Kirjoittaja Aihe: KF6 muutokset 2010  (Luettu 13947 kertaa)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
KF6 muutokset 2010
« : 06.03.2010 22:05 »
Mitä teknisiä muutoksia tuli KF6 luokan koneisiin ja miten ne muuttaa koneita?

Edit: muokkailen tätä itse, kun pikkuhiljaa löytyy tietoa.

19.2. AKK:n tiedotteessa lukee:
3.3 KF6 moottorit ja sääntöpäivitys

Hyväksytään uuden sekä vanhan luokituksen moottorit kierrosluvun rajoittimella. Sekä uusi että vanha kytkin hyväksytään mutta lukkiutumiskierrosluku on sama.

Sääntökirjassa uutta on vapaa välitys ja uudet sliksit. Tekniikasta ei ole tarkempaa tietoa (tai en ole löytänyt tietoa).
Käytännön ratkaisuja kysellään.

Kuultua tietoa:
Kierrosluvunrajoitin 14k rpm ja kytkin ottaa kiinni isommilla alemmilla kierroksilla.
Miten ne vaikuttaa olemassa olevan konekantaan? Joko päivityspaketteja on saatavissa?
Paljonko maksaa päivitys?

Kytkinpaketti näytti maksavan KF6 koneeseen n. 200 euroa. Mutta uuden säännön mukaista ei vielä löytynyt.
Sytkän hintaa en löytänyt.


Onko uuden säännön  koneita jo saatavissa? Onko jo joku päässyt testaamaan niitä, pärjääkö enää vanhoilla?
Miten Suomen säännöt eroaa CIK FIK säännöistä jos eroaa? Voiko uuden koneen hankkia huoletta niin että se varmasti sopii Suomen sääntöihin.

Uusia 2010 koneita näyttää olevan jo kaupan. On myös testattu vanhojen rinnalla (Pensala).
Erona on vääntö, joka uusissa koneissa on parempi tehtynä alemmille kierrosluvuille. Ei silti mitään suuria eroja havaittu.


Me harkitaan KF6 luokan ajamista raksun rinnalla mutta kone-epätietoisuus haittaa päätöksentekoa.
Sliksit nyt voi ostaa toiset, no toisaalta oliko pakko laittaa eri merkki samanpainoiseen luokkaan?

Asiantuntijat voisi kertoa missä mennään.

t: petri sääskilahti, alue 5



« Viimeksi muokattu: 16.03.2010 09:27 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #1 : 09.03.2010 16:09 »
Soonmoro
Asiasta on ollut keskusteluja noiden Italian kokemuksia hankkineiden tahojen kanssa. Merkittävää eroa uuden koneen ja vanhan koneen välillä ei ole kuulemani mukaan saatu aikaan.
Olisikin  minun mielestäni järkevintä aloittaa kausi niin, että vanhoilla ajetaan sellaisina kuin ovat olleet ja uusilla uusien luokitusten mukaisina.  Jos eroa on, niin ne jotka haluavat voisivat päivitellä vanhoja tai ostella uusia koneita.
Homman pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen.  Mikäli uudet koneet sitten olisivat nopeampia kuin vanhat, niin kyllä se uusien koneiden kauppa sitten meidän innokkaiden isien toimesta vauhdittuu tai ainakin päivityspakettien hankinta.  Jos taas sitten luullaan että vanhat koneet on vikkelämpiä, niin eikö niihin riittäisi se kierrosluvun rajoitus.  Mutta tämä viimeinenkin toimenpide vasta sitten jos se on tarpeellinen. Annetaan lasten harrastaa ja ajaa käyttökelpoisella kalustolla...

Eli jäitä hattuun, ajetaan niillä mitä on ja uusia hankitaan sitä mukaa kun tarvetta ilmenee

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #2 : 09.03.2010 21:48 »
Nonni, hankittiin KF6 kone. Siis vanha. Tarkoituksena perehtyä ajamiseen ja sitten vasta hyökätä kisoihin.
Raksulla mennään siihen asti. Kovasti on tullut neuvoja ettei siitä mitään tule. Ei voi ajaa kahdessa luokassa menestyksekkäästi.

Toivotaan että saadaan järkevät säännöt tähän muutoshetkeen.
Aina voidaan tehdä kansallisia poikkeuksia. Tarkoittaa sitä että seurataan kansainvälisiä luokituksia mutta vaikka siirtymäajoilla.
Ajetaanhan Ruotsissa nyt Raksun  95 ja 85 samassa luokassa. Lisämääräyksiä voidaan tehdä vaikka kesken vuoden.
Lajiryhmä on on tässä avainasemassa.

Tietysti ne jotka ajaa kiertueen kärkisijoista ajaa uusilla ja nopeilla koneilla, niin se pitää ollakin.
Muut ajaa niillä sijoilla mihin budjetti antaa myöten, se kuuluu motorsporttiin.

Seurataan miten tämä edistyy.

-petri-

-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #3 : 10.03.2010 10:03 »
Hyvä "saaskpe"! KF6 leviää Hämeeseenkin - vaikka hitaasti ;D
Toki molempia sekä Rakettia että KF6-luokkaa voi ajattaa samalla kuskilla rinnakkain. Mutta jos joku aikoo ajaa sekä Raket-karnevaalivoitosta että KF6-kiertuevoitosta, niin iskän on parasta siirtyä  päätoimiseksi manageriksi;-)  
(- ja siten voi toki tehdä pienen omaisuuden, jos on ensin ollut se suuri)

Mutta tähän KF6-asiaan:

Tulevalla kaudella on KF6-kuskeille paljon kisoja, sillä luokan voi ottaa mukaan jokainen kisajärjestäjä, vaikkei sitä luokkaa olisi kilpailua anoessaan muistanut laittaa mukaan - ilmoitus akk:lle riittää ja KF6 on mukana.

