Kirjoittaja Aihe: F 250 -luokassa kilpaileminen...  (Luettu 113729 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #60 : 11.02.2010 00:59 »
Tuo uuden nelarin paino selittyy sillä että moottori on entistä kevyempi, ruisku on kaasaria kevyempi, bensapumppu on muovia, ei tarvita akkua, jne. Tosin mulla oli kyllä pieni akku tiedonkeruulaitteistoa varten, joten painoa saisi vieläkin pois ilman että vaihtaa mitään materiaaliakaan.

Eli käytetään mahdollisimman paljon pyörän omaa tekniikkaa. Ja vaikka oma laite oli täysin vakioviritteinen niin sillä ajettiin kauden aikana paalupaikka ja muutama erä kakkossijoillekin. Parempaan valitettavasti ei oma korvien väli antanut myöden, vaikka laite olisi näköjään kulkenut.
Nelarin virittäminen ei siis ole tarpeen ja kestävyydestä kertoo se että 10 kierrosta ilman vesiä (petti vesiletkun liitin ja lähti letku irti) aiheutti ainoastaan kannentiivisteen palamisen, mutta ei keskeytystä.

ja tuo tiedonkeruu juttukin olis varmaan mahdollista hoitaa jollain kevyemmällä konstilla riippuen tietenkin kuinka paljon tuo tiedonkeruun virtakulutus on.
Joo mitäpä sitä pyörän tekniikkaa muuttamaan mikäli ei oo pakko... Joo, onhan nuo 4t:t kestäviä...

Paljonko muuten F250 laite kerää huippuja ilman että kiihtyvyys paljon kärsii(alle 3,5sek kiihtyvyys)?
No itseasiassa eihän tuo tiedonkeruu itsessään olisi sitä pientäkään akkua vaatinut, vaan lämmitettävä lambda-anturi. Toki kun kiinni oli GPS ym. niin sitä virtaa riittää akussa pitempään kuin siinä yhdessä laitteen 9V patterissa.

Sitä on vaikea sanoa kuinka paljon se noin hitaalla kiihtyvyydellä (=pitkillä välityksillä) kelaisi kun alle 3 sekunnin kiihtyvyydellä päästään helposti yli 140km/h. Loppuu vaan suorat kartingradoilla kesken, joten ei ole järkevää pidentää välityksiä liikaa. Noista nykyisistä kisaradoista Lappeenrannassa on saatu parhaat nopeudet, mutta Alahärmässä toki mennään vieläkin kovempaa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #61 : 11.02.2010 01:35 »
Sitä on vaikea sanoa kuinka paljon se noin hitaalla kiihtyvyydellä (=pitkillä välityksillä) kelaisi kun alle 3 sekunnin kiihtyvyydellä päästään helposti yli 140km/h. Loppuu vaan suorat kartingradoilla kesken, joten ei ole järkevää pidentää välityksiä liikaa. Noista nykyisistä kisaradoista Lappeenrannassa on saatu parhaat nopeudet, mutta Alahärmässä toki mennään vieläkin kovempaa.

Alahärmässä kuinka kovaa noin?? No vaikuttaa ihan odotuksiani vastaavilta peleiltä nuo F250-kalusto... Varmaan pidemmillä radoilla huiput olis yli 180km/h(?) esim Kemorassa...
« Viimeksi muokattu: 11.02.2010 02:45 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Ruatikainen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 28
    • Joona
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #62 : 13.02.2010 16:10 »
 Varmaan pidemmillä radoilla huiput olis yli 180km/h(?) esim Kemorassa...
[/quote]

Aikoinaan oli 250 kisa myös Alastarossa, muistelen siellä olleen huiput takalenkillä yli 200km/h.
Taatisen hyvä...

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #63 : 13.02.2010 17:32 »
Asiasta vähän kolmanteen, pitääkö F250:ssä kilpailemista varten olla ne nousupisteet kasassa? Vai voiko Raket120:stä hypätä suoraan 250:siin?

