Kirjoittaja Aihe: F 250 -luokassa kilpaileminen...  (Luettu 103029 kertaa)

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #30 : 08.02.2010 00:18 »
Takasiipi voi olla joku vanha Torspon kiakkomaila kunhan sen taivuttaa niin käyräks että etummainen osa on 10 cm edempänä ku taaimmaiset tai toisteppäi

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #31 : 08.02.2010 00:21 »
Näin sais mun mielestä selkeimmät säännöt...

...kun mainitaan kaikki asiat mitä saa tehdä alustalle ja koneelle. KUNNOLLA mainitaan siis eikä mitään konetta saat rapsuttaa viilalla sieltä ja täältä mutta et tuolta.
... kun annetaan selkeät ohjeet niin ei sääntöä rikkovilla ole mitään varaa valittaa, kun säännöissä sanotaan juuri niin kun saa tai ei saa tehdä...
... Lisäksi säännöissä kannattaisi lukea että "kaikki mitä ei näissä säännöissä lueta sallittavaksi niin on kiellettyä"!

VOIN MUUTEN SANOA ETTÄ ensimmäisen kerran kun luin nuo F250 säännöt niin loksahti suu auki  :o ja suustä pääsi että "siis mitä oikeen saa tehdä?"...
« Viimeksi muokattu: 08.02.2010 00:25 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #32 : 08.02.2010 00:56 »
Nelitahtimoottoreihin saa tehdä muutoksia ainoastaan pakoputkeen, voitelujärjestelmään, sylinterin kanteen ja
nokka-akseliin. Sylinterin kannesta on sallittua työstää imu- ja pakokanavia. Nokka-akselia saa työstää tai tai
nokka-akselin saa vaihtaa. Muiden osien tulee olla alkuperäisiä eikä niitä saa työstää tai vaihtaa.

Eli kun jotain tsirvahtaa niin uutta moottoria ostamaan  ;D

No ei vaan, tulipahan nyt kuitenkin edes jollain lailla pointti selväksi eli sääntöjä pitää tarkentaa, ei välttämättä tiukentaa. Oma henkilökohtanen toiveeni ei varmaankaan kyllä tuu enää ikinä toteutumaan eli että F250 olisi oikeesti F250 luokka eikä F250-noin 450

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #33 : 08.02.2010 01:01 »
Nelitahtimoottoreihin saa tehdä muutoksia ainoastaan pakoputkeen, voitelujärjestelmään, sylinterin kanteen ja
nokka-akseliin. Sylinterin kannesta on sallittua työstää imu- ja pakokanavia. Nokka-akselia saa työstää tai tai
nokka-akselin saa vaihtaa. Muiden osien tulee olla alkuperäisiä eikä niitä saa työstää tai vaihtaa.

Öööö tota noin jostain "tuoreista" säännöistä kyllä luin että toi nokka pitäs olla +/-3astetta(siitä mitä lukee koneen papereissa tms) Eli ei nyt ihan miten vaan saa säätää...

Tässä tapauksessa varmaankin tarkotetaan "alkuperäisosia" eli ei tarvikeosia, mitä saa murto-osalla ALKUPERÄISOSAN hinnasta...
« Viimeksi muokattu: 08.02.2010 01:24 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #34 : 08.02.2010 20:12 »
Mietin tässä vaan sitä että mitenköhän tuon SuperKart sarjan sais Suomeen??

Siis lähinnä sitä mitä näyttöä AKK tarvii että sais FIN-sarjan pyörimään??

Tietenkin varmaan pitäs olla muutama auto jolla näyttää/promota mahd tulevaa sarjaa jotta saatais osallistujia...
Mitä muuta??
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #35 : 08.02.2010 22:39 »
Ei se tarvitse kuin kymmenkunta niin innokasta superkartin omistajaa, että jaksavat ruveta kokoontumaan jonkin radan varteen. Kyllä se kilpailutoiminta siitä rupeaa muodostumaan.

Tietysti tuossa on sellainen muna-kana-ilmiö, mutta näissä kuplavolkkareissa on selkeitä etuja; superkartti on pitkille radoille omiaan joita on suomessa harvassa. Kustannuksetkin on toista maata. Ilman minkäänlaista tietoa, ymmärrystä tai kokemusta arvioisin, että superkartilla ajaminen on vähintään tuplasti kalliimpaa kuin "tavan" 250:llä.

Oletko fmondeo päässyt kokeilemaan f250:stä? Sellainen tarjoaa kenelle tahansa riittävästi haastetta jo ilman kisaamista ja kilpailutilanne tietysti vielä enemmän...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #36 : 08.02.2010 23:19 »
Ei se tarvitse kuin kymmenkunta niin innokasta superkartin omistajaa, että jaksavat ruveta kokoontumaan jonkin radan varteen. Kyllä se kilpailutoiminta siitä rupeaa muodostumaan.

Tietysti tuossa on sellainen muna-kana-ilmiö, mutta näissä kuplavolkkareissa on selkeitä etuja; superkartti on pitkille radoille omiaan joita on suomessa harvassa. Kustannuksetkin on toista maata. Ilman minkäänlaista tietoa, ymmärrystä tai kokemusta arvioisin, että superkartilla ajaminen on vähintään tuplasti kalliimpaa kuin "tavan" 250:llä.

Oletko fmondeo päässyt kokeilemaan f250:stä? Sellainen tarjoaa kenelle tahansa riittävästi haastetta jo ilman kisaamista ja kilpailutilanne tietysti vielä enemmän...

Lähinnä toi SuperKart kiinnostaa JUST ton takia kun täällä lähellä on VAIN näitä "pitkiä" ratoja... mutta totta että etelä-suomessa(JKLstä alas päin) on aika tiheää noita kart ratoja.

No pitänee myöntää että F250 en oo kerenny vielä missään koittaa... mut tarkotus olis päästä kokeileen sitä ens kesänä jossain... odotankin että tuo F250 kiihtyvyys olis samaa luokkaa kuin 250cc 2t crossipyörän... ja ratanopeudet vakio mp 600cc luokkaa(pitkillä radoilla)... Eli mielestäni en "haikaile turhaa" F250 tai superkart luokkaan...
« Viimeksi muokattu: 08.02.2010 23:21 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #37 : 09.02.2010 00:03 »
Monta kommentoitavaa asiaa  :o

Tää nahka-ajoasu oli mulle ihan uus juttu, sama teksti oli sääntökirjan lisäksi näköjään myös SM sarjasäännöissä eli ei muuta kun innostetaan porukkaa vetämään KF1:n SM klassisessa 70 luvun garderoobissa  ;D

Sivurautojen osalta tarkoitus ( mikä varmaan arvattiinkin ) on että puskurin tulee jäädä auton rungon uloimmaksi osaksi silloin kun kate poistetaan eli tuo sana runko tuohon tulisi lisätä. Mun auto olisi kyllä ollut tuolla tiukemmallakin tulkinnalla ainakin sadekelillä sääntöjen mukainen  :P

F250:n säännöt 2t moottorin osalta ovat aina olleet varsin vapaat ja vaikka näin on ollut ei kisoissa ole näkynyt kulultaan aivan ylivoimaisia laitteita vaan kärkiporukan koneet ovat kulkeneet suht lähelle toisiaan. Syynä on todennäköisesti se että saman perusrakenteen F250 koneilla on ajettu kilpaa jo parikymmentä vuotta ja ymmärrys niiden virittämisestä on karttunut suht lähelle sitä mitä niistä voi saada irti. Nelarien säännöt on pyritty asettelemaan siten että niiden kulku olisi lähellä 2 tahtisten kulkua jotta luokassa pystytään ajamaan molemmilla rinnakkain ja viime kesän kisatulosten perusteella ainakin suunnilleen näin pitäisi olla.

Katesääntöjen osalta kantavia ajatuksia on ollut että pohjalevy pidetään vakiona koska kokonaan umpinaisesta tai diffuusorin omaavasta pohjalevystä tulisi selvästi hyötyä ja sitten kaikkien pitäisi laittaa sellainen. Etu ja sivukatteiden osalta tärkeimmät asiat ovat olleet että sivukatteet ovat pohjasta auki ( jotta ei saada vastaavaa aerodynaamista hyötyä kuin pohjalevystä, vasen sivukate tosin saa olla umpinainen jotta mahdolliseen katteen sisällä olevaan jäähdyttimeen saadaan riittävästi ilmavirtausta, tällöinkin katteen pohjan ja runkoputken väliin tulee jäädä 30 mm rako ) ja että kun rattikate poistetaan niin katteet eivät saa peittää ajoasennossa olevaa kuljettajaa miltään osin ( turvallisuusnäkökohta ). Sivupuskurien materiaalin ja vahvuuden määrittelee sääntökirjan kohta 9.2.4 jossa todetaan että sivupuskurien tulee olla halkaisijaltaan vähintään 19 mm teräsputkea. Tämän jälkeen onkin sitten katteiden muodon osalta ollut mielikuvitus ja säännöissä määritellyt mitat rajana. Torspo takasiipikin toimii kunhan maila on lasikuidusta, puu tai hiilikuitu ei materiaalina ole sallittu ;D Porukka on kyllä yleensä pyrkinyt rakentamaan mahdollisimman näyttävän näköisiä kartteja, Torspon toimivuus tässä suhteessa saattaa olla kyseenalainen. Ainakin Pasi Kosonen ja Juha Hanhinen ovat suunnitelleet ja rakentaneet omat katemallinsa ja hyväksyttäneet ne liitossa. Selvästi kuitenkin katesäännöissä olisi selkeyttämisen varaa jotta ne toimisivat paremmin oman suunnittelun pohjana kun useampi niiden perään kyselee. Yksi tapa voisi olla markun ehdottama erillinen rakenteellinen ohjeistus johon katteiden rakenne kuvattaisiin. Selvittelen löytyisikö vaikka ajajayhdistyksen puitteissa jotakuta viemään asiaa eteenpäin ja palailen asiaan!