Mini-luokan loppumista enteillen myös Kartingliiton mestaruuskilpailuissa KF6 on nyt mukana ja siinä on Porista alkaen kahdeksan kisaa, joista viiden tulos lasketaan mukaan. Niissä ei ole erikseen mitään KF6-sarjamaksua.
http://www.kartingliitto.com/kilpailut.php

AKK:n sarjaksi muotoutunut KF6-kiertue 2010 järjestetään entisin kuvioin:
http://www.autourheilu.fi/25086.aspx
Toivottavasti siitäkin tulee lähiaikoina (luvattu maaliskuun alussa?) lisätietoja, jotta harrastajat voivat tehdä ensi kesää koskevia päätöksiä. Ja toki noihin KF6-kiertuekisoiksi ilmoitettuihin kilpailuihin voi osallistua KF6-luokkaan, vaikkei kiertueelle ilmoittautuisikaan. Toivottavati kiertueen muuttuminen AKK:n sarjaksi takaa myös kiertueen palkintojenjakotapahtuman järjestämisen vuosittain.

Järkeä tekniikkapäätöksiin!

Tässä vaiheessa, kun kausi on jo ovella (5 vko ekaan kisaan), voitaisiin tehdä järkevä sekä harrastajien kannalta edullinen ratkaisu. Ajettaisiin vanhoilla moottoreilla ja annettaisiin uusien tulla rinnalle. Jos uudet sitten on ylivertaisia (jota en usko) niin ryhdyttäisiin sitten asiantuntijoiden suosittamiin tarvittaviin toimenpiteisiin
, jotka perustuisivat faktoihin ( =tuloksia kisoista, ajettuja vertailutestejä, penkissä jarrutettujen koneiden tehokäyriä yms.)

Minulla on se käsitys, että sekä kiertueen 2010 että Kartingliiton mestaruussarjan KF6-luokan kärkisijoista ajetaan ihan vaan vanhoilla koneilla, joten tämä uusien koneiden tarve ja vanhojen koneiden päivityshössötys taitaa olla kauppaiden myynninedistämistouhua. Päivityspaketteja ei ole kuin parissa koneessa ja nekin Parilloissa testimielessä hankittuja (oikaiskaa jos olen väärässä). Uusia koneita ei ole kuin muutama. Eli taitaa olla vain yhden moottorimerkin show koko uusien koneiden touhu.

Luotan AKK:n karting-asioista vuoden alusta vastanneen projektikoordinaattorin lajiosaamiseen ja kokemuksen tuomaan ammattitaitoon siinä, että KF6-luokan tekniikkasäännöt nyt alkavalla kaudella ovat sellaiset, että maassa jo olevalla sadan KF6 moottorin kannalla voidaan jatkaa karting-harrastusta ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia.

Enää ei voida edetä niin , että säännöt ovat tässä vaiheessa kautta vain parin ihmisen  tiedossa ja ne selviävät muille kauden kuluessa ja voivat muuttua yhdessä yössä.
------------------
edit 11.3.
lihavoin tuossa yllä oleellisimman tekstin ja vastaan tässä samalla ATM:lle ja niille, jotka aiheesta ovat mailailleet ja soitelleet:
kiitos Ari - toivotaan että lumet sulavat Lievestuoreeltakin ja tsemppiä sinne Laukaaseen! Keskusteluja mosamiesten kanssa on jatkettu ja yritin tuossa kartoittaa, jotta saako edes käyttämäämme merkkiin uutta konetta tai päivityspakettia. Ei taida saada - uutta konetta eivät edes Italiankävijät ole nähneet - siis Vortexilta? Eli ainakin näillä jatkettaneen ihan vaan vanhoilla hyvillä vehkeillä.  Ja nyt kun on tuo ratas vapaa niin järkevintä olisi tosiaan ajaa nyt tämä kausi niin, että jos uudet koneet tulee rinnalle niin katsotaan sitten mitä se vaikuttaa. Käsittääkseni KF6 kuskeista ei ole kuin Parilla kolmella tällä hetkellä valmius uuden koneen vaihtoehtoon? Ja vanhojen koneiden päivitypaketteja ei ehdittäisi ennen kautta edes saada tarpeeksi, joten olisihan se tässä vaiheessa ihan hölmöä panna 70.000 euroa ihan turhasta (päivityspaketti n. 500 ja työt ainakin 200?).

Kunhan vanhojen koneiden valvonta suoritetaan asiantuntevasti ilman aiemmin koettuja ylilyöntejä, niin uskon, että kaikki menee hienosti.  Taitaa tuo uusista moottoreista  puhuminen olla lähinnä yhden merkin touhuja?  

No varmaan ensi viikolla projektikoordinaattoriltakin jotain aiheesta kuuluu, joten otetaan ihan rauhallisesti ja ajetaan kesällä niillä mitä on tallissa - tai keskitytään mäkihyppyyn ja vaskiviikoille;-)
(palaan aiheeseen maaliskuun viimeisellä viikolla, nyt Kuusamoon... http://www.paljakka.org/www.paljakka.org/Makihyppy.html
« Viimeksi muokattu: 11.03.2010 18:13 kirjoittanut paljakka »

mahassi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #4 : 10.03.2010 18:36 »
Parillan päivitys paketti 490€

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #5 : 10.03.2010 22:44 »
Terveisiä Aarnille täältä vähän keskempää Suomea. Täällä KF6 näyttää olevan vielä tuntemattomampi luokka kuin Hämeessä ;)

Noissa luokitusasioissa olen kanssasi aivan samalla linjalla. Tässä vaiheessa alkavaa kautta tosiasioiden ja luokitusten olisi jo pitänyt olla tiedotettuina, jos modifikaatioita vanhoihin koneisiin on tarpeen tehdä.

