähän tollasen CMH/S kypärän kevyt paino oliskin houkutellut, mutta nyt vaan päädyttiin tollaseen lopputulemaan. Tosin meillä painoero vanhaan AGV New plussan ilmoitettuun painoon ei olis ollut kuin about parisataa grammaa...
-Harri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #6 : 13.11.2009 08:44 »
Tuo esiporattujen HANS kypärien päivitys oli vähän kuuma peruna jokin aika sitten.
Kypärät kun pitää lähettää tehtaalle klipsien kiinnitystä varten ja siellä liimataan tarra paikalleen.
En tiedä onko maahantuojilla tilanne muuttunut eli onko jokin tehdas valtuuttanut klipsien kiinnitykseen.

Itse niitä e kuitenkaan saa ruuvata, seurauksena olisi muuten luokiteltuun kypärään porattuja reikiä omatekoisesti.
Tarra kiinni, kas nyt on Hans kypärä.  Esiporatuissa kypärissä reikä on vahvistettu, kuulemma.

Ostin omaan käyttöön sellaisen Stilon ei HANS kypärän pari vuotta sitten puoleen hintaan
Kaksi vuotta saa vielä ajaa koppiautolla, sitten kelpaa vielä Kartingissa.
Sitten kyllä joutuu investoimaan oikeaan HANS kypärään ja tukeen, samalla menee puku ja kalsarit uusiksi. Penkki ja vyöt vanhenee vähän ennen. Mutta sitten on turvavarusteet kunnossa. Kustannus  on n.kahden jokkisauton verran.

Mutta tuon CMS kypärän painoero juuri AGV+/Bell kohdalla on 1550g -1185 = 365g.
Kun kuski heilutteli päätään painoero tuntuu selvästi. On toki Bellin muotoilukin tältä vuosituhannelta.

-petri-
« Viimeksi muokattu: 13.11.2009 08:52 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

HM

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #7 : 13.11.2009 14:22 »
Joko löytyy valmistajilta Snell-FIA CMS 2007  hyväksyttyjä kypäriä?
ARAI valmistaa ainakin, mutta löytyykö muilta?

Kyllä löytyy ainakin OMPn valikoimista uusi J Kart CMR malli, hintaan 349,00 ja painaa 1150g.
http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_product.php?product=SC752

Tätä Snell FIA CMR/CMS2007 hyväksyntää EI VOI korvata millään "rataluokitetulla" kypärällä (kun ei ole edes olemassa) mikäli on menossa ajamaan CIK arvokilpailuja ensivuonna ja kuski on alle 15 vuotias, elikkä ajaa luokassa KF3! Sitä ei korvaa edes väintään yhtä kevyt FIA 8860-2004 standardin kypärä joka vaaditaan Formula Ykkösen lisäksi useissa muissakin KV ratasarjoissa ja standardin lujuusvaatimus on moninkertainen.

CMR/CMS2007 standardiin sisältyy määräys kypärän hintatasosta ja siksi nämä FIA 8860 kypärät eivät 6-10 kertaa kallinpana (Shubert 20x) täytä CIK vaatimusta.

Rata SM sarjassa Hans tuki on ollut pakollinen jo kaksi kautta, vaikka ei ole olemassakaan "Hans-luokiteltuja" kypäriä, vaan samoilla BSI 6658-85 A/FR, Snell 2000, Snell 2005 hyväksynnillä kypäriä on ollut saatavilla Hans valmiudella/clipseillä tai ilman. Valitettavasti eräät maahantuojat olivat valinneet tuon hieman edullisemman mallin valikoimiinsa...