Siis ihan (kaukaista) tulevaisuutta ajatellen...
Yleinen lisenssi tarvitaan...
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #64 : 13.02.2010 21:12 »
Mutta saako sen yleisen lisenssin miten? Eiks siihen vaadittu ne 6 Rotax-kisaa tms.?
Lainaus
2.4.3. Yleinen luokitus
Juniorkilpailija vaihtaa luokan yleiseen, kun kilpailija on saavuttanut tarvittavat nousupisteet. Yleisen luokan saavutettua, on mahdollista saada kansainvälinen
lisenssi.
Yleisen luokitus voidaan myöntää myös yli 18-vuotiaalle kuljettajalle, mikäli hänellä on ajettuna viisi (5) kilpailua maaliin yli 120 cc moottorilla varustetulla autolla.
Luokituksen muuttaminen tapahtuu lisenssiosaston kautta.
Jos kilpailija ei ole viiteen (5) vuoteen lunastanut yleinen luokan peruslisenssiä tai kv-lisenssiä, on hänellä mahdollisuus palata harrastaja tai junior luokkaan.
Riippuu siis iästä kuinka helposti tuon saa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #65 : 13.02.2010 21:40 »
Lainaus
2.4.3. Yleinen luokitus
Juniorkilpailija vaihtaa luokan yleiseen, kun kilpailija on saavuttanut tarvittavat nousupisteet. Yleisen luokan saavutettua, on mahdollista saada kansainvälinen
lisenssi.
Yleisen luokitus voidaan myöntää myös yli 18-vuotiaalle kuljettajalle, mikäli hänellä on ajettuna viisi (5) kilpailua maaliin yli 120 cc moottorilla varustetulla autolla.
Luokituksen muuttaminen tapahtuu lisenssiosaston kautta.
Jos kilpailija ei ole viiteen (5) vuoteen lunastanut yleinen luokan peruslisenssiä tai kv-lisenssiä, on hänellä mahdollisuus palata harrastaja tai junior luokkaan.
Riippuu siis iästä kuinka helposti tuon saa.

Eli käytännössä?? Oletetaan että Esim minä aloitan suoraa F250-luokassa mitä/minkä lisenssin tartten? ja mikäli minulla olisi UUSI auto jota ei ole vielä kilpailtu missään luokassa, mitä minun pitäisi tehdä itseni ja kaluston osalta, ettei tulisi yllätyksiä??
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #66 : 13.02.2010 22:28 »
Lainaus
2.4.3. Yleinen luokitus
Juniorkilpailija vaihtaa luokan yleiseen, kun kilpailija on saavuttanut tarvittavat nousupisteet. Yleisen luokan saavutettua, on mahdollista saada kansainvälinen
lisenssi.
Yleisen luokitus voidaan myöntää myös yli 18-vuotiaalle kuljettajalle, mikäli hänellä on ajettuna viisi (5) kilpailua maaliin yli 120 cc moottorilla varustetulla autolla.
Luokituksen muuttaminen tapahtuu lisenssiosaston kautta.
Jos kilpailija ei ole viiteen (5) vuoteen lunastanut yleinen luokan peruslisenssiä tai kv-lisenssiä, on hänellä mahdollisuus palata harrastaja tai junior luokkaan.
Riippuu siis iästä kuinka helposti tuon saa.