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #38 : 09.02.2010 01:22 »
F250:n säännöt 2t moottorin osalta ovat aina olleet varsin vapaat ja vaikka näin on ollut ei kisoissa ole näkynyt kulultaan aivan ylivoimaisia laitteita vaan kärkiporukan koneet ovat kulkeneet suht lähelle toisiaan. Syynä on todennäköisesti se että saman perusrakenteen F250 koneilla on ajettu kilpaa jo parikymmentä vuotta ja ymmärrys niiden virittämisestä on karttunut suht lähelle sitä mitä niistä voi saada irti. Nelarien säännöt on pyritty asettelemaan siten että niiden kulku olisi lähellä 2 tahtisten kulkua jotta luokassa pystytään ajamaan molemmilla rinnakkain ja viime kesän kisatulosten perusteella ainakin suunnilleen näin pitäisi olla.

ITSE TULKITSEN SÄÄNNÖT NÄIN....
Lainaus käyttäjältä:  LAINAUS SUORAA SÄÄNNÖISTÄ 2010
F 250
• Moottorin tulee olla sarjavalmisteinen yksisylinterinen
motocrossmoottori, joka myös on vapaasti
Suomessa kaupan olevassa motocrosspyörässä.
• Sallittuja moottoreita ovat CIK:in rekisteröimät Intercontinental
- E luokan moottorit tai moottorin
tulee olla sarjavalmisteinen yksisylinterinen motocrossmoottori,
joka myös on vapaasti Suomessa
kaupan olevassa motocrosspyörässä.
• Sylinterien säätyvät kannet on kielletty.
• Kuutiotilavuus enintään 250 cm3 kaksitahtimoottorissa
tai 450 cm3 nelitahtimoottoreissa.
• Moottorin yhteydessä olevassa vaihdelaatikossa
tulee olla vähintään kolme (3) vaihdetta.
• Katteet pakolliset.
• Tiedonkeruukanavien määrä ei ole rajattu.
• Vain CIK/FIA:n luokittelemat tai AKK:n hyväksymät
etukatteet.
• Minimipaino 195 kg, nelitahtimoottoreilla varustetun
kartin minimipaino 205 kg.
• Ohjaajan vähimmäisikä 16 vuotta ja vaatimuksena
vähintään Peruslisenssi yleinen luokituksella.
• Nelitahtimoottoreihin saa tehdä muutoksia aino
astaan pakoputkeen ja voitelujärjestelmään.

Muuallakaan säännöissä ei puhuta mitään 2tahtisien VIRITTELYSTÄ(en ainakaan löytänyt sellaista kohtaa), tai no ainut tulkittava asia on että tietyt asiat piti olla tietyn TOLERANSSIN(+/-) sisällä.
Mutta lyhyesti kaikki on tuossa lainauksessa moottorin osalta. Eli tulkitsen asian niin että 2tahtiset pitää olla vakioita(säädettynä oman mielen mukaan toimivaksi) ja NELARIIN voi tehdä muutoksia ainoastaan pakoputkeen ja voitelujärjestelmään, muuten vakioita.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2010 01:24 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #39 : 09.02.2010 01:45 »
Lähinnä toi SuperKart kiinnostaa JUST ton takia kun täällä lähellä on VAIN näitä "pitkiä" ratoja... mutta totta että etelä-suomessa(JKLstä alas päin) on aika tiheää noita kart ratoja.

Ootko muuten miettiny isoille radoille SuperKartin sijasta Locost:ia?
Vois olla himpun verran edukkaampi ja vauhtia tuollaseen saa isollakin radalle enemmän kuin Bugatti Veuroniin.  :o (TopGearissa todettu)
Homman Pitää Olla Hauskaa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #40 : 09.02.2010 01:57 »
Lähinnä toi SuperKart kiinnostaa JUST ton takia kun täällä lähellä on VAIN näitä "pitkiä" ratoja... mutta totta että etelä-suomessa(JKLstä alas päin) on aika tiheää noita kart ratoja.

Ootko muuten miettiny isoille radoille SuperKartin sijasta Locost:ia?
Vois olla himpun verran edukkaampi ja vauhtia tuollaseen saa isollakin radalle enemmän kuin Bugatti Veuroniin.  :o (TopGearissa todettu)

Onhan sitä tullu mietittyä, mutta sit tulee kaluston kuljetus ongelmat jne... Kun F250 tai Superkartin vois käytännössä kuljettaa ihan lava-/paketti-autollakin ja näin ollen ei tarttis olla kun itse mukana jos kaikki muu vaan toimis... MUOKKAUS
« Viimeksi muokattu: 09.02.2010 19:14 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #41 : 09.02.2010 19:00 »
Onhan sitä tullu mietittyä, mutta sit tulee kaluston kuljetus ongelmat jne... Kun F250 tai Superkartin vois käytännössä kuljettaa ihan lava-autollakin ja näin ollen ei tarttis olla kun itse mukana jos kaikki muu vaan toimis...