Kärsivällisellekin ihmiselle voi joskus tulla ns. "mitta täyteen" vaikka lompakko vielä voisi hetken aikaa venyäkin.  Junnukuskien ei pitäisi tässä olla kärsijöinä, ja viime vuosien kaltaista sääntö- ja luokituspelleilyä ei ainakaan meikäläinen jaksa määräänsä enempää katsella nuorison harrastuksissa. Turhiin päivityksiin menevän rahan voisi kantaa vaikka valtion värisilmäliikkeeseen, maksajalla voisi olla hauskempaa tovin jos toisenkin, jopa koko kesän. Sille ei vaan mahda mitään, että tuo AKK:n touhu kartingin kohdalla alkaa aina vain enemmän näyttää sellaiselta savolaiselta projektilta, jossa "kyvyttömät koettaa suaha haluttomat tekemää mahottomia". Kesäviikonloppuja voi käyttää vaikka vaskisoitinleirien merkeissä...ja näyttää tuo mäkihyppykausikin alkavan aina vain aikaisemmin...

Kotomaassa on tainnut kautta aikain luonnonvalinta hoitanut asian jos muuten ei pärjää: aina ja kaikkialla etsitty niitä kultamunamoottoreita...tai jotain muuta käärmeöljyä ;)
Perässäjuoksija...

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Jäitä hattuun ja vanhat viivalle sytkänvaihdolla!
« Vastaus #6 : 25.03.2010 16:28 »
terve Ari - meinaksinkin tehdä isomman tilauksen sinne V-vuoreen, mutta koetetaan ensin asialinjalla ::)

Joku näköjään on edes yrittänyt ottaa asioista selvää:
http://teamsamipensala.dy.fi/uutiset.php
Kun ei tuosta ihan kaikki selvinnyt, niin päätin kysyä sieltä, missä pitäisi tietää. ::)

Kun aiheesta on minullekin kovasti soiteltu, niin keskustelin tilanteesta kartingia hoitavan projektikoordinaattorin kanssa
ja kuulin, että AKK:ssa tehdään hartiavoimin töitä KF6-sääntöjen kimpussa.  
Koska AKK ei informoi keskustelupalstojen kautta, vaan ainoastaan omien nettisivujensa, verkkolehden ja lehden välityksellä, kun säännöt ym. ovat valmiit, niin rohkenen tässä lyhyesti raportoida keskustelun sisällöstä:

KF6-säännöt on toki valitettavasti viivästyneet liian pitkälle, mutta nyt ei kannata kenenkään kuitenkaan hosua.
Projektikoordinaattori on edelleen sitä mieltä että pelkkä sytkän vaihto vanhoihin koneisiin riittää kierrosluvun rajoittamiseksi. Sain sen käsityksen, että ongelmana on se, että tavarantoimittajat yrittävät myydä siinä samalla koko päivitypakettia kytkimineen päivineen siihen 490.- hintaan. Pelkkää sytkää pitäisi kuitenkin olla lähiaikoina saatavilla! Odotellaan siitä lisätietoja...

Uusien moottorien osalta pitäisi jokaisen moottorin ostajan saada luokituspaperit. Jos ei niitä ole saanut tai jos sellaiset haluaa, niin niiden saamiseksi kannattaa ottaa yhteyttä moottorien maahantuojiin tai vaikkapa sitten AKK:n kartingia hoitavaan projektikoordinaattoriin.

Kysyin, että onko montakin uutta moottoria tulossa viivalle - vai eikö olisi yksinkertaisinta jatkaa vanhoilla.  Uusien moottorien määrästä ei ole tietoa, mutta kierrosluvun rajoitinta pidetään välttämättömänä.

KF6 kiertueen säännöissä lukee sarjapromoottorin saitilla:
"Sääntöihin voidaan tehdä muutoksia tai tarkennuksia kauden aikana."
Kysyin tarkennusta:
- miten ja millä perusteilla sääntöjä mahdollisesti tullaan muuttamaan,
- mikä instanssi muutokset tekee ja
- millaisia siirtymäaikoja muutoksissa noudatetaan

Projektikoordinaattori ilmoitti, että KF6-luokankin säännöt ja mahdolliset muutokset käsittelee lajiryhmä.

Asiasta lisää oikeata tietoa tulee tuotapikaa AKK:n saitille. Jos herää kysyttävää, niin kannattaa kysyä suoraan mailaten projektikoordinaattorilta os. kalle.jokinen(at)autourheilu.fi

Keskustelussa korostin sitä että kentällä helposti epäillään, että epämääräisyydet säännöissä sallivat niiden mielivaltaisen tulkinnan ja tarjoavat kauden aikana mahdollisuuden viime kesän kaltaisiin ylilyönteihin valvonnassa.

Kun taivastelin kiertuemaksun (200,-sis. rengassarjan) suuruutta, niin projektikoordinaattori ilmoitti KF6-kiertuemaksusta maksettavan niitä kuluja, jotka aiheutuvat erilaisten mittalaitteiden hankinnasta. Ilmoitin omana käityksenäni, että kiertueen ilmoittautumismaksun kytkeminen rengaskauppaan on herättänyt kentällä epäilyjä kytkykaupoista ja siitä, että KF6-luokassa ei rengas olisikaan vapaasti ostettavissa eri kauppiailta...?