Eli käytännössä?? Oletetaan että Esim minä aloitan suoraa F250-luokassa mitä/minkä lisenssin tartten? ja mikäli minulla olisi UUSI auto jota ei ole vielä kilpailtu missään luokassa, mitä minun pitäisi tehdä itseni ja kaluston osalta, ettei tulisi yllätyksiä??
Kuten edellä mainittu, jos ikää on 16-18 vuotta, niin silloin pitää olla ajettu noi nousupisteet juniorista yleiseen. Jos taas ikää on yli 18 vuotta, niin pitää olla ajettuna 5 kilpailua maaliin aikuiskalustolla eli 120cc ylöspäin. Tuossa tapauksessa saattaa olla että AKK pyytää näyttämään niiden kilpailujen tulokset, joissa maaliin asti on ajettu. Silloin ei vaadita siis edes pärjäämistä, vain maaliin ajamisen. Tuo siis lisenssin osalta.
Auton ja varusteiden taas pitää vaan täyttää F250-luokan säännöt ja se ei muuta vaadi. Auton ja varusteiden ei tarvitse olla yhtä kokenutta kuskin kanssa.  ;)
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #67 : 14.02.2010 05:40 »
Eli siis näinkö?? Ajan kerta lisenssillä(lisenssi/kisapäivä) 5 ekaa kisapäivää(lue: kisaa)?? Sen jälkeen saan hankittua kansallisen lisenssin(ehto 5kisaa/2v)?
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #68 : 15.02.2010 23:15 »
Ei vaan hommaat harrastajalisenssin. Eli liityt johonkin kerhoon ja tilaat Lisenssin KITI-palvelun kautta autourheilu.fi sivuilta.

Jos saman vuoden aikana saat korottaa lisenssin yleiseksi niin ei tarvitse muistaakseni maksaa ku se erotus mikä harrastajan ja yleisen välillä on.

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #69 : 16.02.2010 12:48 »
Ei vaan hommaat harrastajalisenssin. Eli liityt johonkin kerhoon ja tilaat Lisenssin KITI-palvelun kautta autourheilu.fi sivuilta.

Jos saman vuoden aikana saat korottaa lisenssin yleiseksi niin ei tarvitse muistaakseni maksaa ku se erotus mikä harrastajan ja yleisen välillä on.

Eli harrastajalisenssillä vaikka tuo 5kisaa niin saa tuon yleisen?? Käytännössä mitä eroa lisensseillä?? Tiedän että jotkut lajit vaativat korkeamman lisenssin kuin toisen mutta mitä tuohon harrastajalisenssin piiriin kuuluu?? ja mitä yleisen??
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #70 : 16.02.2010 13:54 »
Lisenssi-infoa sääntökirjasta luvusta 2 sivulta 5 http://www.vihua.fi/datafiles/userfiles/Media/alue09/2009-04-02T09-53-39175.pdf

Kun F250 vaatii yleisen lisenssin, pitää se ansaita jossain muussa luokassa. Tarvitset vähintään karting-rajoitteisen peruslisenssin.

Sääntökirja: "Junior lisenssiluokan peruslisenssillä voidaan ajaa Mini,Raket junior, Yamaha junior sekä kilpailusääntöjen mukaisesti aikuisharrastekilpailuissa ja KF6ja Rotax Max junior -luokissa. Nousupisteitä on mahdollista saada luokista Raket junior, Yamaha junior, KF6 ja Rotax Max junior -luokista. Nousu junior luokasta yleinen/Kv-lisenssiluokkaan tapahtuu, kun kilpailija oheisen taulukon mukaisesti on saavuttanut vähintään 10 nousupistettä yhden kalenterivuoden aikana tai 15 nousupistettä yhden tai kahden peräkkäisen kalenterivuoden aikana. Nousupisteitä voi halutessaan kerätä aina 15 pisteeseen saakka ennen siirtymistä yleiseen luokkaan." Tämä on siis se alle 18v. kavereiden tie.

"Vähän" on ympäripyöreä tämä sääntökirjan lisäys edelliseen: "Yleisen luokitus voidaan myöntää myös yli 18-vuotiaalle kuljettajalle, mikäli hänellä on ajettuna viisi (5) kilpailua maaliin yli 120 cc moottorilla varustetulla autolla. Luokituksen muuttaminen tapahtuu lisenssiosaston kautta."

En tiedä onko aikuisharrastekilpailussa, josta nuo lähdöt nyt pitäisi hankkia, jotain rajoitteita, vai riittääkö vaan, että yli 120cc koneita on viivalla ja kilpaa ajetaan (eli r120 -kilpailut ei käy..). Eli onko kellään tietoa mitkä kisat kelpaa? Töysän Kartkingin rotax lähdöt? Xon-cupin TAG-lähdöt? Kaanaa-Cup? Rok-Cup? Leopard-Cup? VM-Kartingin sisäkarttikilpailut? Vauhtipuiston jääkarting? Onko World formula sääntökirjan mainitsema yli 120cc kone?