Hmm.. Käytännössä tarvitset kyllä F250:seen tai SuperKarttiin aina kaverin mukaan radalle jeesaamaan.
Esim TAG luokan kalustolla kisaaminen onnistuu omin voiminkin. Tai on ainakin minulta onnistunut.  :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #42 : 09.02.2010 19:22 »
Hmm.. Käytännössä tarvitset kyllä F250:seen tai SuperKarttiin aina kaverin mukaan radalle jeesaamaan.
Esim TAG luokan kalustolla kisaaminen onnistuu omin voiminkin. Tai on ainakin minulta onnistunut.  :P
Joo noinhan se varmasti on... mutta uskon että kaluston kunnossa pitämällä(varsinkin noilla virityksillä mitä F250-luokan 4t:hin saa tehdä) en tartte suurta tiimiä ja joissain kisoissa pärjäisi aika varmasti yksinkin...

Itse veikkaan että superkart sarjan saaminen suomeen on käytännössä mahdotonta. Mitä tässä vuosia sivusta seurannut F250 luokkaakin niin siinäkin ollut ajoittain pulaa kuljettajista... vai olenko ihan väärässä?

Jos superkart runko hiitaampi pikku radoilla kuin f250 niin ainut järkevä vaihtoehto jää ajaa niillä isoilla radoilla ja niitä kuitenkin niin paljon vähemmän suomessa että varmaan vaikea saada porukkaa kiinnostumaan.

Varsinkin etelä-suomesta tulee tolkuttoman pitkät matka ajelemaan...

No en mä nyt tiiä olisko niin pitkät nuo matkat... Jos kisoja olis Kemora(Veteli), Ahvenisto(Hämeenlinna), Alastaro, Botniaring(Jurva) ja Motopark(Virtasalmi). Niin en nyt tiiä olisko se niin "pitkien" matkojen takana ne radat... Itsellä ainut alle 100km on Kemora, sitten alle 150km on Botniaringille ja Motoparkiin... muihin sitten onkin yli 250km... Että itselle tuo 250km ei olis mikään ongelma...

TIEDÄN että se on hankalaa jos on tottunu Etelä-Suomen etäisyyksiin... Mutta haluaisinkin muistuttaa/HUOMAUTTAA että kannattaa siirtyä PENKKIURHEILUUN jos matkasta tulee jo este!!!
« Viimeksi muokattu: 09.02.2010 19:32 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #43 : 09.02.2010 20:08 »
Älä nyt herneitä vedä nenään jos joku sanoo oman kommentin asiasta ;D

Itse en kilpaile missään sarjassa, ajelen vaan huvin vuoks. Mutta jos kilpailisin niin itsellä ainakin niiden 6 kisan lisäksi kävisin treenaamassa ja näille treeni kerroille juuri se radan kaukainen sijainti tulisi esteeksi.

Itse sarjan läpivieminen vaatii juuri noita eri ratoja ja siitä tulee luonnostaan ajamista ympäri suomea. Siinä se tuskin kellekkään este.

Mutta itse en ainakaan "tyytyisi" näillä leluila pariin kertaa vuodessa vaan ajamaan, on niillä niin kiva ajaa:)

Mitenkäs noilla isoilla radoilla, pääsekö niille treenaamaan mitenkä? Onko samanlailla viikolla auki kuin kart radat? Kesäsin v-loppusin han ainakin ahveniston rata aika hyvin pommitettu eri tapahtumilla...
Niin ja en ymmärrä miten tulkitset(villihumu) että olen vetänyt "herneen nenääni"?? hyvinhän tuo räkä nenästä juoksee  ;D*nauraa*

No eiköhän sillä just joillain ole se KOTIRATAETU, että on paljon päässyt ajamaan sillä radalla, mulla se sattuis olemaan KEMORA(siis mikäli nyt olis tuo em. ratavalikoima).
Ja toiseaalta enhän mäkään "pääsisi" minnekkään Ahvenistolle tai Alastarolle, muuta kuin kisoihin joten siellä ei tulis kyllä niitä kilometrejä(joten sillon pyrkisin käyttämään kaiken mahdollisen ajoajan kisassa hyväkseni). En minäkään tyytyisi pelkkiin kisakilometreihin, sillä sehän olis huonoa jo ihan ajotuntuman takia(näin ollen kisamenestyksenkin), mutta toiseaalta itse oon kyllä sen verran ajanu erillaisilla ajokeilla että tuntuma löytyy aika nopeaa...

Kyllä ainakin KEMORAsta saa vuokrattua rata-aikaa hyvin(itsellä onneksi sellanen työ että pääsen viikollakin harjoittelemaan pienellä varotus ajalla), lisäksi edullisesti(mielestäni). Ahvenisto ja Alastaro varmaan vaikeimmat saada HARJOITTELUUN. Niin ja on ne "ISOT" radat viikollakin auki ainakin täällä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2010 20:37 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #44 : 09.02.2010 21:33 »
No siis Käsittääkseni yleinen(?) käytäntö on että VARATAAN aika etukäteen... Lisäksi voi vuokrata kokoradan itselleen(sesongi aikana 630€/Päivä) käyttöön tai sitten NS. yleisen vuoron(63€/Pvä), lisäksi Kemoraan ainakin saa "kausikortin" jolloin koko kauden hinta on 250€(tällöin sinne pääsee aina harjoittelemaan kun siellä ei ole YKSITYISTILAISUUTTA.