Eli summa summarum.

Poriin menijöiden ei siis tarvitse vaihtaa kuin sytkä koneisiin - kunhan sellaisen nyt ensin löytää.
Toivottavasti säännöt ovat niin selkeät - eikä vain "suuntaa antavat" - että peli on reilua ja rehellistä.
Vai pitäisikö KF6-luokassa siirtyä ennen kisaa tapahtuviin katsastuksiin ja moottorien plommauksiin, jotta kilpailijan oikusturvasta voisi olla varma? - 10 - 12 vuotiaiden harrastajien sarjassa!

Porin jälkeen onkin Helsingissä ja Monakossa seuraavat kartingliiton mestaruusosakisat ja Kouvolassa alkaa KF6-kiertue.  
No hyvä on että on kisoja mistä valita.  

tässä vielä kertauksena:
Kartingliiton mestaruussarjan osakilpailut
Kahdeksasta kisasta viiden tulos lasketaan loppupisteisiin.
(ei erillistä sarjamaksua- vain kunkin kisan ilmoittautumismaksu)

24.-25.4.2010     Kevätpäräys   Porin FK
13.5.2010   XXV Helsinki Karting   AL Helsingin osasto (helatorstai)
16.5.2010(su)   Tuplakisa      Monako FK
30.5.2010   Järilänvuoren kisa 1   Kokemäen FK
13.6.2010   Kesäkisa         Ulvilan FK
25.7.2010   Heinänkorjuukisa           AUK Jämsän Äijät
31.7.2010   Töysä Karting      Suomenselän Karting
4.-5.9.2010   Kallio Karting      Tampereen Seud. FK-ratayhd. (Kangasala)
Lisää asiasta Kartingliiton saitilla:
http://www.kartingliitto.com/tulokset.html

KF6-Kiertue 2010
(Kiertuemaksu 200,- -sis rengassarjan, sen lisäksi maksettava kunkin kisan ilmoittautumismaksu)
- 15.05.2010 Kouvola
- 30.05.2010 Vihti
- 13.06.2010 Ulvila
- 01.08.2010 Rovaniemi
- 05.09.2010 Vihti
"- KF6-kiertuepisteitä keräävät vain kiertueelle ilmoittauneet kuljettajat.
- Kuljettajan lopullisista finaalipisteistä vähennetään kaksi huonointa finaalisijoitusta pois"
Lisätietoja: http://www.autourheilu.fi/25086.aspx

... muuten vielä Arille, jotta me taidetaan tuleva KF6-kesä aloittaa vasta Monakon kisasta...
- tulkaahan verestämään muistoja ex-kotiradalle
- ja Rotaxissakin taidetaan aloittaa kauden sarja vasta kesäkuussa Joensuussa
- terveisiä tytöille - ja puhtaita sointeja puhaltimiin!



« Viimeksi muokattu: 12.04.2010 18:25 kirjoittanut paljakka »

mahassi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #7 : 25.03.2010 17:28 »
Niin pelkkä sytkän vaihto riittää jos kytkin tarraa kiinni 3500 rundin kohdalla.
Voihan olla että Porissa ei ole kytkimen valvontalaitteita.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2010 17:34 kirjoittanut mahassi »

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #8 : 25.03.2010 21:36 »
Olis tosiaan hyvä jos joku ehtis kokeilla miten vanha kone toimii pelkällä sytkän vaihdolla...
Nyt taidetaan mennä "Wait and see" periaatteella!
Toivon mukaan tekniikkakoulutuksessa Tampereella 11.4. katsastajat saavat riittävästi tietoa siitä millainen on laillinen KF6-kone kaudella 2010.  


awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #9 : 25.03.2010 22:49 »
Kohta taas punavalot vilkkuu? Eikös tuo kytkimen valvonta ole aika yksiselitteisesti tuomittu turhaksi, koska sillä ei noilla tehoilla saa etua? Jännityksellä odotan jälkipyykkejä  ;D
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #10 : 26.03.2010 00:52 »
Moi,

Miten käy moottorille joka on rakennettu olemukseltaan kiertäväksi 13.000-16000 kierrosta ja siihen
laitetaan rajoitin, ymmärtääkseni  14.000. Niissä ei  ole alavääntöä yhtään, kulmat ja putken mitta ei natsaa kierrosalueelle 11-14000 millään.
Putken mittaahan ei saa sääntöjen mukaan muuttaa, eli ne ei kulje mihinkään kun ei saa putkea sovittaa  kohdalleen alemmille kierrosluvuille. Vanhojen sylinterit pitäisi viedä ainakin asteen-kaks alespäin, en tiedä onko mahdollista, tuleeko imukulma vastaan ? Tämän jälkeen putki natsaisi vieläkin vähemmän pakokulmaan.

Vapaalla ratastuksella ja putken mittaa muuttamalla noi saadaan mahdollisesti tasa-arvoiseksi, mutta rajoittimen laittaminen vanhoihin on ihan hanurista.

On siinä taas moottorigurut asialla! Kierrosaluetta muutetaan, mutta muita kierrosalueeseen vaikuttavia asioita ei oteta yhtään huomioon.





Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #11 : 26.03.2010 16:57 »
Taitaa olla iskälle tärkeämpää että vehkeet kulkee muitten tahtiin..  ;D

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #12 : 26.03.2010 17:46 »
1104 kirjoitti:
"uskon, että sääntönikkarit perustavat sääntömuutokset täysin tekniseen tietämykseen ja tehtaittein antamiin tehokäyriin/spekseihin." ???
pitäisiköhän  :'(  vai  :)
Toivotaan niin, mutta vaikea uskoa, ennenkuin näkee,

(ilmoitatko sen vaadittavan vihreän värinumeron!)

tänään on tuonne tullut myös KF6-luokasta virallista tietoa:
ks. tiedote 26.3.2010:
http://www.autourheilu.fi/lajit/karting/tiedotteet/


Tuolta pohjaltako nyt sitten vanha kone päivitetään?
Lainaakohan AKK kaikille tasapuolisesti niitä kytkimen valvontalaitteita, että saadaan ne testattua etukäteen?

Jututtamani tekniikan miehet ovat aika yleisesti sitä mieltä, että nyt meillä ostatetaan nuo sytkälaitteet kierrosluvun rajoittamiseksi ja sitten kun huomataan että se ei toimi, niin sitten pitää kuitenkin ostaa se koko päivityspaketti kytkimineen päivineen ja tehdä muutakin täysremonttia?

Mutta kertokaa ihmeessä missä niitä rajoittamiseen vaadittavia sytkälaitteita myydään!

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #13 : 26.03.2010 20:29 »
Uudessa 2010 luokituksessa laitetaan saman luokan koneet enemmän samalle viivalle. Valmistajasta ja virittäjästä riippumatta.Vanhan moottorin sai kiertämään parhaimmillaan 18 000  rpm (tieto luotettavasta Italialaisesta hevostoimistosta). Toki tällainen kilpamoottori karkasi pitkällä suoralla muilta karkuun. Tehdasvireisellä jäätiin kauas taakse.

Tässä meni vaan lapsi pesuveden mukana, kun vanhoihin iskettiin rajoitin. Kaikki asiasta ymmärtävät ovat sitä mieltä ettei vanhan moottorin vääntö riitä uusiin verrattuna. Ei vaikka välitykset on vapaat. Toisaalta Parillan kone kiersi tehtaan jäljiltä 15000 rpm, joten ei ero suurelta tunnu. Silti jos sama muutos laitetaan mihin tahansa karting koneeseen, ei se enää kulje kuten ennen. Vaikka raksuun ei saa italialaista kilpakonetta verrata, pahimmillaan tilanne voi olla kuin minikoneen ja raksukoneen välillä.

Sääntömuutokset vanhojen osalta ei perustu  tehtaitten tehokäyriin ja spekseihin. Tämä on kompromissi jolla sallitaan vanhoilla ajaa. Jos vanhoihin ei olisi laitettu rajoitinta sehän saattaisi olla jopa nopeampi. Olisiko se sitten ollut joltain muulta kuin valmistajilta pois, voi vaan spekuloida. Mehän mennään FIA/FIK sääntöjen mukaan ja esim. pohjoismaissa kaikissa on samat muutokset vanhoissa koneissa (voi olla että muulla pitää kytkinkin vaihtaa). Italialaisten vanhojen koneiden muutoksista ei ole mitään hajua.

Ne jotka pelaa varman päälle ostaa uuden koneen. Loput harmittelee tilannetta ja ajaa jäljelle jääneistä sijoista. Voitaisiin laittaa tarrat niihin autoihin ja verrata sitten sijoituksia. Hienoahan se toisaalta olisi voittaa ajamalla uusi koneinen kilpuri.

Hyvä puoli on se että uusia vanhan luokituksen koneita voi ostaa harrastuskäyttöön alle puoleen hintaan niin kauan kuin niitä löytyy.
Kilpakoneeksi tuskin kannattaa ostaa ja lisätä päivityspaketti. http://shop.stianmotorsport.com/cat/1798.aspx/10233155

Kesää kohti pelkkiä sytkiäkin saa, ensi pitää myydä varastossa olevat kitit pois. Vain yksi on luokiteltu, joten Selettra tungetaan joka koneeseen. Kertokaa kun näitä saa jostain ostaa, kilpailuakin toivottavasti syntyy.

Raksuista tykkäävät voivat hetken naureskella partaansa, kukaan ei muista puhua kultamunista ja kanadalaisesta raivaussahan tai - kaasarista. Kallein täällä palstalla myytävä raksumoottori taisi olla 1800 euroa. Joten ei maailma mihinkään ole muuttunut.

Tärkeää on silti muistaa että kuski saattaa nauttia kilvanajosta 110%, vaikka kuinka on vanhan mallin kone. Heikki Kovalainen ainakin näyttää nykyään paljon iloisemmalta ja vapautuneemmalta vaikka varvattiin kahdella kierroksella. Tyttöystäväkin antaa neuvoja FIAlle :)

-petri-

« Viimeksi muokattu: 27.03.2010 09:32 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #14 : 27.03.2010 00:52 »
Kärryille vaan takaisin kyytiin. Kovin kirjaimellisesti ei kannata noita kierroslukuja ottaa, kertoohan se jo lähteen nimikin. Tuollaisella koneella Suomen hitailla radalla ei ihmeitä tehtäisi, jos niitä edes todellisuudessa on. Näin on silti kerrottu. Uusi luokitus leikkasi tällaiset koneet pois kisoista. Jos se ei ole yksi syy rajoittimelle, pitää syyt kysyä FIKin tekniikan ihmisiltä, suuntahan on kuitenkin KFissä sama. Rajoitin paukkuu muissakin.