Tietysti on hyvä, että on tuollainen joustava käytäntö, jossa ilmeisesti käytännössä pyritään lähinnä varmistamaan riittävä taitotaso, jottei osallistujien turvallisuus vaarannu eikä kukaan jää liikkuvaksi shikaaniksi.. :)

Entäpä pitääkö aluemestaruuskisoihin olla yleinen lisenssi, jos ajettava luokka sitä kansallisissa edellyttää? Nimittäin jos F250:llä haluaa ansaita yleisen lisenssin, niin vaihtoehdot taitavat olla Kaanaa-Cup ja ehkä aluemestaruuskilpailut? Tiedä sitten onko missään päin ajettu F250:tä aluemestaruuskilpailuissa...

edit xon-rotax -> xon-tag ym.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2010 19:37 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #71 : 16.02.2010 16:48 »
..... Xon-cupin rotax lähdöt?

Pieni täsmennys, olkoonkin offtopic : XonCupissa ei ajeta rotax-lähtöjä 2010 , TAG-luokkaa yritettiin kyllä ajattaa 2009 mutta luokka kuivui
XonCupin osalta osan-ottajapulaan.

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #72 : 16.02.2010 17:52 »
No mitähän luokkaa suosittelisitte "nousuluokaksi", jos tarkoitus olis nouta F 250-luokkaan??? Hyvähän olis jos "nousuluokassa" olisi lähes samat tekniset"rajoitteet" kuin F250sissä... lähinnä ajattelin tätä siksi ettei tarttis kalustoa täysin UUSIA sitten kun ne vaaditut lähdöt on ajettu.
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #73 : 16.02.2010 18:40 »
Missään muussa kun kz2:ssa ja f250:ssä ei ole jalkakäyttöisiä nelipyöräjarruja ja keppiä, joten oikeastaan on ihan sama millä sitten ajaa. TAGissa painavin auto/vääntävin kone on Vampire V2, joten tuo se kai olisi lähimpänä..

Etujarrut saa toki pois, joten sama runko käy, toinen juttu sitten on maksaako vaivan. Kartit on kulutustavaraa.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2010 18:48 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #74 : 16.02.2010 21:06 »

Moro,

AKK:n säännöt nousupisteiden osalta yli 18v täyttäneille kuskeille on hieman tulkinnan varaiset.
Jos vähänkään järjellä ajatellaan, niin yli 120cc kuutiotilavuudella halutaan että kuski hallitsee jo tehoiltaan ja pidoltaan yli 30hv auton kilpailutilanteessa. Eli 200cc 4T WordFormula on ulkona kuvioista.
Käytännösssä tätä nykyä ainoa paikka hankkia nuo nousupisteet on TAG luokan kilpailut jos on yli 18v täyttänyt.
( TAG = TouchAndGo ) TAG-Suomensarja (http://www.rokcupfinland.com), LeopardCup (http://www.leopardcup.fi/fi/etusivu.html) ja Rotax luokat (http://www.mpt-racing.fi/max%20challenge.htm)
Noissa kilpailut läpi ajamalla ja tulosliuskan AKK:lle esittämällä sinulle pitäisi heruta riittävä lisenssi.