MUOKATTU: Asian tarkistin sivuilta... Eli ei tartte varata aikaa mikäli menet tuona aikana...

RADAT AVOINNA YMPÄRI VUODEN!
Rata on avoinna:
Arkisin klo. 10:00- 20:00
Lauantaisin klo. 10:00-18:00
Sunnuntaisin klo. 11:00-20:00
Muina aikoina ajo on ehdottomasti kielletty!
Ratamaksu tulee suorittaa ennen radalle menoa!

Avoinna harjoituspäivinä aikataulu on seuraava:
10:00- 18:00 rata-autot ja ratamoottoripyörät (pitkä rata).
18:00- 20:00 Jokamiesluokan laitteet, supermotot ja muut (lyhyt rata).
18:00- 20:00 ajoaikaa jatketaan pitkällä radalla, mikäli lyhyen radan ajoneuvoja ei tule paikalle.

Moottoripyörät lähtevät tasatunnein ja autot ½ tunnein. Portit aukeavat ja suljetaan tuntia ennen ja tuntia jälkeen ko. aikojen. Poikkeavista sulkuajoista on sovittava etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2010 21:47 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #45 : 09.02.2010 22:10 »
Ja niinhan tuohon Esim just SuperKart-sarjaan kun ottas mukaan nopeimmat kart radat veikkaan että rata määrä tuplaantuisi kun mukana olis Lievestuore, Ylämylly(Joensuu) ja Mika Salo Circuit... Ne ainakin olis teille jo kartista ennestään tuttuja ratoja...
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

vesagee

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #46 : 09.02.2010 23:31 »
Minulta tulee fmondeolle pari kommenttia.
Kyllä sille nelarillekkin saa tehdä muutakin, kuten Tonterin linkittämästä sarjasäännöistä selviää ja Tommi oli siitä kohdasta tänne jo kopion laittanutkin. Se että miksi ne sarjasäännöissä olevat kohdat ei ole sääntökirjassa on hyvä kysymys, ja siitä on tietääkseni akk:lle terveisiä laitettu että säännöt olisi kokonaan sääntökirjassa, mutta näin näköjään mennään.

 Ja kyllä crossikoneet on ihan täysin kilpamoottoreita tehtaalta tullessaankin eli ei niille mitään suuria tehon parannus keinoja ole. Itse ajoin aikoinaan muutaman kisan täysin työstämättömällä hondan 2t koneella ja nykyään on erään virittäjävelhon vinguttama sylinteri ja kansi, mutta aikojen parannus jäi ehkä muutamaan kymmenykseen. Pakoputki on se kaikkein eniten merkitsevä, myös kuulemma 4t koneissa. Kartingissa kun radat on aikalailla mutkaisia niin rungon säädöt ja oikea ajotapa vaikuttavat enemmän hyvään kierrosaikaan.

Voihan sillä F250 ajella niillä pitkillä radoilla laitat vaan aavikko välitystä alle. Olen aikanaan käynyt ahvenistolla kokeilemassa mutta minä tykkään ajella enemmän kartingradoilla. Ja eipä suomessa paljoa hyvistä turva-alueista ole tietoa isoilla radoilla, on meinaan sellaista metikköä, suota, kantoja, kiviä, röykkyjä ja ahvenistolla ne kaiteet... Itseäni ainakin pelottaisi vetää äärirajoilla superkartilla kisaa.





fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #47 : 10.02.2010 00:47 »
Voihan sillä F250 ajella niillä pitkillä radoilla laitat vaan aavikko välitystä alle. Olen aikanaan käynyt ahvenistolla kokeilemassa mutta minä tykkään ajella enemmän kartingradoilla. Ja eipä suomessa paljoa hyvistä turva-alueista ole tietoa isoilla radoilla, on meinaan sellaista metikköä, suota, kantoja, kiviä, röykkyjä ja ahvenistolla ne kaiteet... Itseäni ainakin pelottaisi vetää äärirajoilla superkartilla kisaa.

Nii no ehkä pitää pikkuhiljaa rakennella ensin tuo F250-sarjan "auto" ja katsoo sit riittääkö se(toivotaan niin)...

Ja tohon turvallisuus juttuun, että joka lajissa on omat riskinsä... Sama se on Formula 1sissä Monacossa tai oikeastaan missä vaan radalla ja millä vaan ajokilla... Eipä sitä kannata sellasia murehtia mille ei mitään voi... yhtä hyvin voi jäädä kauppareissulla auton alle tms...

Niinkun joku on sanonu "Älä murehdi. Anna hevosen murehtia, sillä on isompi pää.".
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #48 : 10.02.2010 09:24 »
Onhan sitä tullu mietittyä, mutta sit tulee kaluston kuljetus ongelmat jne... Kun F250 tai Superkartin vois käytännössä kuljettaa ihan lava-autollakin ja näin ollen ei tarttis olla kun itse mukana jos kaikki muu vaan toimis...