Testata saa vanhoja vaikka kuinka, tuskin säännöt enää paljoa muuttuu. Kytkimen osalta ehkä. Rajoitin jää, on sitä niin moneen kertaan kysytty.
FIA/FIK 2010 luokitukset ei juuri muutu, ne vaan loppuu ajallaan ja taas tulee uudet. Olisin itse toivonut vanhoihin koneisiin sääntöjä jotka pitäisivät 2009 koneet tasavertaisia uusien kanssa. Kisat sen sitten näyttää miten kävi. Menemme ensi viikolla viikoksi ajamaan. Jos saataisiin rajoitin kiinni niin osataan kertoa missä mennään.

Edit jatkoksi
2010 koneisiin rajoitin ei vaikuta mitenkään, ne on suunniteltu alun perin max 14 krpm alueelle.
Toimii ja kulkee yhtä kovaa kuin vanhatkin (ilman rajoitinta). Ainoa testi taitaa olla ajettuna 1104 tiimin toimesta.

Mitä jos..
Porissa uudet koneet on selvästi nopeampia.
Onko kellään pokkaa perua rajoitinsääntö vanhoista koneista?
Olisiko..
Pitänyt ensi ajaa yksi kisa vanhoilla luokkareilla ja tutkia tulokset.
Jos vanhat olisi uusia nopeampia, vasta sitten määrätä rajoittimet
Vai..
Puuttuiko meiltä tahto tehdä toisin kuin muissa maissa?
Lopuksi..
Tämä pulina lakkaa itsekseen koska se ei kuitenkaan vaikuta päätöksentekoon.

 -petri -
« Viimeksi muokattu: 27.03.2010 18:30 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #15 : 01.04.2010 12:28 »
Yritin tänään
selvittää miten noita sytkälaitteita on saatavissa vanhojen moottorien kierrosluvun rajoittamiseen:

Luokan valtamoottorimerkin maahantuoja on niitä kyllä tilannut, mutta vain kaksi kappaletta on tulossa!
- molemmat lienee varattu - Aika moni parillaporukasta on kai päivityspaketit talven aikana hankkinutkin. Ja uusia koneitakin on tulossa viivalle, mutta paljon on koneita levälläänkin odottamassa että mitä nyt tehdään.

Meidän käyttämämme - ja parhaiten tähän asti menestyneen - moottorimerkin eli vortexin maahantuoja kertoi puhelimessa että just nyt ei ole yhtään sytkälaitetta saatavissa, mutta asia on työn alla...
Pitää la 17.4. mennä Vihdin radalle avoimien ovien päiville - jos sieltä löytyisi asiaan muutakin lisävalaistusta kuin se, että kahvioherkut Hyvinkäältä ovat siirtyneet Vihtiin! Uutta konetta en kuitenkaan vielä varannut - elän siinä toivossa, että vortexissa tuo kytkimen vaihto ei ole edes tarpeellinen...? - Uudessa Vortexissa ei vanhaan verrattuna ilmeisesti ole niin paljon eroja kuin muissa merkeissä? Eli mitään kytkimiä sisältävää päivitypakettia ei ilmeisesti tarvita?

Kun on puhuttu, että tähän asti käytettyjen KF6 koneiden päivitys pitäisi toimia "muutaman kympin sytkälaitteen vaihdolla" niin olisi hienoa jos joku kertoisi mistä niitä saa.

lajiryhmästä on onnistuttu nyhtämään tietoa:
"Vanha moottori käy kun siihen vaihtaa sytytyslaitteiston (staattori, roottori, puola, johtasarja ja boxi). Hinnasta kannattaa käydä neuvotteluita...- em. paketti ei paljoa maksa, mutta sen löytää suomen rajojen ulkopuolelta...."

Eli olisko tietoa mistä?  Onko Tallinnassa joku kaubamaja vai pitäkö Italiaan asti matkustaa? Vai onko jossain Vantaan autotallissa niitä varattuna tarvitseville?

Kun mosamiehet ovat väittäneet, että vanha kone ei toimi ilman, että vaihdetaan myös kytkin, hammaskehä ym., niin siihen on saatu lajiryhmästä terveisiä:

"..toki moottorin saa päivittää myös kytkimen osalta, mutta se ei ole tarpeellista. "Vanhoissa" moottoreissa sallitaan myös vanha kytkin. Nämä ns. vanhat kytkimet ottavat kiinni n.3000 1/min ja ovat 100% lukkitunut 3600 1/min. Toki sen saa lukkitumaan korkeamallakin luvulla....mutta normikytkimet toimivat sillä alueella. 100% lukkitumisrajaksi on määrätty 6000 1/min, eli toleranssia on."

(teksti on lajiryhmän pj:n vastauksesta)

Mosamiehet väittävät, että tuo ei pohjaudu faktoihin, vaan on n.k. "mutu"-kahvipuhetta...?  

Ettei vaan ole käymässä niin, että jos nyt onnistuu hankkimaan jostain nuo sytkälaitteet, niin niihinkin palaa se parisataa euroa.  Sitten jos ja kun huomataankin, että ne ei toimi, niin joudutaan hommaamaan kuitenkin se päivityspaketti jossa on sytkälaitteet ja uusi kytkin ja imuäänenvaimennin (se on yht. n. 500,- + asennus 200,-).  

Kukaan ei ole ehtinyt vielä testata miten tuo "pelkkä sytkän vaihto" toimii!?