Ja mitenkö saat F250 autosi noihin kapinoihin? Et ainakaan helposti !!  :'(
Mutta älä vaivu epätoivoon: Voit vuokrata minulta kisakaluston noihin kapinoihin paikalle tuotuna telttoineen ja mekaanikkoineen.  Tarvitset sen Harrastaja lisenssin, hyväksytyn kypärän ja mielellään ennen kisaa ajo-opetusta, jolla varmistetaan että pääset maaliin asti. (ekaan mutkaan jääminen ei tuo nousupistettä  :o )

Laita yksäriä jos kiinnostuit. (muille: Anteeksi topicissa mainostaminen  ::) )
Terveisin: Markku
 
Homman Pitää Olla Hauskaa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #75 : 17.02.2010 00:19 »
Oliskohan mitään sarjaa missä suurin osa(kaikki) kilpailuista Tampere-JKL-Vaasa piirissä??
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #76 : 17.02.2010 09:46 »

onks tää vielä sm-luokka?
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #77 : 17.02.2010 11:38 »

onks tää vielä sm-luokka?
Ei vielä...  ;) Toivottavasti tilanne saadaan taas korjattua ensi vuodeksi kun saadaan kuskimäärä nousuun, tänä vuonna kuitenkin vielä Cup.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #78 : 17.02.2010 11:46 »

onks tää vielä sm-luokka?
Ei vielä...  ;) Toivottavasti tilanne saadaan taas korjattua ensi vuodeksi kun saadaan kuskimäärä nousuun, tänä vuonna kuitenkin vielä Cup.

no miks tää sit on sm-luokat keskustelun alla  ;)
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #79 : 17.02.2010 13:48 »

onks tää vielä sm-luokka?
Ei vielä...  ;) Toivottavasti tilanne saadaan taas korjattua ensi vuodeksi kun saadaan kuskimäärä nousuun, tänä vuonna kuitenkin vielä Cup.

no miks tää sit on sm-luokat keskustelun alla  ;)
Samasta syystä kuin F250-luokka on sääntökirjassakin SM-luokkien alla tämän vuoden sääntökirjassa.  ;)

Ehkä nyt on sitten hyvä aika laittaa F250-keskusteluille oma ryhmä, kun kiinnostustakin alkaa olla enemmänkin...
« Viimeksi muokattu: 17.02.2010 13:54 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #80 : 17.02.2010 20:14 »
Joo nyt pitää vaan punnita noita eri vaihtoehtoja miten pääsis F250siin tai sitten mennä ajaan 5 Jokkis-lähtöä... ymmärtääkseni sieltäkin voi "hakea" ne nousu pisteet vai??? Kun en kuitenkaan aijo hommata mitään pelkkää kartingiin rajoitettua lisenssiä.
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #81 : 17.02.2010 20:17 »

onks tää vielä sm-luokka?
Ei vielä...  ;) Toivottavasti tilanne saadaan taas korjattua ensi vuodeksi kun saadaan kuskimäärä nousuun, tänä vuonna kuitenkin vielä Cup.

no miks tää sit on sm-luokat keskustelun alla  ;)
Samasta syystä kuin F250-luokka on sääntökirjassakin SM-luokkien alla tämän vuoden sääntökirjassa.  ;)

Ehkä nyt on sitten hyvä aika laittaa F250-keskusteluille oma ryhmä, kun kiinnostustakin alkaa olla enemmänkin...

Voi olla että kannattaa hakeutua tuonne Harrastaja osastoon. Voi sitä kautta löytää uusia kuskejakin.
Harva aikuisharrastaja edes haluaa sm-tason kilpailuihin. Sehän jo kuulostaakin totiselta. :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #82 : 18.02.2010 10:29 »
Voi olla että kannattaa hakeutua tuonne Harrastaja osastoon. Voi sitä kautta löytää uusia kuskejakin.
Harva aikuisharrastaja edes haluaa sm-tason kilpailuihin. Sehän jo kuulostaakin totiselta. :P

Kuten ehkä jo huomasit, Formula 250:llä on nyt kokonaan oma osionsa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #83 : 18.02.2010 14:48 »
Kuten ehkä jo huomasit, Formula 250:llä on nyt kokonaan oma osionsa.

Mun mielestä parempi näin, ainakin mun osalta, kun päämielenkiinto on just tuossa F250ssa...
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #84 : 18.02.2010 19:51 »
Voi olla että kannattaa hakeutua tuonne Harrastaja osastoon. Voi sitä kautta löytää uusia kuskejakin.
Harva aikuisharrastaja edes haluaa sm-tason kilpailuihin. Sehän jo kuulostaakin totiselta. :P

Kuten ehkä jo huomasit, Formula 250:llä on nyt kokonaan oma osionsa.