Hmm.. Käytännössä tarvitset kyllä F250:seen tai SuperKarttiin aina kaverin mukaan radalle jeesaamaan.
Esim TAG luokan kalustolla kisaaminen onnistuu omin voiminkin. Tai on ainakin minulta onnistunut.  :P

F250-luokan kuskeja käy paljonkin yksin ajamassa. Toiset pyytää nostoapua ja toiset käyttää apuvälineitä, mutta kyllä se onnistuu täysin yksin. Nelarit kun polkaistaan käyntiin niin niitä ei tarvitse edes työntää. Kaksitahtisia olen nähnyt käynnistettävän startterillakin. Toki voisi niissäkin käyttää poljinta nelarin tapaan.

Superkartissa kyllä sitten jo työntöapu on tarpeen, vaikka kai niihinkin olisi jonkinlainen startteri mahdollista kehittää.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #49 : 10.02.2010 14:47 »
F250-luokan kuskeja käy paljonkin yksin ajamassa. Toiset pyytää nostoapua ja toiset käyttää apuvälineitä, mutta kyllä se onnistuu täysin yksin. Nelarit kun polkaistaan käyntiin niin niitä ei tarvitse edes työntää. Kaksitahtisia olen nähnyt käynnistettävän startterillakin. Toki voisi niissäkin käyttää poljinta nelarin tapaan.

Superkartissa kyllä sitten jo työntöapu on tarpeen, vaikka kai niihinkin olisi jonkinlainen startteri mahdollista kehittää.

Joo noin oon ajatellutkin... ja nostoapua varmasti saa ainakin kisoissa. Ja onhan nuo NELARIT ainakin luotettavia ja kestäviä niin tuskin kisoissa tulee tekniikka ongelmia(näillä säännöillä tuskin ainakaan)...
Eniten mietityttää, että miten renkasvaihto toteuttaa yksin, mut eiköhän se niin oo että "hätä keinot keksii"... Mut kyllähän sitä yleensä joku on mukana apuna, mut aina se ei oo mahdollista... Uusissa Nelareissahan on jo sähköstarttikin(ainakin enduroissa), mut en tiedä sit kuinka paljon se painoa tuo...
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #50 : 10.02.2010 15:40 »
Juttele vaikka Laineen kanssa sitten siitä koneesta, Marko (myös jääratamiehenä) tietää hyvin mikä toimii, kulkee ja kestää. Ainakin jonkinvuotisissa kotareissa oli melkoisesti kampiakseliongelmaa, vaikka tuo ei tosin taida olla suunnitelmissakaan..
« Viimeksi muokattu: 10.02.2010 15:42 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

shikaani

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #51 : 10.02.2010 16:16 »


Itsekin Markolta kyselin noista koneista ja asiantuntevaa vastausta saatiin. Toi sähköstarttihomma kiinnostaisi silti edelleen, koska olisi helppoa painaa napista tulille jos vaikka stumppaa radalla ja muutenkin. Joillainhan on jotakin pneumatiikkavaihteita, joka ilmeisesti tarvii akun, joten ei kai sitten jäisi kun se startin paino ?
Enskamoottorit kerrottiin olevan hiukan tehottomia ja vaihteiston välitysten kanssa tulee ongelmia. Ja jos vertaa YZ 450 F:än luonnetta pyöränä, niin onhan se tulisempi peli kun vastaava WR enduro malli. Omistin aijemmin YZ:an ja nyt WR:än. Hajattelin tosta werzin koneesta F250:stä, mutta taitaa olla hiukka väärä peli. saahan siihenkin vaikka crossin kannen millä siitä tulee lähes tai ihan YZ:a, mutta ne vaihteet sitten...

Täälläkin on siis suunnitelmissa ensi ajokauden jälkeen rakennella F250  ;D
Tehoa ei ole koskaan liikaa - voima korjaa virheet

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #52 : 10.02.2010 19:46 »
Itsekin Markolta kyselin noista koneista ja asiantuntevaa vastausta saatiin. Toi sähköstarttihomma kiinnostaisi silti edelleen, koska olisi helppoa painaa napista tulille jos vaikka stumppaa radalla ja muutenkin. Joillainhan on jotakin pneumatiikkavaihteita, joka ilmeisesti tarvii akun, joten ei kai sitten jäisi kun se startin paino ?
Enskamoottorit kerrottiin olevan hiukan tehottomia ja vaihteiston välitysten kanssa tulee ongelmia. Ja jos vertaa YZ 450 F:än luonnetta pyöränä, niin onhan se tulisempi peli kun vastaava WR enduro malli. Omistin aijemmin YZ:an ja nyt WR:än. Hajattelin tosta werzin koneesta F250:stä, mutta taitaa olla hiukka väärä peli. saahan siihenkin vaikka crossin kannen millä siitä tulee lähes tai ihan YZ:a, mutta ne vaihteet sitten...
Täälläkin on siis suunnitelmissa ensi ajokauden jälkeen rakennella F250  ;D
Jotenkin oon tajunnu niin että tuo startti ei tois lisäpainoa kun max 1,5kg(jos sitäkään)...  Pneumatiikka-vaihteista vielä:4tahdeissa kannattaa hyödyntää sitä akkua pneumatiikka-vaihteissakin, mutta 2t-kalustossa Kompressoria voi pyörittää taka-akselin avulla, siitä täällä varmasti joku osaa kertoa paremmin... eli ainoa ongelma siinä on paino... Itse laittaisin sähkö toimiset Napit jos sellaiset laitan ja painoakin ne taitavat lisätä huomattavasti vähemmän...