Esiporattujen Hans kypärinen päivitys EI kyllä ole ollut, eikä ole "kuuma peruna" ainakaan edustamiemme OMP, MOMO ja Stand21 merkkien osalta, olemmehan olleet näiden merkkien valtuutettu asennuspiste jo yli kolmen vuoden ajan!! Clipsien asennuksen yhteydesä kypärään kiinnitetään erillinen FIA tarra todistuksena asianmukaisesta asennuksesta ja asennuksesta raportoidaan valmistajaa / FIA. Tämä jälkiasennus asia on täysin maahantuojan ja vamistajan välinen asia ja siis pelkästään heidän päätettävissään miten toimia ja palvella asiakasta!!

Hans tuellahan ei tosin ole mitään tekemistä Kartingin kanssa!!

Terveisin HM-Osatuonti Oy

HM

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #8 : 13.11.2009 18:52 »
Lainaus
Tätä Snell FIA CMR/CMS2007 hyväksyntää EI VOI korvata millään "rataluokitetulla" kypärällä (kun ei ole edes olemassa) mikäli on menossa ajamaan CIK arvokilpailuja ensivuonna ja kuski on alle 15 vuotias, elikkä ajaa luokassa KF3! Sitä ei korvaa edes väintään yhtä kevyt FIA 8860-2004 standardin kypärä joka vaaditaan Formula Ykkösen lisäksi useissa muissakin KV ratasarjoissa ja standardin lujuusvaatimus on moninkertainen.

Tätä juuri ajoin takaa, meillä on tällä hetkellä SA2005-luokiteltu kypärä ja poika täytää syksyllä (2010) 15 vuotta. Joten ensi kesäksi pitää ostaa huonompi laatuinen kypärä mitä tällä hetkellä on.
Lainaus
CMR/CMS2007 standardiin sisältyy määräys kypärän hintatasosta
Edellyttäen tietysti ajammeko kv-kisoja.

Valitettavasti ymmärsit kyllä aivan täysin väärin!  Kyllä CMR/CMS2007 standardin vaatimus on vähintäin yhtä kova kuin Snell SA2005 standardikin, elikkä ette missään nimessä joudu menemään huonompilaatuiseen kypärään mikäli ostatte kyseisen normin mukaisen kypärän. Päinvastoin, verrattuna Snell 2005 kypäriin, 300-500 gramman painoetu tekee CMR 2007 kypärästä huomattavasti turvallisemman.
FIA 8860-2004 kypärä sensijaan on sitten jo vielä huomattavasti korkeamman standarin = iskunkestävyyden mukainen kypärä, mutta sitä ei sallita CIK arvokisoissa alle 15 vuotiaille kuljettajille juurikin budjetti syistä. Esimerkiksi Massan onnettomuudessa kypärään kohdistui yhdeksänkertainen törmäysvoima standardin vaatimuksiin nähden ja silti kypärä kesti, melkein.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #9 : 13.11.2009 21:09 »


Ei täällä yleensä tarvitse meuhkata. Ihan asiallinen tiedottaminenkin riittää tästäkin aiheesta.

On hyvä että saadaan jaettua tietoa uudesta standardista ja tietysti lajimme tärkeimmästä turvavarusteesta.
Kypärän hankinnassa kun tietää vaihtoehdot, niin tulee valittua sitten oikeaan tarkoitukseen sopiva.

Ilman vahinkoja kypärä kestää käytössä vuosia, meilläkin 5 vuotta samalla kypärällä ja uskon että kartigissa kulutus on aika kova.
Satsaus laadukkaaseen ja sopivaan kypärään ei ole suuri kustannus kun jakaa sen käyttöiälle.
Kokeiltiin myös uuden kypärän istuvuutta Leatt-Bracen kanssa. Istuu tosi hyvin, toisin kuin tasamuotoillulla vanhalla kypärällä.

Näillä turvavarusteilla voi estää sen vahingon sattuessa nuoren vammautumisen, ei sitten niillä euroillakaan niin väliä ole.