No niimpä näyttää. Sokee lepakko näkee paremmin kuin mä.
 ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

calpe

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #85 : 27.02.2010 00:49 »
Lisenssi-infoa sääntökirjasta luvusta 2 sivulta 5 http://www.vihua.fi/datafiles/userfiles/Media/alue09/2009-04-02T09-53-39175.pdf

Kun F250 vaatii yleisen lisenssin, pitää se ansaita jossain muussa luokassa. Tarvitset vähintään karting-rajoitteisen peruslisenssin.



Entäpä pitääkö aluemestaruuskisoihin olla yleinen lisenssi, jos ajettava luokka sitä kansallisissa edellyttää? Nimittäin jos F250:llä haluaa ansaita yleisen lisenssin, niin vaihtoehdot taitavat olla Kaanaa-Cup ja ehkä aluemestaruuskilpailut? Tiedä sitten onko missään päin ajettu F250:tä aluemestaruuskilpailuissa...

edit xon-rotax -> xon-tag ym.
Valaiskaas tyhmenpää  ::)  eli onko F250:llä vaihtoehtona Kaanaa-Cup vai/ ja ehkä aluemestaruuskilpailut tai jotain muuta kisa toimintaa mistä yli18v voisi ansaita yleisen lisenssin vai onko  sitä todellakin hommattava joku eri laite  :-\ (tai ajeltava hurua itestään jossain radan reunassa illan hämärässä ??? )
« Viimeksi muokattu: 27.02.2010 00:51 kirjoittanut calpe »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #86 : 27.02.2010 10:32 »
Nuo olivat tuossa vähän sellaisia puoliretorisia kysymyksiä. Sääntöpykälä varmasti on sorvattu TAGeja varten mutta uskoisin pelin hengen olevan, että mikä tahansa maaliin ajettu kilpailulähtö lasketaan kun lisenssiä myönnetään, kunhan lähtijöitä on enemmän kuin muutama joilloin sitä voi kisaksi sanoa ja maaliin tullaan edes jotakuinkin samoilla kierrosluvuilla. Tuo aluemestaruuskisakuvia kyllä vielä askarruttaa.

Se on sitten toinen juttu, kannattaako sitä kisakokemusta yrittää lähteä hakemaan F250:llä. Ei kannata vetää hernestä nenänielukanavaan ja tilanne on toki toinen jos aiempaa kartingkokemusta on, mutta mielestäni nuo ei ole sen paremmin rahan, kuskina kehittymisen kuin turvallisuudenkaan puolesta parhaita laitteita kisaamisen opetteluun. Sen takia niille ei ehkä niitä harrastelijasarjojakaan oikein ole? Treenaaminen on asia erikseen, jos tekee mieli ajaa tehokkaalla kartilla, niin ei kun vaan. Itseasiassa teen niin itsekin.

Muutamia perusteluja. Karting ei ole drag-racingiä, kyse on suurista kiihtyvyyksistä, ei kiihtyvyydestä - toisin sanoen kaarrenopeuksista eikä suoranopeudesta. Kilpailussa homman pitää olla selkäytimessä, muuten tulee romua, ja sen useammin, isommasti ja kalliimpaa romua mitä kovempaa mennään. Henk. koht. en haluaisi samaan lähtöön viereen kaveria, joka saattaa tohkeissaan unohtaa jarruttaa mutkaan kun kokemuksen puutteen vuoksi tapahtuu liian paljon liian nopeasti, varsinkin jos suoran päässä on 150kmh vauhtia ja alla 10k€:n kartti.

Kuskeja toki kartingissa tarvitaan ja F250:ssä myös, mutta mielestäni kannattaa suosiolla ottaa vuodeksi kahdeksi vaikka se rotaksi ja myydä se sitten uuden auton tieltä pois.