Itse olen just harkinnu tuota YZ450F koneeksi. Ja välitykset ei oo ongelma jos vaan viitsii nähdä vaivaa.... Ymmärsin säännöistä niin että Vaihdelaatikon rattaat saa vaihtaa(olenko käsittänyt väärin?)...
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #53 : 10.02.2010 21:00 »
Itsekin Markolta kyselin noista koneista ja asiantuntevaa vastausta saatiin. Toi sähköstarttihomma kiinnostaisi silti edelleen, koska olisi helppoa painaa napista tulille jos vaikka stumppaa radalla ja muutenkin. Joillainhan on jotakin pneumatiikkavaihteita, joka ilmeisesti tarvii akun, joten ei kai sitten jäisi kun se startin paino ?
Enskamoottorit kerrottiin olevan hiukan tehottomia ja vaihteiston välitysten kanssa tulee ongelmia. Ja jos vertaa YZ 450 F:än luonnetta pyöränä, niin onhan se tulisempi peli kun vastaava WR enduro malli. Omistin aijemmin YZ:an ja nyt WR:än. Hajattelin tosta werzin koneesta F250:stä, mutta taitaa olla hiukka väärä peli. saahan siihenkin vaikka crossin kannen millä siitä tulee lähes tai ihan YZ:a, mutta ne vaihteet sitten...
Täälläkin on siis suunnitelmissa ensi ajokauden jälkeen rakennella F250  ;D
Jotenkin oon tajunnu niin että tuo startti ei tois lisäpainoa kun max 1,5kg(jos sitäkään)...  Pneumatiikka-vaihteista vielä:4tahdeissa kannattaa hyödyntää sitä akkua pneumatiikka-vaihteissakin, mutta 2t-kalustossa Kompressoria voi pyörittää taka-akselin avulla, siitä täällä varmasti joku osaa kertoa paremmin... eli ainoa ongelma siinä on paino... Itse laittaisin sähkö toimiset Napit jos sellaiset laitan ja painoakin ne taitavat lisätä huomattavasti vähemmän...

Itse olen just harkinnu tuota YZ450F koneeksi. Ja välitykset ei oo ongelma jos vaan viitsii nähdä vaivaa.... Ymmärsin säännöistä niin että Vaihdelaatikon rattaat saa vaihtaa(olenko käsittänyt väärin?)...
Siis ei noissa nelareissa tarvita akkua, edes ruiskupeleissä, joten kaikki sellainen on turhaa painoa. Kaikki mitä nelarissa on kuskin kanssa yli 205kg:n on turhaa.

Laatikon välityksiä saa vaihtaa, mikäli niitä on kyseisen moottorin valmistajalla suoraan ostettavissa eri kokoisina. Niitä ei saa teettää haluamansa kokoisena. Yamahassa on ainakin joskus saanut WR:n ja YZ:n rattaat vaihdettua laatikosta toiseen, tämän päivän tilannetta en tiedä.

Sarjasäännöistä...
"Vaihdelaatikon välityssuhteiden muuttaminen on sallittu ainoastaan vaihtamalla vaihdelaatikon rattaita.
Rattaiden tulee olla yleisesti myynnissä olevia moottorinvalmistajan tekemiä motocross- tai enduromoottorin alkuperäisosia."
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

shikaani

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #54 : 10.02.2010 21:22 »

Joo ton tiesinkin, ettei koneet tartte akkua, mutta olin "luulevani" että noi nappi/pneumatiikkavaihteet tarttis niin menis samalla ja jäis vaan startin paino.
Minkä verrran tollanen f250 painaa ilman kuskia ? Mun kohdalla keventäminen on varmaan helpompaa ja halvempaa haalarien sisältä... eli luulen ettei tuu ihan heti alipainoseks muutenkaan  ;D ;D
Tehoa ei ole koskaan liikaa - voima korjaa virheet

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #55 : 10.02.2010 21:53 »
Oma 2t F250 painaa ajokuntoisena tankki puolillaan noin 114 kg

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #56 : 10.02.2010 22:19 »