Näyttää pahasti siltä että koko harrastajakunta ei millään ehdi saada ennen ensimmäisiä kisoja edes päivityksen vaatimia sytkälaitteita mistään - puhumattakaan noista päivityspaketeista, joissa on myös kytkin ja imuäänenvaimennin?

... no me tullaan lähtöruutuun vasta 16.5. Monakon Tuplakisassa. Se on Kartingliiton kahdeksan kisan mestaruussarjan kolmas osakilpailu, joten sitä ennen on KF6-moottoreilla jo yritetty ajaa ainakin Porissa ja Tattarisuolla. Ja eikös Kouvolassakin pitäisi edellisenä päivänä olla jo KF6-luokan akk:n virallisenkin sarjan kisa.

toukokuun puolivälissä ainakin tiedetään miten tässä on käynyt ::)

Glad påsk  -  iloisesti poskellaan ::)



« Viimeksi muokattu: 01.04.2010 12:56 kirjoittanut paljakka »

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #16 : 01.04.2010 14:16 »
Jaa-a... ei siis edelleenkään näytä selkeältä tämä tilanne. Täytyy käydä junnukuski(e)n kanssa keskustelu aiheen tiimoilta pyhien aikana...itsestäni vain alkaa yhä enemmän tuntua siltä, että pääsiäisen jälkeen ilmestyy kalustoa myyntiin...jos vaikka keskittyisikin ensi kesänä pelkästään veneilyyn ja muuhun vesiurheiluun.
Perässäjuoksija...

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #17 : 01.04.2010 23:05 »
Kertokaapa minulle keillä näistä maahantuojista on aidosti intressi etsiä teille sytysjärjestelmiä kun vaihtoehtona on uusien koneiden myyminen ? Ottaa nyt järjen käteen niin joku lajiryhmä Kalleineen  kuin itse luokan huoltajatkin.

Ja tonni vetoa että kisat ajetaan uusilla koneilla.

Tätähän luokkaa  haluttiin kun Raksuissa kiehui viistetyt F5 sylinterit ja ilman HS kuviota olevat kaasarit... että olis kaikilla samt vermeet...

Moilanen

Voidaan lyödä toi veto kyllä.

Oikeasti nyt on niin että tavaraa ei ole vielä maassa mutta Poriin kun mennään niin sytkät on kaikille jos niitä yleensä on olemassa valmistajilla.
Ei ole sekään mitenkään uutta että päräyksessä ajettaisiin edellisen ja uuden säännön mukaisilla renkailla/kaasareilla/osilla. PÄÄASIA on että ajetaan.

On se jotenkin nurinkurista että toisaalta valitetaan että ollaan liian hätäsiä kauden alottamisessa kun on vielä kinokset maassa ja sitten pitäisi olla kaikille kotiin toimitettuna ja mielellään asennettuna 2011 mallin tavarat.

Ja on Moilanen ihan turha nyt vetää Rakettia tähän mitenkään.

Eli kaikille KF6-huoltajille (ja muillekin) rauhallista pääsiäistä, ja vauhdikasta kilpailukautta 2010 joka alkaa niinkuin aikaisemminkin huhtikuun lopulla Porissa mikäli ei tule lisää lunta.  ::)

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #18 : 02.04.2010 01:03 »
juu...Raportoin tuossa edellä yleistilannetta, sillä yxi jos toinenkin alkaa heräillä tulevaan kauteen ja kyselee että missä KF6 luokassa mennään.
Ja näillä kommenteillahan on tarkoitus herätellä niin lajiliittoa kuin kauppiaitakin ;)

(Siis kyllähän meidän omaan ainokaiseen vm. 2008 mosaan on vaadittavat vermeet jo olemassa tai ainakin tulossa)

Kritiikkini on kyllä suunnattu siihen, että lajiliiton info KF6-luokkaa varten on ollut ristiriitaista ja auttamattomasti myöhässä.

Mitä olen jutellut maahantuojien ja kauppiaiden kanssa aiheesta, niin heidän mielestään olisi toivottavaa, että lajiliitto ilmoittaisi ajoissa, jotta millä vermeillä seuraavana kesänä mennään.
Eikä varmaan kauppiaitakaan hirveesti motivoi, kun lajiliiton edustaja kehottaa harrastajia hankkimaan tarvittavat varaosat ulkomailta!
 - Tokihan italian tavarat ovat puhelinsoiton päässä, mutta mieluummin käytän maahantuojien ja kauppiaiden palveluja.

Olisi myös kohtuullista odottaa, että akk:n informaatio olisi sisällöltään yhdenmukaista
Tuolla edellisessä tekstissäni on lajiryhmän edustajan toimesta (19.3.) mainittu:
"100% lukkitumisrajaksi on määrätty 6000 1/min"
mutta 26.3. tiedotettiinkin että 5.500 on oikea tieto!:
http://www.autourheilu.fi/25735.aspx

moni kaipaa KF6 luokan osalta päivityksiä myös tuonne:
http://www.autourheilu.fi/lajit/karting/luokitustodistukset/

Ja jos luokan kiertue on akk:n sarja, niin siitä voisi olla säännöt myös tuolla:
http://www.autourheilu.fi/lajit/karting/sarjasaannot/
Sarjapromoottorin saitilla olevat säännöt ovat monen mielestä vain "suuntaa antavat".

Toki siinä on maahantuojilla viisauttakin, ettei hommaa hyllyjä täyteen päivityspakettaja/uusia moottoreita, ennenkuin näkee miten päivitetyt koneet kulkee verrattuna uusiin. Mitä nyt Italian tuloksia katsoo, niin ei meillä ole mitään syytä moottorimerkkiäkään vaihtaa.

"Moilaselle"
Vetoa en lyö tässäkään asiassa, mutta tonnilla Tommille siitä selviät ;D

Tästä aiheesta aika paljon eri tahojen kanssa keskusteltuani olen kuullut monenlaisia mielipiteitä. Niistä on muotoutunut se käsitys, että vanhalla koneella kyllä pärjää. Toisaalta jos sama osaava kuski on saanut 0,1 sekunnin eron jomman kumman koneen hyväksi, niin mitä merkitystä siinä on harrastajakuskeille, jotka tohottavat joka kierroksella 0,4 sekunnin kämmin?
Ja pitävämmät renkaat vaativat viimevuotisista poikkeavat säädöt. Siinä mekatsuiskäkin ruuvaa päivän radalla eikä aika huonone kuin sekunnin/kierros! Silloin on ihan sama miten moottori laulaa ::)

"ATM":lle:
Navigare necesse est, vivere non est necesse
mutta tulkaa nyt jäiden lähtöä ja vesien lämpenemistä odotellessa Monakon lähtöruutuun. Eiköhän ne koneet ehdi päivittää.
Pääasia että lapset pääsee ajamaan. Parilloista en tiedä, mutta se käsitys on että vortex-kuskeilla ei ole mitään paniikkia tuossa kytkinasiassa, vaikka mosaan pistää rajoittajan. Ja jos lunta ei kauheasti lisää tule, niin ehdittäneen tuo kokeillakin...

mutta pääsiäiseen nyt hiljentykäämme :-X


« Viimeksi muokattu: 02.04.2010 13:36 kirjoittanut paljakka »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #19 : 04.04.2010 18:46 »
Moi,
Ette te mitään uutta sytkää tarvitse tuon rajoittimen testaamista varten.
Esim. mychron 3:ssa on vaihtovalo ja pistää sen 13900 kierrokseen ja sitten vaan kuski radalle ja sanoo että tuijottaa mittaria  valojen syttymisen jälkeen että kierrokset pysyy max noin  14.000, ja siinä teillä vertailutieto.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF6 muutokset 2010
« Vastaus #20 : 05.04.2010 10:20 »
Moro,

Viime viikolla ajeltiin useampi sata kierrosta vanhoilla koneilla. Testattiin eri välityksillä ja paras vauhti tuli kun kone kiersi yli 14 krpm.
Pitemmällä välityksellä voi siis hakea alempaa kierroslukua, mutta sitten ei kyyti riitä hitaissa mutkissa. Tiheillä välityksillä kone pysyi paremmin alueella. Mikään kone ei silti kiertänyt yli 15 krpm. Jos olisi rajoitettu kierrosluku siihen 14 krpm, vauhti olisi myös laskenut.

Comsi comsa: Jos laitetaan vanhaan koneeseen rajoitin, vauhti laskee. Turhaan laitetaan ko. laite vanhoihin koneisiin, rahaa palaa ja lopputulos on huonompi.

Samalla Italian reissulla etsittiin uusia sytkiä. Ei ollut saatavilla vielä edes Milanon alueen suurimmalla kauppiaalla. Samalla tuli selväksi että joka sytkä kiertää koneen valmistajan kautta ja sieltä jälleenmyyjälle. Ei tavalliselle kuluttajalle ole oikoreittiä. Iame ei edes tunnistanut meidän luokituksen mukaista Selettran koodia, vaan piti hakea vastaava Iamen. Se siitä edullisesta sytkästä.

Paitsi jos laitetaan vain rajoitin, 29 euroa ja siinä on valmiiksi nappi josta saa kisassa rajoittimen pois: http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=118
Tämä on kevennys..

Muita havaintoja:
Maxxis on n.1,5-2 sek nopeampi kuin Brikkari minuutin radalla..

t: petri




« Viimeksi muokattu: 05.04.2010 15:55 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
KF6: Vanha kone kelvattava päivittämättömänä!
« Vastaus #21 : 10.04.2010 22:09 »
Kiitos saaskpe, että olet jaksanut huolehtia asiasta ja tehnyt aloitteita AKK:n karting-lajiryhmälle.
Kun nyt sielläkin on tänään saamamme tiedon mukaan huomattu, että sitä "muutaman kympin sytkää" ei ole olemassa  / riittävästi saatavissa, jolla vanhat moottori voidaan varustaa kierroslukurajoittimella, niin toivottavasti sieltä tulee pian ehdotuksesi pohjalta päätös, jonka mukaan ainakin eka kisa/ alkukausi voidaan mennä niin, että vanhat moottorit sekä uudet moottorit ovat rinnan. Ja tieto siitä mitä tehdään niille muutamalle moottorille, joissa tuo päivitys on jo tehty?

Päätökset tulisi perustua faktatietoihin. Ja sitä faktatietoa saadaan vain kisoista. On täysin mahdotonta ennen kauden alkua saada aikaan testi, jossa olisi kaikkien luokassa käytettävien moottorimerkkien vanhat ja uudet moottorit sekä päivitetyt versiot. Näin on vaikea ennakoida tarvitaanko luokan sääntöjen mahdollistamia menestys-/lisäpainoja uusissa vai vanhoissa moottoreissa.

Luokka ja sen osanottajat ovat kärsineet jo ihan tarpeeksi luulojen ja mutu-tiedon pohjalta tehdyistä asiantuntemattomista päätöksistä.  
« Viimeksi muokattu: 11.04.2010 20:24 kirjoittanut paljakka »


 

Team Laine Verkkokauppa