« Viimeksi muokattu: 27.02.2010 10:36 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Hantta

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #87 : 27.02.2010 14:05 »
Ei nyt varsinaisesti liity mihinkään, mutta muistelisin joskus kauan aikaa sitten 80-luvun lopussa tapahtuneen, että yksi kaveri aloitti kartingin silloisesta E-luokasta ja voitti junnulisenssillä melkein kaikki kisat johon osallistui. H. Kivelä oli muistaakseni nimi. Toki oli muuta moottoriurheilutaustaa alla, mutta kuitenkin. E-luokka oli silloinkin jonkinlainen harrastajaluokka, kun huippukuskit ajoivat piikkisiä tai suoravetoisia.

Mun mielestä kenen tahansa pitäisi saada ajaa mitä tahansa, vaikka sitten kisoissa, jos viivalla on tilaa. Ja jos ei ole, niin sitten hitaimmat karsitaan. Jos taidot ja nopeus ei riitä, niin sitten harjoitellaan lisää ja luulisi porukasta löytyvän neuvoja ja opastusta siihen, että miten ajetaan kovaa ja turvallisesti. Etenkin aikuisikäisten kohdalla jos kynnys kilpailemaan laitetaan kohtuuttoman kovaksi suuntaa väki muihin harrastuksiin. Vaihtoehtoja tänä päivänä riittää.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #88 : 27.02.2010 21:20 »
Aloittelijoille tiedoksi että: jo TAG autolla kisaaminen on todella paljon hektisempää kuin vaikka Formula 3:lla.
F250:sessä tulee vielä vaihteet päälle.
Ennustan että harrastus loppuu F250:sestä aloittavalta kaverilta aika nopeesti, tai vaihdetaan sittenkin "oppiluokkiin". Tai eihän tuota tarvitse ennustaa, on se näty moneen kertaan.   :o

Kukin saa ajaa millä lystää, mutta takuuvarmasti mukavampi ja helpompi tie kartinkiin on aikuisharrastajallekkin esim R120:sten kautta. Kyseisessä luokassa ajetaan kovilla renkailla, jolloin auton käyttäytymisen lukemiseen kaarreajossa jää aikaa. Pikkuhiljaa se istuu selkäytimeen, joka on ehdoton edellytys että pystyy viemään tehokkaita TAG tai F250 autoja. Noissa luokissa kaarreajossa auton kautta takamukseen välittyvien singaalien reagoimiseen on sekunnin sadasosia aikaa pahimmillaan, ja jos homma ei ole "ytimessä" niin rengasvalli kutsuu, ja pahimmassa tapauksessa viet sinne myös 3-4 kilpakumppaniasi... Eli Romua tuli 30-40 000€ sen takia että SINÄ et halunnut opetella ajamista ensin kuten kaikki muut ovat tehneet. Reilua?
Eihän sinne ykkösiinkään ketään suoraa hyppää?  ::)

Kyllä tuo lisenssiasia on ihan sinun oman turvallisuutesikin takia juuri noin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #89 : 27.02.2010 22:13 »
No tuo "oppiluokka" on vähän kaksipiippuinen juttu... toiseaalta ja toiseaalta... Kyllähän se loppupeleissä on parempi että on "oppiluokka", jossa "katsotaan" että kuljettajalla on kykyjä ajaa tarpeeksi nopeaa ja turvallisesti.

Mut toiseaalta on olemassa, kuljettajia jotka sopeutuvat NOPEAA luokkaan kuin luokkaan, ihan jo senkin takia että ovat ajaneet monenlaisella kalustolla(niin kadulla kuin radallakin)... Toiseaalta voisi olla hyvä jos olisi mahdollista näyttää Nopeutensa ja taitonsa AKKlle, esim luokkaa pienemmällä laitteella, mihin luokkaan on aikomus mennä...

Itse ainakin tunnen olevani(voin olla väärässäkin, en väitä mitään) ihan valmis F250siin tms. luokkaan...
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013


 

Team Laine Verkkokauppa