Joo ton tiesinkin, ettei koneet tartte akkua, mutta olin "luulevani" että noi nappi/pneumatiikkavaihteet tarttis niin menis samalla ja jäis vaan startin paino.
Minkä verrran tollanen f250 painaa ilman kuskia ? Mun kohdalla keventäminen on varmaan helpompaa ja halvempaa haalarien sisältä... eli luulen ettei tuu ihan heti alipainoseks muutenkaan  ;D ;D
Meillä kaksitehtiset oli tuolla 110-115kg välillä kisakunnossa, nykyinen nelitahtinen on vähän alle 125kg. Omalla syömisellä säädellään viikonlopun kisapaino ettei tarvii lisätä lyijyä. ;) Viime kauden ekassa kisassa harkoissa oli yhdistelmä alipainoinen (alle 205kg), mutta hyvällä ABC:n jättipihvitankkauksella saatiin pysymään rajan päällä.  ;D
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #57 : 10.02.2010 22:36 »
Meillä kaksitehtiset oli tuolla 110-115kg välillä kisakunnossa, nykyinen nelitahtinen on vähän alle 125kg. Omalla syömisellä säädellään viikonlopun kisapaino ettei tarvii lisätä lyijyä. ;) Viime kauden ekassa kisassa harkoissa oli yhdistelmä alipainoinen (alle 205kg), mutta hyvällä ABC:n jättipihvitankkauksella saatiin pysymään rajan päällä.  ;D
jaahas, yllätti kyllä tuo laitteen paino, luulin 15-25kg painavemmiksi...
tuosta 110-115kg(auton paino) ei kyllä enää paljon oo pudotettavissa... sanosin että maksimissaan 2-3kg.

no tässähän kohta pitää itsekkin mennä puntariin että painaa tietyn verran   ::)
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #58 : 10.02.2010 23:14 »
Meillä kaksitehtiset oli tuolla 110-115kg välillä kisakunnossa, nykyinen nelitahtinen on vähän alle 125kg. Omalla syömisellä säädellään viikonlopun kisapaino ettei tarvii lisätä lyijyä. ;) Viime kauden ekassa kisassa harkoissa oli yhdistelmä alipainoinen (alle 205kg), mutta hyvällä ABC:n jättipihvitankkauksella saatiin pysymään rajan päällä.  ;D
jaahas, yllätti kyllä tuo laitteen paino, luulin 15-25kg painavemmiksi...
tuosta 110-115kg(auton paino) ei kyllä enää paljon oo pudotettavissa... sanosin että maksimissaan 2-3kg.

no tässähän kohta pitää itsekkin mennä puntariin että painaa tietyn verran   ::)
Tuo uuden nelarin paino selittyy sillä että moottori on entistä kevyempi, ruisku on kaasaria kevyempi, bensapumppu on muovia, ei tarvita akkua, jne. Tosin mulla oli kyllä pieni akku tiedonkeruulaitteistoa varten, joten painoa saisi vieläkin pois ilman että vaihtaa mitään materiaaliakaan.

Eli käytetään mahdollisimman paljon pyörän omaa tekniikkaa. Ja vaikka oma laite oli täysin vakioviritteinen niin sillä ajettiin kauden aikana paalupaikka ja muutama erä kakkossijoillekin. Parempaan valitettavasti ei oma korvien väli antanut myöden, vaikka laite olisi näköjään kulkenut.
Nelarin virittäminen ei siis ole tarpeen ja kestävyydestä kertoo se että 10 kierrosta ilman vesiä (petti vesiletkun liitin ja lähti letku irti) aiheutti ainoastaan kannentiivisteen palamisen, mutta ei keskeytystä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #59 : 10.02.2010 23:42 »
Tuo uuden nelarin paino selittyy sillä että moottori on entistä kevyempi, ruisku on kaasaria kevyempi, bensapumppu on muovia, ei tarvita akkua, jne. Tosin mulla oli kyllä pieni akku tiedonkeruulaitteistoa varten, joten painoa saisi vieläkin pois ilman että vaihtaa mitään materiaaliakaan.

Eli käytetään mahdollisimman paljon pyörän omaa tekniikkaa. Ja vaikka oma laite oli täysin vakioviritteinen niin sillä ajettiin kauden aikana paalupaikka ja muutama erä kakkossijoillekin. Parempaan valitettavasti ei oma korvien väli antanut myöden, vaikka laite olisi näköjään kulkenut.
Nelarin virittäminen ei siis ole tarpeen ja kestävyydestä kertoo se että 10 kierrosta ilman vesiä (petti vesiletkun liitin ja lähti letku irti) aiheutti ainoastaan kannentiivisteen palamisen, mutta ei keskeytystä.

ja tuo tiedonkeruu juttukin olis varmaan mahdollista hoitaa jollain kevyemmällä konstilla riippuen tietenkin kuinka paljon tuo tiedonkeruun virtakulutus on.
Joo mitäpä sitä pyörän tekniikkaa muuttamaan mikäli ei oo pakko... Joo, onhan nuo 4t:t kestäviä...

Paljonko muuten F250 laite kerää huippuja ilman että kiihtyvyys paljon kärsii(alle 3,5sek kiihtyvyys)?
« Viimeksi muokattu: 10.02.2010 23:45 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013


 

Team Laine Verkkokauppa