« Viimeksi muokattu: 13.11.2009 21:16 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #10 : 14.11.2009 00:09 »
Moi,
2007 standardissa tärkein on alhainen paino, noi potat laitetaan lapsien päähän joiden niskalihakset
ei ole maailman vahvimmat, lisäksi kartingauton selkänoja ei tue niskaa kun tulee takaapäin törmäys.
Kartingin vaatima iskunkestävyys on helposti toteutettavissa kevyemmällä rakenteella.

Painon takia tuo uusi kypärästandardi  on ehdoton väline lapselle.


 
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #11 : 14.11.2009 10:33 »
Tuossa lukiessani tätä topikkia tuli mieleen tuo meidän poika sit joskus jos mahollisesti ajaa cik kisoja ja tuo sama standarti on silloin voimassa ja tuo meidän pojan nuppi on jo sen verran iso et HM:ltä näyttäs tuota uutta kypärää löytyvän jus tuo koko suurimpana mikä on tällä hetkellä meillä käytössä sii koko L

Kysyisin Et onko nuita kypäriä tulossa isompana kokona jossain vaiheessa vai onko silloin pakko ajaa suurin koko ahistettuna ???
Kovasti harjotellaan/huolletaan

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #12 : 14.11.2009 17:16 »
Lainaus
Lainaus
CMR/CMS2007 standardiin sisältyy määräys kypärän hintatasosta

Estääkö tämä kypärävalikoiman lisääntymisen?

Ainakin Duchinni K801 (CMR 2007) by Mir kypärä on tulossa markkinoille. 249€ lukee Vroomin mainoksessa.
Coming soon sanotaan sivuilla http://www.mirraceline.com/ing.html
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Snell-FIA CMS 2007 kypärät ?
« Vastaus #13 : 14.11.2009 22:09 »
Lainaus
300-500 gramman painoetu tekee CMR 2007 kypärästä huomattavasti turvallisemman.
Lainaus
Onko tämä koko jutun pointti.

Tämä standardi on esimerkki siitä kuinka turvallisuutta parannetaan pitkäjänteisesti. Tuli kerrankin tutustuttua perusteellisemmin aiheeseen.
Meille harrastajille se näkyy sääntökirjassa pykälänä, jota sitten arvioidaan jopa kriittisesti (ei juuri tätä mutta noita penkki, vyö, alusasu jne).
Asetus standardista annettiin 2007 FIAn turvallisuutta tutkivan instituutin toimesta, Tavoitteena oli saada turvallisempia kypäriä juuri lasten käyttöön. Alkusysäys tuli lääkäreiltä jotka totesivat ettei aikuisten käyttöön suunnitellut kypärät suojaa tarpeeksi painon ja muodon takia.

Sen jälkeen valmisteltiin standardi ja mittaustulokset FIA:n ja Snellin toimesta. Sitten vasta alettiin valmistamaan kypäriä. Tulokset ovat  nyt käsillä. Oma arvostukseni FIAa kohtaan nousi 100 pistettä. Tämä asetus ja standardi koskee useita lasten moottori ja pyöräilylajeja. Karting on yksi lajeista.
Artikkeli asetuksesta löytyy: http://www.smf.org/articles/smffia_release_02_16_07.html
Ja standardi http://www.cikfia.com/web/karting/webkarting.nsf/4A7D5287A71A9CE7C1257618004B3109/$FILE/Snell_FIA%20Standard%20for%20Use%20in%20Children%27s%20Motorsports%20(CMR_CMS%20Helmets).pdf?Openelement


Eihän tämä tarkoita että nykyisen standardin mukaiset kypärät olisi huonompia, laatukypärät ovat varmasti hyviä. Standardissa on  otettu huomioon lasten fysiologiset vaatimukset huomioon. Loppupelissä kypärän valmistajat tekevät tuotteen ja niissä on eroja kuten ennenkin.

Muita turvallisuuteen liittyviä  FIA hankkeita on kokoonpainuva ohjauspyörä/akseli ja jo paljon arvostelua saanut korkea selkänoja.

« Viimeksi muokattu: 15.11.2009 09:34 kirjoittanut saaskpe »
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa