Kirjoittaja Aihe: Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka  (Luettu 5734 kertaa)

anonyymi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka
« : 21.04.2010 10:13 »
Nyt olis tarkat vaa'at käytössä... mites toi etu/taka painonjakauma, onko siihen jotain yleistä ideaalisuhdetta?

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka
« Vastaus #1 : 21.04.2010 10:41 »
Tarkat % riippuu käytettävästä rungosta mutta 40/60 etu-taka jako pätee yleisellä tasolla...

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka
« Vastaus #2 : 21.04.2010 16:36 »
Ennen kuin laitat karttia vaa'alle niin tarkista, että lattia tai taso, jolla vaa'at ovat on ehdottomasti suora. Vaakojen oltava myös keskenään samanlaisia.

Jos vaa'oilla on yhtään korkeuseroa niin painonjakauma menee metsään.

Tero
eksyvä ei tietä kysy

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka
« Vastaus #3 : 22.04.2010 12:13 »
Mitäs vaakoja porukka yleensä käyttelee tähän tarkoitukseen? Vaimokkeen dieettivaaka x 4  ;D

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka
« Vastaus #4 : 22.04.2010 12:47 »
Sellaisiapa hyvinkin. Saahan noita nelipistevaakojakin, mutta ovat kalliita. Joskus myös suunnittelin omatekoista nelipistevaakaa, mutta anturitkin (sekä paine, että paino) tuppaavat olemaan arvokkaita, jos ei sitten tee anturia venymäliuskoista.

Halvin vaihtoehto omatekoiseen olisi ostaa 4kpl digivaakoja, poistaa anturit ja lukea tuloksia sitten jollain mikrokontrollerihärpäkkeellä. Noin voisi saada parilla-kolmella sadalla oman tehtyä.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2010 13:26 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka
« Vastaus #5 : 22.04.2010 12:57 »
Tuossa on ns. pro-mallia...
http://www.demon-tweeks.co.uk/Karting/Chassis_Set_Up_Equipment/Corner_Weight_Scales/Intercomp_EZ_Weigh_Kart_Computer_Scales/1257/0/15629

Ja sitten riittävä tarkkuus harrastekisoihin löytyy perushenkilövaakojen puolelta. Nykyisin vaan tahtoo olla kaikki elektronisia joissa ensin pitää odottaa kalibrointia ja hetken kuluttua ne ovatkin jo pois päältä virransäästön takia. Eli sellainen ruuvattava viisarivaaka on sikäli parempi ettei auton noston kanssa ole niin kiire. Noi toki pitää kalibroida kaikki näyttämään samaa jotta painojakauma olisi todellinen.
Yllättävän hyviä tuloksia noilla henkilövaaoilla saa, kun taas joskus kisapaikkojen vaa'at näyttävät vähän mitä sattuu riippuen millä nurkalla seisoo.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartin 'oikea' painonjakauma etu/taka
« Vastaus #6 : 23.04.2010 00:14 »
Ja sitten riittävä tarkkuus harrastekisoihin löytyy perushenkilövaakojen puolelta. Nykyisin vaan tahtoo olla kaikki elektronisia joissa ensin pitää odottaa kalibrointia ja hetken kuluttua ne ovatkin jo pois päältä virransäästön takia. Eli sellainen ruuvattava viisarivaaka on sikäli parempi ettei auton noston kanssa ole niin kiire. Noi toki pitää kalibroida kaikki näyttämään samaa jotta painojakauma olisi todellinen.
Yllättävän hyviä tuloksia noilla henkilövaaoilla saa, kun taas joskus kisapaikkojen vaa'at näyttävät vähän mitä sattuu riippuen millä nurkalla seisoo.

Jep. Mää hain ikeasta, tais maksaa vajaa 3egee kpl ja hyvin on vehkeet kulkenu. Ihan 1-2kilon tarkkuudella ei sitä runkoa kuitenkaan ole hyötyä lähteä tasapainoilemaan. Enemmän vauhtia löytyy saman ajan käyttämisesta radalla.  ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa